کد خبر: ۲۹۹۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

داستان تکراری گرد و غبار و نفس مردم قصرشیرین که به شمارش افتاده است

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با داشتن 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق یکی از مناطق مهم کشورمان است که در چرخه اقتصادی نقش بسزایی دارد اما داستان تکراری سال های اخیر گرد و غبار نفس ساکنان این نقطه از کشورمان را تنگ کرده و به شمارش انداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
عمر ریزگردها در کشورمان کمتر از یک دهه است، مهمترین کانون تشکیل آن در کشورهای عراق، اردن، عربستان، کویت، سوریه و صحرای شمال آفریقاست. 

بنا به گفته مسوولان ذیربط و با استناد به آمار و ارقام اجرای بدون برنامه طرح ها و پروژه های مختلف در استان های مرزی ایران و همچنین خشکسالی 10 ساله چند عامل اصلی شکل گیری ریزگردها و تشدید آن اعلام شده است. 

افزون بر ریشه های برون مرزی شکل گیری ریزگردها، خشکاندن هورالعظیم پیش از آغاز کار دولت یازدهم و اختصاص نیافتن بودجه لازم برای مهار بیابان زایی، زنگ خطرهای پرطنینی بود که مسوولان وقت عامدانه یا ناآگاهانه چشم خود را بر آن بستند و حتی هنگامی که چند سال قبل ریزگردها شهرهای مختلف کشور را فرا گرفت نیز اقدامی انجام نگرفت. 

در کنار واقعیت های کنونی ریزگردها، افزون براینکه استان های مختلف ایران شامل کرمانشاه، خوزستان و ایلام درگیر پدیده گرد و خاک هستند کشورهای عراق، مصر، اردن کویت و فلسطین اشغالی نیز شاهد این پدیده هستند. 

سابقه چندین ساله و دامنه پوشش گسترده ریزگردها در خاورمیانه نشان می دهد که حل این پدیده در توان یک دولت نیست و باید یک مجموعه و ساز و کار بین المللی در منطقه با زمان کافی برای حل ساختاری آن بکار گرفته شود. 

تصمیم گیری و مدیریت ناصحیح، فشار به طبیعت خارج از توان و ظرفیت آن و مدیریت چند دهه گذشته باعث بروز پدیده گرد و غبار شده است که مقابله با آن نیازمند تهیه و تدوین برنامه منسجم و اصولی است. 

اکنون مشکل 10 ساله ریزگردها به مهمترین دستور کار دولت یازدهم تبدیل شده است و اگر در نیمه دوم سال های دهه 80 و زمانی که پدیده ریزگردها چند استان کشور را در برگرفت، مسوولان وقت فرصت را هدر نمی دادند و این موضوع را نادیده نمی گرفتند، اکنون مردم استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان به جای گرد و خاک هوای پاک را تنفس می کردند. 

بنا بر آمارهای موجود از منابع مختلف 55 درصد این ریزگردها از طریق عراق وارد کشورمان می شود که قصرشیرین غربی ترین نقطه کشورمان و با وجود مرزهای طولانی با کشور عراق بیشترین آسیب پذیری را از باب ورود ریزگردها دارد، بطوریکه در بیشتر روزها غبارآلود است. 

بنابر گزارش هواشناسی استان کرمانشاه سال گذشته قصرشیرین 81 روز درگیر پدیده گرد و غبار بود که به طور میانگین این میزان یک چهارم روزهای سال را تشکیل می دهد. 

از ابتدای امسال نیز تاکنون براساس گزارش ایستگاه هواشناسی قصرشیرین این شهرستان مرزی در مجموع 20 روز (در فروردین 9 و در اردیبهشت ماه جاری 11 روز) با گرد و غبار و کاهش دید افقی ناشی از این پدیده روبرو بوده است. 

** عزم دولت تدبیر و امید برای مقابله با ریزگردها 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نامه نگاری خود با سازمان ملل متحد در خصوص ضرورت مقابله با ریزگردها گفت: در این نامه پیشنهاد تاسیس صندوق منطقه ای مقابله با ریزگردها ارایه شد و با وجود مخالفت برخی کشورهای منطقه، پیگیر تاسیس آن هستیم. 

معصومه ابتکار افزود: پدیده گرد و غبار که از کشورهای منطقه وارد کشورمان می شود تاثیر منفی بسزایی گذاشته است و تشکیل چنین صندوقی برای مقابله با این پدیده در منطقه ضروری است. 

وی بیان کرد که آخرین مصوبه دولت در این زمینه اوایل ماه اردیبهشت امسال صورت گرفت و در همین راستا نیز به دستگاه های مسوول ابلاغ شد که مبنای آن مدیریت طوفان های ناشی از گرد و غبار باشد و اعتبارات کافی نیز برای آن در نظر گرفته شد. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کشور ما 10 سال است که تحت تاثیر پدیده گرد و غبار است و برای آلودگی هوای ناشی از ترافیک، برنامه های خوبی در دولت یازدهم شروع کرده ایم اما در مورد گرد و غبار مساله خیلی وسیع تر است که ما بتوانیم به سادگی به نتایج خوبی در این زمینه برسیم. 

** برای جلوگیری از ریزگردها باید 7.5 میلیون هکتار را بیابان زدایی کرد 

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز معتقد است که وجود هفت و نیم میلیون هکتار بیابان در ایران از عوامل مهم ایجاد توفان های شنی و ریزگردهاست که باید قبل از تبدیل شدن این بیابان ها به کانون های بحران با اجرای طرح های بیابان زدایی آنها را مهار کرد. 

کاظم جلالی بیان داشت: این سازمان در برخی از مناطق از جمله مرکز و شرق کشور در اجرای عملیات بیابان زدایی موفق به انجام فعالیت هایی شده که ضروری است این روند همچنان تداوم یابد. 

وی افزود: اعتبار امسال این سازمان در بخش بیابان زدایی به 600 میلیارد ریال افزایش یافت درحالی که سال 92 این رقم 300 میلیارد ریال بود. 

** برآورد ریزگردها به استان کرمانشاه امسال بیشتر می شود 

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کرمانشاه گفت: براساس بررسی های کوتاه مدت و بلندمدت انجام شده، پیش بینی می شود که وضعیت ورود ریزگردها به استان در سال جاری در مقایسه با سال های گذشته تا اندکی شدیدتر باشد. 

کاظم علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خشکسالی و کاهش بارندگی در سالی که گذشت را دلیلی برای ورود بیشتر ریزگردها به استان عنوان کرد. 

وی با اشاره به اینکه از10 سال اخیر نواحی جنوبی کشور و بویژه استان کرمانشاه با معضل ورود ریزگردها از کشورهای همسایه روبه رو بوده گفت: در این سالها با آغاز فصل بهار و تغییر شرایط جوی شاهد ورود ریزگردها به کشور بوده ایم. 

علیزاده با بیان اینکه پای ریزگردها در چند روز نخست ابتدای سال جاری به استان کرمانشاه باز شد ادامه داد: میزان آلودگی هوا از طریق دستگاه های سنجش برای مدت زمان یک هفته قابل شناسایی است و اکنون 9 ایستگاه در سطح استان کرمانشاه برای بررسی این وضعیت وجود دارد.

** اجرای بدون برنامه طرح ها و خشکسالی عاملی مهم در بروز پدیده ریزگردها 

بحث ریزگردها، تبعات آن در سلامتی انسان ها، تخریب محیط زیست و زیان های حاصل از آن در محصولات کشاورزی و خطرات متعددی که زندگی مردم را هدف قرار داده است، بحث امروز و دیروز و پریروز نیست. 

در چند ساله اخیر، این مشکل هر بار به نوعی خود را نشان داده و زندگی مردم بویژه غرب کشور را مختل کرده است اما متأسفانه، هر بار و با شدت گرفتن ورود این پدیده مخرب، قضیه چند روزی نقل محافل و مجالس دولتی مسوولان قرار می گیرد اما زمانی که از شدت بحران کاسته شد، پرونده مبارزه با این پدیده هم بسته می شود. 

مرزداران و مرزنشینان قصرشیرین از پدیده گرد و غبار به ستوه آمده اند و دیگر معضل ریزگردها برای آنها یک امری عادی تلقی می شود چرا که می دانند بویژه در فصل بهار و تابستان که مردم اغلب نقاط کشورمان به تفریحات بهاری و تابستانی در طبیعت دلچسب می پردازند آنها باید منتظر گرد و غبار باشند. 

به گزارش ایرنا در روزهایی که غبار موجب کاهش شدید دید افقی در قصرشیرین شده نیز دیگر خبری از تعطیلی ادارات و مدارس نیست و حتی شاهد پیاده روی شماری از افراد نیز در سطح خیابان ها هستیم که این نشان می دهد آموزش و اطلاع رسانی در رابطه با اثرات مضر ریزگردها بر سلامتی افراد کافی نبوده و مردم از ابتدایی ترین آموزش ها نیز برای مراقبت از سلامتی خود اطلاع ندارند. 

شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت با عراق 186 کیلومتر مرز مشترک دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین