کد خبر: ۲۹۹۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

وزارت خارجه آمریکا: مذاکرات هسته‌ای ربطی به آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:‌ ما از مقامات ایران می‌خواهیم تا هر چه فوری جیسون رضائیان را آزاد کنند اما این مساله‌ای کاملا مجزا از مذاکرات هسته‌ای است.
آفتاب‌‌نیوز : جف راتکی، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره‌ آغاز محاکمه جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شده است، گفت: ما گزارشات برگزاری دادگاه رضائیان را دریافت کرده‌ایم و روند محاکمه وی را کاملا زیر نظر داریم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: از آنجایی که دادگاه وی به صورت غیر علنی برگزار شده است این مساله امکانات ما را برای نظارت بر روند محاکمه محدود کرده است. با این حال ما همچنان از ایران می‌خواهیم تا تمام اتهامات مطرح شده علیه وی را لغو و رضائیان را هر چه فوری آزاد کند.

راتکی مدعی شد: برگزاری دادگاه رضائیان به صورت غیر علنی نگرانی‌هایی را درباره‌ شفافیت این مساله و اجرای روند قضایی مربوطه به وجود می‌آورد. اگر چه ما همچنان معتقدیم که وی اصلا نباید بازداشت و سپس محاکمه می‌شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی ارتباط مذاکرات هسته‌ای با مساله‌ بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران اظهار کرد: ما همیشه مساله‌ شهروندان آمریکایی بازداشت و ناپدید شده در ایران را در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 با مقامات تهران مطرح کرده‌ایم و این کار را تا زمانی که آنها به خانه باز می‌گردند ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود:‌ اما تاکید می‌کنم که مذاکرات هسته‌ای تنها روی مساله‌ هسته‌ای متمرکز است. ما از این فرصت که با ایرانی‌ها در اتاق مذاکره قرار داریم برای ابراز نگرانی‌هایمان درباره‌ی این شهروندان آمریکایی استفاده می‌کنیم اما مساله شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران موضوعی کاملا مستقل از مذاکرات هسته‌ای است.

راتکی همچنین گفت: دولت سوئیس حافظ منافع ما در ایران است و پیش از این نیز مساله‌ دسترسی به شهروندان بازداشت شده‌مان در ایران را از این طریق با مقامات ایرانی مطرح کرده‌ایم. ما علاوه بر این آزادی سعید عابدینی و امیر حکمتی را خواستار شده و از ایران خواسته‌ایم تا برای یافتن رابرت لوینسون شهروند آمریکایی ناپدید شده همکاری کند.

به گزارش ایسنا، وی درباره‌ی راستی آزمایی در توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و گروه 1+5 گفت: ما نگرانی‌هایی در این باره داریم اما واضح است که راستی آزمایی تعهداتی که ایران در توافق هسته‌ای موظف به انجام آن می‌شود یکی از بخش‌های مهم این توافق است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین