کد خبر: ۲۹۹۳۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵

موضوعی که در 'مشاجره' با ظریف نباید فراموش شود

اقدام یک نماینده مجلس در تصویر برداری از مشاجره نماینده دلواپس با ظریف در جلسه غیر علنی مجلس پس از گذشت دو روز همچنان در صدر خبرهای داخلی قرار داشته و در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی بازتاب دارد.
آفتاب‌‌نیوز : فیلم این واقعه و فریاد این نماینده بر سر وزیر امور خارجه به طور گسترده در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری پخش شده و در توصیف آنچه اتفاق افتاده بود در فضای رسانه ای می توان به کلید واژه هایی چون 'کار غیر اخلاقی' و اقدام دور از شان مجلس' برخورد کرد .

چنان این اقدام از سوی افراد با گرایش های سیاسی مختلف مورد نکوهش قرار گرفت که فرد مشاجره کننده نیز آن را تقبیح کرده و ضبط و پخش کننده آن را |'فاسد و مفسد' دانسته است .

' آدم فاسد و مفسدی که این فیلم خصوصی را گرفته و آن آدم مفسدی که آمده این فیلم را گرفته و پخش کرده ، ما بنا نداشتیم در تریبون عمومی و علنی حرف هایی که باید خصوصی باشد را به یک نفر بگوییم' .

بر پایه فیلم پخش شده نکته محرمانه ای در این گفتگو مطرح نشده است بنابر این در ارتباط با این سخن این موضوع مطرح است که اگر قرار است بین سخنان نماینده در تریبون عمومی و خصوصی تفاوتی باشد قاعدتا باید از جنبه محرمانه بودن با نبودن آن باشد نه این که به طور خصوصی به گونه ای سخن گفت که انتشار عمومی آن گوینده را تا این حد عصبانی کرده است .

در خصوص این اتفاق چند نکته قابل توجه است :

1-مشاهده فیلم و تصویر این واقعه بیانگر آن است که این اقدام از سوی یکی از نمایندگان مجلس انجام و سپس در شبکه های اجتماعی منتشر شده است .



2-برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی گوشه ای از حوادث رخ داده در حاشیه جلسه غیر علنی به صورت غیر رسمی منتشر شده است .

این اقدام نشان می دهد که هیچ تضمینی وجود ندارد که محتوای جلسات غیر علنی و حاشیه های آن رسانه ای نشود .

چنانچه نماینده دیگری از دیدگاه خود مطلبی را به عباس عراقچی سخنران دیگر جلسه غیر علنی نسبت داد .

یکی از نمایندگان جبهه پایداری به صراحت در سایت خود ادعا کرده است که بخشی از اظهارات عراقچی را در نشست روز یکشنبه مجلس منتشر کرده است.

پیشتر نیز یکی از نشریات وابسته به نماینده دلواپس از جبهه پایداری جمله ای از صالحی را منتشر کرده و در توضیح آن نوشته بود که در جلسه غیر علنی مجلس مطرح شده است .

این اقدامات ( پخش فیلم و نسبت دادن جمله ای به سخنران جلسه غیر علنی ) خلاف قانون و قابل پیگرد است .

بر پایه اصل 69 قانون اساسی 'گزارش و مصوبات جلسه غیر علنی باید پس از برطرف شدن شرایط اضطراری برای اطلاع عموم منتشر گردد'.

همچنین برپایه تبصره 2 ماده 103 آیین نامه داخلی مجلس، تشخیص شرایط رفع اضطرار با مجلس شورای اسلامی و تصویب اکثریت حاضرین در مجلس امکان پذیر است .

انتظار می رود هیات رییسه مجلس در این زمینه اقدام قانونی انجام دهد و اجازه ندهد این شیوه در نشست های غیر علنی بعدی به رویه تبدیل شود.

چرا که چنین رویه ای جو بی اعتمادی را نسبت به نشست های غیر علنی مجلس به وجود می آورد.

قطعا شناسایی نماینده ای که فیلم 59 ثانیه ای مشاجره با ظریف را ضبط و سپس برای انتشار آن اقدام کرده است ، دشوار نخواهد بود.



3 – جو غالب پس از نشست غیر علنی روز یکشنبه مجلس حاکی از رضایت و قانع شدن اکثریت نمایندگان از اظهارات ظریف و عراقچی بود .

سخنگوی هیات رییسه مجلس در توصیف فضای نشست غیر علنی گفت: ' جو خوب و صمیمی برقرار بود و هیج نوع درگیری لفظی وجود نداشت' .

رییس فراکسیون اکثریت رهروان ولایت نیز سخنان ظریف را 'قانع کننده ' توصیف کرد.

حتی جواد کریمی قدوسی نماینده منتقد و دلواپس نگاهش از جلسه را این طور بیان کرد: 'جلسه بسیار خوبی بود و آقای ظریف و عراقچی گزارش مفصلی از مذاکرات هسته ای ارایه کردند'.

با این وصف این احتمال وجود دارد که هدف از انتشار این فیلم تحت الشعاع قرار دادن فضای مثبت مجلس و جلوگیری از انتقال آن به فضای رسانه ای بوده است .

واقعیت این است که مشاجره کننده یک فرد بوده است ، نباید اجازه داد مشاجره یک فرد با ظریف فضای مثبت مجلس در نشست غیر علنی نسبت به سخنان ظریف و عراقچی را تحت تاثیر قرار دهد.



4- اگر چه این که چه فردی اقدام به تصویر برداری و سپس انتشار تصویر مشاجره کرده اهمیت دارد و انتظار می رود که هیات رییسه هرچه زودتر پاسخگوی افکار عمومی باشد ، اما نکته مهم تر نحوه سخن گفتن نماینده جبهه پایداری با وزیر امور حارجه است که نباید در سایه دو موضوع دیگر (تصویر برداری و انتشار مشاجره ) به فراموشی سپرده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
0
27
کلا اینا فکر میکنند با داد زدن و گلو پاره کردن به همه چیز میرسن.. بسه دیگه.. بسه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین