کد خبر: ۳۰۰۲۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶

توضیح رییس سازمان حمایت درباره گران‌فروشی لبنیات

با توجه به افزایش خودسرانه قیمت برخی محصولات لبنی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید با واحدهای متخلف برخورد کند اما همچنان شاهد گران‌فروشی این محصولات هستیم که رییس سازمان حمایت اعلام کرد: برخی برندها قیمت‌هایشان را به حالت قبل برگرداندند و برای برخی واحدهای متخلف نیز پرونده‌های تعزیراتی تشکیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سید محمود نوابی - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم اگر با افزایش قیمت محصولات لبنی مواجه می‌شوند می‌توانند به سامانه 124 شکایت کنند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

وی درباره اینکه بارها گران‌فروشی برخی برندهای لبنی به سازمان حمایت اعلام شده اما نه تنها تغییری در قیمت‌ها صورت نگرفته بلکه شاهد افزایش مجدد قیمت نیز بوده‌ایم،‌ گفت: موارد تخلفی در پایان سال گذشته در برخی واحد‌های لبنی شاهد بودیم که برای آنها پرونده تعزیراتی تشکیل شده است.

مایل نیستیم تنبیه کنیم
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در عین حال تاکید کرد: مایل نیستیم با ابزار تنبیهی اقدام کنیم و بیشتر تمایل داریم با ابزار تشویقی در این زمینه حرکت کنیم. ولی در هر حال با توجه به تشکیل پرونده تعزیراتی برای برخی واحد‌های لبنی متخلف، بعضی از آنها قیمت‌هایشان را به روال سابق برگرداندند.

وی تاکید کرد: موارد گران‌فروشی که در هفته های اخیر اعلام شده را پیگیری می‌کنیم و برخورد‌های لازم را انجام می دهیم.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون و طبق آنچه انجمن صنفی صنایع لبنی بر آن تاکید دارد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید با صنایع لبنی متخلف که قیمت محصولات‌شان را خودسرانه افزایش داده‌اند، برخورد کند.

اما برغم اخطار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اواخر سال گذشته نسبت به بازگرداندن قیمت‌های افزایش یافته، به نظر می‌رسد صنایع لبنی متخلف توجهی به این خط و نشان‌ها نداشته‌اند؛ چراکه هنوز قیمت‌های خود را تغییر نداده‌اند و در ابتدای امسال هم به بهانه افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده مجددا قیمت‌های خود را افزایش دادند.

به عنوان مثال در سال گذشته که قیمت انواع شیر بطری‌ کم‌چرب 1600 تومان بود در پایان سال با 900 تومان افزایش به 2500 تومان رسید و شیر بطری‌ پرچرب که در بازار 2000 تومان عرضه می‌شد به 2800 تومان افزایش یافت؛ این یعنی افزایش 40 تا 50 درصدی قیمت این محصول و نه 15 درصد افزایش قیمتی که مجوز داشت و دستگاه‌های نظارتی متولی بازار اعلام کرده بودند!

امسال نیز برخی کارخانه‌های لبنی برغم افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به این میزان اکتفا نکرده و یک تا پنج درصد به بهای محصولات خود اضافه کردند. در صورتیکه افزایش قیمت در سال گذشته برای صنعت لبنیات تا 15 درصد مجاز بود و امسال نیز صنایع لبنی تنها بابت یک درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌توانستند قیمت‌های خود را تغییر دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین