کد خبر: ۳۰۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۶
رييس فدراسيون حق راي ندارد

جزئيات اساسنامه جديد فدراسيون هاي ورزشي

نماينده باشگاه به 7 نفر افزايش يافت
آفتاب‌‌نیوز : از سوي ديگر اشکالات زيادي متوجه اساسنامه فعلي فدراسيون هاي است که ضرورت تغيير آن از ناحيه مسئولان سازمان ورزش احساس شده است. يکي از کارشناسان مرکز امور قهرماني سازمان با قبول مشکلات آيين نامه اي فدراسيون ها خبر از تغييرات در اساسنامه فدراسيونها پس از تصويب هيات دولت را مي دهد.

اين کارشناس مسئول امور مجامع سازمان ورزش به خبرنگار ايپنا گفت: "با نظر آقاي عالمي رييس دفتر مشترک امور فدراسيونها، در جلسات کارشناسي اصلاحاتي در اساسنامه صورت پذيرفت.در اين جلسات 10 تن از روساي فدراسيونها و حدود 10 تا 15 تن از مديران کل را دعوت کرديم تا نقطه نظرات خود را دراين خصوص ارائه دهند."

عليرضا باقري با اشاره به دلايل تغييرات اساسنامه فدراسيون هاي ورزشي تاکيد کرد : "يکي از دلايلي که اساسنامه بايد دستخوش اصلاحاتي شود، طرح ادغامي است که در ورزش بانوان بوجود آمده است. اين طرح، تغييرات را اجتناب ناپذير مي کند. حال منتظر تصويب هيات دولت مي مانيم."


نکته مهم در اساسنامه جديد که از طرف سازمان ورزش در هيات دولت طرح و بررسي مي شود ، تغيير و تحول بسيار زيادي است که در ترکيب اعضاي مجمع عمومي پيش بيني شده است. به صورتي که نماينده مديران باشگاها به 7 نفر و ورزشکاران به 6 نفر افزايش يافته است.


مجمع عمومي اساسنامه جديد سازمان ورزش عضو دارد که در مقايسه با ترکيب فعلي بسيار همه جانبه تر و در برگيرنده بخش قابل ملاحظه اي از پتانسيل هاي رشته هاي مختلف ورزشي است.


به نظر مي رسد طرح جديد سازمان ورزش در تغيير اساسنامه فدراسيون هاي ورزشي گامي ديگر در اعمال هدايت ارشادي اش است اما اين بار فضا به صورتي ديگر خواهد بود ؛ اجراي تخصصي قوانين مرتبط با آيين نامه مجمع عمومي و انتخاباتي، حضور تمامي اهالي رشته هاي مختلف ورزشي و البته برگزاري انتخاباتي دموکراتيک تر از انتخابات فعلي. 

بخش هايي از اساسنامه جديد سازمان ورزش به شرح زير است:

ماده 5:

اعضاي مجمع عمومي فدراسيون با حق راي که از اين پس مجمع ناميده مي شود عبارتند از:

1- رئيس سازمان تربيت بدني يا يکي از معاونان وي به عنوان رئيس مجمع

2- رئيس فدراسيون (در مجمع انتخابات حق راي ندارد)

3- رئيس کميته ملي المپيک يا نواب رئيس يا دبير کل کميته ملي المپيک به نمايندگي از طرف وي

4- روساي انجمن ها و هيات هاي ورزشي فعال، کارگران، نيروهاي مسلح، شهرداري، دانش آموزان، دانشجويان و دانشگاه آزاد (در رشته هايي که فعاليت دارند شرکت مي کنند) 


5- روساي هيات هاي ورزشي استان ها (سرپرست هيات حق راي دادن ندارد)

6- نايب رئيس فدراسيون در امور بانوان

7- هفت نفر از مديران باشگاه هاي برتر در رشته مربوطه (باشگاه هاي اول تا هفتم، ليگ ها «برتر، اول و دوم») مديران شخصا حضور داشته باشند.

8- دو نفر مربي از ميان مربيان برتر که داراي بالاترين درجه مربيگري مي باشند در رشته هايي که بانوان فعاليت دارند يک نفر از ميان بانوان باشد.


9- دو نفر داور از ميان داوراني که داراي بالاترين درجه داوري مي باشند در رشته هايي که بانوان فعاليت دارند يک نفر از ميان بانوان باشد.

10- شش نفر از بهترين ورزشکاران قهرمان سال که در مسابقات المپيک، بازي هاي آسيايي، جهاني، قهرماني آسيا، منطقه اي، بين المللي و يا ملي بالاترين مقام را در آن رشته کسب کرده باشند.

در رشته هايي که بانوان فعاليت دارند دو نفر از ورزشکاران از ميان بانوان انتخاب مي شوند.


تبصره 1: چگونگي انتخاب اعضاي رديف هاي هفت تا ده اين ماده طبق دستورالعملي مي باشد که از سوي سازمان تربيت بدني تهيه و ابلاغ مي شود.


تبصره 2: روساي هيات هاي ورزشي استان ها مي بايست شخصا در جلسات مجمع شرکت کنند. (سرپرست هيات در صورت حضور حق راي ندارد.)

تبصره 3: روساي انجمن هاي هيات هاي ورزشي فعال عضو مجمع مي بايست شخصا در جلسات مجمع شرکت نمايند.


تبصره 4: محل دبيرخانه مجمع در فدراسيون مي باشد و دبير فدراسيون به همراه کارشناس امور مجامع بدون حق راي در جلسه مجمع شرکت مي نمايند و عهده دار برگزاري مجمع مي باشند.

تبصره 5: انتخاب اعضاي رديف هاي 7 تا 10 اين ماده براي فدراسيون پزشکي ورزشي برابر اساسنامه آن فدراسيون مي باشد.

تبصره 6: در فدراسيون هايي که بانوان فعاليت ندارند کليه اعضاء مجمع از ميان آقايان انتخاب مي شوند.


تبصره 7: مجمع عمومي هر فدراسيون حداقل سالي يک بار با درخواست رئيس فدراسيون و دعوت دبير مجمع به طور عادي تشکيل مي گردد و با حضور دو سوم اعضاء رسميت مي يابد و تصميمات مجمع با نصف به علاوه يک اراء اعضا حاضر معتبر مي باشد.


ماده 6:
جلسات مجمع به طور فوق العاده با درخواست رئيس فدراسيون و يا نصف اعضاء مجمع تشکيل مي گردد و با 3/2 اعضاء رسميت مي يابد و مصوبات آن با نصف به علاوه يک اعضاء حاضر نافذ خواهد بود.
تبصره: بازرس فدراسيون نيز مي تواند تقاضاي تشکيل مجمع فوق العاده نموده و در صورت موافقت رئيس مجمع فدراسيون موظف به برگزاري مجمع خواهد شد. 

ایپنا در سلسه گزارش ها و مصاحبه ها با مديران ، کارشناسان و مسئولان سازمان ورزش اساسنامه جديد را به بحث و گفت و گو خواهد گذاشت . همچنين جزئيات جديدي از اساسنامه جديد سازمان ورزش که پس از بررسي ها در هيات دولت طرح مي شود و در صورت تصويب اجرايي خواهد شد بر روي خروجي خبرگزاري ايپنا قرار مي گيرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین