کد خبر: ۲۹۹۹۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

شهردار اصفهان استيضاح شد

يكي از اعتراض‌ها و سوالات اعضاي شوراي شهر در مورد نحوه ساخت و تكميل مترو اصفهان بود، چرا كه اعضاي شوراي شهر معتقد بودند كه شهرداري در روند ساخت و تكميل اين پروژه كه مي‌تواند نقش مهمي در كاهش ترافيك و آلودگي هواي اصفهان داشته باشد، كوتاهي كرده
آفتاب‌‌نیوز : بالاخره بعداز چند هفته كش و قوس فراوان بين شوراي شهر و شهردار اصولگراي اصفهان ديروز شهردار نصف‌جهان، بعد از ١٢ سال حضور در بالاترين مسند شهري يكي از مهم‌ترين شهرهاي فرهنگي و هنري كشور، پس از استيضاح اعضا و به حكم شوراي شهر اصفهان از كار بركنار شد. اين جلسه به دنبال طرح سوال در جلسه هفته گذشته شوراي شهر از شهردار صورت گرفته بود.

به گزارش اعتماد، در جلسه هفته گذشته اعضاي شوراي شهر، با طرح دو سوال خواستار پاسخ شهردار شدند. اما زماني كه از پاسخ‌هاي سيد مرتضي سقاييان‌نژاد قانع نشدند در اين جلسه وي را به صحن شورا فرا خواندند تا اين‌بار به شيوه «استيضاح» از وي پاسخ بخواهند.

جلسه‌اي كه درنهايت اعضاي شورا با ١٤ راي مخالف در برابر هفت راي موافق، حكم بركناري شهردار كهنه كار اصفهان را صادر كردند. رضا اميني، رييس شوراي شهر اصفهان در گفت‌وگو با «اعتماد» درتشريح دلايل استيضاح شهردار اين شهر گفت: از ابتداي سال ٩٣، شوراي شهر طي گزارشي نسبت به بخشي از عملكرد شهردار اصفهان اعتراض كرد و با طرح ابهامات موجود، به شهردار «تذكر» داده و خواستار پاسخگويي وي شد، اما متاسفانه آقاي سقاييان‌ن‍ژاد كه گويا تذكرات شوراي شهر را جدي نگرفته بودند، چندان تلاشي براي پاسخ به سوالات اعضاي شوراي شهر و قانع كردن آنها نكردند. وي با ذكر اينكه اين كوتاهي شهردار براي پاسخ به اعضاي شوراي شهر در نهايت زمينه‌ساز جلسه طرح «سوال» هفته گذشته شوراي شهر از وي شد گفت: با توجه به كوتاهي شهردار اصفهان براي قانع كردن اعضا، در دو مورد اعضا قانع نشدند و در نهايت اعضاي شوراي شهر در جلسه هفته گذشته خود، مجبور شدند «تذكر» خود را به شكل «سوال» از آقاي سقاييان ن‍ژاد مطرح كنند كه متاسفانه باز هم پاسخ‌هاي وي براي اعضا قانع‌كننده نبود و مقررشد تا شهردار در جلسه اين هفته شوراي شهر استيضاح شود.

 اميني در ادامه به دو موضوعي كه باعث استيضاح شهردار در جلسه ديروز شد اشاره كرده و گفت: يكي از اعتراض‌ها و سوالات اعضاي شوراي شهر در مورد نحوه ساخت و تكميل مترو اصفهان بود، چرا كه اعضاي شوراي شهر معتقد بودند كه شهرداري در روند ساخت و تكميل اين پروژه كه مي‌تواند نقش مهمي در كاهش ترافيك و آلودگي هواي اصفهان داشته باشد، كوتاهي كرده و نتوانسته از عهده وظايف محوله خود در اين خصوص به خوبي برآيد. تشكيل اداره كل حوزه دفتر شهردار، موضوع ديگري است كه به گفته اميني، اعضاي شوراي شهر نسبت به آن اعتراض داشته‌اند. به گفته وي، گويا شهردار اصفهان بدون داشتن چارت سازماني اداره كلي تشكيل داده بوده و مسوول دفتر خود را عنوان مديركل اين اداره تازه تاسيس‌شده منصوب كرده بوده است.

 اميني در اين مورد گفت: شهردار اصفهان، برخلاف قانون و بدون اطلاع ما اداره كل عريض و طويلي را داير كرده بود و مسوول دفتر خود را نيز با حكم خود به سمت مديركلي اين اداره منصوب كرده بود. همچنين دركنار اين تخلف اختيارات بسيار زيادي به اين اداره و مديركل آن داده شده بود كه باعث شد اتفاق‌هاي ناخوشايندي رخ دهد و افكار عمومي را حساس و جريحه‌دار كند و حتي جايگاه اصفهان به عنوان قلب فرهنگي و هنري كشور را زير سوال ببرد. اما شهردار اصفهان چه پاسخ‌هايي به اعضاي شوراي شهر داد كه آنها را قانع نكرد.

رييس شوراي شهر اصفهان در اين مورد نيز گفت: پاسخ‌هاي شهردار، پاسخ‌هايي كلي بود. مثلا در مورد مترو معتقد بود كه دليل طولاني شدن ساخت مترو به كم‌كاري مديران قبلي برمي‌گردد يا در مورد تاسيس اداره كل ابتكاري حوزه شهردار نيز مي‌گفت من با وزارت كشور نامه‌نگاري كرده‌ام و هنوز جوابي نگرفته‌ام و آنها در جريان هستند يا اينكه مي‌گفت: در خيلي از استان‌ها و شهرهاي ديگر هم شهرداران، چنين كاري را كرده‌اند و كسي ايرادي نگرفته است. ما هم در پاسخ گفتيم كه اگر فرد يا افرادي تخلف كردند دليلي براين نخواهد بود كه ما هم مرتكب فعل غيرقانوني شويم. چرا بايد مسوول دفتر، به يكباره بدون چارت سازماني، حكم مديركلي بگيرد؟

از چند هفته قبل بحث بازداشت برخي مديران شهري و به خصوص رييس دفتر شهردار اصفهان يكي از سوژ‌ه‌هاي داغ شبكه‌هاي اجتماعي و برخي از رسانه‌هاي استاني بود. گفته مي‌شد رييس دفتر شهردار، با سوءاستفاده از سمت و اختيارات فراواني كه به وي داده شده بود، به بهانه كمك به موسسات و فعاليت‌هاي فرهنگي و خيريه‌اي، بيش از ١٠٤ ميليارد تومان از بودجه شهرداري را اختلاس كرده است. رييس شوراي شهر اصفهان در مورد اينكه اين مساله تا چه حد در استيضاح شهردار اين شهر موثر بوده است؟ به «اعتماد» گفت: اين مساله از سوي قوه قضاييه درحال پيگيري است و تا تكليف آن از سوي اين قوه مشخص نشود ما در آن ورود پيدا نمي‌كنيم. به همين دليل در جريان استيضاح هم به اين موضوع اشاره‌اي نكرديم ولي با اين وجود با جديت مساله را پيگيري مي‌كنيم و از حق شهروندان اصفهاني نخواهيم گذشت. اما با بركناري شهردار اصفهان تكليف صندلي شهرداري اصفهان چه خواهد شد؟

اميني در اين زمينه با ذكر اينكه ما پيش‌بيني بركناري شهردار را مي‌كرديم گفت: براي همين گزينه‌هايي را انتخاب كرده بوديم كه درنهايت اعضا راي به سرپرست شدن «بوژمهراني» مديرذيحسابي شهرداري اصفهان دادند و وي را به عنوان شهردار موقت اصفهان انتخاب كردند. شايبه سياسي‌كاري، از ديگر مواردي بود كه از هفته گذشته و جلسه سوال از شهردار اصفهان نقل محافل شده بود. به اعتقاد گروهي از منتقدان شوراي شهر، استيضاح شهردار حركتي سياسي و درجهت حذف مديران اصولگرا بوده است. اما رييس شوراي شهر اصفهان با رد اين شايعه گفت: اين حرف‌ها طبيعي است. ولي ما كار تخصصي و وظيفه خود را انجام مي‌دهيم. شوراي شهر ناظر بر عملكرد شهرداري است و وكيل مردم در مديريت شهري. حالا اسم اين را هرچه مي‌خواهند بگذارند. دراين مورد هم تخلفات شهردار محرز و ثابت شده بود و با توجه به جميع جهات تصميم‌گيري شد و هيچ ارتباطي به سياسي كاري ندارد. درباره اين موضوع با شهردار اصفهان تماس گرفتيم اما پاسخ نداد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Japan
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
0
0
پروژه مترو ی شیراز دیرتر از اصفهان آغاز شد و زود تر هم افتتاح شد

آقای سقایان نژاد علاوه این کارا ها پارتی بازی را در شهرداری رواج داد ( رییس دفتر خودش که که کرده بود یکی از مدیران )

از دیگر کار های ایشان میتوان نابودی بخشی از میراث فرهنگی شهرمان را در طول 12 سال نامبرد

و استفاده های شخصی ( مانند اسکورت های بیهوده )
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین