کد خبر: ۲۹۹۴۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

وزیر بهداشت: به شدت نگران سلامت مردم هستیم/ بیمه‌ها رها هستند

وی درباره خدمات توانبخشی هم گفت: در این حوزه متاسفانه هیچ گونه حمایتی از بیماران نمی شود و مثلا برای بیماران مبتلا به ام اس که بیشتر برای خانم ها اتفاق می افتد دولت در حد بضاعت انجام وظیفه کرد اما قطعا کافی نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که برای سلامت مردم بطور جدی نگرانیم ، گفت که بیمه ها رها هستند و اگر خواستند دارویی را با قیمت دلخواهشان حمایت می کنند و پوشش می دهند و اگر نخواستند نیز توجه نمی کنند، این مسیری که می رویم صحیح نیست. 
 
به گزارش ایرنا، دکتر سید حسن هاشمی در نشستی صمیمی با نخبگان تهرانی که حدود سه ساعت طول کشید با انتقاد از هجمه به جامعه پزشکی گفت: به اعتقاد بنده این قبیل اقدامات از سر عمد بوده و نادانی در کار نیست؛ به وی‍ژه این که قرار است اقشار و گروه های مختلف جامعه را مقابل هم قرار دهند. 
 
وزیر بهداشت، پزشکان را در رده های دوم و سوم سرمایه های جامعه معرفی کرد و پرسید: چرا بنا داریم این سرمایه ها را از بین ببریم. 
 
وی گفت: واقعیت این است که به گونه ای تبلیغ کرده اند که همه به دنبال باندبازی و طایفه گرایی هستند ؛ هنر رسانه ها ایجاد تصویر نامطلوب از یک قشر یا گروه نیست که پزشک را مقابل پرستار، وکیل را مقابل دستگاه قضا، معلم را در مقابل آموزش و پرورش و غیره قرار دهند و فراموش نشود که هیچ صنفی حتا روحانیت نیز از این اقدام مصون نیستند. 
 
هاشمی تصریح کرد: در همه طبقات اجتماعی اشکالاتی وجود دارد اما با هزینه مردم چرا چنین اقداماتی صورت می پذیرد. 
 
وی اظهار کرد: ما باید مراقبت کنیم افراد خاطی در هر قشر و گروهی در جامعه هستند،  شناسایی و مجازات شوند و سازمان نظام پزشکی و وزارت خانه در این حوزه باید دقیق تر و جدی تر عمل کنند. 
 
هاشمی درباره جایگاه بخش خصوصی در حوزه سلامت هم یادآور شد: در همه اصناف نمایندگان بخش خصوصی می نشینند و به صورت سالانه درباره شیوه های ارائه خدمات و سطح دستمزدها برای سال جدید تصمیم گیری می کنند اما در حوزه سلامت دولت خودش راسا تصمیم گیری می کند و در این شرایط بخش خصوصی چگونه می تواند امیدی به آینده اش داشته باشد. بیمه ها هم که رها هستند. 
 
وزیر بهداشت افزود: در شرایطی که بیمه ها رها هستند و اگر خواستند دارویی را با قیمت دلخواهشان حمایت می کنند و پوشش می دهند و اگر نخواستند نیز توجه نمی کنند من خودم هم برای وضعیت سلامت شهروندان نگرانم و این مسیری که می رویم صحیح نیست. در چنین وضعیتی بخش خصوصی هم برای سرمایه گذاری قدری دست و دلش می لرزد و هرکسی به راحتی وارد این حوزه نمی شود. 
 
وی درباره خدمات توانبخشی هم گفت: در این حوزه متاسفانه هیچ گونه حمایتی از بیماران نمی شود و مثلا برای بیماران مبتلا به ام اس که بیشتر برای خانم ها اتفاق می افتد دولت در حد بضاعت انجام وظیفه کرد اما قطعا کافی نیست. 
  
**تولید با کیفیت دارو در داخل 
 
هاشمی درباره تولید داخل دارو و محصولات مورد نیاز پزشکی هم یادآور شد: طی 3 سال اخیر رقم واردات دارو و تجهیزات پزشکی به کشور از بالای دو میلیارد دلار به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده و این نشان از حمایت عملی دولت در این حوزه از تولید کنندگان و سرمایه گذاران داخلی است. 
 
وی تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که هر کسی هر محصول بی کیفیتی و یا حتا با کیفیت پایینی را با استاندارد در کشور تولید کرد بتواند از حمایت ما برخوردار شود اما در صورت رعایت استانداردها ما 90 درصد بازار را در اختیار آنان قرار می دهیم و 10 درصد نیاز بازار را وارد کنندگان می توانند در شبکه دارویی کشور عرضه کنند و ما روی موضوع سلامت جامعه زیر بار هیچ فشاری نمی رویم. 
 
وزیر بهداشت اظهار کرد: ما نباید به خودمان و هموطنانمان خیانت کنیم اما اگر دارویی با کیفیت تولید شود ما قطعا حمایت می کنیم و به زودی مردم شاهد داروهای ایرانی بیشتری در سطح بازار خواهند بود اما ما به دنبال تبلیغات و رونمایی های تبلیغاتی مانند گذشته نیستیم چرا که تبلیغ می کردند اما در عمل دارویی در بازار یافت نمی شد. 
 
هاشمی در پاسخ به جوانی که از وی درباره بومی سازی غذای ایرانی و میزان کالری هر فرد در ایران پرسیده بود،گفت: این موضوع را وزارتخانه نمی تواند مدیریت کند و در این زمینه حاکمیت و دولت باید ورود کند و باید برای تهیه غذای سالم و تامین کالری روزانه افراد جامعه برنامه داشته باشیم و در همین راستا هفته ایمنی غذایی و یا توزیع شیر در مدارس را ارائه کردیم اما باید و بهتر است یک سازمان و نهاد متولی کار شود که از نظر ما سازمان غذا و دارو مناسب است. 
 
وی درباره دلایل اجرا نشدن طرح جداسازی خدمات بیمارستانی مردان و زنان گفت: ما برای ساخت و یا تعمیر بیمارستان ها دستور اجرای نقشه های جدیدی را داده ایم ولی امکان جداسازی کامل در شرایط کنونی را نداریم و تنها از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث بیمارستان های جدید مکان خدمات رسانی یکپارچه و مطمئن به زنان کشور امکانپذیر خواهد بود و از نظر نیروهای متخصص پزشکی در این حوزه هیچ کمبودی در کشور نداریم. 
 
وزیر بهداشت در پاسخ به جوانی که مایل بود از رشته مهندسی صنایع به رشته پزشکی انتقال وضعیت دهد توصیه کرد با توجه به شرایط موجود در همان رشته بماند و ادامه تحصیل دهد چراکه به گفته هاشمی، به دلیل شفاف نبودن نظام مالیاتی کشور، هیچ آمار دقیقی از شمار پزشکان فعال در کشور و نیازهای جامعه در این بخش وجود ندارد. 
 
هاشمی گفت: در وزارت علوم نیروها را آموزش می دهند و دغدغه ای برای اشتغال آنان در این وزارتخانه وجود ندارد و قدری کارش راحت تر است اما ما باید به عنوان متولی بهداشت و درمان بدانیم ماما و پزشکی که آموزش می دهیم فردا در کجا باید مشغول به کار شود اما متاسفانه هیچگاه ارزیابی و بررسی دقیقی نشده است. 
 
وی درباره مطالبی که بعضا شنیده می شود و در جامعه در حوزه سلامت شایعه می شود،اظهار کرد: همین 10 روز پیش در نشست وزیران بهداشت در ژنو، این موضوع به عنوان یک مشکل جهانی مطرح شد که در فضای مجازی برخی شایعه سازی می کنند و اغلب کشورها درباره فلان مواد غذایی و یا آب و هوا دچار مشکل شده اند و حتا کشورهای پیشرفته هم از این مسئله ضربه خورده اند و نیاز به فرهنگسازی در این حوزه داریم.   
 
*برنامه اصلی وزارت بهداشت 
 
وی درباره برنامه اصلی سال جاری وزارتخانه گفت: بهداشت محیط را وظیفه و هدفگذاری کرده ایم و همه مراکز عرضه مواد غذایی و کارخانجات باید با یک نظارت عمومی جدی، مورد بررسی و نظارت دائم قرار گیرد و این محقق نخواهد شد مگر با حضور و مشارکت مردمی و به ویژه جوانان و ما از حضور شما در این عرصه استقبال می کنیم. 
 
وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره داروهای تاریخ مصرف گذشته هم گفت: نگه داری و عرضه داروی تاریخ مصرف گذشته جرم سنگینی است و قطعا ما در انبارهای داروخانه ها و شرکت های توزیع نظارت می کنیم و از این تخلف گذشت نخواهیم کرد. 
 
هاشمی درباره پیشگیری خطاب به مسوولان فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران که در این نشست حضور داشتند، گفت: قطعا همه بخش ها باید در این حوزه مشارکت داشته باشند. 
  
**تحصیلات تکمیلی 
 
وزیر بهداشت درباره ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دانشجویان برخی رشته های مرتبط با بهداشت و درمان به جلسه اش با معاون آموزش این وزارتخانه در هفته گذشته اشاره کرد و یادآور شد: راجع ادامه تحصیل در برخی رشته ها مانند تکنسین اتاق عمل و یا سایر رشته ها متاسفانه شرایط به گونه ای است که تفاوت چندانی میان دارندگان مدرک فوق دیپلم، کارشناسی و یا ارشد وجود ندارد و ما باید بسترهای لازم را ابتدا فراهم کنیم و بعد برای دیگر مقاطع بالاتر اقدام شود. 
 
هاشمی در پاسخ به جوانی که از وی درباره آزمایش و بررسی اثرات محصولات تراریخته پرسید، با ابراز تاسف از وضعیت آزمایشگاه های کشور گفت: در بسیاری موارد ما توان آزمایش و بررسی دقیق این موارد را نداریم و آزمایشگاه های ما در این موارد با کمبودهایی مواجه هستند. 
  
*آزمایشگاه 
 
وی افزود: به طور مثال شاید برخی فکر می کنند باید خدایی ناکرده تعدادی از شهروندان ما از ابولا جان بسپارند تا آزمایشگاه های ما به تجهیزات آن مجهز شوند. 
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: در حوزه شناسایی ابولا تنها یک آزمایشگاه در حال حاضر در کشور داریم که آن هم در اختیار این وزارتخانه نیست. 
 
هاشمی خاطرنشان کرد: البته دولت به این موضوع توجه کرده و کمیسیون هایی تشکیل شده و دبیرخانه ای نیز برای ذخایر ژنتیکی ایجاد شده و توجه ویژه داریم اما توفیق را اطلاع دقیقی ندارم. 
 
وی افزود: در زمینه محصولات غذایی تراریخته بهتر است مسوولان سازمان غذا و دارو پاسخ دهند زیرا نگرانی هایی در سطح جامعه وجود دارد و موضوع سلامت شهروندان است و باید پاسخگو باشند. 
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: البته وزارتخانه های جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد هم در این حوزه مسوول هستند و باید نظارت و پاسخگویی لازم را داشته باشند و مجهز کردن آزمایشگاه ها در این زمینه جدی و ضروری است. 
  
**دولت الکترونیک 
 
وی درباره جایگاه آی تی در وزارت بهداشت و درمان هم گفت: اگر دولت الکترونیک شکل بگیرد و در حوزه سلامت مردم هم تسری یابد یک انقلاب در حوزه سلامت و درمان و پیشگیری رخ خواهد داد. 
 
هاشمی به بروز تخلفاتی از سوی برخی بیماران و پزشکان در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: یک پزشک در یک روز می تواند صد ها نسخه بپیچد که هزینه بسیار زیادی روی دست بهداشت و درمان کشور می گذارد و ما درستی و یا نادرستی آن را نمی توانیم کنترل، تایید یا رد کنیم و در مقابل یک شهروند نیز با دفترچه بیمه اش که در صورت برقراری دولت الکترونیک می توانیم داروها را رد یابی، اصالت آن را بررسی و حتا تجویز آن را تایید یا رد کنیم. 
 
وی ابراز امیدواری کرد در چند ماه آینده پرونده الکترونیک هرچه سریع تر در شهر ها پیگیری شود چراکه از طریق شبکه های بهداشت روستایی از وضعیت بهداشت روستاییان اطلاعات کامل وجود دارد اما در شهرها این اطلاعات پراکنده و ناقص است و در این حوزه از شهرداری تهران استمداد می طلبیم. 
 
وزیر بهداشت با قدردانی از مسوولان شهرداری تهران که پیگیر برگزاری این نشست بودند، گفت که حوزه بهداشت و درمان ماموریت های مختلفی دارد که تنها با کمک نیروهای داوطلب مردمی و به ویژه جوانان محقق می شود و امیدواریم بتوانیم از این بستر در شهرداری تهران بیشتر استفاده کنیم. 
 
هاشمی گفت: جنگ را هم جوانان اداره کردند و جهاد سازندگی و سپاه پاسداران را جوانان اداره کردند اما در حال حاضر همزبانی وجود دارد اما همدلی و همت در این زمینه کمتر دیده می شود و ما باید بتوانیم از ظرفیت های جوانان در این حوزه بیشتر استفاده کنیم. 
 
وی به شهدای جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: 80 درصد شهدای ما را جوانان زیر 25 سال تشکیل داده اند و این کشور مدیون خون همان جوانان است. 
 
وزیر بهداشت درباره وضعیت استخدامی و سن نیروهای این وزارتخانه گفت: ما حتا یک نفر بازنشسته را در این دولت دعوت به کار نکردیم و سن متوسط روسای دانشگاه های ما بین 40 تا 50 سال است. 
 
وزیر بهداشت از پیشنهاد مسوولان شهرداری تهران برای تشکیل کارگروهی برای پیگیری مطالبات جوانان در این نشست و تداوم این نشست ها در ماه های آینده استقبال کرد. 
 
وزیر بهداشت در پایان نشست در پاسخ درباره یارانه ها گفت: هنوز رقمی از یارانه ها حذف نشده و ای کاش از ابتدا نیز این مبلغ به عموم جامعه پرداخت نمی شد و در این حوزه دولت 200 هزار میلیارد تومان هزینه کرده است و کسری کشور حدود 400 تا 500 میلیارد هزار تومان است که اگر این کسری نبود ده ها هزار شغل پایدار جدید در کشور از همین محل ایجاد می شد. 
 
هاشمی افزود: در بحث پیشگیری هم لازم بود به منظور مهار اندک قاچاق و سوء استفاده از سوخت ارزان این افزایش قیمت بر اساس قانون برنامه هرچه سریع تر صورت می گرفت و البته دولت هنوز حدود 7 تا 8 هزار میلیارد دیگر هم کسری بودجه دارد. 
 
در این نشست که در سالن اجتماعات دفتر وزارتی برگزار شده بود حدود 60 جوان نخبه برگزیده از میان جوانان نخبه تهرانی با کمک کانون شهریاران جوان مسائل و مشکلاتشان را در هفته جوان با وزیر بهداشت و درمان مطرح کردند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
0
1
...آخه یه ثروتمند که طعم محرومیت نچشیده چطور میتونه برای مردم نگران باشه ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین