کد خبر: ۳۰۰۳۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
معاون وزیر نیرو هشدار داد:

ثبت رکورد جدید مصرف برق در تابستان

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه پیک مصرف برق تابستان با ثبت یک رکورد جدید از مرز ۵۱ هزار مگاوات عبور می‌کند، گفت: مصرف و تقاضا را مدیریت نکنیم با خاموشی‌های تابستانی روبرو خواهیم شد.
آفتاب‌‌نیوز : هوشنگ فلاحتيان در یک گردهمایی در جمع مدیران صنعت برق با اشاره به جهش مصرف برق در کشور در طول چند سال گذشته تاکنون، گفت: برای تابستان سال جاری چنانچه مديريتي در مصرف برق انجام نگيرد، پيك بار برق از مرز ۵۱ هزار مگاوات عبور می کند و اين مسئله صنعت برق را با مشكل جدي روبرو خواهد كرد.

معاون امور برق و انرژي وزیر نيرو با تاكيد بر ضرورت اعمال مديريت مصرف برق و تقاضا تصریح كرد: اين ميزان پيك بار رقم بزرگي است و در حالي در تابستان با اين ميزان پيك بار مواجه هستيم كه پيك بار برق مصرفي كشور در زمستان ۳۰ تا ۳۲ هزار مگاوات است.

این مقام مسئول بار دیگر با تاکید بر اینکه چنانچه اعمال مديريتي در طرف تقاضا و در زمينه مصرف برق در فصل تابستان انجام نگيرد، با مشكل جدي در فصل گرما در زمنيه تامين برق مواجه خواهيم شد، اظهار داشت: چنانچه بخواهيم حداكثر در سه ماه فصل تابستان تامين برق را بدون هيچ مشكلي انجام دهيم بايد مديريتي جدي در زمينه مصرف برق اعمال شود و مديران ۱۶ شركت برق منطقه اي كشور بايد سعي كنند پيك بار مصرفي برق آنها در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته افزايش نیابد.

فلاحتيان با بيان اينكه مديريت طرف تقاضا روش ها و متدهاي علمي خاص خود را دارد بیان كرد: مديران حال حاضر شركت هاي برق منطقه اي بايد در كنار ايجاد زيرساخت هاي جديد با رويكرد علمي به مديريت طرف تقاضا نيز توجه داشته باشند.

معاون امور برق و انرژي وزارت نيرو همچنین به مشكلات موجود در زمينه اقتصاد برق كشور اشاره كرد و یادآور شد: در طول دو سال گذشته اقداماتی در زمينه ايجاد توازن ميان منابع و مصارف صنعت برق انجام گرفته اما هنوز در حوزه اين صنعت مشكلات اقتصادي جدي داريم.

این مقام مسئول به ثابت ماندن قيمت برق از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ تاکید کرد: اين ثابت ماندن قيمت برق در حالي بود كه مواد اوليه صنعت برق از جمله سيم هاي مسي و آلومينيمي افزايش چند ۱۰۰ درصدي داشته اند به عنوان نمونه قيمت سيم مسي از كيلويي هزار تومان به كيلويي ۲۷ هزار تومان رسيده است.

فلاحتيان با اعلام اینکه اين افزايش بسيار قيمت مواد اوليه صنعت برق و از طرف ديگر ثابت ماندن قيمت برق منجر به كاهش چشمگير درآمدهاي صنعت برق كشور شد و اقتصاد اين صنعت را با مشكل مواجه كرده است، گفت: هميشه نياز به سرمايه گذاري هاي جديد در زمينه توسعه زيرساخت هاي برق ضروري نيست، چنانچه بتوانيم بخش تقاضا را مديريت كنيم خواهيم توانست ميزان سرمايه گذاري در صنعت برق را تا حد زيادي كاهش دهيم.

وي با بیان اینکه هم اکنون براي احداث يك نيروگاه پنج هزار مگاواتي با شبكه هاي توزيع و انتقال آن به ۱۵ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است بیان کرد: اين در حالي است كه ميزان فروش برق اين نيروگاه معادل ۱۰ هزار ميليارد تومان است و قطعا اين اختلاف بايد از طريق تزريق منابع ديگر در صنعت برق جبران شود كه به صرفه نيست.

معاون امور برق و انرژي وزیر نیرو با مطلوب ارزیابی کردن وضعیت صادرات برق ایران به عراق، تبیین کرد: در حال حاضر ظرفيت توليد برق در سه استان كرمانشاه، كردستان و ايلام به ۲۳۰۰ مگاوات رسيده كه اميدواريم با بهره برداري از چند نيروگاه ديگر دو تا سه سال آينده اين ميزان به بيش از چهار هزار مگاوات افزايش يابد.

وي از بهره برداري از نيروگاه سيمره با ظرفيت ۴۸۰ مگاوات در سال جاري خبر داد و افزود: در روزهاي آينده نيز يك نيروگاه در اسلام آبادغرب با ظرفيت ۱۰۰ مگاوات وارد مدار مي شود.

معاون وزير نيرو همچنين با بیان اینکه نيروگاه سد داريان تا اوايل سال آينده با ظرفيت توليد ۲۰۰ مگاوات وارد مدار مي‌شود، تاکید کرد: با توجه به انعقاد قرارداد نيروگاه بخار زاگرس در اواخر سال گذشته، تاکید كرد: به زودي عمليات اجرايي اين نيروگاه ۳۲۰ مگاواتي آغاز شده و تا ۲ سال و نيم آينده اين نيروگاه نيز در منطقه غرب كشور به بهره برداري مي رسد.

به گزارش مهر، فلاحتيان در پایان با بيان اينكه ساخت نيروگاه ۵۰۰ مگاواتي اسلام آباد غرب درسه سال گذشته تا حدي ركود داشته است، خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته LC اين نيروگاه باز شد و در آينده نزديك عمليات نصب واحدهاي نيروگاه انجام شده و ظرفيت ۵۰۰ مگاواتي آن به عنوان فاز اول اين نيروگاه وارد مدار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین