کد خبر: ۳۰۴۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۲
رییس خانه احزاب در همایش «حق الناس» عنوان کرد

کواکبیان: اصلاح‌طلبان نگران فیلتر شورای نگهبان هستند

رییس خانه احزاب گفت: حق الناس فقط در رابطه با غصب کردن یک خانه مطرح نیست بلکه اگر کسی را نابجا رد صلاحیت کنیم باید جواب بدهیم، این هم حق الناس است و با سایر حق الناس‌ها فرقی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
مصطفی کواکبیان در همایش حق الناس که عصر امروز در هتل المپیک برگزار شد با بیان اینکه بنده قبل از اینکه حزب جمهوری اسلامی تاسیس شود وقتی که در شهر خودمان 17 سالم بود در گروه الخمینیون حضور داشتم اظهار کرد: من در کار پیشبرد انقلاب و تظاهرات و نوشتن شعارها شرکت می‌کردم ولی در 29 بهمن 58 وقتی که حزب جمهوری اسلامی اعلام موجودیت کرد ما هم به تبعیت از آیت الله دکتر بهشتی وارد این حزب شدیم و جمله‌ای که ایشان بارها فرمودند این بود که حزب معبد من است و فقط اسم مکان نیست.

وی عنوان کرد: حزب نه یک اسم زمان است بلکه هر لحظه انسان باید در خدمت مردم و برای رضای خدا فعالیت کند و امیدواریم ما هم در این حزب بتوانیم در خدمت مردم باشیم. امروز حتی دلواپسان هسته‌ای هم دل‌آرام شدند. آن‌هایی که سال گذشته خیلی احساس دلواپسی می ‌کردند با فرمایشات رهبری به آن‌ها ثابت شد که حتی مجلس هم زیادی احساس دلواپسی می‌کرده است. وقتی رهبری از هسته‌ای حمایت کرد خیلی‌ها این انتظار را نداشتند و ما امیدواریم این تیم شجاع و کارآمد که تعبیر رهبری از آن‌ها این شعار شجاعت است موفق و پیروز شوند. خیلی مهم نیست که 10 تیرماه مذاکرات تمام شود ولی امیدواریم توافقی حاصل شود که باعث سرافرازی ملت و رفع مشکل‌ها و تحریم‌ها شود.

رییس خانه احزاب یادآور شد: امیدواریم ضمن حفظ حقوق هسته‌ای بتوانیم تعامل خوبی با جهان داشته باشیم و بحث توسعه و تحقیق در پیشرفت‌های هسته‌ای حاصل شود و مسائلی که از گذشته باقیمانده در بحث بازرسی‌ها و پروتکل الحاقی ان‌شاالله همه حل شود و ما بتوانیم موفقیتی کسب کنیم و این موفقیت متعلق به دولت و یا حزب خاص و جناح خاصی نیست بلکه موفقیت کل ملت محسوب می‌شود.

کواکبیان ادامه داد: حقیقت ماجرا این است که باید طبق سخن امام راحل بدانیم که میزان رای ملت است. چه نیازی است که امام تاکید کند میزان رای ملت است و رهبری هم بفرماید رای مردم امانت و حق الناس است چون یک عده می‌خواهند حضور مردم در انتخابات یک تکلیف شرعی و لاغیر است و انتخابات موضوعیت ندارد. چون انتخابات انجام می‌شود مردم هم مکلف هستند که حضور پیدا کنند ولی بحث ما این نیست بحث ما این است که انتخاب و انتخابگری حق مردم است.

به گزارش ایسنا، وی یادآور شد: اینکه مردم حق انتخاب دارند از دستورات الهی است که می فرماید حتی بین کفر و اسلام هم حق انتخاب دارید. راه را ما باید مشخص کنیم خداوند فرموده هیچ کسی بر دیگری بالاتر نیست و پیامبر هم می فرماید در فرزندان آدم هیچ‌کسی بر دیگری برتری ندارد و همه برابر هستند و این حق انتخاب مسیر آزادی برای همگان میسر است و حق انتخابات یکی از مراحل آزادی است.

رییس خانه احزاب خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 11 سوره رعد به صراحت می‌فرماید سرنوشت هیچ ملتی را خدا تغییر نمی‌دهد مگر اینکه به دست خودشان سرنوشت‌شان را تغییر بدهند و این یعنی حق انتخاب. برخی می‌گویند که ما باید برای کوباندن استکبار انتخابات داشته باشیم، در حالی که این هرگز سخن درستی نیست. ما باید بدانیم حکومت امانتی است که در دست ماست و باید این امانت به دست اهلش برسد و افراد باید با عدالت حکومت کنند.

کواکبیان تصریح کرد: خداوند بارها فرمان می‌دهد که شما باید امانت را به دست اهلش بسپارید. حکومت امانتی است که مردم باید آن را به اهلش بسپارند. شیوه حکومت را در آیات قرآنی داریم. حکومت اسلامی باید براساس عدالت باشد. تمام پیامبران آمده‌اند تا عدل را برپا کنند و این همایش را با عنوان حق الناس مطرح کرده‌ایم به دلیل اینکه به این امر توجه کنیم چرا که عده‌ای هستند که هنوز این حق را به رسمیت نمی‌شناسند و اگر حق الناس را به رسمیت بشناسیم برای رسیدن به آن لوازم و مراحلی لازم است. ادای حق الناس به مراتب مهم تر از حق الله است.

وی گفت: رای مردم مشروعیت‌بخش است و این نکته بسیار مهمی در عصر غیبت است. این صحبت بنده را می‌توانید در سایت مقام معظم رهبری در تاریخ 1/1/89 مشاهده کنید که ایشان می فرمایند ما در جمهوری اسلامی علاوه بر مشروعیت الهی مشروعیت مردمی هم داریم. حق الناس فقط در رابطه با غصب کردن یک خانه مطرح نیست بلکه اگر کسی را نابجا رد صلاحیت کنیم باید جواب بدهیم این هم حق الناس است و با سایر حق الناس ها فرقی ندارد. حق الناس فقط مربوط به شمارش آرا نیست. بحث ما از روز ثبت نام شروع می شود. اگر کسی می‌خواهد در انتخابات شرکت کند باید حق الناس از اول برای او رعایت شود. اگر قرار است تبلیغاتی باشد باید همگان در آن تبلیغات سهیم باشند نه اینکه یک عده استفاده کنند و بقیه نتوانند بهره ببرند. عوامل تبلیغاتی، اجرایی، انتظامی و حتی خود نامزدها نباید حق دیگری را ضایع کند.

رییس خانه احزاب خاطرنشان کرد: تن یک مسئول اجرایی باید از این مساله بلرزد که از امکانات دولتی به نفع خودش استفاده کند و یا سلیقه‌ای برخورد کند. این مساله باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. در مساله حق الناس این موضوع بسیار مهم است که آن‌هایی که در مجلس فعلی هستند بیشتر مورد خطابند. آن‌هایی که تندرو هستند باید موضع خود را مشخص کنند یا طرفداری از رهبری را انتخاب کنند و یا دیدگاه‌های دیگران را که می‌گویند مردم خوب هستند برای اطاعت و تبلیغ. آن‌ها باید موضع خود را مشخص کنند.

کواکبیان افزود: برخی از دوستان ما در خصوص انتخابات مباحثی را مطرح می‌کنند که سبب نگرانی ما می‌شود بسیاری از آقایانی که بوده‌اند و هستند برنامه‌های خود را از سال قبل آماده کرده‌اند اما این نگرانی برای اصلاح طلبان است که آیا از فیلتر شورای نگهبان می‌گذرند یا نه؟ ما حتی روز انتخابات هم نمی‌دانیم دوستان‌مان تا چه میزان تایید صلاحیت می‌شوند. پیشنهاد ما این است که شورای مرکزی که تعیین می‌شود و قانون یک هفته‌ای تبلیغات را به کاندیداها می‌دهد یا اجازه تبلیغ به سایرین را هم به غیر از آن یک هفته ندهد و یا اگر قرار است عده‌ای تبلیغ کنند سایرین هم بتوانند از این فرصت بهره ببرند.

وی در پایان گفت: اگر این‌گونه شود اتحاد و انسجام اصلاح طلبان قطعا حاصل می‌شود ولی همان‌گونه که در سخنانم گفتم ما اصلاح‌طلبان نگران فیلتر شورای نگهبان هستیم. با فرمایشات رهبری در این شرایط که در عرصه بین‌المللی نیازمند مشارکتیم امیدواریم این بحث‌ها با کمک همه عزیزان از جمله دوستان نظارتی بتواند بهتر پیش برود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین