کد خبر: ۳۰۱۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
در حاشیه کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد اسلامی

رفتارهای دوگانه پایداری‌چی‌ها نسبت به «آزادی بیان» و انتقام از وزیر ارشاد

از عجایب این‌روزهای فضای سیاسی کشور این است؛ کسانی که خود مدافع و عامل فضای بسته برای رسانه‌ها و اهالی قلم و تعطیلی مطبوعات بوده و هستند، به وزیری کارت زرد نشان می‌دهند که...
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- از عجایب این‌روزهای فضای سیاسی کشور این است؛ کسانی که خود مدافع و عامل فضای بسته برای رسانه‌ها و اهالی قلم و تعطیلی مطبوعات بوده و هستند، به وزیری کارت زرد نشان می‌دهند که در طول وزارتش همواره بر آزادی رسانه‌ها، فضای باز مجازی و گردش آزاد اطلاعات تاکید کرده و از ایجاد سانسور و فضای بسته برای رسانه‌ها و عدم دسترسی شهروندان به اطلاعات انتقاد و آن را کاری بیهوده دانسته است.

به گزارش آفتاب، دیروز علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به منظور پاسخ به سوال حسین طلا، مسعود میرکاظمی، سلیمانی، آقاتهرانی، بذرپاش، نوباوه و سید علی طاهری که از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد و عضو جبهه‌پایداری هستند، در مجلس حضور یافته و توضیحاتی ارائه کرده بود، در نهایت با کارت زرد دوم مجلس روبرو شد.

سوال از وزیر ارشاد در حوزه اختیارات او نبود 

در همین‌باره، یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است که سوال از وزیر ارشاد در حوزه اختیارات او نبوده است. حسین سبحانی نیا، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آفتاب در پاسخ به این سوال که آیا سوال از علی جنتی در حوزه اختیارات و وظایف او بوده است، گفت: چون فضای مجلس فضای خاصی است نمایندگان این حق قانونی را دارند که از وظیفه قانونی خود برای سوال از وزرا استفاده کنند حال ممکن است که طرح سوال در راستای وظایف و اختیارات وزیر باشد یا اینکه نباشد گرچه به نظر من سوال روز گذشته نمایندگان ارتباطی به حوزه اختیارات و وظایف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشت اما برداشت ها متفاوت است. 

او در ادامه در پاسخ به این‌که آیا نمایندگان جبهه پایداری در سوال از وزیر دچار تناقض و تضاد نشده‌اند، افزود: البته در مورد سوال روز گذشته از وزیر ارشاد این تنها نمایندگان جبهه پایداری نبودند که به کارت زرد وزیر رای دادند رای دیگر نمایندگان نشان داد که مشابه ذهنیت پایداری‌ها نسبت به اقدامات وزیر در دیگر نمایندگان نیز وجود دارد. 

سبحانی‌نیا با بیان اینکه وزیر ارشاد علی‌رغم توضیحات قانع‌کننده‌ای که داد، کارت زرد گرفت، یادآور شد: افرادی هستند که سیاست‌های کلی دولت را نمی‌پسندند و در نتیجه دولت باید هوشیارانه‌تر عمل کند تا زمینه‌ای برای ایجاد اینگونه فرصت‌ها فراهم نشود.

او ادامه داد: جبهه پایداری اکثریت مجلس نیست اما در عین حال وقتی موضع‌گیری‌هایی علیه وزرای دولت در مجلس به وجود می‌آید مجموع انتقادات نمایندگان دیگر به وزرای دولت ممکن است متوجه یک وزیر شود و در رای به وزیر به مجلس کشیده شده، خود را نشان دهد. 

این عضو هیات رئیسه در ادامه انتقادات نمایندگان مجلس به دولت اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال وقتی نمایندگان به عملکرد وزرا یا انتخاب استانداران و فرمانداران منتقد هستند و نمونه‌های دیگر که می‌تواند ذهن آنان را درگیر کند زمینه‌ای فراهم می‌شود که با حضور یک وزیر در مجلس این انتقادات سر باز کند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا انتقاد نمایندگان به انتخاب استانداران و فرماندارن نیز هست، متذکر شد: بله، به انتخاب استانداران و فرمانداران و توانمندی برخی از آنان یا نگاه سیاسی و توانایی اجرایی‌شان منتقد هستند.   
 
اقدامات مجلس در راستای منافع ملی نیست

همچنین عابد فتاحی، دیگر نماینده مجلس در گفت‌وگو با «آفتاب» درباره دریافت دومین کارت زرد وزیر ارشاد گفت: وزارت ارشاد طی دوران وزرات دکتر جنتی، به یکی از بهترین دوران‌های خود تبدیل شده است.

فتاحی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد با توجه به طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، این قبیل اقدامات در آستانه انتخابات مجلس آینده کاملا جنبه سیاسی گرفته است و در راستای منافع ملی نیست. امیدوار هستم تا فضای مجلس هرچه زودتر به سمت مردم و تمایلات آنها گرایش پیدا کند.

فتاحی با اشاره به عملکرد وزیر ارشاد طی دوران وزراتش گفت: وزیر ارشاد یکی از بهترین وزرای کابینه دولت یازدهم است و اقداماتی که از زمان روی کار آمدنش تا کنون انجام داده، کارنامه درخشانی را برای ایشان تشکیل داده است. او در زمینه فرهنگ اقدامات قابل دفاع و درخشانی انجام داده است که پس از آقای خاتمی می‌توان او را در این عرصه یکی از موفق‌ترین‌ها دانست.

نماینده مردم ارومیه گفت: جنتی همواره تلاش کرده تا با ایجاد تعامل سازنده با مطبوعات و مجلس بتواند اقدامات خود را ارتقا دهد. از طرف دیگر با تکیه بر ارزش‌های نظام سعی می‌کند تا با حفظ و پاسداری از آنها، سطح ارزش‌ها را ارتقا دهد.من از دکتر جنتی حمایت می‌کنم و معتقدم خدمات ایشان در جهت پیشبرد ارزش‌ها و فرهنگ ملت ستودنی است.

وی در پایان گفت: با این وجود نمی‌توانم از همکارانم ایراد بگیرم، برخی علاقه دارند از دولت حمایت کنند و برخی دیگر خیر. اما ای کاش همه به فکر اعتلای فرهنگ و ارزش‌های کشورمان باشیم و از کلیه نمایندگان خواستارم تا طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را نیز به تعویق بیاندازند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین