کد خبر: ۳۰۴۳۵۸
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸

وزیـرخارجه عربستان: از طریق فرانسه در جریان مذاکرات ایران قرار می‌گیریـم

وزرای امور خارجه فرانسه و عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در پاریس به بین دیدگاه‌های کشورهای متبوعشان درباره مسائل مختلف از جمله پرونده هسته‌ای ایران، سوریه، یمن و جاسوسی آمریکا از مقامات پاریس پرداختند.
آفتاب‌‌نیوز :
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه،‌ در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی از روابط "استراتژیک" دو کشور فرانسه و عربستان و ضرورت گسترش این روابط سخن گفت و اعلام کرد که چندین توافقنامه نظامی و اقتصادی میان دو طرف به امضا رسیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، وی گفت: ما با طرف عربستانی به توافق رسیدیم که دو نیروگاه اتمی برای این کشور بسازیم و همچنین قرارداد فروش 45 هواپیما و چند فروند کشتی میان دو طرف نهایی شده است.

وزیر خارجه فرانسه در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران نیز گفت: روز دوشنبه با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود نزدیک به یک ساعت درخصوص پرونده هسته‌ای صحبت کردیم و به او گفتم که ما خواهان توافق هستیم اما این توافق باید قوی باشد و امکان بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران وجود داشته باشد. مساله توان تولید و میزان تولید هسته‌ای ایران نیز یکی از مسائلی است که باید به آن توجه شود. پس از دیدارهای روز دوشنبه برخی سخنان گفته شد که ظاهرا نشانه خوبی نیست اما من تاکید می‌کنم که فرانسه همچنان بر مواضع خود مبنی بر امضای توافقی که مسالمت آمیز بودن برنامه‌های هسته ای ایران را تضمین کند، پایبند است.

فابیوس درخصوص اسناد منتشر شده در ویکی لیکس و جاسوسی آمریکا از روسای جمهور فرانسه نیز گفت: در این رابطه با وزیر خارجه آمریکا تماس گرفتم و به او تاکید کردم که چنین اقداماتی قابل قبول نیست. برخی مسائل باید میان طرفین مشخص باشد. باید در روابط میان هم‌پیمانان اطمینان وجود داشته باشد. آمریکایی‌ها نیز این موضع ما را کاملا جدی گرفته‌اند.

وی درخصوص پرونده سوریه و دیدار اخیرش با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت:‌ ما خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه هستیم و این که یک دولت وحدت ملی روی کار آید. موضع فرانسه این نیست که نظام سوریه به کلی ساقط شود بلکه می‌شود دولتی با حضور مخالفان و نظام کنونی سوریه روی کار آید. من چنین مسائلی را با لاوروف نیز مطرح کردم و دو طرف تاکید داریم که سوریه نباید شرایط کنونی‌اش ادامه یابد و زمینه قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی داعش و النصره فراهم شود.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز روابط کشورش با فرانسه را "بسیار خوب" و در "سطوح عالی" ارزیابی کرد و گفت: ما بیش از 10 قرارداد نظامی اقتصادی امضا کردیم و امیدواریم بتوانیم بیش از این از توانمندی‌های علمی و تکنولوژیکی بالای فرانسه بهره بگیریم.

وی در خصوص سفر اخیر محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان و وزیر دفاع این کشور به روسیه نیز گفت: عربستان به دنبال گسترش روابط با همه کشورهاست و ما با روسیه نیز رابطه خوبی داریم. سفر وزیر دفاع به روسیه برای هماهنگی و گفت‌وگو درخصوص برخی پرونده‌های مهم از جمله پرونده هسته‌ای ایران، بحران سوریه و تحولات یمن بود که این دیدار "بسیار موفقیت آمیز" برگزار شد.

وزیرخارجه عربستان درخصوص پرونده هسته‌ای ایران نیز گفت: ما با کشورهای 1+5 در ارتباط کامل هستیم و از آنچه که در این مذاکرات روی می‌دهد، باخبریم. فرانسه دوست خوب ماست و عربستان از طریق دوستانش در جریان مذاکرات قرار می‌گیرد.

وزیر خارجه عربستان که کشورش نزدیک به سه ماه است حملات گسترده‌ای را علیه مردم یمن آغاز کرده مواضع ریاض را درخصوص همسایه جنوبی خود "صلح طلبانه" خواند (!) و گفت: ما در یمن به دنبال صلح و امنیت هستیم! نشستی که اخیرا در ژنو برگزار شد موفقیت آمیز نبود اما ریاض خوشبین است که در نشست‌های آتی توافقی درباره یمن به دست آید. نشست اخیر ژنو نشان داد که حوثی‌ها در راه رسیدن به صلح کارشکنی می‌کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با توافق نظامی عربستان، فرانسه و لبنان که به موجب آن قرار است ریاض سه میلیارد دلار سلاح از فرانسه برای ارتش لبنان خریداری کند، گفت: این توافق همچنان در جریان است و بر اساس جدول زمان بندی ادامه دارد. اخباری که درخصوص توقف این توافقنامه منتشر شده صحت ندارد و به طور کامل اجرایی خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین