کد خبر: ۳۰۲۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶

رییس جمهوری: دولت وفادار به عهد خود با مردم است

رییس جمهوری گفت: دولت برآمده از صندوق آرا و حضور حماسی مردم به عهدی که در 24 خردادماه سال 92 با مردم بسته و آنچه به مردم وعده داده، تا آخر پایبند خواهد ماند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا حجت الاسلام دکتر حسن روحانی عصر روز یکشنبه در نوزدهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: در طول 22 ماه گذشته تلاش دولت بر این بوده که آنچه را که به مردم قول داده، عملی کند و در این مسیر نیز حرکت کرده است.

وی اضافه کرد: ما به مردم وعده داده بودیم که از تصمیمات خلق الساعه که می تواند زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد، بپرهیزیم و به این وعده خود عمل کرده ایم و در تمام امور از فکر و نظر صاحبنظران، فرهیختگان و کارشناسان استفاده می کنیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: البته این بدان معنا نبوده که دولت تمام مسیر را بدون خطا و به طور دقیق و بدون هیچ عیب و نقص طی کرده و نیازی به نقد و انتقاد ندارد، بلکه ما از انتقاد و نصیحت سازنده که تقویت کننده باشد، استقبال نیز خواهیم کرد.

روحانی اظهار کرد: انتقاد با تخریب مباینت دارد و اساس انتقاد و نصیحت همانگونه که در دین ما بیان شده باید در راستای تقویت راه و اعتدالی باشد.

وی اضافه کرد: در انتخابات سال 92 مبنای کار ما این بود که راه اعتدال را برگزینیم و این به این معناست که افراط و تفریط جواب نمی دهد و در طول تاریخ نیز هر جا افراط و تفریط وجود داشته مردم ضرر کرده اند.

رییس جمهوری افزود: ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با اعتدال پیش رفتیم و امام راحل (ره) نیز هیچ وقت خشونت و افراط و تفریط را قبول نداشت و راه اعتدال را انتخاب کرد و ایشان این اعتدال را حتی در رفتار با نیروهای مسلح وفادار به رژیم طاغوت رعایت کرد.

روحانی افزود: البته برخی از نیروهای مسلح وفادار به رژیم گذشته که جنایاتی را مرتکب شده و خائن بودند، پس از محاکمه در دادگاه مجازات شدند و مابقی با نگرش اعتدالی امام راحل از هرگونه مجازاتی نجات یافتند.

وی اضافه کرد: ما علاوه بر هشت سال دفاع مقدس در شرایط فعلی نیز راه اعتدال را برای توسعه و پیشرفت کشور انتخاب کردیم و اگر اعتدال را سرلوحه تمام کارهای خود حتی در تقسیم اعتبارات اختصاصی به استان ها رعایت نکنیم، متضرر می شویم.

رعایت اعتدال بین زن و مرد


رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما باید اعتدال را به عنوان حق دختران و پسران، بانوان و مردان خود در جامعه نیز رعایت کنیم، ولی متاسفانه این اعتدال در مورد زن و مرد جامعه تا حدودی رعایت نشده است.

روحانی اظهار کرد: ما باید با نگاه اعتدالی که داریم از توانایی بانوان در مدیریت اجرایی کشور استفاده کنیم و نباید در این حوزه بین زنان و مردان تفاوتی قایل شویم، چرا که دخترانی که مدارج بالای علمی را در کشور طی کرده اند، سرمایه های ما محسوب می شوند و باید از وجودشان در مدیریت اجرایی کشور استفاده کنیم.

وی افزود: از نگاه دولت ما جنسیت مطرح نیست و الحمدالله به برکت انقلاب اسلامی دختران و پسران ما در دانشگاه ها و حوزه های علمیه در کنار یکدیگر حضور دارند و ما باید اعتدال را در بین این دو گروه رعایت کنیم.

رعایت حریم یکدیگر

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تقبیح خشونت در جامعه گفت: ما باید در اجتماع ضمن پرهیز از خشونت، به حریم یکدیگر احترام بگذاریم و اگر به حریم کسی بی حرمتی صورت گیرد، ضرر می کنیم.

روحانی اظهار کرد: ما باید احترام به حریم را در حق جناح ها و گروه های سیاسی، اقلیت های مذهبی و بزرگانمان نیز رعایت کنیم و اگر چنین نکنیم در آینده دچار ضرر می شویم و این رعایت احترام نیز باید در مورد محیط پیرامونی ما و محیط زیست نیز رعایت شود.

رییس جمهوری بخشی از معضلات زیست محیطی همانند ریزگردها، معضل فاضلاب، بنزین آلوده را نیز ناشی از عدم رعایت حریم ها دانست.

روحانی بار دیگر با تاکید بر انتخاب راه اعتدال برای پیشبرد اهداف جامعه گفت: بگذاریم با رعایت اعتدال و حفظ حرمت یکدیگر در جامعه از سوی تمام گروه ها و اقشار زندگی آرام و اخلاقی توام با اعتدال را در جامعه تجربه کنیم و ما در شرایطی قرار داریم که بیش از گذشته نیازمند حفظ حریم یکدیگریم.

رییس جمهوری با اشاره به نامگذاری سال 94 از سوی مقام معظم رهبری به نام همدلی و همزبانی، تحقق این شعار را در گرو تحمل یکدیگر دانست و گفت: اگر ما که از یک زبانیم نسبت به هم تحمل نداشته باشیم، همدلی و همزبانی که معنا پیدا نمی کند.

روحانی مهمترین مشکل کنونی جامعه را در حوزه اجتماعی بیکاری جوانان دانست و اظهار کرد: امروز بیکاری معضلی بزرگ در سراسر کشور است و ما بدون داشتن سرمایه و اقتصاد دانش بنیان نمی توانیم این معضل را حل کنیم.

وی اضافه کرد: ما باید استعدادهای درخشان جامعه را برای اقتصاد سودده و دانش بنیان جذب کنیم، الحمداالله حرکت خوبی در این زمینه در کشور شروع شده و براساس آمار یک هزار و 500 شرکت دانش بنیان دارای صلاحیت در کشور فعالند و دولت زمینه فعالیت این شرکتها را در کشور فراهم کرده است.

رییس جمهوری گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که دانشگاه های ما همانند دانشگاه های جهان به سمت درآمدزایی حرکت کنند و این کار زمانی محقق می شود که دانشگاه های ما به تولید وصل شوند.

برای برداشتن تحریم ها در برابر ابرقدرت ها سر خم نمی کنیم

روحانی اظهار کرد: ما در شرایط تحریم قرار داریم و همه تلاش خود را انجام می دهیم که این تحریم های ظالمانه را برداریم اما در این راه در برابر کسی سر خم نکرده و در برابر هیچ ابرقدرتی سر تعظیم فرود نخواهیم آورد.

رییس جمهوری افزود: ملت بزرگ ایران، ملتی قدرتمند است و دولت با تدبیر همه توان خود را برای مقابله با تحریم های ظالمانه به کار می گیرد و مذاکره کنندگان ما در پای میزی که منطق بر آن حاکم باشد؛ حضور می یابند و با منطق و اقتدار از حقوق ملت دفاع می کنند.

وی اضافه کرد: اگر یک روز از مذاکرات ما که پشت درهای بسته برگزار می شود، رونمایی شود مردم خواهند دید که مذاکره کنندگان آنها پای هیچ میز مذاکره ای که تهدید بر آن حاکم بوده حاضر نشده اند و هیچ وقت در این مذاکرات تهدیدی برای ما در کار نبوده است.

رییس جمهوری گفت: الحمدالله ما با کمک مردم، قدمهای خوبی را با وجود همه تحریم ها برداشته ایم و نمونه آن کارهایی است که در استان ها آغاز شده و در سفرهای استانی نیز با وجود تحریم سعی کردیم به قول هایی که داده ایم جامه عمل بپوشانیم.

روحانی در این نشست از استان خراسان شمالی به عنوان یکی از استان های مرزنشین و مرزدار، با سابقه فرهنگی، برخوردار از علما و اندیشمندان و فرهیختگان و با استعداد فراوان یاد کرد که می تواند نقش مهمی در کشور ایفا کند.

رییس جمهوری هدف از سفر خود به استانها از جمله خراسان شمالی را شناسایی استعدادها و پتانسیل های موجود در این مناطق دانست و گفت: دولت به دنبال آن است تا با سفرهای استانی و شناسایی این ظرفیت ها بستر مناسبی را برای توسعه فراهم کند.

وی افزود: توسعه استان ها و کشور باید به دست مردم انجام شود و دولت باید صرفا زمینه ساز شده و امکانات مناسب را برای رسیدن به این توسعه آماده کند.

پیش از سخنان رییس جمهوری شماری از علما و برگزیدگان خراسان شمالی مسایل و مشکلات این خطه را بیان کرده و خواهان کمک دولت برای رفع این مشکلات شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین