کد خبر: ۲۹۹۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴

رویترز: 6 ساعت مذاکره ظریف و کری؛ مهمترین مذاکرات پس از بیانیه لوزان

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایرانی نیز هشدار داده که مهلت تعیین شده ممکن است نیاز به تمدید داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری رویترز از ژنو گزارش داد: محمدجواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا روز شنبه در تلاش برای غلبه بر موانع موجود بر سر راه توافق نهایی یک ماه پیش از مهلت مقرر، شش ساعت دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش ایرنا، رویترز افزود: این نخستین مذاکرات اساسی دو طرف از زمان توافق موقت (بیانیه لوزان) دوم آوریل (13 فروردین) بین ایران و گروه 1+5 بود.

در همین حال، یک مقام وزارت خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت: وزیران خارجه ایران و آمریکا با تیم های همراه شان امروز تمام موضوعات را به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر اساس این گزارش، یکی از مسایلی که هنوز حل و فصل نشده، تلاش قدرت های جهان برای دسترسی به سایت های نظامی و تیم کارشناسان هسته ای ایران است. تهران به نوبه خود خواستار لغو فوری تحریم ها پس از حصول توافق است.

یک مقام ارشد آمریکایی پیش از این گفته بود که در مذاکرات هفته های اخیر در وین در خصوص تهیه پیش نویس توافق سیاسی و سه ضمیمه فنی در خصوص محدود کردن برنامه هسته ای تهران، پیشرفت قابل ملاحظه ای به دست آمده است.

آمریکا اعلام کرده که مذاکرات را فراتر از مهلت 30 ژوئن (9 تیر) تمدید نخواهد کرد اما فرانسه که خواستار محدودیت های جدی تر شده است، گفته که مذاکرات ممکن است به ماه ژوئیه کشیده شود.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایرانی نیز هشدار داده که مهلت تعیین شده ممکن است نیاز به تمدید داشته باشد.

عراقچی پیش از آغاز مذاکرات با کری، گفت: موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته ای و بازرسی از سایت های نظامی اصلاً مطرح نیست.

وی افزود: چگونگی اجرای پروتکل الحاقی هنوز یکی از اختلافات است و ما در باره آن گفت و گو می کنیم.

«مارک فیتزپاتریک» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر این که توافق های دشوار تاکنون انجام شده است، گفت: احتمال دارد که توافق در ماه ژوییه (10 تیر تا 9 مرداد) به دست آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین