کد خبر: ۳۰۳۴۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰

آژانس: نیازی به تضمین برنامه هسته‌ای گذشته ایران نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی جدید گفت که نیازی به تضمین درباره آن چه آژانس ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای گذشته ایران می‌خواند پیش از 30 ژوئن نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری اینترفکس روز پنج‌شنبه به نقل از یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ گزارش داد: آمانو در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصاد سنت پترزبورگ گفت که نیازی نیست تا پیش از 30 ژوئن تضمین داده شود که در فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران ابعاد نظامی وجود نداشته است.

 مدیرکل آژانس در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که کم‌تر از دو هفته تا ضرب‌الأجل 30 ژوئن برای حصول یک توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 وجود دارد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اواخر هفته گذشته در یک کنفرانس خبری، گفت: واشنگتن روی توضیحات ایران درباره آن چه که در یک مقطع زمانی یا هر زمان دیگری انجام داده (موسوم به ابعاد نظامی احتمالی) متمرکز نیست. بلکه آینده برای ما اهمیت بیش‌تری دارد.

ابعاد احتمالی نظامی (PMD) موضوعی است که در چارچوب موضوع "مطالعات ادعایی" بعد از 2006 درباره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران مطرح شده است. این موضوع مجموعه‌ای از اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کند و به وجوه تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند. این موضوع به طور مفصل در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 یوکیا آمانو آمده است.

ایران و آژانس در آبان 1392 برای چندمین‌بار توافقی را با عنوان "چارچوبی برای همکاری" امضا کردند که بر اساس آن قرار شد تا سوالات باقی مانده درباره گذشته و حال طرح و رفع ابهام شود. در همین چارچوب 18 سوال از سوی آژانس طی چند مرحله همکاری میان دو طرف مطرح شد که از این تعداد 16 مورد بررسی و رفع ابهام شده است. دو مورد باقی‌مانده مربوط به "محاسبات نوترونی" و "انفجارات با قدرت بالا" است که هم‌چنان بحث بر روی آن باقی است.

به گزارش ایسنا، ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد کرده و اسناد و مدارک ارائه شده را فاقد وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.

در عین حال در چارچوب حل و فصل این مسایل و اعتماد‌سازی به سوالات آژانس پاسخ داده است اما سوالات دامنه دار آژانس تمامی ندارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین