کد خبر: ۲۹۹۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴

جهانگیری:همه خطوط قرمز ترسیمی رهبری درمذاکرات رعایت شده است

معاون اول رییس جمهوری، تیم مذاکره کننده را قوی ترین تیم در تاریخ مذاکرات هسته ای توصیف کرد و گفت: با نهایت عزت، همه خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند، در مذاکرات هسته ای رعایت شده است.
آفتاب‌‌نیوز : اسحاق جهانگیری روز یکشنبه در دومین روز همایش سراسری فرمانداران، افزود: این دولت انتخاب شد که موضوع هسته ای را با درایت حل کند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: یکی از دلایلی که آقای روحانی به عنوان رییس جمهوری انتخاب شدند به دلیل اشراف و سابقه ایشان در موضوع هسته ای بود. وی حتی قبل از شروع مسئولیت رسمی شان در ریاست جمهوری بر روی مسایل هسته ای وقت گذاشتند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: روسای دو قوه دیگر در جلسات مختلف موضوع هسته ای دعوت شدند، افراد مهم صاحب نظر هم که در مسایل هسته ای صاحب نظر بودند برای همکاری و مشورت به جلسات دعوت شدند.

جهانگیری اضافه کرد: من اصلا باور ندارم بر اساس شناخت خودم که ما در دیپلماسی بین المللی تیمی قوی تر از این تیم در جمهوری اسلامی داریم و این تیم در سطح بین المللی جز قوی ترین تیم هاست.

وی خاطرنشان کرد: وقتی مذاکره می شد اصلا کسی فکر نمی کرد که این مسائل فنی اش به دست آید.

جهانگیری تصریح کرد: حال که ما در حال مذاکره هستیم نمی خواهیم روی خیلی از این موضوعات مانور بدهیم، بعد از توافق صحبت خواهیم کرد.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: تیم مذاکره کننده و نیز رییس جمهوری مرتب مسایل هسته ای را خدمت مقام معظم رهبری گزارش می دهند و راهنمایی هایی از ایشان می گیرند و وارد مرحله بعد می شوند.

جهانگیری گفت: ما امیدواریم در تاریخ ایران ثبت شود که ایران در مذاکره ای با 6 قدرت بزرگ دنیا توانست هم از حقوق هسته ای خودش خوب دفاع کند و هم تحریم های ظالمانه ای که این کشور را با مشکل روبرو کرد از پیش روی ملت بردارد.



**از امید مردم پاسداری کنیم

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به خواسته های مردم اشاره کرد و گفت: مردم می خواهند کرامتشان حفظ شود و بی جهت به آنان بی احترامی نشود. می خواهند جامعه قانونمدار و از فساد و ناکارآمدی به دور باشد.

جهانگیری افزود: مردم از این که ببینند عده ای نان شب خود را به سختی در می آورند و عده ای دیگر با رانت و ارتباطات به پول های میلیاردی دست می یابند به طور جدی متنفرند. آن ها می خواهند اقتصادشان رونق یابد و فرهنگشان از دروغ ، تظاهر و ریا دور باشد و لبخند امید به زندگی شان برگردد.

وی با بیان این که مردم به اصلاح امور می اندیشند، ادامه داد: ما به عنوان کارگزاران نظام از مرکز تا بخش مکلف و ملتزمیم که به خواسته های مردم عمل کنیم.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: چه کسانی که از قبل مسئولیت داشتند و مسئولیتشان را ادامه دادند و چه کسانی که در این دولت به مسئولیت گماشته شده اند، هر دو گروه متعهد به این هستیم که مسئولیت های دولت و وعده هایی را که رییس جمهوری به مردم دادند و براساس آن هم مردم به رییس جمهوری را برگزیدند، محقق کنیم.

جهانگیری افزود: مردم باید احساس کنند تغییر اتفاق افتاده است. مردم باید امیدوار باشند و باید از امید مردم پاسداری کنیم .

معاون اول رییس جمهوری در ادامه گفت: کار مهم دولت تدبیر و امید بازسازی سرمایه اجتماعی کشور است. مهمترین سرمایه ای که هر دولت و نظامی در دست دارد سرمایه اجتماعی و در راس آن اعتماد مردم به نظام و دولت است.

جهانگیری ادامه داد: ما موظف هستیم اعتماد عمومی را به جامعه برگردانیم. اعتماد مردم به خودشان که باور کنند قدرت دارند در هر مقطعی که نیاز بود هر کاری را می توانند برای کشور انجام دهند. اعتماد مردم به این نظام اسلامی کارآمد که قادر است گره های مهمی از زندگی مردم باز کند.

وی اضافه کرد: اعتماد مردم به دولت، آشنایی به حقوق اساسی و شهروندی و پاسخگویی دولت در مقابل ملت و قانون اساسی، این احساس را در شهروندان ایجاد می کند که پشت سر دولتی هستند و به دولتی اعتماد دارند که این دولت از حقوق اساسی آن ها به صورت جدی حمایت می کند.



**بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و تقویت حس دولت داری

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: من مکرر گفتم دولت سه جهت گیری اصلی در ابتدای کارش داشت بازگشت به قانون، مبارزه با فساد و تقویت حس دولتداری. این که مردم باور کنند و این حساس درونی بوجود بیاید که دولت دارند . تضعیف حس دولت داری در جامعه منجر به این می شوند که آشفتگی ، خودرایی و خودسری قوام امور اجرایی کشور و نظم اجرایی کشور را مختل می کند.

جهانگیری گفت: ما مکلف هستیم که طوری عمل کنیم که حس دولت داری تقویت شود. دولت ضعیف نظام را ضعیف می کند. دولت ضعیف قوای دیگر را ضعیف می کند. دولت مقتدر، دولت توانا و این که مردم باور کنند دولت دارند نظام را مقتدر می کند و با اقتدار می تواند پیش برود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: ما با شرایطی که در کشور داریم، مدام نیازمند این هستیم که حماسه های مشارکت در کشور داشته باشیم. بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی بدون تردید حمایت مردم است. به خصوص در شرایطی که ما امروز در منطقه و سطح بین المللی با آن روبرو هستیم. هیچ موضوعی برای نظام بهتر از پشتیبانی مردمی نیست.

جهانگیری تاکید کرد: باید مردم در واقع احساس کنند که در اداره امور کشور نقش آفرینند و بیش از همه شما فرمانداران و بخشداران قادر هستید زمینه های مشارکت مردم را زمینه سازی کنید.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: انتخابات هر چه پرشورتر باشد و هرچه حضور مردم گسترده تر و پررنگ تر باشد منجر به این می شود که هم نظام تقویت شود، هم دشمنان نظام نسبت به نظام مایوس شوند، هم مدیران دولتی از پشتیبانی تصمیم گیری جدی تری برخوردار باشند و هم دو نهادی که شکل می گیرند از اقتدار و قدرت بیشتری برخوردار باشند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: مشارکت بیش از این که سخنرانی و مسایل دیگر در آن موثر باشد، انتخابات قانونمند و قانونی ، شفاف و رقابتی که همه سلایق در آن حضور داشته باشند، می تواند زمینه ساز مشارکت مردم باشد.



**با خبرهای دروغ نمی ترسیم

جهانگیری با اشاره به سخنان رییس جمهوری در روز اول همایش فرمانداران افزود: سخنان رییس جمهوری، حرف آخر دولت راجع به نحوه مواجهه دولت با انتخابات آینده است. ما حتما اصرار بر این داریم که تمام مسایل انتخابات، مراحل آن و دستگاه های مهمی که در انتخابات دخیل هستند در چارچوب قانونی که در کشور حاکم است عمل کنند.

وی با بیان این که فرمانداران، قدرتمند هستند، گفت: فرماندار رییس اصلی شهرستان است. همه مکلف هستند با فرماندار هماهنگ باشند و با اقتدار قدرت دولت را در شهرستان اعمال کند.

معاون اول ریس جمهوری ادامه داد: هیچ یک از مقامات دولتی حق مداخله در امور انتخابات ندارند و نه دولت فقط، هیچ نهاد اداری ، حاکمیتی حق ندارد در انتخابات مردم دخالت کنند. همه ما موظف به بوجود آوردن شرایطی هستیم که انتخابات خوب برگزار شود.

جهانگیری اضافه کرد: این که گاهی اوقات دیگران سعی می کنند یک خبر دروغی بسازند و آن خبر را در رسانه هایی که متکی به خودشان است بپروراند و بعد هم شما و دولت را منفعل کنند، فریب این ها را نخورید. ما که می گوییم این دولت ، دولت افراد مجرب، کارکشته و مدیرانی است که چکیده نظام جمهوری اسلامی است معنایش این است که با این حرف ها نمی توانید ما را بترسانید.

وی خاطرنشان کرد: دولت مصمم هست که انتخابات قانونمند و دقیقی در چارچوب قوانین برگزار کند و روی این موضوع هم جدی ایستاده ایم و همه مراحل انتخابات هم باید قانونمند باشد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: باید این مطلب رهبر معظم انقلاب را که رای مردم حق الناس است، نصب العین خودمان قرار دهیم . باید دقت کنیم که انتخاباتی خوب با شکوه و قانونمند برگزار کنیم تا مجلس قوی شکل بگیرد که بتوانیم کشور را از مشکلاتی که پیش روی ما است برداریم.



**مذاکرات را با امید ادامه می دهیم

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ما همواره گفتیم مشکلاتی که در زمینه های مختلف به خصوص اقتصادی وجود دارد زاییده دو مساله است یک سو مدیریت و نابلدی مدیران در تصمیم گیری های کلان کشور و دوم تحریم ها است.

جهانگیری افزود: تحریم های بانکی و نفتی، مسایل اقتصادی ما را مورد هدف قرار داده است. این تحریم های ظالمانه باید از پیش روی ملت ایران برداشته شود. بنابراین با امید مذاکرات را ادامه می دهیم و به آینده مذاکرات خوشبین هستیم و امیدواریم هستیم که این مذاکرات با رعایت خطوط قرمزی که اعلام شده حتما به نتیجه خواهد رسید و تحریم های ظالمانه برداشته خواهد شد.

وی با بیان این که دو حالت در ادامه پیش روی ما است و باید آمادگی آن را داشته باشیم گفت: در صورت موفقیت در مذاکرات و لغو تحریم ها مرحله اداره کشور بعد از تحریم ها چگونه خواهد شد. ما برای این مساله مهمترین تصمیم ها و استراتژیک ترین تصمیم های اقتصادی را باید بگیریم.



**چشم دولت به خارج نیست

معاون اول رییس جمهوری افزود: ده ها شرکت خارجی اعلام آمادگی کرده اند که بعد از برداشته شدن تحریم ها وارد بازار ایران شوند. ایران شرایط ویژه ای دارد، جذابیت های خاصی دارد. جمعیت 80 میلیونی دارد و در منطقه می تواند هم برای خودش هم برای کشورهای اطرافش قطب اصلی اقتصادی باشد.

جهانگیری با بیان این که خیلی از شرکت ها علاقه مند هستند که در ایران فعالیت کنند، ادامه داد: ما نباید بگذاریم بازار ایران دوباره در اختیار شرکت های خارجی قرار بگیرد . نباید اجازه دهیم که تولید ایران دوباره زمین گیر شود. نباید اجازه دهیم که تولید کننده ایران مجبور شود جنس خارجی وارد کند و مهمترین مساله این است که باید با شرکت هایی که مذاکره می کنیم تولید مشترک را مدنظر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: من به دوستانی که گاهی اوقات می گویند این دولت چشمش به خارج است والله این حرف دروغ و کذب است. این دولت خودش را آماده کرده است که اگر تحریم ها تشدید بشود هم این کشور را اداره کند.

معاون اول رییس جمهور گفت: گاهی اوقات شنیده می شود که حالا بگذار ببینم تحریم ها چه می شود؛ تنها دستگاهی که فعلا به صورت جدی درگیر مذاکره است وزارت خارجه است، هیچ دستگاه دیگری درگیر توافق نیست و از هیچ مدیری پذیرفته نیست که این واژه را یعنی به نتیجه رسیدن مذاکرات را به کار ببرد. باید در این شرایط حتما به صورت جدی کار شود.



**اجرای سیاست های کلی اصل 44 در بدترین شکل

جهانگیری به اقتصاد مقاومتی هم اشاره کرد و گفت: تاکنون رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی متعددی را ابلاغ فرمودند که مهمترین آن ها سند چشم انداز که بیش از ده سال از آن می گذرد ، سیاست های اصل 44 قانون اساسی و سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: روزی که سند چشم انداز ابلاغ شد با تغییر دولت همزمان شد. یک سندی به این مهمی باید ده ها برنامه برای آن نوشته می شد که چگونه قرار است رشد 8 درصدی داشته باشیم و چگونه باید قدرت اول اقتصادی منطقه باشیم.

معاون اول ریاست جمهوری درباره سیاست های اصل 44 هم اظهار داشت: به اعتقاد من مهمترین سیاست کلی بود که رهبری ابلاغ کردند. رهبری پس از سیاست های اصل 44 قانون اساسی فرمودند ما از این سیاست های کلی انتظار یک تحول بزرگ در اقتصاد ایران داریم. اما این سیاست ها در بدترین شکل اجرا شد و برنامه عملیاتی هم برای آن ها نوشته نشد.



**دولت اقتصاد مقاومتی را علمی و واقعی پیگیری می کند

جهانگیری تصریح کرد: با این وجود، دولت یازدهم همه بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی را به همه دستگاه ها ابلاغ کرد و از آن ها خواست که برنامه های خود را به سازمان مدیریت ارایه کنند. در این راستا چندین جلسه با حضور مسئولان در سازمان مدیریت و جلسات شورای اقتصاد برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برگزار شده است.

وی ادامه داد: ما باید برای صادرات و افزایش بهره وری برنامه داشته باشیم. اقتصاد مقاومتی، درون زا و برون نگر است و به دنبال این است که اقتصاد کشور را در برابر تکان های خارجی مقاوم کند. بنابراین افزایش بهره وری یک مساله بسیار مهم است. استانداران و فرمانداران نیز باید برای حل مشکلات صادرات برنامه داشته باشند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: اکنون ذخایر گندم کشور برای بیش از 200 روز ذخیره شده و داروی مورد نیاز کشور هم تأمین شده است. دولت اکنون به صورت علمی و واقعی اقتصاد مقاومتی را پیگیری می کند. کاهش رشد تورم و رونق اقتصادی از برنامه های مهم این دولت است.



**از بین بردن امید مردم خیانت به کشور است/به بخش خصوصی میدان دهیم

جهانگیری در عین حال یادآور شد: دلیل کاهش رشد تورم در کنار تلاش های دولت، امیدواری مردم به دولت بوده و این که مردم انتظارات تورمی را بالا نبرده اند. بنابراین از بین بردن امید مردم خیانت به کشور است. ما برای دستیابی به رونق اقتصادی 170 بند در دولت تصویب کرده و بخشی از آن هم در مجلس تصویب شد.

وی گفت: این سیاست ها باید ما را به رونق برساند زیرا رونق اقتصادی یک ضرورت در کشور است. در این راستا باید به بخش خصوصی میدان داد. پذیرفته نیست که فرمانداران به بخش خصوصی توجه نکرده و مشکلات آنان را حل نکنند. باید با شجاعت از بخش خصوصی حمایت کرد. باید با کار فرهنگی مردم را تشویق کرد که کالاهای داخلی را مصرف کنند. دولت هم تصویب کرده که کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند خریداری و استفاده نشود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: کاهش نرخ سود صندوق توسعه ملی، اولویت قرار دادن صادارات، هزینه کردن در بخش آب و کشاورزی و تامین فاینانس در حوزه های پتروشیمی، معدن، آب و راه آهن از دیگر برنامه های دولت برای رونق اقتصادی است.

جهانگیری به کاهش درآمدهای نفتی هم اشاره کرد و ادامه داد: در سه چهار سال گذشته نفت را برای فروش به افراد یا نهادهایی واگذار کردند که پول حاصل از فروش نفت را نه نهادها به کشور بازگرداند نه افرادی مثل بابک زنجانی. این دولت خود نفت را صادر کرد و به فشارها توجهی نکرد.



**در هزینه ها صرفه جویی کنیم؛ کشور گران اداره می شود

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: دولت به دلیل کاهش قیمت نفت در مضیقه است و بودجه مصوب مجلس با آن چه اجرا خواهد شد، فاصله دارد. بنابراین ما باید در هزینه ها صرفه جویی کنیم. باید سفرهای خارجی یا همایش ها و سمینارها کاهش یابد. ما برای اجرای طرح های عمرانی نیز باید آن ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از استانداران و فرمانداران انتظار داریم برای واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی فعالیت کنند. اکنون کشور گران اداره می شود ما باید هزینه ها را کاهش دهیم.

جهانگیری در ادامه به مبارزه با فساد که از برنامه های اصلی دولت است، اشاره کرد و گفت: اکنون فساد اقتصادی به صورت غده ای است که اگر آن را از بین نبریم دچار مشکل می شویم و ما را از بین می برد. این دولت مصمم است که پیشگیری از مفاسد را در اولویت خود قرار دهد و در این راستا ما با قوه قضائیه تعاملات و هماهنگی خوبی داریم.



جهانگیری گفت: باید با کسانی که بدون دلیل معوقات وام های بانکی خود را نمی پردازند برخورد کنیم. ما مصمم هستیم دولت الکترونیک را برای مقابله با فساد اقتصادی راه اندازی کنیم. فرمانداران هم باید با افراد سودجویی که زمین های کشور را تصرف کرده اند برخورد کنند. قوانین هم باید شفاف شود.



**یارانه داستان پرغصه

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و افزود: یارانه از آن داستان های پرغصه ای است که جمهوری اسلامی با آن درگیر است.

جهانگیری با بیان این که در قانون هدفمندی یارانه ها آمده بود که قیمت حامل های انرژی افزایش یابد، گفت: قرار بود از این افزایش قیمت 50 درصد میان افراد توزیع شده و 50 درصد نیز به بخش تولید و بهداشت اختصاص یابد.

وی ادامه داد: طبق چه مجوز قانونی، میزان واگذاری یارانه ها به افراد دو سه برابر پولی بود که در قانون آمده بود؟ چرا مجلس و نهادهای نظارتی از این اقدام جلوگیری نکردند؟ حالا می گویند پولدارها را حذف کنید. عده ای در گذشته به مردم پول دادند و حالا که ما می خواهیم یارانه پولدارها را حذف کنید، بدهکار می شویم.



**با افزایش قیمت سوخت، همچنان برای پرداخت یارانه کسری داریم

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که دو بار در امسال قیمت ها را افزایش داده ایم و تصمیم های سخت گرفته ایم، گفت: با افزایش قیمت های جدید سوخت کل درآمدهای دولت 34 هزار میلیارد تومان می شود. دولت از آغاز کار خود 42 هزار میلیارد تومان یارانه داده است. ما اکنون با این افزایش قیمت همچنان کسری داریم و مجبوریم از پروژه های عمرانی کم کنیم و به مردم یارانه دهیم. ما حتی در این شرایط 4800 میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده ایم که با رضایت مردم مواجه شده است.

جهانگیری افزود: به دلیل کاهش قیمت نفت ما در بخش یارانه مشکل داریم و باید 40 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کنیم. حتی با افزایش قیمت حامل های انرژی نیز، برای تأمین هزینه ها دچار مشکل هستیم. در این راستا همه باید به دولت کمک کنند.

وی گفت: این دولتی هست که هیچ کسی در سختی ها به آن کمک نمی کند. آن ها که ما را تشویق می کردند وقتی که ما وارد میدان شدیم، سکوت کردند. این درحالی است که آن هایی هم که با ما مخالف هستند با رسانه های خود ما را آزار می دهند.



**نباید جلسات قانونی سخنرانی ها به هم بخورد

معاون اول رییس جمهوری خطاب به فرمانداران سراسر کشور، تاکید کرد: فرمانداران باید با مردم صمیمی بوده و ارتباط خوبی با مردم داشته باشند. باید روزهای خاصی برای برگزاری جلسه با مردم در نظر گرفته شود. فرمانداران باید به تولیدات روستایی توجه کرده و انسجام داخل کشور را جدی بگیرند.

جهانگیری گفت: فرمانداران باید اقتدار مدیریتی خود را حفظ کنند. نباید جلسات سخنرانی های قانونی در شهرستان ها به هم بخورد و نباید اجازه داد عده ای مقابل قانون بایستند. همواره باید قوانین ملاک باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین