کد خبر: ۳۰۰۴۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳

فرانسویها باز هم در مذاکرات هسته‌ای مانع‌تراشی کردند

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت جلوگیری از شروع مسابقه تکثیر هسته ای در منطقه خاورمیانه ممکن است به سختگیری فرانسه در مذاکرات هسته ای گروه پنج به اضافه یک با ایران بستگی داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز : این روزنامه در شماره امروز خود در مقاله ای نوشت مذاکرات هسته ای ایران با نزدیک شدن ضرب الاجل 30 ژوئن در حالی از سر گرفته شده که فرانسه به موقع موضعی سختگیرانه اتخاذ کرده است. اما اگر تاریخ تکرار شود، متحدان فرانسوی ما (آمریکایی ها) ابتدا موضعی سختگیرانه اتخاذ می کنند و سپس با هر آنچه باراک اوباما،‌ رئیس جمهور آمریکا بخواهد موافقت می کنند.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال از نیجریه گفت :«بهترین موافقت نامه نیز اگر قابل راستی آزمایی نباشد، بی فایده است. چندین کشور در منطقه خواهند گفت ، بسیار خب، سندی امضا شده است اما ما فکر می کنم این سند به اندازه کافی محکم نیست و در نتیجه ما هم باید هسته ای شویم.» منظور فابیوس قطعا عربستان سعودی و ترکیه ، و چه بسا مصر و کشورهای عرب سنی خلیج (فارس) بود.

فابیوس به طور خاص به دسترسی بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد به سایت های نظامی ایران و دیگر تاسیسات مخفی اشاره می کرد که برای معتبر کردن هرگونه توافقی اهمیت اساسی خواهند داشت. این مسئله از این جهت اهمیت دارد که آیت الله علی خامنه ای ، رهبر معظم ایران، بارها گفته است ایران به «دشمن» اجازه نخواهد داد به سایت های نظامی کشور دسترسی داشته باشد. منظور وی از «دشمن» آمریکاست -- و مهم نیست که اوباما معتقد است یک توافق هسته ای ، ایران را به یک کشور عادی تبدیل خواهد کرد.

فابیوس دست کم درباره سایت های نظامی درست می گوید و خوب است که می بینیم او اینقدر صریح است. اما مسئله این است که فرانسه از قبل با شروط بازرسی ها در «چارچوب» توافق هسته ای که آنها نیز ناکافی‌اند، موافقت کرده است. این چارچوب اجازه بازرسی های درخواستی از هر جایی را نمی دهد، که معنایش این است که ایران می تواند برنامه تولید سلاح را در یک سایت نظامی یا در تاسیسات مخفی جدید و دور از یک پایگاه نظامی مخفی کند. فراموش نکنید که ایران چگونه تاسیسات غنی سازی زیرزمینی فردو را قبل از اینکه آمریکا آن را فاش کند، مخفی کرده بود.

دوست داریم چنین فکر کنیم که فابیوس مرزی را برای اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه وی و نیز برای آیت الله (خامنه ای) ترسیم کرده است. او می داند که آمریکایی ها چقدر مشتاق دستیابی به توافق هستند. اما فابیوس قبلا هم موضع سختگیرانه تر اتخاذ کرده و اما بعدا به جمع امضا کنندگان توافق پیوسته است. او در سال 2013 گفت غرب نباید وارد یک بازی با ایران بشود که بخت پیروزی در آن ندارد، اما او و فرانسوا اولاند ، رئیس جمهور فرانسه، از آن پس قدم به قدم با هر امتیاز جدیدی که آمریکا برای نگه داشتن ایران در پای میز مذاکره داده است،‌ همراهی کرده اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، کاملا روشن است که جلوگیری از شروع یک مسابقه تکثیر هسته ای در خاورمیانه ممکن است به پایمردی فرانسه بستگی داشته باشد، و این موقعیتی است که ما در آن قرار داریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین