کد خبر: ۳۰۱۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

ارکستر ملی ایران پس از سال‌ها «ای ایران» نواخت

رهبری ارکستر موسیقی ملی ایران پس از چند سال حاشیه و تعطیلی دوباره به دست اهلش رسید و فرهاد فخرالدینی چوب رهبری این ارکستر را به حرکت درآورد.
آفتاب‌‌نیوز :
تالار وحدت شامگاه 20 خردادماه میزبان آیین افتتاح ارکستر موسیقی ملی ایران بود که پس از سه سال تعطیلی فعالیت‌هایش را از سر خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، این ارکستر در آخرین روزهای فعالیت‌اش نیز رهبران متفاوتی را چون «بردیا کیارس» و «آرش گوران» به خود دید، اما در دور جدید فعالیت این ارکستر فرهاد فخرالدینی که خودش بنیان‌گذار ارکستر ملی ایران بود، دوباره به روی صحنه بازگشت.

این مراسم با حضور مردان سیاست نیز همراه بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر امور خارجه، محمدباقر نوبخت، حسام‌الدین آشنا، حسین فریدون (دستیار ویژه رئیس جمهور) و... در این مراسم حضور داشتند.

پیش از آغاز اجرا، فیلم کوتاهی برای حاضران پخش شد که شامل صحبت‌های رئیس جمهور و وزیر ارشاد مبنی بر اهمیت بازگشایی ارکستر و تأکید آن‌ها بر این امر بود.

علی مرادخانی نیز در این فیلم کوتاه گفت: خوشحالم که امروز ارکستر ملی حیات مجددش را آغاز می‌کند. ما این امر را به فال نیک می‌گیریم. امیدوارم ارکستر ملی فعالیت‌هایش را بهتر از قبل از سر گیرد.

سپس سیدعباس سجادی به روی صحنه آمد و مردان سیاست را که به این کنسرت آمده بودند، معرفی کرد.

سجادی هنگام معرفی محمدباقر نوبخت گفت: آقای نوبخت در مسائل مالی ارکستر ملی کمک زیادی انجام داده‌اند.

رئیس بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران همچنین گفت: امشب سالگرد درگذشت زنده‌یاد فریدون حافظی از آهنگسازان خوب کشور است و امشب ارکستر قطعه «گیسو» را از ایشان اجرا خواهد کرد.

سپس اعضای ارکستر یک به یک به روی صحنه آمدند و سازهایشان را برای اولین اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران کوک کردند.

با حضور فرهاد فخرالدینی بر روی صحنه تشویق‌ها بالا گرفت و چوب رهبری او برای اجرای «فانتزی شرقی» به حرکت درآمد که با ارکستراسیون علی‌اکبر قربانی همراه بود. اجرای این قطعه مقدمه‌ای برای حضور سالار عقیلی بر روی صحنه بود تا قطعه «بهار دلکش» را با کلامی از ملک‌الشعرای بهار اجرا کند.

قطعه «گیسو» اثر زنده‌یاد فریدون حافظی و «ساحل» از دیگر قطعاتی بودند که توسط این خواننده اجرا شدند.

بخش دیگری از این اجرا به اجرای کیوان ساکت مربوط می‌شد که قرار بود به عنوان سولیست تار ارکستر یک کنسرتو را که اثر فرهاد فخرالدینی است اجرا کند. اجرای این قطعه بی‌کلام نیز با استقبال مخاطبان همراه شد.

محمد معتمدی نیز که دیگر خواننده اولین اجرای ارکستر ملی بود روی صحنه قرار گرفت و در اجرای قطعاتی چون «شیدا»، «شکایت دل» و... با ارکستر همراه شد.

در نهایت و در بخش پایانی این کنسرت سالار عقیلی و محمد معتمدی با یکدیگر همراه شدند و قطعه «ای وطن» را اجرا کردند. «ای وطن» قطعه پایانی کنسرت بود اما با تشویق‌های پیاپی مخاطبان ارکستر قطعه «ای ایران» یادگار زنده‌یاد روح‌الله خالقی را به عنوان قطعه بیز اجرا کرد که با هم صدایی حاضران همراه بود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، امیراشرف آریان‌پور، عبدالحسین مختاباد، تهمورث پورناظری هادی منتظری و... حضور داشتند.

این مراسم در حالی صورت گرفت که همراهان علی مرادخانی برخورد بسیار بدی با عکاسان داشتند و حتی یکی از همراهان او با عکاسان رسانه‌ها برخورد فیزیکی کرد. به همین دلیل تعدادی از عکاسان از جمله عکاس خبرگزاری ایسنا سالن کنسرت را ترک کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین