کد خبر: ۳۰۰۳۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
یک ماه مانده به پایان ضرب الاجل مذاکرات هسته‌ای

احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای/مسائل حل‌نشده در مذاکرات

با توجه به این‌که مسائل مهمی هنوز حل نشده باقی مانده‌، تحلیلگران اکنون عقلانی‌بودن تعیین مهلت برای مذاکرات را زیر سوال می‌برند و می‌گویند این شیوه گفت‌وگو با اعمال فشار بر آمریکا و شرکای این کشور در مذاکرات برای قائل‌شدن امتیازات، در نهایت به نفع ایران خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- تا مهلت نهایی برای دستیابی به توافقنامه جامع هسته‌ای با ایران تنها یک ماه باقی مانده است. در این حال، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از روز شنبه آخرین تلاش‌های خود را برای نتیجه‌گیری از مذاکرات آغاز و در هتلی در ژنو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیدار، اولین دور از مذاکرات رده‌بالا پس از توافق بر سر چارچوب توافقنامه نهایی است که دوم ماه آوریل در لوزان سوئیس به دست آمد.

به گزارش «آفتاب» به نقل از بوستون گلوب، تا زمانی که هیات ایرانی ژنو را ترک نکردند، مشخص نبود که کری و ظریف تا چه اندازه‌ای پیشرفت داشته‌اند. بنابراین انتظار می‌رود مقاماتی در رده‌های پایین‌تر هفته آینده بار دیگر در وین دیدار کنند.

با توجه به این‌که مسائل مهمی هنوز حل نشده باقی مانده‌، تحلیلگران اکنون عقلانی‌بودن تعیین مهلت برای مذاکرات را زیر سوال می‌برند و می‌گویند این شیوه گفت‌وگو با اعمال فشار بر آمریکا و شرکای این کشور در مذاکرات برای قائل‌شدن امتیازات، در نهایت به نفع ایران خواهد بود.

اما اختلافات جدی که میان دو طرف مذاکره در جریان است، احتمال تمدید مذاکرات را تقویت می‌کند. رابرت جی. آینهورن که تا سال 2013 یکی از اعضای هیات آمریکایی در گفت‌وگوهای ایران بود در این‌باره گفته که: «دستیابی به نتیجه تا پایان ماه ژوئن اقدام بزرگی است، به‌ویژه این که بخواهند مسائل فنی را به صورت جزء‌به‌جزء حل کنند تا از مشکلات در اجرا جلوگیری کرده باشند. برای مذاکره باید هر اندازه‌ای که لازم باشد وقت صرف کرد، حتی اگر این مسئله به معنای ادامه گفت‌وگوها پس از مهلت 30 ژوئن باشد.»

گری سیمور یکی از مقامات ارشد شورای امنیت ملی در زمینه تسلیحات کشتار جمعی در دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما نیز گفت: «مقامات آمریکایی باید برای مذاکره در سرتاسر تابستان آماده باشند.» وی که یکی از اعضای گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای است، تصریح کرد: «از نظر تاکتیکی بهتر است که گفت‌وگوها را (پس از مهلت تعیین‌شده) ادامه تا نشان دهیم برای دستیابی به توافق به هر قیمتی درمانده نیستیم.»

مسائل حل‌نشده در مذاکرات عبارتند از: نیاز به توافق بر سر تدابیر راستی‌آزمایی موثر، توافق بر سر برنامه‌ای برای لغو تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران و توافق بر سر این مسئله که ایران در زمینه تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته که برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شدند، چه می‌کند. این مسائل هستند که نشان می‌دهند زمان پایان اجرای توافقنامه برنامه هسته‌ای ایران در چه وضعیتی خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
حجت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
0
0
سلام آفتاب جان...
اما اختلافات جدی که میان دو طرف در جریان است، احتمال تمدید مذاکرات را تقویت می‌کند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین