کد خبر: ۳۰۰۳۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۰

ظریف: رویکرد ایران ایجاد روابط حسنه با کشورهای همسایه است

وزیرامور خارجه گفت: ایران طی سی و پنج سال گذشته همواره به دنبال ایجاد روابط حسنه با کشورهای همسایه بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف که با شبکه تلویزیونی المیادین لبنان در ژنو گفت وگو می کرد، افزود: اگر با هم برای برقراری امنیت در منطقه تلاش نکنیم باید در یک محیط سخت و ناآرام زندگی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که امنیت را می شد خریداری کرد، گذشته و امروز برای برقراری امنیت نیاز به همکاری وجود دارد.

ظریف باتاکید براینکه ایران همواره دست خود رابرای همکاری درازکرده و آن را با عملکرد و رفتارخود نشان داده است، افزود: ایران هرگز برای حذف کردن عربستان درمنطقه تلاش نکرده اما متاسفانه سعودی ها با توهم روابطی که باقدرت های بزرگ دارند فکر کرده اند که می توانند ایران را از منطقه دور کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه کشورهای عضو این منطقه راهبردی و بسیار مهم باید برای حل مشکلات خود همکاری مشترک داشته باشند، گفت: اولویت ایران کشورهای همسایه خود است.

وی با بیان اینکه اولویت ما و همسایگان باید ایجاد منطقه ای امن و با ثبات باشد، خاطرنشان کرد: ایران برای حل مشکلات منطقه آماده است و خواستار پیوستن دوستان خود برای تحقق این مهم است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما برای حل مشکلات منطقه آماده هستیم و از دوستانمان می خواهیم برای کمک به این کار به ما بپیوندند،گفت: بر این باورم که امنیت و آرامش باید در کشورهای منطقه مستقر شود.

وی به کمک های برخی کشورها به گروه های تروریستی اشاره کرد و گفت: بعضی کشورهای منطقه تسهیلات وامکانات مالی و سلاح و گذرگاه های امن را در اختیار گروه های تروریستی تکفیری داعش و النصره در سوریه قرار دادند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت پایان بحران در سوریه گفت: در مورد بحران سوریه چاره ای به جز یک روند سیاسی همه جانبه و براساس مطالبات مردم این کشور وجود ندارد.

ظریف با تاکید بر اینکه باید خودمان مسیر و سرنوشت منطقه را رقم بزنیم، گفت: تقسیم و تجزیه منطقه به مصلحت هیچ طرفی نیست و امنیت و ثبات همه جهانیان را تهدید می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات کشور مصر این کشور را دارای جایگاهی مهم در جهان عرب و اسلام برشمرد و گفت: دو کشورایران و مصر در بسیاری از صحنه های بین المللی مشارکت دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد: برخی اختلافات با مصر وجود دارد که امیدواریم با حکمت رهبران مصر بتوانیم آنها را حل کنیم.

وی مشورت های بین ایران و مصر را مستمر اعلام کرد و افزود: بین دو کشور نقاط اختلاف و مشترکی موجود است اما در عین حال زمینه های مختلفی برای نزدیک شدن دو کشور وجود دارد.

وی در ادامه در مورد اهداف سفر خود به کشور عمان نیز گفت: دیدارم از کشور عمان برای امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بود.

ظریف تاکید کرد: دوست داریم که روابط ما با همه همسایگان مانند روابطمان با عمان باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه با تهدیدهای مشترکی مواجه هستیم به همین دلیل نیاز داریم که با هم برای با این تهدیدها و چالش ها رو به رو شویم، افزود: با برخی طرف ها در منطقه از جمله عمان، پاکستان وترکیه در باره بحران یمن گفت وگو می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم که زمان سیطره و هیمنه گذشته است وما باید به عنوان صاحبان منطقه با یکدیگر همکاری و روابط خوبی داشته باشیم.

به گفته وی، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در سفر اخیرش به تهران پیشنهادی چهار بندی را برای حل بحران یمن ارائه کرد که

برقراری فوری آتش بس از سوی همه طرف ها، رساندن کمک های انسان دوستانه به یمن، شروع گفت وگوهای یمنی یمنی با همکاری و مساعدت های طرف های خارجی از جمله این پیشنهادها بود.

ظریف گفت: در یمن و سوریه باید آتش بس اعلام شود، بی ثباتی و تزلزل اوضاع در یمن و عربستان به نفع ایران نیست و جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای منطقه از جمله عمان، پاکستان و ترکیه در باره بحران یمن گفت وگو می کند.

وزیرامورخارجه در پایان به مذاکرات ایران و آمریکا در کشور سوییس اشاره کرد و گفت: با آمریکا در ژنو فقط در باره پرونده هسته ای ایران گفت وگو می کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین