کد خبر: ۳۰۴۰۸۳
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
قاليباف و بازهم هجمه به رئیس‌جمهور

حملات گازانبری قالیباف/تسويه‌حساب‌های انتخاباتی دوسال بعد از شكست/ حمله به دولت اعتدال، بدترین راه برای رسیدن به پاستور

محمدباقر قالیباف را بسیاری با عنوان مرد دوم می‌شناسند؛ مردی که نقش دوم را پذیرفته و بازی می‌کند. قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 شکست سنگینی را از حسن روحانی متحمل شد. روحانی با فاصله، رقیبش قالیباف را در انتخابات شکست داد و بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه قانون در ادامه مطلبی که همراه با کاریکاتوری از احمد عربانی منتشر کرده، نوشت: طی دو سال اخیر قالیباف در لاک سکوت فرو رفته بود. مشکلات وی در شهرداری و اتفاقات مجموعه تحت امرش شاید مجالی برای وی باقی نمی گذاشت که خود را در امور کشور دخالت دهد اما گویا در روزهای اخیر رویه این مرد دوم سیاست ایران تغییر کرده است.حملات گازانبری قالیباف/تسويه‌حساب‌های انتخاباتی دوسال بعد از شكست

قالیباف نخستین‌بار در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 به عرصه وارد شد و پس از شکست در انتخابات، در مقابل شهردار آن روزهای تهران، محمود احمدی‌نژاد به جای وی راهی ساختمان بهشت شد. شاید آن روزها قالیباف امیدوار بود که پس از اتمام دوران احمدی‌نژاد این بار او باشد که مسیر بهشت به پاستور را طی می‌کند، پس برای بار دوم در انتخابات سال 1392 وارد مصاف با 7 کاندیدای دیگر شد.

پیش‌بینی‌های قالیباف خیلی راه به خطا نمی‌پیمود، اگر که ائتلاف در میان اصولگرایان شکل می‌گرفت. اما در نهایت عدم ائتلاف اصولگرایان و در جناح مقابل ائتلاف اصلاح‌طلبان و حمایت آنان از حسن روحانی، راه رسیدن به پاستور را برای قالیباف ورود ممنوع کرد و وی دوباره راهی بهشت شد تا همچنان گوشه‌چشمی به خیابان پاستور داشته باشد.

محمدباقر قالیباف در بازگشت به بهشت مصاف نفس‌گیری با محسن هاشمی را از سر گذراند تا موفق شد در سمت شهردار تهران باقی بماند.

در این میان سیاست یک بوم و چندهوایی قالیباف را باید در کنار عدم ائتلاف در میان اصولگرایان از دلایل مهم شکست وی دانست. اظهارات عجیب و غریب و گاه به شدت متناقض قالیباف او را همواره در جایگاهی غیرقابل پیش‌بینی قرار می‌دهد. غیرقابل پیش‌بینی از آن جهات که مدت‌هاست مردم نشان داده‌اند به سخنان مدعیان سیاست‌ورزی گوش نمی‌دهند و به خوبی با سیاست‌های یک بوم و دوهوایی آشنایی دارند.

قالیباف از این نوع نگاه مبرا نیست. وی که این روزها به مدیران و نوع مدیریت تکنوکراتی خرده می‌گیرد در سال 84 خود را تکنوکراتی معرفی می‌کرد که خواستار نگاهی تازه به موضوع اداره کشور بود و زمانی که ناکام از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان شهردار تهران معرفی شد آرای سه اصلاح‌طلب شورای سوم، وی را در مقابل خادم با یک رأی اختلاف، شهردار تهران کرد.

همین انتخابات بود که وی را متمایل به اصلاح‌طلبان نشان داد. در سال 1388 گاه اظهاراتی عجیب از وی شنیده می‌شد که بعدها در تناقض با همین نظرات نیز سخن گفت. در سال 1392 گرایش فکری قالیباف برای بسیاری روشن‌تر شد. او که می‌دید حسن روحانی و محمدرضا عارف، یکی نزدیک به اصلاح‌طلبان و آیت‌الله هاشمی و دیگری متعلق به اردوگاه اصلاح‌طلبان است، پس جایی میان این طیف برای خود نمی‌دید. قالیباف خود را در ائتلاف سه نفره اصولگرایان جا داد؛ ائتلافی که در نهایت ناکام ماند اما پارادوکس‌های قالیباف را روشن‌تر می‌کرد.

او به یک باره در جمع‌های انتخاباتی اصولگرایان به نیروی ثابتی تبدیل شد و کمی بعدتر نیز در نقد اصلاح‌طلبان و سیاست‌های آیت‌الله هاشمی شروع به سخن گفتن کرد. نتیجه اینکه او جایگاهی را که توانسته بود هرچند اندک و به سختی برای خود فراهم کند به شدت به مرز فروپاشی کشاند. در حالی که طرفداران هر دو جناح سخنان قالیباف را رصد می‌کردند، واضح بود که دیگر او گزینه نخست هیچ‌کدام از دو طیف اصلی کشور نباشد. انتخابات 1392 از پس هشت سال تلاش وی به عنوان شهردار تهران برای او شکست سنگینی بود و وی جدال را نه در بحبوحه انتخابات که در تغییر مواضع مداومش در سال های اخیر باخته بود.

حال پس از دو سال سکوت او گویا دوباره به صحنه بازگشته است. شهردار تهران با اصلاح‌طلبان شورا رابطه خوبی برقرار کرده است و از سویی رأی اصولگرایان شورا را نیز دارد اما این بار او دیگر نمی‌تواند در خط مارپیچ حرکت کند. اکنون با اظهارات وی باید ارزیابی کرد که او اردوگاه خود را در میان اصولگرایان جست‌وجو می‌کند. بیستم خرداد ماه بود که سخنان شهردار تهران به سرعت فضای مجازی را درنوردید. شاه‌کلید سخنان وی این جمله بود که «نباید دوران بگم بگم به دوران تقصیر قبلی‌ها بود تبدیل شود.»

اما این تنها سخنان وی نبود. شهردار تهران در جمع تعدادی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ تهران سخنانی را درباره عملکرد دولت بیان کرده بود که جای حرف و حدیث‌های بسیاری داشت. حال بار دیگر شهردار تهران به مناسبت بزرگداشت شهیدچمران به اظهارنظری در رابطه با دولت و شرایط هسته‌ای کشور پرداخته است. او در اظهاراتی که در مراسم بزرگداشت چمران بیان داشته تلویحا دولت را به بی‌عملی متهم کرده است. پس از اظهارات صریح 10 روز پیش قالیباف سخنان دیروز وی را باید سرآغاز سلسله ادعاها و سخنان او در حمله به دولت دانست.

قالیباف چه در سخنان روز 20 خرداد خود و چه در سخنان یکم تیر به گونه‌ای سخن گفته است که گویا مدیری بیرون از مجموعه تصمیم‌گیری‌های کلان است. وی به گونه‌ای سخن گفته که گویا بار مسئولیتی بر عهده وی نبوده است و چنان منتقدی بوده که گویا در قامت روشنفکر وارد شده است. قالیباف از تحریم‌ها، وضعیت اقتصادی و مدیرت کلان کشور سخن می‌گوید اما گویا از یاد می‌برد در رابطه با حوزه مسئولیت خود و نهادی که اکنون بیش از 10 سال است بر صندلی ریاست آن تکیه زده، سخنی بگوید.

در یک ماه گذشته بارها مواردی بسیار از برخوردهای کارکنان شهرداری با شهروندان گزارش شده است. بخشی بزرگ از فساد در بروکراسی اداری مستقیما به حوزه شهرداری و مجموعه تحت امر قالیباف بازمی‌گردد. قالیباف نه یک شهروند خارج از مجموعه تصمیمات کلان مملکتی یا پژوهشگری نظریه‌پرداز که یکی از عوامل اجرایی این کشور است. وی در سال‌های منتهی به 92، در میان بحران‌هایی که اکنون چنان نوک کوهی از زیر آب رخ می‌نمایند سکوت کرده است. تصمیماتی که منجر به باز شدن راه‌هایی برای کاسبان تحریم و دلالان منابع ملی کشور شده است. او حال به گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا چنان اصحاب کهف از پس خوابی سیصد ساله به کشور بازگشته است در حالی که شاید بار مسئولیت وی کمتر از هیات دولت فعلی نباشد که بیشتر هم باشد. رویکرد این روزهای قالیباف در کنار تناقضات کلامی و رفتاری وی همان عواملی است که سد راه اوست.

قالیباف نمی‌تواند پا در دو سوی جوی حرکت کند. در سیاست این روزهای ایران در میانه دو طرف ایستادن هنری منحصر به فرد است. اگر بندبازی ماهر نباشید. هر زمان منازعه تشدید شود، از تیرو ترکش‌های سیاسی‌ای که به سوی طرف مقابل پرتاب می‌شود میانه‌ها شاید بیشتر نصیب می‌برند. وسط چنین بازی پیچیده‌ای قرار گرفتن، هوش و ذکاوت سیاسی خاصی می‌طلبد تا آسیب‌ها به حداقل برسد که کنش‌های سیاسی آقای شهردار تاکنون نشانی از این هوش برجسته نداشته است. شاید رویای پاستور برای آقای شهردار به حدی اغواکننده است که بار دیگر می‌خواهد شانس خود را بیازماید. موفقیت او در این راه بستگی به نوع کنش انتخابی‌اش دارد تا بتواند بعد از یک دهه سیاست‌ورزی، انتخاب اول باشد. روش حمله به دولتی که تلاش دارد میراثی که دولت قبل از ویرانی برای وی به جا گذاشته است را ترمیم کند شاید بدترین راهکار برای رسیدن به صندلی ریاست پاستور باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
11
160
ایشان کوشش زیادی در موج سواری از فشارهای ناشی از تحریم بر مردم دارند.بهتر است برای رسیدن به قدرت بالاتر بجای موج سواری با مردم روراست باشندو بگویند مشکلات فعلی دست پخت رفقای اصولگرای ایشان است و آنرا ضعف دولت آقای روحانی نشان دهند.مردم خوب همه چیز را بخاطر می سپارند.
ناشناس
|
Spain
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
25
132
هرکس به دولت توهین کند به ملت توهین کرده
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
13
134
سرش به شاندیز گرم بود! ... عصبی شده! حالا او مانده و کلی مصالح دست دوم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
12
116
آرزو که عیب نیست خیلی از جوونا سالهای سال پشت کنکور موندن تا بالا خره در دانشگاه آزاد و پیام نور شهرستانهای دور دست قبول شدن شما هم ادامه بده
سیدمحمد خادمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
10
46
چرا شکست خوردگان 92 دست از انتقام جویی بر نمی دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
39
20
خدا وکیلی هر جا مسئولیت مستقیم داشته اونجا رو آباد کرده ومردم از کلیت عملکردش راضی بوده اند .اتفاقا یک تیکه کلام هم دارد که در حوزه کاری من مسئول حل مشکلات من هستم وتقصیر رابه گردن کسی نمی اندازد .
ضمنا مطالب نگارنده به جای تحلیل مطالب ایشان استفاده احساسی وابزاریه //لطفا 5 درصدهم عقل برای مردم قائل بشین !
پاسخ ها
اس اس 4444
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
سال 84 یادتونه با حمله گازنبری قصد دستگیری...دانشجویان را داشت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
5
11
...که وقتت گذشته دیگه، دیگه دیره دیره دیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
25
17
به نظرم ایشونم نظرشو گفته .و مشخصه سایته آفتاب کاملا وابسته به طیفه آقای روحانی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
44
14
درود بر قالیباف
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
5
26
آفتاب جان، ما اینها رو جدی نمی گیریم. دو تا سردار هستن که هر چهار سال یه بار کاندید میشن. اما ...
صمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
3
14
چقدر شیرینی قدرت مزه داره!!!!!!!!!! خدا وکیلی آیا به روز جزا هم فکر میکنیم.
خدایا هدایت کن اول مرا بعد ......
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
1
4
آقا وقتی میخواهید از قالی باف حمایت کنید چرا مردم را سر کار می گذارید من چندین مرتبه نظرم را در مسائل مختلف وبا رعایت موازین مورد نظر شما ارسال کردم که هیچکدام چاپ نشده است دست شما درد نکند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
4
4
...من همیشه فکر میکردم ایشان یار امام زمان هستند آنقدر ایشان را دوست داشتم درسته که کارهای بزرگی انجام داده است ولی بهتر بگویم کارکنان شهرداری به ایشان مسلط هستند حقایق را ازایشان مخفی می کنند
وقتی گرای کار را به ایشان منعکس می کنیم عکس العمل خیلی (در حد 0)ضعیف در عوض از خون شهدا صحبت میکنند واز خانواده شهدا تجلیل میکنند به عزت خون شهدا خود شهدا از این تناقض راضی نیستند. مومن بایستی شجاع نترس حق گو وواقع گرا باشد ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
6
16
درود بر آقای روحانی ریس جمهور 90% دوره دوم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
2
18
سايت ايشان روزانه به طور مكرر و خيلي هم ناشيانه به نقد هرگونه فعاليت دولت مي پردازد.
بايد گفت اين روش رسيدن به قدرت نيست، آقاي قاليباف قد رييس جمهور شدن را ندارند
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
4
7
ملت به خط و ربط وجناح بندیهای سیاسی کاری ندارند ، قالیباف نشان داده در پستهای مدیریتی اش موفق بوده و انصافا نقد شما هم بدور از جانبداری سیاسی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
آقای قالیباف در پستهای مدیریتی موفق بوده البته در مدیریت بخشی! هیچکدام از پستهای ایشان مدیریت کلان نیوده است و این برای رئیس جمهور شدن کافی نیست. رئیس جمهور بایستی رجل سیاسی بوده و دارای گفتمان مشخص و هوش سیاسی باشد که متاسفانه ایشان همانطور که در عمل نشان داده در مدیریت بخشی موفق بوده، نشان داده فاقد ویزگی های ذکر شده است.
ضمن آنکه اگرچه ایشان موفقترین مدیر در بین سرداران و اصولگرایان است، اما لزوما بهترین مدیر بخشی کشور نیست. بعنوان یک نمونه، آقای کرباسچی در اصفهان و تهران شهردار موفقی بود و در دادگاه تمامی اتهامات را خود به گردن گرفت. یا حق
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
آقای قالیباف بسیار مدیر قابلی است ولی نه در سطح سیاسی فقط در سطح اجرایی.ایشان در مقام شهردار تهران بسیار خوب عمل کرده اند و از طرفی حیف است که ایشان در مقام یک شخصیت سیاسی وجهه فعلی قابل قبول خود را از دست بدهند.
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
9
3
ادم خوبیه.از اصلاح طلبا خیلی بهتره .بعد احمدی نژاد بهترین شخصیت سیاسی کشوره.لطفن چاپ شه.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
0
0
اگر خیلی دلش برای مرم میسوزد جلوی رشوه های فراوان شهرداری ها رو بگیره (اول پول میگیرن بعد میان خراب میکنن نمونه پاساژ علا الدین و......)
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین