کد خبر: ۳۰۲۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷

پرسپولیس و استقلال پول شرکت تجهیز را نمی‌دهند

مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز می‌گوید با وجود هزینه 70 میلیون تومانی که این شرکت برای هر دیدار استقلال و یا پرسپولیس هزینه می‌کند، این دو باشگاه و فدراسیون فوتبال هیچ هزینه‌ای را پرداخت نکرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
مصطفی مدبر در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی اظهار کرد: این شرکت در سال 73 تاسیس شد تا در جهت اهداف سازمان تربیت بدنی و بعد از آن وزارت ورزش و جوانان در توسعه و نگهداری اماکن ورزشی گام بردارد و کمکی را به ورزش همگانی و قهرمانی ایران کند.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: در بخش نگهداری شمار زیادی از مجموعه‌های ورزشی ایران از جمله مجموعه ورزشی آزادی، مجموعه پیست‌های اسکی، مجموعه ورزشی انقلاب و ... که از این میان 52 درصد از این اماکن در اختیار فدراسیون‌هاست، جزو اماکن ورزشی شرکت توسعه و نگهداری است. ما هر گونه کمک و سرمایه‌گذاری را فارغ از اینکه کدام فدراسیون نیاز به این کمک‌ها دارد را انجام می‌دهیم تا در جهت توسعه ورزش ایران گام برداریم.

مدبر خاطرنشان کرد: در بخش نگهداری نیز بدون دریافت بودجه‌های دولتی و فقط از طریق بخش خصوصی گام‌های خوبی را برداشته‌ایم. همچنین در بخش توسعه با بودجه 113 میلیاردی که سال گذشته در اختیار داشتیم موفق به اتمام 52 پروژه ورزشی شدیم که از این میان تعداد 27 پروژه افتتاح شده است. برای اتمام پروژه‌های ناتمام که عدد آن‌ها 430 است، نیاز به بودجه زیادی داریم و امیدواریم در این زمینه کمک‌های خوبی به ما شود و به نظرم با انجام کمک‌های مناسب می‌توانیم ظرف مدت زمان سه یا چهار سال این پروژه‌های ناتمام را به اتمام برسانیم ولی با این بودجه در حال حاضر در اختیار ماست مدت زمان زیادی برای اتمام آن‌ها نیاز داریم. یکی از اولویت‌های اصلی ما کمک گرفتن از بخش خصوصی است. برای مثال ورزشگاه نقش جهان با کمک مجموعه فولاد پیش می‌بریم و سعی می‌کنیم آن را به زودی به اتمام برسانیم.

رییس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در مورد استانداردسازی فضاهای ورزشی نیز اظهار کرد: کارهایی با کمک سازمان استاندارد در این میان انجام شده تا بتوانیم کیفیت سرویس‌دهی را ارتقا دهیم و هرچه بیشتر بتوانیم فضاهای ورزشی را بهینه کنیم.

او در ادامه به مجموعه ورزشی آزادی نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه ورزشی جزو بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی ایران است که از 43 سال قبل آماده‌ بهره‌برداری شده و برای نگهداری آن نیاز به بودجه کلانی داریم و مدتی پیش نیز 2 میلیارد تومان برای بازسازی این مجموعه بودجه اختصاص پیدا کرد. تلاش می‌کنیم تا با برنامه‌هایی که در نظر گرفتیم این مجموعه را به جز در زمانی که میزبان مسابقه‌های ورزشی هستند، برای استفاده عموم مردم قابل دسترس کنیم. متاسفانه یکی از مشکلات این مجموعه‌ها بحث سند آن‌ها بود که با کمک بخش حقوقی وزارت ورزش و جوانان، توانستم مشکلات معارضین را حل کنیم و بعد از 43 سال سند این مجموعه‌ها به وزارت ورزش و جوانان رسید.

مدبر خاطرنشان کرد: البته در دیگر مجموعه‌های ورزشی چون پیست‌های دیزین و شمشک، مجموعه سوارکاری شهدا، مجموعه ورزشی کشوری و گنبد دچار مشکلاتی از نظر سند هستیم که به دلیل در اختیار گرفتن مجموعه ورزشی شهدا توسط ستاد اجرایی فرمان امام مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است.

رییس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در ادامه صحبت‌های خود به مشکلات ورزش تهران و پایین بودن سرانه ورزش در این استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در تهران و البرز پایین‌ترین سرانه ورزشی ایران را داریم و نگاه ویژه‌ای را برای توجه به این کلانشهر در نظر گرفته‌ایم که از جمله ان‌ها بهره‌برداری از مجموعه بعثت و همچنین یک مجموعه در اسلامشهر و توسعه مجموعه‌های آزادی و انقلاب است.

او خاطرنشان کرد: شرکت توسعه و تجهیز یک شرکت صددرصد دولتی است و تابع شرایط قانونی در واگذاری اماکن ورزشی به اشخاص حقیقی و حقوقی است. تمامی اماکنی که در اختیار ماست، در قالب اجاره داده می‌شود و خارج از چارچوب نمی‌توان برنامه‌ای را در این زمینه در نظر گرفت. در این میان برخی نتوانستند اجاره بهای خود را به خوبی پرداخت کنند و یک محل مناقشه بین ما و فدراسیون‌های ورزشی به وجود آمده است.

مدبر اضافه کرد: اماکن ورزشی که در اختیار فدراسیون‌هاست به سه بخش اداری، ورزش قهرمانی برای تمرین، درآمدزایی تقسیم شده است.

رییس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره احتمال واگذاری مجموعه ورزشی کشوری به سرخ‌آبی‌ها اظهار کرد: بعید است که اماکن دولتی به سرخ‌آبی‌ها داده شود.

او همچنین به مجموعه ورزشی نقش جهان اشاره کرد و گفت: این مجموعه برای اتمام به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ولی در سال گذشته بودجه خوبی برای این مجموعه در نظر گرفته نشد اما می‌خواهیم با همکاری استانداری و بخش‌های دولتی، پیشرفت این مجموعه ورزشی را به یک جای خوب برسانیم. در این میان باید به کمک و همراهی شرکت فولاد اشاره کرد که تفاهم‌نامه‌ای به مبلغ 30 میلیارد تومان با این شرکت بسته شده تا این مجموعه را 20 ماهه تمام کند. از اوایل امسال نیز این مجموعه در دو مرحله بودجه خود را تزریق کرده و 110 نفر در این مجموعه ورزشی مشغول به کار هستند. فکر می‌کنم امسال از این شرایط، نقش جهان خارج شود و سال آینده امیدوار به اتمام این مجموعه ورزشی هستیم. البته هر میزانی که فولاد برای نقش جهان هزینه کند، همان مقدار نیز می‌تواند بهره‌برداری نماید.

مدبر در ادامه صحبت‌های خود درباره مجموعه‌های سوارکاری ایران نیز گفت: مجموعه سوارکاری پیش از انقلاب به صورت سلطنتی بوده است و بعد از انقلاب به سازمان تربیت بدنی رسید و در حال حاضر نیز در اختیار وزارت ورزش و جوانان است اما متاسفانه ستاد اجرایی فرمان امام این مجموعه‌ها را گرفت و سند این مجموعه‌ها در اختیار آن‌هاست و ما هم در این زمینه چندان کاری نتوانستیم بکنیم. امیدواریم تفاهمی در این زمینه صورت پذیرد.

رییس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در مورد ساخت یک محل ورزشی مجهز برای بسکتبال در مجموعه آزادی نیز اظهار کرد: برای مجموعه آزادی یک طرح جامع دیده شده و یکی از دغدغه‌های ما ساخت و سازهای آنجاست. ما مخالف ساخت و ساز جدید در این مجموعه هستیم و پیشنهاد دادیم به جای آنکه این سالن بسکتبال در مجموعه ورزشی آزادی ساخته شود در مجموعه ورزشی بعثت برای ساخت سالن بسکتبال این سرمایه‌گذاری توسط مجموعه مهرام صورت بپذیرد.

او در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد ساخت یک هتل برای کشتی‌گیران توسط بانک پاسارگاد نیز اظهار کرد: من از جزئیات ساخت این هتل مطلع نیستم و این توافق بین وزارت ورزش و فدراسیون کشتی صورت گرفته است.

مدبر در ادامه به مشکلاتی که در زمینه نگهداری اماکن ورزشی وجود دارد نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه بودجه‌ای برای نگهداری اماکن ورزشی به ما داده نمی شود. ما 48 پروژه را در سال آینده در نظر داریم که بودجه‌ای بالغ بر 418 میلیارد تومان را جذب می‌کند اما برای نگهداری مناسب از اماکن ورزشی نظارت ویژه‌ای داریم.

وی در ادامه اظهار کرد: برای مثال نیاز به بازسازی مجموعه 12 هزار نفری آزادی برای برگزاری رقابت‌های والیبال لیگ جهانی هزینه زیادی دارد. اما همیشه برای برگزاری رقابت‌های مختلف بین‌المللی بودجه‌ای به فدراسیون‌ها داده می شود و با توجه به نیاز به بهسازی و تجهیز سالن‌های ورزشی در هنگام برگزاری مسابقه‌های بین‌المللی این اتفاق می‌تواند به ما نیز کمک کند.

او در ادامه به طلب شرکت توسعه و تجهیز از فدراسیون‌های ورزشی نیز اشاره کرد و گفت: ما 48 میلیارد تومان از فدراسیون‌ها به خاطر قراردادهایی که داشتیم طلب داریم که 12 میلیارد هم مالیات شامل آن می‌شود. برای مثال ما یک قرارداد 11 میلیارد تومانی را با مجموعه ورزشی آزادی داشتیم که علاوه بر آن 6 میلیارد تومان نیز برای این مجموعه هزینه کردیم.

رییس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی تصریح کرد: براری برگزاری هر یک از دیدارهای پرسپولیس و استقلال 70 میلیون تومان هزینه می‌شود که یک ریال آن توسط فدراسیون فوتبال داده نمی‌شود اما این فدراسیون از تبلیغات دور زمین درآمدزایی دارد و هزینه ما را نمی‌دهد. حتی 5 درصد پول فروش بلیت نیز متعلق به ماست که باز هم در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم.

او در ادامه همچنین به مجموعه ورزشی شهید شیرودی اشاره کرد و گفت: این مجموعه با قدمت بالا جایگاه ویژه‌ای را برای فوتبال‌دوستان ایران دارد. شخص وزیر ورزش و جوانان نیز نگاه ویژه‌ای به این مجموعه دارد و ما نیز می‌خواهیم شاکله اصلی شیرودی باقی بماند و نسبت به بازسازی این مجموعه اقدام کنیم. بازسازی این مجموعه نیاز به رقم بالایی از بودجه دارد که همین امر نیز برای ما مشکلاتی را به وجود آورده است. در این میان حدود 20 درصد از این مجموعه قرار است به صورت تجاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد ولی هنوز برآورد قطعی از هزینه‌ها برای شیرودی صورت نگرفته است.

مدبر در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر بالا بودن هزینه ورزش در ایران و اقدامات شرکت توسعه و تجهیز در این زمینه نیز گفت: برای دادن مجموعه ورزشی به بخش خصوصی همه کارها بر اساس قوانین انجام می‌شود. ما همواره بر روی حمایت از مصرف کننده تاکید ویژه‌ای داشته‌ایم و نرخ گذاری اماکن ورزشی نیز توسط سازمان حمایت از مصرف کننده انجام می‌شود و حتی برای افزایش بودجه نیز قوانینی در نظر گرفته شده است.

او در ادامه به ساخت یک مجموعه برای حضور فدراسیون‌های ورزشی در یک محل مشخص نیز اشاره کرد و گفت: این بحث سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و برای این منظور یک مجموعه فرهنگی، ورزشی و اداری را در جنب وزارت ورزش و جوانان و در ضلع جنوبی این وزارتخانه در نظر گرفته‌ایم.

مدبر در ادامه کمک‌های به فدراسیون‌های ورزشی را یکی دیگر از اقدامات شرکت توسعه و تجهیز عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی از فدراسیون‌ها درآمدزا نیستند و محل درآمدی ندارند اما ما نیز در حال حاضر بودجه‌ای برای فدراسیون‌ها نداریم با این حال به فدراسیون‌ها بودجه‌هایی را به عنوان کمک می‌دهیم تا بتوانند اماکن ورزشی را بسازند و افتتاح کنند. برای مثال کمک‌هایی در این زمینه به فدراسیون‌ اسکیت شد تا بتوانند سالن‌ خود را تجهیز کنند.

او در ادامه به اجاره اماکن ورزشی به اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون بدون تنظیم اجاره نمی‌توانیم اماکن ورزشی را به اشخاص حقیقی و حقوقی بدهیم. البته می‌دانیم فدراسیون‌های ورزشی در این زمینه دچار مشکلات مالی هستند اما مبلغ 48 میلیارد تومان بدهی از سوی همه فدراسیون‌های ورزشی باقی مانده است که امیدواریم به زودی حل شود.

رییس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در ادامه به اختلاف برخی از فدراسیون‌های ورزشی در مورد تغییر کاربری اماکن ورزشی نیز اشاره کرد و گفت: برای مثال در اختیار گرفتن سالن شمشیربازی توسط فدراسیون کشتی بر اساس دستور مدیریتی بوده است و به نظرم کشتی نیاز به‌روزتری دارد اما فراموش نکنید که دیگر فدراسیون‌های ورزشی نیز نیاز به داشتن اماکن ورزشی هستند.

او همچنین به برنامه‌های ویژه‌ شرکت توسعه و تجهیز برای چند مجموعه ورزشی اشاره کرد و گفت: یک مجموعه را برای بانوان در ضلع جنوبی مجموعه ورزشی انقلاب در نظر گرفته‌ایم. همچنین می‌خواهیم سالن تنیس مجموعه ورزشی انقلاب را سرپوشیده کنیم تا برای دیگر ورزش‌ها نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد. برای پیست اسکی دیزین نیز برنامه‌ریزی جدیدی صورت گرفته و بهره‌برداری از این پیست از شرکت بامپاد به یک شرکت دیگر می‌رسد.

مدبر درباره مشکلات معارضین در بهره‌برداری از اماکن ورزشی نیز گفت: ما در این زمینه کاملا تابع قانون هستیم و درخواست می‌کنیم از معارضین که به قانون تمکین کنند.

او همچنین به مجموعه ورزشی تختی نیز اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ویژه‌ای را برای گسترش و بهینه‌سازی این مجموعه در نظر گرفته‌ایم و تلاش می‌کنیم در شرق تهران با احداث اماکن ورزشی دیگر بهترین استفاده را در این زمینه ببریم.

مدبر همچنین در پاسخ به سوالی در مورد استانداردسازی ورزشگاه نیز گفت: در مواردی شاهد فقدان استاندارد لازم در مجموعه ورزشی هستیم و با توجه به اساسنامه شرکت در این زمینه ورود جدی پیدا کرده‌ایم. در حال حاضر چندین آزمایشگاه استاندارد مورد نیاز مجموعه‌های ورزشی و تجهیزات آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا بهترین کیفیت را داشته باشیم.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره بخش عمرانی شرکت توسعه و تجهیز نیز اظهار کرد: در سال 93 شرکت، بودجه 113 میلیارد تومانی داشت که با کمک دولت و سازمان برنامه‌ریزی 95 درصد از این بودجه محقق شد و در نهایت توانستیم با عنایت به کمک‌های استانداری و ماده 180 مبلغ 150 میلیارد تومان را هزینه کنیم. برای سال 94 نیز بودجه 170 میلیارد تومانی تعریف شده است.

رییس شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی اضافه کرد: دو پروژه عمده را برای امسال مورد نظر قرار داده‌ایم که یکی از آن‌ها مجموعه نقش جهان اصفهان و دیگری مجموعه میانرود شیراز است که علاوه بر این دو مجموعه ورزشی با افتتاح سالن‌های دیگر شاهد یک گام بلند در توسعه و پیشرفت ورزش ایران خواهیم بود. اگر دولت و مجلس عنایت ویژه‌ای داشته باشند و کمک‌های خوبی به ما بکنند می‌توانیم تعداد زیادی از مجموعه‌های ورزشی را افتتاح کنیم ولی با این بودجه و افزایش 40 یا 50 و حتی 100 درصدی بودجه به جایی نمی‌رسیم. البته ما امیدوار هستیم علاوه بر 186 میلیارد تومان بودجه امسال باز هم بتوانیم بودجه‌های دیگری را از استانداری‌ها، ماده 180، فاینانس و دیگر بخش‌ها بگیریم. در زمینه فاینانس نیز با چینی‌ها مذاکرات خوبی انجام شده و قرا راست در مرحله اول 520 میلیون یورو و در مرحله دوم 500 میلیون یورو برای تکمیل پروژه‌های ورزشی هزینه شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین