کد خبر: ۳۰۳۹۴۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
مهدی تقوی، اقتصاددان در گفت‌وگو با «آفتاب»:

فعالیت گسترده قرارگاه‌ها، به بیرون‌راندن بخش خصوصی می‌انجامد

اگر قرارگاه‌ها وارد صنفی مانند سوپر‌مارکت‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای شود، مانند فروشگاه‌های زنجیره که در گذشته ارتش داشت و به کارکنان خود بن می‌داد یا اگر خطوط حمل و نقل مانند تاکسیرانی ایجاد کند در علم اقتصاد به معنای بیرون راندن بخش خصوصی از اقتصاد کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیک- چرمشهر با بیان این که "می‌توان از ماشین آلاتی که قرارگاه خاتم الانبیا در اختیار دارد برای توسعه کشور بهره گرفت"، گفت: دولت حتماً از این ظرفیت استفاده خواهد اما  دولت و قرارگاه اصرار دارند هیچ جایی نباید قرارگاه خاتم‌الانبیاء رقیب بخش خصوصی باشد و باید آنجایی حضور پیدا کند که بخش خصوصی احساس نکند قرارگاه مزاحم آنهاست.

مهدی تقوی‌، اقتصاد‌دان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز معتقد است قرارگاه‌ها باید در بخش‌هایی فعالیت کنند که بخش خصوصی توانایی آن را ندارد. وی به «آفتاب» می‌گوید: «بنیاد‌ها، قرارگاه‌ها و... دارای واحدهای تولیدی نیز هستند. برای مثال بنیاد مستضعفان اگر کارخانه‌ای دارد باید از آن مالیات گرفته شود تا بتواند کسری بوجه دولت را تامین کند. قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز می‌تواند در زمینه تولید برخی اقلام مانند خمپاره و اسلحه فعالیت داشته باشد. اگر قرار‌گاه بتواند این اقلام را ارزان‌تر از هزینه‌ای که برای وارادات آن‌ها صرف می‌شود در داخل کشور تولید کند، برای کشور مقرون‌به‌صرفه‌تر است. پس جاهایی که قرارگاه‌ها فعالیت تولیدی دارند و بخش خصوصی نه توان مالی و نه تخصص لازم برای تولید آن را دارد، فعالیتی مثبت محسوب می‌شود، یعنی چیزی را تولید می‌کند که اگر تولید نمی‌کردند مجبور بودیم آن را از خارج از کشور وارد کنیم.»

این اقتصاددان اما ورود قرارگاه‌ها به حوزه‌هایی از اقتصاد که بخش خصوصی توان فعالیت در آن را دارد، اشتباه می‌داند و می‌گوید: «اگر قرارگاه‌ها وارد صنفی مانند سوپر‌مارکت‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای شود، مانند فروشگاه‌های زنجیره که در گذشته ارتش داشت و به کارکنان خود بن می‌داد یا اگر خطوط حمل و نقل مانند تاکسیرانی ایجاد کند در علم اقتصاد به معنای بیرون راندن بخش خصوصی از اقتصاد کشور است. دولت اگر وارد فعالیت‌های اقتصادی شود که مشابه آن را بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد، بخش خصوصی را از اقتصاد بیرون رانده است.»

تقوی با تاکید بر این که رقابت قرارگاه‌ها با بخش خصوصی، اقتصاد را به سمت اقتصاد دولتی سوق می‌دهد، می‌گوید: «تجربه ثابت کرده اقتصاد سوسیالیستی یا اقتصادهایی که دولت درآن مداخله بسیاری دارد نرخ رشد اقتصادی پایین‌تری را تجربه می‌کنند. اما وقتی حوزه‌هایی وجود دارد که بخش خصوصی نمی‌تواند در آن فعالیت کند، فعالیت دولت در آن حوزه توجیه اقتصادی پیدا می‌کند. باید در این زمینه مطالعه صورت بگیرد که در چه جاهایی بخش خصوصی توانایی ورود دارد و به این نکته که امروز بخش خصوصی در کشور نحیف شده است نیز توجه کرد. هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی بخش تولیدی خصوصی را ضعیف کرد و برای رسیدن به رشد اقتصادی مثبت و کاهش نرخ بیکاری باید به بخش خصوصی کمک کرد. پیمانکاران بخش خصوصی نیز برای این که بتوانند در پروژه‌های بزرگ همکاری کنند باید با یکدیگر تشکیل کنسرسیوم دهند و دولت نیز در صورتی که بخش خصوصی کارآمد‌تر باشد، باید پروژ‌ه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند.» 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
0
0
خصولتی ها خصوصی هارا تار ومار کرده اند رفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
0
0
پای ارتش رو وسط نکشید در رابطه اقتصادی ارتش هیچکاره اس
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
1
0
ای افتاب که مثل اسراییل و امریکا حرف میزنی
.....تو هم برو کنار ...وطن فروش خائن
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
0
شماهم که اصلا ناراحت نیستین که قرارگاه داره پروژه از دولت میگیره.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
0
وقتی نهادهای نظامی کار اقتصادی بکنند لابد نهادهای اقتصادی باید از وطن دفاع کنند!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین