کد خبر: ۳۰۳۷۱۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
بامداد 10 تیر ماه

ساعت جهان یک ثانیه افزایش می‌یابد

به گفته دانشمندان روز 30 ژوئن (بامداد 10 تیر)، دقیقا در ساعت 23:59:59 به وقت گرینویچ، یک ثانیه به ساعت‌های سراسر دنیا اضافه می‌شود و این روز، 24 ساعت و یک ثانیه طول خواهد کشید.
آفتاب‌‌نیوز : گرچه سال استاندارد 365 روز طول می‌کشد، زمین در واقع، گردش خود به دور زمین را در حدود 365.25 روز انجام می‌دهد و این بدین معناست که با گذر زمان تقویم مطابقتش را از دست می‌دهد.

برای جلوگیری از این امر، تقویم مدرن میلادی شامل سال‌های جهشی است و هر چهار سال یک روز به سال افزوده می‌شود. اما برای ثانیه‌های جهشی موضوع کمی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست زیرا ثانیه جهشی درباره چگونگی آشتی‌دادن طول روز با طول ثانیه است. در ابتدا این امر مشکل چندانی به نظر نمی‌رسد زیرا یک ثانیه، 1/86400 روز است و این بدان معناست که طول هر روز هر چه باشد، ثانیه مطابق تعریف باید با آن مطابقت داشته باشد.

اما مشکل این جاست که روز زمین دارای طول غیرثابت است و زمین نیز به طور مداوم توسط گرانش ماه به سمت آن کشیده می‌شود و سیارات جذر و مدی را خلق می‌کنند که به تدریج اما قطعا چرخش زمین را کند می‌کنند. بدتر از همه این که زمین جامد نیست و بخش اعظم آن مایع مذاب یا وضعیت ارتجاعی است و تمامی این موضوعات باعث تلوتلوخوردن غیرقابل‌پیش‌بینی زمین می‌شود.

همچنین پوسته زمین ثابت نیست و قاره‌ها حرکت می‌کنند و کلاهک‌های یخی نیز بزرگ و کوچک می‌شوند در حالی که حجم‌های خشکی تحت فشار قرار می‌گیرند و با تغییر سطح دریا و تغییر محل یخ‌ها به جای خود برمی‌گردند. همچنین چنانچه آتشفشان‌ها و زمین‌لرزه‌ها نیز به این فهرست اضافه شوند، اگر روزها ثابت باشند، جای تعجب دارد.

با این حال، روزها تغییر می‌کنند و به گفته دانشمندان ناسا، طول روز به طور متوسط از سال 1820، 2.5 میلی‌ثانیه افزایش یافته است.

این تغییر در طول زندگی روزانه زیاد نیست اما انسان‌ها در دنیایی زندگی می‌کنند که نیازمند زمان‌بندی بی‌نهایت دقیق هستند. راهبری، نجوم، تلفن‌های همراه، ماهواره‌ها، اینترنت، زیردریایی‌ها و بسیاری از حوزه‌های دیگر به ساعت‌های بی‌نهایت دقیقی مانند ساعت‌های اتمی متکی‌اند.

از تاریخ یکم ژانویه 1972، 26 ثانیه جهشی وجود داشته است؛ این ثانیه‌های جهشی مانند سال‌های جهشی نیستند و به جای وقفه‌های منظم، ثانیه‌های جهشی از سال 1999 دارای وقفه‌های هفت، سه‌، سه‌، پنج و سه ساله بوده‌اند.

در طول رخداد این ثانیه‌های جهشی، ساعت‌هایی که زمان قانونی را نشان می‌دهند باید با سیگنال جدید همخوانی داشته باشند یا این که برای یک ثانیه متوقف شوند.

به گزارش ایسنا، گرچه ثانیه جهشی استانداردی تثبیت‌شده است، استفاده از آن به دلیل هزینه‌های مطابقت‌ دادن مستمر دو سیستم زمانی مورد مناقشه است و تصمیمی مبنی بر این که اضافه‌شدن ثانیه جهشی به روز باید ادامه یابد یا خیر، قرار است در ماه نوامبر و در کنفرانس ارتباطات رادیویی متعلق به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور اتخاذ شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین