کد خبر: ۲۹۹۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹

گزارش رویترز از مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در حالی‌که تنها یک ماه تا 30 ژوئن، ضرب الاجل دستیابی تهران و قدرت‌های جهانی به یک توافق نهایی با یکدیگر در ژنو دیدار کردند تا بتوانند بر موانع باقیمانده در این مسیر غلبه کنند.
آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری رویترز گزارش داد: جان کری و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش با هدف رفع موانع باقیمانده در مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش در حالی‌که تنها یک ماه تا 30 ژوئن، ضرب الاجل دستیابی تهران و قدرت‌های جهانی به یک توافق نهایی با یکدیگر در ژنو دیدار کردند تا بتوانند بر موانع باقیمانده در این مسیر غلبه کنند.

دیدار امروز در ژنو اولین رایزنی‌های اساسی است که از زمان انتشار بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس درخصوص دستیابی به یک چارچوب کلی برای توافق نهایی انجام می‌شود.

یکی از موضوعات حل نشده درخواست قدرت‌های جهانی برای دسترسی بین‌المللی به سایت‌های نظامی و گروه کارشناسان هسته‌ای ایران است. از طرفی دیگر ایران نیز خواهان لغو فوری تحریم‌ها پس از حصول یک توافق است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های اخیر در وین و کار نگارش متن یک توافق سیاسی پیشرفت‌هایی داشته است و این توافق احتمالا شامل سه ضمیمه خواهد بود.

آمریکا می‌گوید که در حال حاضر به دنبال تمدید مذاکرات نیست، اما فرانسه که همواره خواهان محدودیت‌های بیش‌تر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده این‌گونه اعلام کرده است که احتمال دارد مذاکرات تا ماه ژوییه به طول بیانجامد.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا هم‌چنین بیان کرد: ما هم‌چنان معتقدیم که می‌توانیم تا 30 ژوئن به توافق برسیم و برنامه کاری جان کری در ماه ژوئن نشان می‌دهد که تمرکز وی روی ایران قرار دارد.

او ادامه داد:‌ بسیاری از تصمیم‌ها باید در سطح سیاسی گرفته شود بنابراین شاهد حضور بیش‌تر کری در این مرحله خواهیم بود.

وزیر امور خارجه ایران نیز پیش از آغاز رایزنی‌های روز شنبه‌اش با کری در پاسخ به این سوال که آیا توافق تا پایان ژوئن حاصل می‌شود گفت: ما به تلاش‌مان ادامه خواهیم داد.

مارک فیتز پاتریک، یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا که هم اکنون در اندیشکده موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک فعالیت می‌کند در این‌باره گفت: به نظر می‌آید که توافق در ماه ژوییه حاصل شود.

وی ادامه داد:‌ سخت‌ترین توافقات تاکنون انجام شده است اما ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ انتخابی جز این که به توافق دست پیدا کنند ندارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین