کد خبر: ۳۰۳۱۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹

هاشمی: تروریست‌پروری آتشی است که دیر یا زود دامن پرورش‌دهندگان را می‌گیرد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز در دیدار حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و با تأکید بر ضرورت ارتقای وحدت ملی در عراق به منظور مقابله با تجزیه طلبان و توطئه‌گران داخلی و خارجی، گفت: مبارزه قاطع با تروریسم و عبور از شرایط سخت امنیتی کنونی در بستر تحکیم وحدت و انسجام داخلی و استفاده از ظرفیت‌های ملی به ویژه با تکیه بر نیروهای مردمی امکان‌پذیر است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نسبت به سیاست‌های سوء برخی طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور فرو بردن عراق در گرداب داخلی و تجزیه این کشور هشدار داد و گفت: دولت و ملت عراق باید برای مقابله با چالش‌های داخلی راهکارهای مؤثر اتخاذ و از هرگونه اختلاف و نزاع که منجر به تجزیه و پراکندگی ملت عراق شود، پرهیز کنند.

به گزارش آفتاب، ایشان تأکید کرد: اعتبار عراق به بزرگی و حفظ یکپارچگی آن است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با ابراز نگرانی از رشد تدریجی برخی زمینه‌ها و بسترهای داخلی در جهت تضعیف تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق، اظهار داشت: این زمزمه‌های شوم می‌تواند زمینه‌ساز تجزیه عراق باشد که بعد از زمان امپراطوری عثمانی، برنامه استکبار است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: دشمنان یکپارچگی و وحدت عراق، دشمن مشترک شیعیان، اهل تسنن و کردها هستند.

ایشان با تأکید بر اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از دولت‌ قانونی عراق در مسیر عبور از شرایط سخت سیاسی، امنیتی گفت: عراق دارای ثبات امنیتی و در مسیر پیشرفت اقتصادی بهترین گزینه در همسایگی ایران است و دولت‌های دو کشور باید برای ارتقای مناسبات در حوزه‌های مختلف و تحقق عملی سیاست‌های همکاری بکوشند و برنامه‌ریزی کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ظهور گروه تروریستی داعش را مشکل جدی برای کشورهای منطقه دانست و با انتقاد از کسانی که به حمایت‌های سیاسی و مادی از این گروه تروریستی می‌پردازند، گفت: تروریست پروری آتشی است که دیر یا زود دامن پرورش دهندگان را می‌گیرد، آن‌گونه که طالبان و القاعده که زاییده سیاست مشترک عربستان و آمریکا بود، دامان هر دو را گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور برای افزایش همکاری‌ها بر ضرورت ایجاد شرایط لازم برای گسترش روابط تجاری، علمی، فنی و فرهنگی تهران بغداد تأکید کرد و گفت: سوابق تاریخی، فرهنگ مشترک اسلامی و به خصوص حبّ اهل بیت(ع)، نقطه پیوند دو ملت است و باید از هر راهی که این تعامل را تقویت می‌کند، استفاده کرد.

آقای حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز با یادآوری اقدامات مؤثر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقاطع مختلف برای تعمیق روابط دو کشور ایران و عراق، گفت: هنوز هم انتظار داریم از تجربیات ارزنده شما برای سازندگی عراق و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی و ویرانی‌های جنگ‌های اخیر استفاده کنیم.

نخست وزیر عراق با تأکید بر اینکه همکاری و تعامل جمهوری اسلامی ایران با دولت و ملت عراق سبب کاهش درد و رنج آنان شده است، گفت: کمک‌های انسان‌دوستانه دولت و ملت ایران همواره پشتیان و حامی عراق در مبارزه با گروه‌های تروریستی به خصوص داعش است و ما برای همیشه قدردان این کشور خواهیم بود.

العبادی به پیروزی اخیر ملت عراق علیه داعش در مناطقی از الانبار، صلاح‌الدین و دیگر شهرها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هر روز به تعداد داوطلبان مبارزه از سنی و شیعه با این گروهک اضافه می‌شود و شاهد همکاری بین نیروهای مردمی، ارتش و پلیس عراق هستیم.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، نخست وزیر عراق با اشاره به نشست گروه اقتصادی 7 در آلمان، اظهار داشت: در این نشست نیز از تروریسم به عنوان مشکل منطقه و جهان نام برده شد که باید اقداماتی جهانی به منظور جلوگیری از پیشرفت و فعالیت آن انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین