کد خبر: ۳۰۴۷۷۰
تعداد نظرات: ۷۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
آغاز پایان یک بحران؛ ایران و 1+5 به توافق رسیدند

تصاویر و اخبار 18 روز مذاکره هسته‌ای در وین/ ظریف و موگرینی: به توافق رسیدیم/اوباما: هر اقدام کنگره را وتو می‌کنم

مذاکرات سخت و نفس‌گیر هسته‌ای پس از 13 سال پایان یافت. دور پایانی مذاکرات هسته‌ای از ششم تیرماه آغاز و با تمدید دو نوبت پس از ضرب‌الاجل 10 تیر سرانجام بامداد سه‌شنبه پس از 18 روز بحث و گفت‌وگوی فشرده و جدی با دستیابی به توافق جامع هسته‌ای پایان یافت.متن توافق ایران و 1+5 مشتمل بر 100 صفحه و 5 ضمیمه است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- هیات‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و 1+5 بر سر"برنامه جامع اقدام مشترک" در وین به توافق رسیدند.

موج شادی مردم در سراسر کشور بخاطر توافق هسته‌ای

با اعلام رسمی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای عضو گروه 1+ 5 در خصوص پرونده هسته ای کشورمان موج شادی مردم همانند سایر شهرهای کشور در جای جای تهران پایتخت ایران به راه افتاده است.

در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت مطرح شد؛
قدردانی و تشکر رهبر انقلاب از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه تیم هسته‌ای

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رمضانی رئیس جمهور و هیأت وزیران با شرح و تبیین فرازهایی از فرمان راهگشای امیرمؤمنان به مالک اشتر، تأکید کردند: پشتوانه روحی، معنوی و فکری، عامل اصلی حل همه مشکلات است و تأمل و تدبر در نهج البلاغه مولای متقیان، چنین پشتوانه ای را فراهم می سازد.(ادامه در اینجا)

رییس‌جمهور: صفحه جدیدی در تاریخ کشور آغاز شده است

رییس جمهور کشورمان اظهار کرد: الان به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعای‌شان مستجاب شده است و ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلاب‌مان و در شرایط منطقه داریم.(ادامه در اینجا)

اوباما: هر اقدام کنگره در ممانعت از اجرای توافق را وتو می‌کنم

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا پس از بیانیه مشترکی که توسط وزیر امور خارجه کشورمان و موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد به سخنرانی پرداخت.(ادامه در اینجا)

بیانیه مشترک ظریف - موگرینی: این پایان مذاکره و تداوم همکاری مشترک است

محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی دربیانیه ای مشترک اعلام کردند: این پایان مذاکرات ماست اما پایان کار مشترک ما نیست. ما همچنان این وظیفه خطیر را مشترکا دنبال می کنیم و از جامعه بین الملل می خواهیم از اجرای این تلاش تاریخی حمایت کند.(ادامه در اینجا)

*هم‌اکنون کنفرانس خبری ظریف و موگرینی آغاز شده است. فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز در اظهاراتی پس از پایان نشست پایانی وزرای خارجه ۱+۵ و ایران گفت که انتظار می‌رود ظرف چند روز آینده قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل صادر شود.هیئت دولت امشب مهمان رهبر انقلاب هستند
پایان ماراتن 13 ساله هسته‌ای/ ظریف و موگرینی: به یک توافق تاریخی رسیدیم

*مراسم عکس یادگاری وزرا در مرکز رسانه‌ای اتریش بدون حضور لاوروف برگزار شد.

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور از ضیافت افطاری اعضای هیئت دولت و رئیس‌جمهور در محضر رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور محترم و اعضای هیئت دولت امشب مهمان ضیافت افطاری مقام معظم رهبری خواهند بود.

موگرینی: به توافق رسیدیم

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در روز سه‌شنبه در وین، نوشت: «مذاکرات به سرانجام رسید. ما به توافق رسیدیم.»

واکنش یک استاد ارتباطات به پوشش خبری توافق هسته‌ای: چرا صدا و سیما نمی‌خواهد مذاکرات را برجسته کند؟

علی گرانمایه‌پور درباره‌ی اینکه پس از اعلام نتیجه‌ی مذاکرات هسته‌ای، چقدر لازم است که رسانه‌های داخلی ما در ارائه‌ی اخبار، گزارش‌ و تحلیل از جمع‌بندی مذاکرات هوشمندانه رفتار کنند؟ به این نکته اشاره کرد که «در دیپلماسی سیاسی کشورها یک اصل وجود دارد و آن اصل این است که برآیند و نتیجه‌ی تفاوت دیدگاه‌ها و زد و خوردهای سیاسی باید ارتقاء نظام سیاسی باشد.»(ادامه در اینجا)

 *لاوروف: پس از سال‌ها تلاش، توافق به دست آمد/ این توافق موجب ثبات در منطقه خواهد شد/پیش نویس قطعنامه و متن توافق تا چند روز آینده به شورای امنیت ارائه می‌شود

ظریف: آینده را برمبنای توافق بنا می‌کنیم

رییس هیات مذاکراتی ایران با 1+5 گفت: امروز می‌توانست پایان امید باشد اما ما فصل جدیدی از امید را آغاز کردیم و این دستاورد متعلق به همگان است.

*لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، گفت پاریس و گروه 1+5 به دقت بر نحوه استفاده ایران از منابع حاصل از توافق، نظارت خواهد داشت.

*یکی از گویندگان شبکه خبری المیادین لبنان با مقایسه زمان تاریخ انقلاب فرانسه و نتیجه مذاکرات هسته‌ای بر حق هسته‌ای ایران تأکید کرد. روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی با اشاره به حصول توافق میان ایران و ۱+۵ نوشت طرف ایرانی هرگز به خواسته‌های غرب برای اوراق کردن تجهیزات هسته‌ای کلیدی خود تن نداده است. همچنین یک منبع مطلع در شهر «وین» محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه «1+5»، خبر موافقت ایران با بازرسی از همه مراکز حساس و نظامی را تکذیب کرد.

* رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکره با ۱+۵ در صفحه اینستاگرام خود با بیان اینکه به لطف الهی مذاکرات هسته‌ای با موفقیت پایان یافت، نوشت: ان‌شاءالله آثار این تفاهم برای ملت ایران مبارک و پایدار باشد.

پیام روحانی در صفحه توئیتر

رئیس‌جمهور در صفحه توئیتر خو نوشت: ایران و آژانس توافق کردند که روند همکاری ها را با هدف حل کامل تمام مسائل گذشته تسریع نمایند.

عکس یادگاری وزیران ایران و 1+5 و موگرینی/ برگزاری نشست عمومی ایران و 1+5

وزیران خارجه ایران و 1+5 به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عکس یادگاری گرفتند. وزیران خارجه ضمن گرفتن عکس یادگاری با یکدیگر دست دادند. پس از این مراسم نشست عمومی و پایانی وزیران خارجه ایران و 1+5 در این دور از مذاکرات برگزار شد.

موگرینی: فصل جدیدی در دیپلماسی باز شده است

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بآغاز نشست مشترک ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران گفت: نشان دادیم با همکاری می‌توانیم بر مسائل فائق شویم.

صالحی: درباره تمام مسائل گذشته با رعایت خطوط قرمز توافق کردیم

 علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که برای حل تمام مسائل گذشته با رعایت کامل خطوط قرمز توافق شده است.

اخبار لحظه‌به‌لحظه‌از پایان ماراتن 13 ساله هسته‌ای؛ ایران و 1+5 به توافقی تاریخی رسیدند

استاندار تهران: تمهیدات لازم جهت برگزاری جشن‌های مردمی فراهم شده است

سید حسین هاشمی با اشاره به این که پس از پایان مذاکرات طبیعی است که مردم به خیابان‌ها آمده و با خوشحالی و جشن عکس‌العمل خود را نشان دهند، گفت: ما تمهیدات لازم را فراهم کرده اما باید مردم شئونات ماه مبارک رمضان را رعایت کنند.(اینجا)

پوتین: غرب روابطش با ایران را اصلاح کرد

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، روز سه‌شنبه در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: غرب روابطش را با ایران و کوبا اصلاح کرد. 

خشم نتانیاهو از توافق هسته‌ای

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که تلاش‌هایش برای ممانعت از توافق هسته‌ای با شکست مواجه شده است، توافق هسته‌ای را اشتباه تاریخی بزرگ خواند. زیپی هاتوولی، معاون وزیر امور خارجه اسراییل، در واکنش به برقراری توافق مقدماتی هسته‌ای میان ایران و 1+5 تهدید کرد: اسراییل با همه ابزارها تلاش خواهد کرد تا جلوی تصویب توافق هسته‌ای با ایران را بگیرد. با این حال ««ریچارد دالتون» سفیر سابق انگلیس در ایران در گفت‌و‌گو با شبکه رادیویی بی‌بی‌سی ۴ از اسرائیل خواست توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ را بپذیرد و ادامه داد این توافق به تقویت امنیت در منطقه می‌افزاید.‎

*خلاصه و برجسته‌ترین محورهای جمع بندی مذاکرات(اینجا)

آمانو خبر داد: توافق با صالحی بر سر یک نقشه راه برای حل ابعاد احتمالی نظامی

یوکیا آمانو از توافق بر سر یک نقشه راه برای حل ابعاد احتمالی نظامی با علی اکبر صالحی در کوبورگ خبر داد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ گفت: این نقشه راه روندی را شروع می کند که تا انتهای سال ٢٠١٥ است . جلسه های فنی و تدابیر فنی انجام می‌شود و توافق جداگانه درخصوص پارچین انجام خواهد شد.

اولین واکنش بازارها به پایان مذاکرات هسته‌ای/ سقوط قیمت‌ها در بازار طلا و ارز

آخرین تحولات بازار طلا و ارز، از سقوط قیمت‌ها خبر می‌دهد(ادامه در اینجا)

*یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی گفت: جمعبندی ۲۲ ماه مذاکرات انجام شده در دوره‌های مختلف طی روز جاری اعلام خواهد شد. همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک بخش‌هایی از جزئیات جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای از جمله روند رفع تحریم‌های تسلیحاتی را منتشر کرده است. «تزیپی هوتوولی» معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به خبرها درباره توافق هسته‌ای گفت که این «تسلیم شدن» است و تل‌آویو با ابزارهای دیپلماتیک مانع آن خواهد شد.

*عکاسان و تصویربرداران راهی مقر سازمان ملل و خبرنگاران نیز عازم مرکز رسانه‌های اتریش شدند

*خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته‌ای در وین، در حال انتقال به مقر سازمان ملل هستند. 

اعلام زمان برگزاری نشست ایران و‌ 1+5 از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا

ماری هارف مشاور وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین ری سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیام‌هایی مجزا در صفحه توئیترشان اعلام کردند: آخرین نشست جامع میان ایران، گروه 1+5 و اتحادیه اروپا قرار است امروز در وین رأس ساعت 10:30 صبح (13 به وقت تهران) در مقر اروپایی سازمان ملل برگزار شود.سپس قرار است یک کنفرانس خبری نیز در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

*طبق آن‌چه که رسانه‌های غربی اعلام کردند، وزیر امور خارجه قرار است تا ساعتی دیگر سخنرانی کند. همچنین طبق اعلام منابع خبری قرار است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی به زبان فارسی و انگلیسی قرائت کنند و نشست اعضای 1+5 با ایران ساعت 12:30 به وقت ایران (10صبح به وقت وین) و نشست رسانه‌ای ساعت 13 به وقت ایران برگزار می‌شود.

قرائت بیانیه جمع‌بندی به ظهرامروز موکول شد

قرائت بیانیه مشترک جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین پایتخت اتریش به ظهر روز سه شنبه موکول شد.

پیش از این قرار بود این بیانیه بامداد سه شنبه توسط محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مرکز رسانه ای سازمان ملل در وین قرائت شود.

نشست صالحی، مونیز و نماینده اتحادیه اروپا در وین

*برخی منابع‌ خبری نوشته‌اند که ساعت 10:00 به وقت وین نشست جامع در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود. همچنین یک خبرنگار روس از اعلام توافق در ساعت 8:30 به وقت گرینویچ (13:00 به وقت تهران) خبر داد. گفته می‌شود فابیوس نیز 45 دقیقه دیگر برای خبرنگاران فرانسوی نشست توجیهی برگزار می‌کند.

لاوروف کوبورگ را ترک کرد/ دیدار جداگانه ظریف با کری، اشتاین مایر و هاموند

دیدار جداگانه ظریف با کری و اشتاین مایر و هاموند به همتایان آمریکایی ، انگلیسی و آلمانی‌اش در حال برگزاری است. لاوروف، وزیر خارجه روسیه هتل محل مذاکرات هسته‌ای را ترک کرد و در پاسخ به اینکه توافق شده یا نه گفت: می‌روم بخوابم. سی ان ان نیز نوشته است که توافق انجام شده و فقط کاغذهای توافق در حال آماده شدن است

*نشست داخلی 6 کشور پس از یک ساعت پایان یافت اما جلسه معاونان همچنان ادامه دارد.

*روحانی پس از اعلام جمع بندی بصورت زنده با مردم صحبت می‌کند.خبرگزاری تاس روسیه نوشته است که وزیر خارجه ایران هم به زودی به نشست 1+5 ملحق می‌شود. این خبرگزاری نشست کنونی را «تعیین‌کننده» توصیف کرده است

*قرار است تا ساعاتی دیگر با حضور وزیران خارجه شش کشور، ظریف و موگرینی در مراسمی در مقر سازمان ملل بیانیه مشترک پایانی دور نهایی مذاکرات جامع هسته‌ای را قرائت کنند.

*نشست عراقچی و روانچی با شرمن و رابرت مالی آغاز شد.

بلومبرگ: دیپلمات‌ها در حال آماده‌سازی متن نهایی توافق هستند

بلومبرگ  به نقل از سه دیپلمات حاضر در وین اعلام کرد دیپلمات‌ها در حال آماده سازی متن نهایی توافق هسته‌ای با ایران هستند.

نشست وزیران 1+5 برای هماهنگی مواضع

وزیران خارجه کشورهای 1+5 برای هماهنگ کردن مواضع خود در دقایق اولیه بامداد سه شنبه تشکیل جلسه دادند.وزیر خارجه چین در این نشست حضور پیدا نکرد و به جای او سفیر چین در جلسه حاضر شد

*نشست ظریف، کری و موگرینی پایان یافت

مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور موگرینی برای دومین‌بار در روز دوشنبه برگزار شد. هم‌زمان با مذاکرات ظریف کری و موگرینی مذاکرات معاونان نیز ادامه دارد. این نشست از ساعت 23 به وقت محلی آغاز و بعد یک ساعت پایان یافت. سخنگوی وزارت خارجه اتریش در پاسخ به سوالی اعلام کرد که هنوز تاییدیه‌ای از سوی مذاکره‌کنندگان برای مراسم پایانی دریافت نکرده اما وزارت خارجه آماده برگزاری این مراسم است.

جزئیات مذاکرات هسته‌ای وین

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بعد از جمع‌بندی مذاکرات که شاید در ساعات‌ آتی اعلام شود، فرصتی ۱۵ روزه در اختیار پایتخت‌ها قرار می‌گیرد تا ضمن بررسی جمع‌بندی مذاکرات، نظرات خود را اعلام کنند.

 *محمد جواد ظریف، فدریکا موگرینی و جان کری ساعت 22 و45 دقیقه به وقت وین - نشست سه جانبه خود برای تصمیم گیری درباره نتیجه کار معاونان اغاز کردند. همچنین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که قرار بود طبق برنامه قبلی امشب وین را ترک کند سفرش را به تعویق انداخت و در وین می‌ماند.

*وزیران خارجه روسیه و آمریکا با حضور فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردند.

*آسوشیتدپرس: جمع‌بندی مذاکرات احتمالا تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شده است که توافق هسته‌ای بامداد سه‌شنبه اعلام می‌شود. خبرگزاری رویترز نیز مدعی شده که خبر اعلام جمع بندی بامداد امشب صحت ندارد.

احتمال نشست خبری وزرای خارجه در وین

یک مقام غربی به رویترز گفته که احتمالا در ساعت دو صبح به وقت محلی، وزیران امور خارجه کشورهای مذاکره‌کننده در برابر دوربین‌های خبرنگاران حاضر می‌شوند و احتمالا کنفرانس خبری مشترکی هم برگزار می‌شود. برخی رسانه‌ها نیز نوشته‌اند که توافق ساعت 4:30 صبح سه‌شنبه اعلام می‌شود. 

*کری هتل محل مذاکرات را ترک کرد اما جلسات معاونین همچنان ادامه دارد و صالحی و مونیز نیز در حال رایزنی هستند.

*منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: برای مذاکراتی که در آن هستیم تاکنون هیچ ضرب‌الاجلی تعیین نشده است که نیاز به تمدید آن باشد.

*وزیر خارجه روسیه وارد هتل محل مذاکرات شد

کاخ سفید: اگر امشب توافق نشود، توافق ژنو تمدید می‌شود

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که همه طرفین مذاکره توافق دارند که در صورت عدم رسیدن به توافق تا آخر امشب، برنامه اقدام مشترک برای کمک به ادامه مذاکرات تمدید شود. «جاش ارنست» همچنین از حصول «پیشرفت‌های واقعی» در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خبر داد.

روند ترجمه توافق و اختلاف‌نظر در مورد تحریم تسلیحاتی عامل تأخیر در اعلام نتیجه مذاکرات

روزنامه واشنگتن تایمز روز دوشنبه نوشته است که ترجمه متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای و همچنین اختلاف نظر در مورد تحریم‌های تسلیحاتی موجب شده تا اعلام نتیجه گفت‌وگوها به تأخیر بیفتد.

سی‌ان‌ان: عبارت‌پردازی قطعنامه شورای امنیت از موانع توافق نهایی هسته‌ای است

دیپلمات‌ها می‌گویند عبارت‌پردازی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد یکی از موانع اصلی توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ است.

ظریف: نیاز به چرخش نیست

محمد جواد ظریف در صفحه توئیترش نوشت: «اگر توافق هسته‌ای به دست بیاید، پیروزی دیپلماسی به این معنی خواهد بود که همه در زمانی که می‌توانستیم بازنده باشیم، برنده بودیم. ساده و واضح: نیاز به چرخش نیست.»​

*معاونان ظریف مجدداً نشست خود را با اشمیت برای کار بر روی متن آغاز کردند. منابع دیپلماتیک می‌گویند هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۵ در حال تلاش برای رسیدن به توافق نهایی با حل دو محور اختلافی هستند.یک خبرنگار حاضر در محل مذاکرات ایران و 1+5 از تمدید یک شبه اقامت مذاکره‌کنندگان آمریکایی در وین خبر داده است. همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع ایرانی گفته که شانس توافق ایران و 1+5 در روز امروز کم است.

*سرپرست چین در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ابراز امیدواری کرد توافق نهایی بین دو طرف تا پایان روز دوشنبه حاصل شود.

*نخست وزیر رژیم صهیونیستی همراه با دور آخر مذاکرات هسته‌ای صفحه فارسی‌زبان خود در توئیتر را راه اندازی کرد.

ظریف: کار امشب تمام نمی‌شود

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگاران که پرسیدند امشب کار مذاکرات تمام می شود؟ گفت : خیر.محمد جواد ظریف در حالی که خبرنگاران منتظر شنیدن کلمه‌ای یا جمله‌ای درباره این که امشب توافق به دست می‌آید یا خیر بودند، گفت: خیر.

*نشست معاونان ظریف کری و موگرینی پایان یافت.

 *لاوروف در پایان دیدار با ظریف و هنگام خروج از هتل در پاسخ به این سوال که آیا شانس توافق وجود دارد گفت: همیشه شانس توافق هست. برخی از منابع خبری اعلام کردند، احتمالا ساعت 9 شب به وقت محلی نشست عمومی گروه 1+5 و ایران برگزار خواهد شد، اما این خبر تاکنون به صورت رسمی تایید نشده است.

تجمع یهودیان آمریکایی مقابل کوبورگ

تعدادی از یهودی‌های آمریکایی که برخی از آن‌ها از نیویورک و آتلانتا آمده بودند علیه توافق هسته‌ای تجمع کردند.

نوبخت: برنامه ششم توسعه براساس دوران پساتحریم تهیه خواهد شد

محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفته است: برای آنکه بتوان با هر شرایطی بهره‌مندی مناسب برای توسعه کشور داشته باشیم باید برنامه‌ریزی مناسبی تهیه شود، بنابر این برنامه ششم که در دست تهیه قرار دارد براساس دوران پساتحریم تهیه خواهد شد.

دیدار لاوروف و هاموند

وزرای امور خارجه روسیه و انگلیس در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در وین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند

دیدار لاوروف و ظریف

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه لحظاتی قبل به دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در هتل پله کوبورگ رفت. جلسه وزرا پایان یافت ولی عراقچی و روانچی جلسه را با شرمن، مالی و اشمیت دنبال می‌کنند.

اخبار لحظه‌به‌لحظه/آخرین رایزنی‌های دیپلمات‌ها برای توافق/لاوروف: شانس توافق هست

پایان نشست ظریف، کری و موگرینی

نشست وزیران خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقایقی پیش پایان یافت.این نشست در حالی پایان یافت که معاونان هر سه طرف به مذاکرات خود ادامه می‌دهند. در زمان برگزاری این نشست موگرینی برای دقایقی در بالکن هتل جهت صحبت با تلفن همراهش حاضر شد.

روانچی: مراحل پایانی کار روی متن است

مجید تخت روانچی یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت که مراحل پایانی کار روی متن است.

*وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه روسای سازمان انرژی اتمی دو کشور و همچنین معاونان، حسین فریدون و هلگا اشمیت به گفت‌وگو نشستند.

فابیوس: امروز بیانیه‌ای درباره مذاکرات منتشر می‌کنیم

وزیر امور خارجه فرانسه در جدیدترین اظهارنظر خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اعلام کرد: قرار است عصر امروز (دوشنبه) بیانیه‌ای درباره مذاکرات منتشر شود.

وزیر ارتباطات: امروز خبرهای خوشی به اطلاع مردم خواهد رسید

محمود واعظی در در صفحه اجتماعی خود نوشت: خوشبختانه امروز یکی از وعده های بسیار مهم رئیس جمهور به مردم عزیزمان با تلاش های شبانه روزی دیپلمات های شجاع و با صبر و استقامت و حمایت و دعای شما خوبان در حال به بار نشستن است.

لحظه تاریخی درحال فرارسیدن است

حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور طی یادداشتی در صفحه توییتر خود تاکید کرد که لحظه تاریخی درحال فرارسیدن است؛ این لحظه، فقط حل موضوع جعلی هسته ای ایران نیست، بلکه لحظه برتری مذاکره برمقابله، وپیروزی فضیلت است.

*وزیر خارجه انگلیس وارد محل مذاکرات شد و وزرای خارجه آلمان و فرانسه هم به جمع خبرنگاران آمدند.

هیچ کس به تمدید مذاکرات فکر نمی‌کند

یک عضو نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده ایرانی که در وین حضور دارد در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: همه مذاکره‌کنندگان برای گرفتن نتیجه در امروز تلاش می‌کنند و هیچ کس به تمدید مذاکرات فکر نمی‌کند. اما هنوز اراده سیاسی لازم است.

روحانی با مردم سخن خواهد گفت

 با خاتمه مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5 رئیس جمهوری در همین زمینه و به شکل مستقیم با مردم شریف و غیور کشورمان گفت و گو خواهد کرد. این گفت و گو از شبکه‌های مختلف صدا و سیما و همچنین شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی به طور زنده پخش خواهد شد و زمان دقیق آن نیز از طریق رسانه‌های گروهی اطلاع رسانی می‌شود.

اولاند: حصول توافق نزدیک است

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: طرف‌های مذاکره‌کننده به حصول توافق هسته‌ای نزدیک هستند.

اشتاین مایر و فابیوس ساعت 13 به وقت وین(15:30 به وقت تهران) مقابل خبرنگاران درباره یونان بیانیه می‌دهند. همچنین نشست عراقچی و روانچی با اشمیت شب گذشته تا ساعت 4 بامداد(6:30 به وقت تهران) به طول انجامید. از صبح امروز نیز طرفین در تماس مداوم هستند.

ایستگاه آخر مذاکرات هسته‌ای

تمامی شواهد نشان از آن دارد که پس از سه هفته مذاکرات بی‌وقفه در وین، حالا زمان یک توافق جامع میان ایران و شش قدرت جهانی است. (ادامه در اینجا)

سکوت کری درباره احتمال تمدید مذاکرات

یکی از خبرنگاران آمریکایی (بوستون گلوب) که در ابتدای نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 در کوبورگ حضور داشته است در صفحه توییتر خود نوشت: در نشست وزیران خارجه که همه نگاهی عبوس داشتند از جان کری پرسیده شد که مذاکرات تمدید می‌شود و او در پاسخ فقط "سکوت" کرده است.دوباره سوال شد که احتمال تمدید را منتفی می‌دانید و باز هم "سکوت".

توضیحات سخنگوی ناجا درباره جشن هسته‌ای

در توضیحات تکمیلی سخنگوی ناجا آمده است: "برگزاری هرگونه تجمع و مراسم در کشور تابع مقررات برگزاری تجمعات بوده و مستلزم اخذ مجوز قانونی از مراجع ذیربط است. تجمعات فاقد مجوز به هر بهانه ای که باشد خلاف قانون بوده و مشمول اعمال مقررات خواهد شد."

 *پایان دیدار یک ساعته ظریف با وانگ یی. آغاز نشست وزرای خارجه 1+5 با یکدیگر.

ظریف: معتقدیم نباید مذاکرات تمدید شود اما...

ظریف در دیدار با همتای چینی خود گفت: معتقدیم نباید مذاکرات تمدید شود،اما ما تا جاییکه می‌توانیم و لازم باشد کار را ادامه می‌دهیم.


وزیر خارجه چین: نباید وقفه‌ای در توافق به وجود آید

وزیر خارجه چین وارد کوبورگ محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای شد. یانگ یی وزیر خارجه چین در بدو ورود به محل مذاکرات در هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران گفت: در فاز نهایی مذاکرات پیشرفت های اساسی حاصل شده است و ما معتقدیم هیچ توافقی نمی‌تواند بی‌نقص و کامل باشد. شرایط الان مهیا است که ما به توافق "خوب" برسیم.


*آسوشیتدپرس گزارش داد، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که قصد دارند متن را تکمیل و توافق را تا آخر امروز دوشنبه اعلام کنند.

*ظریف و وانگ یی ساعت١٠:٣٠ به وقت وین (ساعت 13:00 به وقت تهران) با یکدیگر دیدار می‌کنند.

وزیر کشور: شرایط برای برگزاری جشن هسته‌ای فراهم است

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا برای جشن هسته‌ای پیش‌بینی‌هایی انجام داده‌اید، اظهارکرد: تا الان مطلبی در این زمینه به ما ابلاغ نشده است؛ اما اگر مذاکرات هسته‌ای ختم به خیر شود مردم به صورت خودجوش جشن می‌گیرند و به استان‌ها و نیروی انتظامی اعلام کرده‌ایم که شرایط مناسبی را برای حضور مردم فراهم کنند.

عراقچی: قول حل موضوعات برای امشب یا فرداشب را نمی‌دهم

سید عباس عراقچی گفت: مذاکرات به لحظات نفس‌گیر آخر رسیده است. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: هنوز برخی مشکلات وجود دارد. تا این مشکلات حل نشود نمی‌توان گفت به توافق رسیده‌ایم.

وزارت کشور: بنای برگزاری جشن هسته‌ای نداریم

سخنگو و قائم‌مقام وزیر کشور گفت: بنا نداریم هیچ‌گونه جشن دولتی درباره انرژی هسته‌ای برگزار کنیم و تاکنون هم هیچ درخواستی از دولت به وزارت کشور در این رابطه داده نشده است.

خبرگزاری فرانسه: توافق هسته‌ای بسیار نزدیک است

ایران و گروه 1+5 روز دوشنبه تلاش خواهند کرد تا ریزه‌کاری‌های نهایی برای حصول یک توافق نهایی را تکمیل کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مذاکرات هسته‌ای که آخرین دور آن بیش از دو هفته است به درازا کشیده شده، همچنان با هدف رسیدن به راه حلی برای برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های این کشور ادامه دارد.

وال استریت ژورنال: دوشنبه؛ نقطه شکست یا پیروزی در مذاکرات هسته‌ای

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به این‌که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به لحظه شکست یا پیروزی رسیده است، نوشت: اروپایی‌ها برای حصول یک توافق با ایران در روز دوشنبه فشار می‌آورند.


***
اخبار روز یکشنبه (21 تیر)

نشست معاونان فعلاً خاتمه یافت. امشب جلسات کارشناسی و معاونان ادامه دارد.

حاشیه‌های شانزدهمین روز مذاکرات

بلومبرگ: ایران و 1+5 بر سر رفع تدریجی تحریم‌های تسلیحاتی توافق کرده‌اند

پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه مدعی توافق بر سر نحوه رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده و نوشته است که این تحریم‌ها بهع مرور زمان برداشته می‌شوند.

شام کاری وزیران خارجه 1+5

وزیران خارجه گروه 1+5 با حضور موگرینی در شام کاری با یکدیگر دیدار کردند. در همین حال مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و موگرینی ادامه دارد.

ظریف: فردا هم کار داریم

محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی دقایقی در بالکن هتل کوبورگ حضور یافتند و با خبرنگاران گفت‌وگو کردند. ظریف در پاسخ به این سوال که آیا توافق امشب انجام می‌شود؟ گفت: فردا کار داریم، باید کار بیشتری انجام داد. ظریف که از صبح امروز در بالکن دیده نشده بود به خبرنگاران درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت که تمدید نداریم.

پیام تبریک از قول ظریف در شبکه‌های اجتماعی صحت ندارد

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد: مطلب ذکر شده به نقل از دکتر ظریف در برخی صفحات فردی یا شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تبریک پیروزی هسته‌ای و نیز اعلام امضای متن تا ساعات دیگر صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

رئیس‌جمهور: به وعده‌ام در حل مسأله هسته‌ای عمل کردم

دکتر حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان گفت: خدا را شکرگزارم، به وعده‌ای که در انتخابات راجع به حل و فصل مساله هسته‌ای دادم، عمل کردم.

ظریف و کری دیدار کردند

نشست ظریف و کری که شب گذشته بعد از دیدار یک ساعت و 40 دقیقه‌ای آنها قرار بود ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی (10:30 به وقت تهران) برگزار شود، دقایقی قبل در وین برگزار شد. 

*خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه ضمن تکذیب خبر خبرگزاری آسوشیتدپرس در خصوص ارسال توافق به پایتخت‌ها برای تصمیم‌گیری نوشته است که در صورت رعایت خطوط قرمز، تیم مذاکره‌کننده ایران اختیار کامل برای توافق را دارد.

*یک دیپلمات غربی گفته که در میان مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و 1+5 صحبتی از تمدید دوباره تخفیف تحریم‌های ایران نیست و مذاکرات وین تا فردا به پایان راه خود می‌رسد.

لاوروف وارد وین شد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که آخرین بار سه‌شنبه هفته گذشته در وین بود عصر روز یکشنبه و در حالی که مذاکرات به روز پایانی خود نزدیک می‌شود به محل مذاکرات وارد شد. 

هاموند وین را ترک کرد

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس محل مذاکرات را در شهر وین ترک کرد و به کشورش بازگشت. وی فردا بازمی‌گردد. وانگ یی،‌ وزیر امور خارجه چین نیز احتمالا امشب به وین سفر می‌کند.

یک دیپلمات آلمانی: هنوز توافق نهایی نشده است

یک دیپلمات آلمانی تیم مذاکره‌کننده این کشور عصر یکشنبه به خبرنگاران گفت: توافق با ایران در دسترس است، اما هنوز نهایی نشده است. مذاکره‌کنندگان به صورت فشرده در حال کار هستند تا توافق را نهایی کنند. از نظر ما مسائلی که باقی مانده قابل حل است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: آمریکا از خطوط خود عقب‌نشینی کرده است

جان بوئنر، نماینده جمهوری‌خواه و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس نیوز با تاکید بر اینکه دولت اوباما از تمام خطوطی که در ابتدای مذاکرات هسته‌ای با ایران برای خود تعیین کرده بود، عقب‌نشینی کرده است گفت:‌ من نمی خواهم شاهد حصول یک توافق بد باشم. بنابراین اگر رئیس جمهور اوباما از این مذاکرات کناره گیری کند وی را تحسین می کنم.

*یک مقام ایرانی درباره خبرهای مربوط به احتمال دستیابی به توافق در روز یکشنبه با اشاره به اینکه این کار به لحاظ لجستیک غیرممکن است، گفت: ما سخت کار می‌کنیم ولی امشب دستیابی به توافق به لحاظ لجستیک غیرممکن است چرا که سند 100 صفحه است.

صالحی: در مورد مسائل فنی، موضوع خاصی باقی نمانده است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «تقریباً در مسائل فنی متن توافق و ضمائم، موضوع خاصی باقی نمانده است و صرفاً در حال مرور نوشته‌ها و انطباق آن با مذاکرات شفاهی هستیم. مطمئن باشید نمایندگان شما در این مذاکرات نهایت تلاش خود را کرده‌اند تا هیچ تصمیمی اتخاذ نشود که موجب توقف یا حتی کُند شدن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران شود.» رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد که محدودیت‌های پذیرفته شده در توافق هسته‌ای تأثیری بر پیشرفت برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نخواهد داشت.

دیدار آمانو و صالحی

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که عصر روز یک‌شنبه برای دیدار با مقامات ایران و 1+5 به هتل کوبورگ آمد، با رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار کرد. رسانه‌های چین نیز گزارش داده‌اند که وزیر خارجه این کشور امروز یکشنبه به مذاکرات خواهد پیوست. همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که لاوروف، روسیه را به مقصد وین ترک کرده است. لاوروف پیشتر گفته بود که به وین برنمی‌گردد مگر برای توافق.

آسوشیتدپرس: توافق هسته‌ای امشب به دست می‌آید

خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری به نقل از دو دیپلمات حاضر در مذاکرات وین اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان انتظار دارند امشب توافق مقدماتی برای معاهده تاریخی هسته‌ای میان ایران و 1+5 حاصل شود. اسوشيدتپرس نوشته است که امروز متن توافق به پايتخت‌ها فرستاده می‌شود تا سران کشورها آن را مطالعه و در صورت تغييرات و موافقت، روز دوشنبه توافق رسمی اعلام شود. یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات هم گفته است: توافق به لحاظ لجستیکی و فراهم کردن مقدمات کار برای امشب امکان‌پذیر نیست و کار هم‌چنان سخت ادامه دارد.

پیشرفت مذاکرات هسته‌ای خشم نتانیاهو را در پی‌داشت

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با نزدیک شدن به موعد روز دوشنبه برای توافق هسته‌ای ایران نتوانست خشم خود را از پیشرفت مذاکرات پنهان کند و مدعی شد قدرت‌های غربی در مقابل ایران تسلیم شده‌اند.

هم‌اکنون زمان سخت کردن مواضع نیست

یک نشریه فرانسوی در خبری به نقل از مدیر برنامه منع اشاعه موسسه کنترل تسلیحات آمریکا اعلام کرد که هم‌اکنون زمان مزایده یا سخت کردن مواضع نیست و اگر مذاکره‌کنندگان از فرصت به وجود آمده برای انعقاد توافق استفاده نکنند، عواقب سنگینی در پی خواهد داشت.

آمانو وارد وین شد، لاوروف هم در راه است

آمانو هم اکنون وارد هتل کوبورگ شد. یک مقام ایرانی نیز ابراز امیدواری کرد که نتیجه مذاکرات هسته‌ای درباره دستیابی سریع به توافق ابراز امیدواری کرد. یک خبرگزاری هم مطرح غربی در گزارشی به نقل از دیپلماتها گزارش داد که «به دنبال بیش از دو هفته ماراتون مذاکرات، به نظر می‌رسد که ایران و ۶ قدرت جهانی به یک توافق تاریخی نزدیک شده باشند». برخی خبرها نیز حاکی از این است که لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به‌زودی وارد وین خواهد شد.

فابیوس: برای حل مسائل باقیمانده بازگشته‌ام / خیلی خیلی امیدواریم

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، ظهر یک‌شنبه مقابل هتل کوبورگ به خبرنگاران گفت: به این دلیل به الیزه بازگشتم که بحران یونان را بررسی کنیم. اکنون به اینجا بازگشته‌ام که مسائل باقیمانده را حل کنیم. خیلی‌خیلی امیدواریم که خیلی زود به نتیجه برسیم. وی در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید فردا به نتیجه می‌رسید؟ گفت: امیدوارم بتوانیم اکنون و سریع به نتایج رضایت‌بخش برسیم. امیدوارم در مرحله آخر مارتن مذاکره باشیم. هم‌چنین گفته شده است که فابیوس امروز با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار خواهد کرد.

رئیس‌جمهور قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای را ابلاغ کرد

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور «قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» را برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد.

نشست ۱+5 با حضور موگرینی

وزیران خارجه 1+5 به همراه فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ناهار کاری به بررسی آخرین جمع‌بندی‌ها در چارچوب توافق جامع هسته‌ای پرداختند. وزیران خارجه روسیه و چین نیز امروز به وین می‌آیند.

روزنامه فرانسوی: مقام های ارشد فرانسه هفته آینده به ایران سفر می کنند

روزنامه فرانسوی 'ون مینوت' از تدارک و برنامه‌ریزی مقام‌های ارشد فرانسوی برای سفر به ایران در هفته آینده، پس از توافق هسته‌ای خبر داد.

پایان مذاکرات معاونان ظریف و موگرینی/ پاک کردن پرانتزهای متن

مذاکرات معاونان ظریف و موگرینی پس از حدود سه ساعت پایان یافت و قرار است در ادامه از ساعتی دیگر با پیوستن وندی شرمن معاون جان کری به جمع آنها این مذاکرات دنبال شود.هنوز از برگزاری مذاکرات سه جانبه ظریف کری و موگرینی خبری نیست. به نظر می آید پس از دو هفته مذاکرات فشرده و نفس‎‌گیر، گفت‌وگوها برای رسیدن به یک برنامه اقدام مشترک به خط پایان نزدیک شده است. 

موگرینی: ساعات سرنوشت‌ساز فرارسید

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در صفحه توییتر خود با اشاره به مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 که بیش از دو هفته است در وین در جریان است نوشت: تمام تیم اتحادیه اروپا در حال کار روی مذاکرات است. ساعات سرنوشت‌ساز در این مذاکرات فرارسیده است.

آمادگی پلیس برای برگزاری جشن هسته‌ای 

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر پلیس درخصوص برگزاری جشن از سوی مردم پس از توافق احتمالی هسته‌ای چیست؟ گفت: ناجا آمادگی کامل دارد تا در صورت بروز این اتفاق خوب، در کنار شهروندان قرار گیرد البته اقدامات باید در چارچوب قانون و شئونات اسلامی شادی باشد. 

شینهوا: امروز احتمال توافق هست

خبرگزاری چینی شینهوا چین به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: نظرات همه طرف های مذاکره کننده درباره دستیابی به توافق نزدیک تر شده و انتظار می رود توافقی نهایی امروز (یکشنبه) بدست آید.

جان کری به کلیسا رفت

وزیر خارجه آمریکا امروز یکشنبه برای انجام فرایض دینی به یکی از کلیسا های وین رفته است. جان کری همچنین دقایقی پیش به خبرنگاران گفت جلسه دیشب او با محمدجواد ظریف بسیار خوب و مثبت بوده است. او گفت "درحال گرفتن تصمیم‌های جدی هستیم". همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گزارش داده است که توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی امروز قابل دستیابی است. به گفته این مقام تنها چند موضوع مانده که نیاز به حضور وزرای خارجه دارد.

فابیوس به پاریس می‌رود

*در حالی که نشست سه‌جانبه ظریف، کری و موگرینی آغاز شده است، فابیوس وزیر خارجه فرانسه وین رو به سمت پاریس ترک کرد تا با اولاند درباره یونان حرف بزند و دوباره به وین بازگردد. همچنین وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران به مرحله حساسی رسیده است.

تقدیر مجلس از مذاکره‌کنندگان 

203 نماینده مجلس در بیانیه‌ای با قدردانی از حضور میلیونی مسلمانان و مستضعفان در روز قدس در عین حال از ایستادگی نمایندگان مذاکره کننده در برابر زیاده خواهی‌ها قدردانی کردند و آن را مایه مباهات دانستند.

پیش‌بینی لاریجانی از 24 ساعت آینده مذاکرات

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در ارزیابی و پیش بینی خود از 24 ساعت آینده باقیمانده از مذاکرات گفت: قبلا هم عرض کردم نگاهم در کل به مذاکرات مثبت است و فکر می‌کنم تلاشی که عزیزان ما در تیم مذاکره کننده انجام می‌دهند یک مسیر روشن و تعریف شده و چارچوب دار و کاملا فکر شده‌ای است/حركت مذاكرات رو به جلو است و مي‌تواند در شرايط فعلي به نتيجه برسد.

این کاریکاتور را روزنامه قانون با عنوان "شطرنج ظریف با کری و دیگران" منتشر کرده است.

تصاویر و اخبار لحظه‌‌به‌‌لحظه/ امروز توافق اعلام می‌شود؟/لاوروف به وین می‌رود

لاوروف در نشست امروز وین حضور می‌یابد

خبرگزاری روسی به نقل از یک منبع در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که «سرگئی لاوروف برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران در وین در روز یکشنبه برنامه‌ریزی کرده است». وزیر خارجه چین نیز امروز وارد وین می‌شود.

ترس اوباما از شکست در مذاکرات هسته‌ای

روزنامه هافینگتن پست در گزارشی با پرداختن به روند مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا می‌ترسد اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، اعتبار خود را از دست بدهد.

ادامه رایزنی‌ها و احتمال توافق در امروز

 وزرای خارجه ایران و آمریکا در ادامه رایزنی شب گذشته از صبح امروز به گفت‌وگو نشستند و همزمان نشست معاونان ظریف با شرمن و رابرت مالی در حال برگزاری است. همچنین یک خبرگزاری مطرح چینی به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که امروز یکشنبه احتمال توافق نهایی هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ وجود دارد.

آلن ایر: اسب‌های ما عوض نشده است

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا فقط یک اسب دارد و اسم آن هم پارامترهای لوزان است، که عوض نشده است.

محسن رضایی: آمریکا فرصت ایران را غنیمت بداند تا سیلی 100هزار سانتریفیوژی نخورد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی‌ها هیچ راهی جز مذاکره و توافق با ایران ندارند.

تشکر مجلس از مقاومت تیم هسته‌ای

 نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با آرزوی موفقیت برای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران از تلاش های طاقت فرسا و ایستادگی و مقاومت ستودنی آنها در برابر زیاده خواهی های آمریکا و برخی اعضای گروه 1+5 تشکر کرد. همچنین کریمی‌قدوسی نماینده مجلس و از منتقدان همیشگی مذاکرات هسته‌ای با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان گفت: ما از همین مقدار عزت، اقتدار و صحبت‌های آقای ظریف تشکر می‌کنیم.


***
اخبار روز شنبه (20 تیر)

نشست وزرای خارجه 1+5
 
 نشست وزرای 1+5 در وین پس از پایان نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا، آغاز شد.

مذاکرات دوساعته ظریف و کری

 دیدار محمد جواد ظریف و جان کری پس از نشست داخلی 1+5 آغاز و لحظاتی پیش، پس از دو ساعت به پایان رسید. گفت‌وگو های وزیران صبح فردا از سر گرفته می شود.

صالحی از خبرهای خوب در مذاکرات خبر داد
 
علی اکبر صالحی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره اینکه چه خبر از مذاکرات گفته که خبرهای خوب.

شانس بالایی وجود دارد که امشب یا فردا توافق اعلام شود

تلویزیون المیادین گزارش داد که هم اکنون مذاکرات تعیین کننده‌ای میان وزرای خارجه آمریکا و ایران با حضور مسئول سیاست خارجی آمریکا آغاز شده و شانس بالایی وجود دارد که امروز یا فردا توافق اعلام شود.

لحظه تصمیم‌گیری نهایی فرا رسید

خبرگزاری فرانسه از وین گزارش داد که طی ساعات آینده مذاکرات تعیین کننده‌ای در وین میان ایران و 5+1 برگزار می‌شود که این نشان دهنده فرارسیدن لحظه تصمیم‌گیری نهایی است.

یک مذاکره‌کننده غربی: به‌زودی به توافق دست خواهیم یافت

یکی از اعضای تیم‌های مذاکره کننده کشورهای غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک با اعلام این که هنوز توافق جامع حاضر نیست گفت: اما به‌زودی طرف‌ها به یک توافق جامع دست خواهند یافت.

دیدار ظریف و کری آغاز شد

وزیران خارجه ایران و 1+5 دقایقی پیش در وین با یکدیگر دیدار کردند.

*ظریف و کری از ساعت 21:30 به وقت محلی(24:00 به وقت تهران) دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد. همچنین ظریف در بالکن هتل در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات به خوبی هواست؟ گفت: بله هست. همچنین بعد از پایان نشست صالحی و مونیز، نشست داخلی 1+5 به ریاست موگرینی برگزار شد.

فابیوس: زمان تصمیم‌گیری است

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز شنبه گفت مذاکرات هسته‌ای با ایران به مرحله تصمیم‌گیری رسیده است. فابیوس که پس از دیدار با جان کری وزیر خارجه در وین صحبت می‌کرد، گفت: «حالا که همه‌چیز روی میز است، زمان تصمیم‌گیری فرا رسیده است.»

دیدار جداگانه ظریف با فابیوس و ریابکوف

در حالی که مذاکرات در سطح معاونان وزیر خارجه ایران با معاونان کری و موگرینی هم‌چنان در مراحل مختلف ادامه دارد، وزیر خارجه کشورمان عصر روز شنبه با همتای فرانسوی خود و نماینده روسیه در گروه 1+5 دیدار کرد.

گفت‌وگوی تلفنی کری و لاوروف 

وزرای خارجه آمریکا و روسیه به صورت تلفنی درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو و رایزنی کردند.

*نشست معاونان ظریف با اشمیت پایان یافت و از دقایقی پیش وارد نشست با شرمن و رابرت مالی شده‌اند.

بعیدی‌نژاد: حضور صالحی در مذاکرات راه‌گشاست

حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در صفحه اینستاگرامش نوشت: همانطور که آقای دکتر ظریف فرمودند حضور جناب دکتر صالحی در مذاکرات علیرغم آنکه در دوره نقاهت بودند، در بسیاری از موضوعات هسته‌ای راه‌گشا می باشد. مذاکرات در خصوص مباحث مهم باقی مانده با جدیت ادامه دارد.

لحظاتی با تیم مذاکره کننده ایران در وین

نشست عراقچی، روانچی و اشمید/ ورود هاموند به کوبورگ

نشست عراقچی، روانچی و اشمید، معاونان ظریف و موگرینی که از ساعتی پیش آغاز شده است، همچنان در جریان است.همچنین فلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس عصر روز شنبه به مذاکرات در کوبورگ پیوست.

احتمال اعلام یک ضرب‌الاجل دیگر برای ادامه مذاکرات

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران هم اکنون دو هفته است که در وین ادامه دارد و مذاکره‌کنندگان در آستانه سر رسیدن یک ضرب‌الاجل دیگر هستند.

*برخی گزارش‌ها حاکی از این است که به احتمال زیاد سفر لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به وین که قرار بود امروز انجام شود، به فردا موکول شده است. یک خبرنگار سابق صدای آمریکا نیز به نقل از یک منبع نزدیک به کنگره و کاخ سفید در واشنگتن نوشته است که دولت آمریکا خود را برای توافق در روز دوشنبه آماده می‌کند.

تاثیر مثبت توافق هسته‌ای بر حل چالش‌های منطقه

پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در تحلیلی با اشاره به چالش‌هایی که در خاورمیانه همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح هستند، از تاثیر مثبت توافق هسته‌ای ایران بر حل و فصل این چالش‌ها خبر می‌دهد.

*خبرگزاری اتریش نوشت در ۵۰ ساعت آینده معلوم می‌شود که مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ چه سرانجامی خواهد داشت.

برگزاری جلسات استماع در کنگره با موضوع توافق هسته‌ای

پایگاه خبری هیل گزارش داد: همزمان که رایزنی های هسته‌ای میان ایران و1+5 به حصول توافق نهایی نزدیک شده است، قانونگذاران آمریکا به دقت آن را دنبال می‌کنند. کمیته روابط خارجی در هفته جاری جلسات استماعی را تشکیل خواهد داد که یکی از موضوعات مورد بحث در آن‌ها ایران خواهد بود. این کمیته روز سه شنبه سری دوم جلسات خود با موضوع ایران را برگزار می‌کند زمانی که انتظار می رود توافق هسته‌ای با ایران نهایی شده باشد.

موگرینی: پیشرفت‌هایی حاصل شده

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دقایقی در بالکن هتل کوبورگ حضور یافت. او خطاب به خبرنگارانی که از وی آخرین وضعیت مذاکرات را جویا شدند، گفت پیشرفت‌هایی حاصل شده است.مذاکرات بیشتر از دوشنبه به طول نمی‌انجامد

محسن رضایی: قدرت‌های بین‌المللی موافق توافق هستند / آمریکا نمی‌گذارد کار تمام شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که همه قدرت های بین المللی موافق توافق ایران و 1+5 هستند، گفت: مذاکرات با 1+5 به نتیجه رسیده است اما آمریکا نمی گذارد کار تمام شود و به دنبال امتیازگیری بیشتری است.

*فضای حاکم بر مذاکرات و رسانه‌ها مثبت شده است. منابع نزدیک به مذاکرات هم‌چنین به خبرگزاری ایسنا گفته‌اند که مذاکرات بیشتر از دوشنبه به طول نمی‌انجامد.

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران: خبر آمد خبری در راه است

محمد دریایی، معاون مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه و عضو تیم کارشناسی هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان که اکنون در وین به‌سر می‌برد با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: خبر آمد خبری در راه است سرخوش آن دل که از آن آگاه است. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: تمرکز مذاکرات هسته‌ای بر وین است نه خیابان‌های تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تظاهرات روز قدس گفت: تمرکز ما روی روند دیپلماتیک در وین است نه آنچه در خیابان‌های تهران فریاد زده می شود.

کری: اختلافاتی برای حل شدن داریم

 وزیر خارجه آمریکا توئیتی تازه درباره وضعیت مذاکرات هسته ای و دیدارش با جواد ظریف به اشتراک گذاشته و نوشته است: صبح امروز دیداری با فدریکا کوگرینی و جواد ظریف داشتیم. همچنان اختلافاتی برای حل شدن داریم. 

آغاز نشست صالحی و مونیز

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا دقایقی قبل به گفت‌وگو نشستند.

آخرین مانع بر سر راه توافق هسته‌ای

یکی از آخرین موانع مهم بر سر راه دستیابی به توافق هسته‌ای تاریخی با ایران بحث درمورد یک‌سری تحریم‌های سازمان ملل است که ظاهرا چند ماه پیش باید لغو می‌شد و فقط به طور غیرمستقیم با سلاح‌های هسته‌ای ارتباط پیدا می‌کند.(ادامه در اینجا)

بازگشت وزیران و آغاز رایزنی‌ها

 لوران فابیوس که روز گذشته از وین به پاریس رفته بود صبح شنبه به هتل کوبورگ بازگشت تا به مذاکرات 1+5 بپیوندد. فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم که عصر جمعه به وین بازگشته بود صبح شنبه با جان کری همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. گفته می‌شود در صورتی که رایزنی‌های نیم روز گذشته جواب داده باشد، امروز نشست 1+5 و یا نشست عمومی ایران و 1+5 برگزار می‌شود. همچنین لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز به جمع مذاکره‌کنندگان در وین خواهد پیوست.

دیدار ظریف و کری با حضور معاونان

مذاکرات روز شنبه با گفت‌وگوهای ظریف و کری در هتل کوبورگ محل مذاکرات ایران و گروه 1+5 آغاز شد.معاونان و کارشناسان ایران و 1+5 و ایران و آمریکا روز جمعه گفت‌وگوهای مستمری داشتند.

خوشبینی نسبت به حصول توافق هسته‌ای در هوای بارانی وین

در وین هوا بارانی است و مه لطیفی پایتخت اتریش را در برگرفته اما در هتل کوبورگ بر خلاف تمامی شهر فضا به‌گونه‌ای دیگر است و التهاب آن هر لحظه بیشتر می‌شود.(ادامه در اینجا)

تیم هسته‌ای ایران، مظلومانه اما مقتدرانه در حال مبارزه است

حسین امیری خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تیم ما مظلومانه اما مقتدرانه در حال مبارزه است و انتظار است در داخل کشور به ویژه بعد از اتمام حجت مقام معظم رهبری، همه با تمام توان از این تیم حمایت کنند.

رویترز گزارش داد: رقابت بوئینگ و ایرباس در نخستین موج فروش به ایران

شرکتهای هواپیماسازی خارجی در صورت حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 که نوید گشوده شدن یکی از بازارهای هواپیمایی موفق جهان را می‌دهد، قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار بدست خواهند آورد.

وزارت خارجه آمریکا: نمی‌خواهیم ضرب‌الاجل‌ها ما را هدایت کنند

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: اگر مذاکره‌کنندگان برای ادامه کار روی توافق تلاش نمی‌کردند در وین نمی‌ماندند.

*خبرگزاری رسمی چین در گزارشی به نقل از منابع مطلع گزارش کرد که ایران و ۱+۵ در موضوع ابعاد احتمالی به پیشرفت قابل‌توجهی دست یافته‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به اختلاف‌نظر بر سر تحریم‌های تسلیحاتی در مذاکرات هسته‌ای، نوشته است که از دید ایران رفع این تحریم‌ها مسئله اقدامات متقابل و همچنین نشان تغییر رویکرد در قبال خود است.

*وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد ایران و 1+5 بتوانند تا روز دوشنبه در مذاکرات شهر وین به توافق نهایی دست پیدا کنند.

ایران تصمیم سخت خود را گرفته است، نوبت دیگران است که دل از تحریم بکَنند

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور درصفحه فیس بوک خود نوشت: دکتر روحانی یک روز زودتر از معمول به روسیه رفت؛ با رییس‌جمهور روسیه دیداری طولانی‌تر از معمول داشت، در این دیدار لاوروف هم حضور داشت .به خاطر این دیدار طولانی جلسه مشترک 14 زمامدار بریکس اوراسیا و شانگهای با نیم ساعت تاخیر شروع شد. لاوروف در تمام مدت اجلاس پیامک میزد و دریافت می‌کرد. رییس‌جمهوری ایران سفر خود را کوتاه کرد و به ایران بازگشت؛ نیمه‌شب به تهران رسید و صبح در راهپیمایی روز قدس شرکت کرد. همان روز پوتین اعلام کرد تحریم‌های ایران باید به سرعت لغو شود‌. بعد از ظهر اعلام شد مذاکرات با سرعت رو به پیشرفت است. ایران مدت‌هاست تصمیم سخت خود را گرفته است حال نوبت دیگران است که دل از تحریم کنده و زبان تکریم را بیاموزند. ما هم اهل صومیم و هم اهل عید. عید فطر سه دهه _نه سی روز_استقامت مردم ایران پیشاپیش مبارک باد.

تکذیب خبرسازی شبکه الجزیره مبنی بر آماده‌شدن متن توافق هسته‌ای 

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده گفت: خبرسازی شبکه الجزیره مبنی بر آماده شدن متن توافق هسته ای جهت امضای طرفین صحت ندارد.

پوتین: امیدوارم توافق جامع هسته‌ای در آینده نزدیک به دست آید/تحریم‌های ایران لغو خواهد شد

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه اعلام کرد که امیدوار است در آینده نزدیک سند توافق جامع هسته ای میان ایران و 1+5 به دست آید.


***
اخبار روز جمعه(19 تیر)

وزیر دفاع آمریکا: همه چیز باید قابل راستی‌آزمایی باشد

وزیر دفاع آمریکا در سخنرانی خود در میان گروهی از نظامیان آمریکایی تأکید کرد که کشورش در مذاکرات با ایران تنها توافقی را می‌پذیرد که قابل راستی‌آزمایی باشد.

موگرینی: زمان تصمیمات حساس فرارسیده است

رییس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران تاکنون تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده اند.

پایان نشست معاونان ظریف و کری/ جلسات معاونان و کارشناسان ادامه خواهد داشت

نشست دوجانبه عراقچی و شرمن پایان یافت اما جلسات معاونان و کارشناسان ادامه خواهد داشت.

در حاشیه مذاکرات

مونیز: به دنبال یک توافق خوب مبتنی بر معیارهای دقیق علمی هستیم

ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا که پس از سفر یک روزه خود به پرتغال دوباره به مذاکرات ملحق شده گفت مه سخت در تلاش هستیم تا به یک توافق خوب برسیم.

کری: برخی از اختلافات حل شد

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با برخی از خبرنگاران در هتل کوبورگ وین گفت: فکر می‌کنم برخی از موضوعاتی که مورد اختلاف دو طرف بود در طول گفت‌وگوهای امروز حل شده است و پیشرفت‌هایی را داشته‌ایم.

کاخ سفید: تاکنون تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌ایم

کاخ‌سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است که طرف‌های مذاکرات هیچ‌گاه تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌اند.

تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای تا دوشنبه

در حالی که قرار بود ایران و 1+5 تا پایان روز جمعه مذاکرات درباره رسیدن به توافق جامع هسته‌ای را به پایان ببرند، شواهد حاکی از تمدید این مذاکرات تا روز دوشنبه (22 تیرماه) است.

صالحی: شانس توافق همچنان بالاست

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه مذاکرات همچنان به خوبی پیش می‌رود، گفت: شانس توافق بالاست.

پوتین: تحریم‌های ایران باید به سرعت پایان بپذیرند

پوتین، تأکید کرد که (استفاده) از تحریم‌ها به عنوان یک ابزار فشار جهانی باید لغو شود. تحریم‌ها باید در مذاکرات بین‌المللی رد شوند.

حضور ظریف و موگرینی در بالکن هتل کوبورگ

اتحادیه اروپا تعلیق تحریمهای ایران را تا ۱۳ جولای تمدید کرد

اتحادیه اروپا تعلیق تحریمهای ایران بر اساس برنامه اقدام مشترک را تا ۱۳ جولای(۲۲ تیرماه) تمدید کرد.

ظریف و اشتاین مایر دیدار کردند

وزیران خارجه ایران و آلمان برای دومین بار طی دو روز گذشته به مدت یک ساعت گفت‌وگو کردند.

هاموند: می‌توانیم در 12 ساعت آینده برخی مسایل باقی‌مانده را حل کنیم

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به این پرسش که شانسی برای پیشرفت هست؟ گفت بله. ما داریم پیشرفت می‌کنیم اما همان طور که در هفته پیش دیدید این پیشرفت به طور دردآوری آهسته است.

نشست داخلی 1+5 بعد از مذاکره ظریف - موگرینی - کری

وزیران و معاونان 1+5 ظهر جمعه برای بررسی اخرین وضعیت مذاکرات و هماهنگ کردن مواضع خود درکوبورگ تشکیل جلسه دادند. ریاست این نشست را فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارد.

کمالوندی: موضوعات زیادی باقی نمانده است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: فکر نمی کنم موضوعات زیادی در مذاکرات باقی مانده باشد و در موضوع هسته‌ای بسیاری از مسائل با طرف های مقابل حل شد.

روانچی: پایان بررسی اسناد و ضمائم/ضرب‌الاجل خاصی وجود ندارد/مذاکرات ادامه دارد

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: بررسی اسناد و ضمائم در مذاکرات هسته‌ای به پایان رسیده است و تنها چند نکته کلیدی باقی مانده که اگر روی این نکات نیز به تفاهم برسیم می توانیم تفاهم‌نامه پایانی را داشته باشیم.

ظریف: بعید است امروز توافق شود/رسیدن به "بله" مهمترین موضوع باقی مانده است

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان صبح امروز پس از مذاکره با همتای آمریکایی خود که به گفته منابع آمریکایی موگرینی نیز در این دیدار حضور داشته است در بالکن هتل ظاهر شد و در پاسخ به خبرنگاری ژاپنی که پرسید مذاکرات تا پایان هفته میلادی به طول می‌انجامد گفت: به نظر این طور است. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر که پرسید امروز توافق می‌شود؟ گفت: بعید است. هنوز مهمترین موضوعات حل نشده است.

اشتاین مایر به وین بازگشت

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان که عصر پنج شنبه وین را ترک کرده بود، ظهر جمعه به کوبورگ باز گشت.

از سرگیری مذاکرات ظریف و کری/ پیشرفت 90 درصدی ضمیمه فنی/مونیز به پرتغال رفت

مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا صبح روز جمعه در حالی آغاز شد که هم‌زمان با آن مذاکرات کارشناسی به ریاست حمید بعیدی نژاد از سوی تیم مذاکره کننده ایران در جریان است. منابع نزدیک به هیات های مذاکره کننده از پیشرفت بالای 90 درصدی ضمیمه فنی مذاکرات خبر داده‌اند.ارنست مونیز روز جمعه در وین حضور ندارد. وی که اصالت پرتغالی دارد امروز به لیسبون رفته و قرار است نشان افتخار دولت پرتغال را به همراه چند نفر دیگر دریافت کند.

 ولایتی: اگر می‌خواهند بروند خودشان می‌دانند

علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایران هیچ‌گاه از مذاکره پا پس ننهاده و همواره آماده مذاکره و تمدید و ادامه آن است. تیم مذاکره‌کننده با تمام توان مذاکره می‌کند و باید دست مریزاد گفت اما باید خطوط قرمز رعایت شود. از آغاز مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین کردند، تمدید کردند‌، از گزینه نظامی صحبت کردند و اینها جنگ روانی است نباید تحت تأثیر قرار بگیریم. می گویند تا فلان روز هستیم خودشان می‌دانند اگر می‌خواهند بروند خودشان می‌دانند.

ظریف: مواضع متفاوت چند کشور مذاکرات را دشوار کرده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مواضع متفاوت چندین کشور در گروه 1+5 مذاکرات را دشوار کرده است.(اینجا)


***
اخبار روز پنجشنبه (18 تیر)
در حاشیه مذاکرات روز پنج‌شنبه

*یک مقام ایرانی در وین به خبرنگاران گفته که حالا همه کشورها خط قرمزهای خود را مطرح می کنند. مذاکرات شبیه مذاکرات جمعی نیست، بلکه شبیه این است که ایران با پنج کشور مذاکرات دوجانبه دارد و هر کدام مسائل خود را مطرح می کنند.

*معاونان وزیر خارجه کشورمان و هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دومین دیدار ظریف و کری مذاکرات را از سر گرفتند.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه مقابل هتل کوبورگ


*توییتر رسمی وزارت امور خارجه روسیه به نقل از لاوروف نوشته است: همکاران غربی ما مقصرند که از پیش‌نویسی حمایت نکردند که کاملا برای دیگر طرفها قابل قبول بود، نه ایران. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از این است که علیرغم انعطاف ایران، آمریکا در ساعت‌های آخر مذاکرات تغییر موضع داده و با اتخاذ موضعی سرسختانه، مانع از به نتیجه رسیدن مذاکرات شده است. مقامات ایرانی اشاره می کنند که آمریکا دیروز پیشنهادی مطرح کرده، اما امروز آن را پس گرفته است.

پایان نشست ظریف و کری

وزرای خارجه ایران و آمریکا در حدود یک ساعت و 15 به گفت‌وگو پرداختند.

اشتاین مایر رفت؛ هاموند و فابیوس می‌مانند

با توجه به دومین تمدید اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو، هاموند و فابیوس دو وزیر خارجه اروپایی برای ادامه مذاکرات در وین ماندند و اشتاین مایر رفت تا صبح جمعه بازگردد.

آلن ایر: تا زمانی که نیاز باشد به مذاکرات ادامه خواهیم داد

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر این که تا زمانی که نیاز باشد مذاکرات ادامه خواهد یافت، گفت: تلاش خواهیم کرد که هر چه زودتر به توافق جامع دست یابیم.

دومین دیدار ظریف و کری در روز پنج‌شنبه

وزیران خارجه ایران و آمریکا بعد از آن که یکی در جمع خبرنگاران از ادامه مذاکرات در ساعات و روزهای آینده گفت و دیگری گفت که نباید عجله کرد تا کار به خوبی انجام شود، برای دومین بار در روز جمعه دیدار کردند.

کاخ سفید: تا زمانی که ایران متعهد باشد مذاکرات ادامه می‌یابد

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که از طرف ایران تعهد وجود داشته باشد، مذاکرات برای رفع اختلافات ادامه خواهد یافت.

موگرینی: حصول یا عدم حصول توافق تا چند ساعت آینده مشخص می‌شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت که لازم است تصمیمات سختی در مذاکرات هسته‌ای ایران گرفته شود.«موگرینی» با بیان اینکه برای حصول توافق هسته‌ای به اتخاذ «تصمیمات سخت تاریخی» نیاز است اضافه کرد اینکه چنین توافقی حاصل خواهد شد یا خیر «به زودی و ظرف چند ساعت آینده» مشخص خواهد شد.

ظریف: تا هر وقت لازم باشد در وین می‌مانیم

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تا چه زمانی در وین خواهید بود؟ گفت: تا هر وقت لازم باشد در وین می‌مانیم.

کری: ما شتابزده عمل نمی‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما شتابزده عمل نمی‌کنیم.(اینجا)

ظریف: نباید عجله کرد

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که نباید عجله کرد تا کار به خوبی انجام شود.(اینجا)

فابیوس: مسایلی حل شده اما هنوز نیاز داریم مذاکره کنیم

وزیر خارجه فرانسه گفت: مسایلی حل شده اما هنوز نیاز داریم مذاکره کنیم.(اینجا)

کاخ سفید: جان کری امشب وین را ترک می کند

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که وزیر خارجه آمریکا امشب وین را ترک می‌کند و احتمالاً امروز توافقی اعلام نمی‌شود.

دیدار ظریف و هاموند/ نشست هماهنگی وزیران خارجه 1+5

وزیران خارجه ایران و انگلیس دیدار کردند. جلسه وزرای خارجه گروه ٥+١ نیز شروع شده است. یک خبرگزاری هم به نقل از یک مقامی ایرانی در وین گفته که بعید است توافق هسته‌ای امشب حاصل شود. در همین حال سناتور كوركر ریيس كميته روابط خارجى می‌گوید که "توافق نزديک است ولى امشب اعلام نمي‌شود".

*در حالی که نشست‌های معاونان و کارشناسان به طور مداوم در حال برگزاری است به احتمال زیاد جان کری تا ساعاتی دیگر در مورد مذاکرات بیانیه‌ای صادر خواهد کرد. همچنین کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا جلسه استماعی برای بررسی «عواقب توافق هسته‌ای با ایران» برگزار کرد.

*مذاکرات کری و هاموند پایان یافت و هم‌اکنون دیدار کری و فابیوس آغاز شده است.

* فرانک والتر اشتاین مایر و محمد جواد ظریف، وزیران خارجه آلمان و ایران در ادامه مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر دیدار کردند.

احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای ظرف چند ساعت آینده

ریابکوف اظهار کرد(اینجا)که دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 ظرف مدت چند ساعت آینده نیز ممکن خواهد بود.

جان کری: بحث در مورد اختلافات ادامه دارد

کری در صفحه توییتر خود در مورد مذاکرات نوشت که طرف‌ها برای دستیابی به توافق سخت در تلاشند.

*معاون وزیر خارجه روسیه گزارش‌های پیشین درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای در چند ساعت آینده را رد نکرد و گفت احتمال دارد طرفین در ساعات آینده توافق کنند.

در حاشیه مذاکرات


* وزیر خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد، تلفنی با وزیر خارجه روسیه  و وزیر خارجه چین مکالمه و آخرین تحولات درخصوص مذاکرات هسته‌ای را با آنها مرور کرد.

* برخی منابع می‌گویند وزیر امور خارجه فرانسه از دست همتای آمریکایی خود ناراحت است و همین امر سبب درگیری لفظی او با همتای ایرانی‌اش شد.

*منابع دیپلماتیک غربی گفته‌اند که ضرب‌الاجل واقعی برای مذاکرات و توافق هسته‌ای، نیمه‌شب امشب به وقت وین است و هیچ یک از طرفین مایل نیستند این ضرب‌الاجل را رد کنند.

*یک مقام غربی می‌گوید اخبار منتشر شده در مورد احتمال تمدید مذاکرات تا روز یکشنبه درست نیست.

*خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای نوشت که «ایران در مذاکرات با ۶ قدرت جهانی پیشنهادات جدیدی مطرح کرده است».

*بر اساس مصوبه کنگره آمریکا، اگر توافق هسته‌ای دیرتر از 9 ژوئیه (امروز - 18 تیر) حاصل شود، فرآیند بررسی آن دو برابر طول خواهد کشید.

* کاخ سفید در بیانیه‌ای که عصر چهارشنبه منتشر شد اعلام کرد که باراک اوباما و تیم امنیت ملی او از طریق یک کنفرانس ویدئویی با جان کری وزیر خارجه این کشور، ارنست مونیز وزیر انرژی و دیگر اعضای هیأت آمریکایی در وین صحبت کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا پیشرفت‌ها تا این مرحله از مذاکرات را مرور و توصیه‌هایی به هیأت آمریکایی مطرح کرد.

دیدار ظریف و کری

وزیران خارجه ایران و آمریکا ظهر روز پنجشنبه پس از نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 دیدار کردند.

لاوروف: توافق کاملا در دسترس است/ هیچ مساله حل نشده‌ای باقی نماند

'سرگئی لاوروف'وزیر امور خارجه روسیه با بیان این که در مذاکرات هسته ای پیشرفت های قابل توجهی به دست آمده است، گفت: به توافق جامع درمورد برنامه هسته ای ایران بسیار نزدیک شده ایم و درمذاکرات برنامه هسته ای ایران هیچ مساله لاینحل و حل نشدنی باقی نمانده است.

وزیران خارجه ۱+5 دیدار کردند

وزیران خارجه کشورهای گروه ۱+5 و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح روز پنج شنبه در نشستی داخلی به بررسی آخرین تحولات و جمع بندی مذاکرات پرداختند.

 مذاکره صالحی - مونیز/صالحی: امروز روز پایانی موضوعات فنی است

 علی اکبر صالحی که صبح روز پنج‌شنبه با ارنست مونیز دیدار کرد به خبرنگاران گفت که امروز بررسی موضوعات فنی پایان می یابد. همچنین ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا گفت: اگر بتوانیم، می‌خواهیم موضوعات پایانی را حل کنیم.ضمیمه فنی توافق از پنج ضمیمه تاکنون موضوعاتش باقی مانده است.منابع نزدیک به مذاکرات از پیشرفت بالای ۹۰ درصدی دو طرف در این ضمیمه خبر می دهند.

روانچی به تهران می‌آید و بازمی‌گردد

مجید تخت روانجی پنجشنبه‌شب وین را ترک می کند و و پس از شرکت در مراسم ترحیم مادر همسرش روز جمعه دوباره به وین بازمی‌گردد تا تیم مذاکره کننده کشورمان را همراهی کند.

*نشست وزیران 1+5

 وزیران خارجه کشورهای 1+5 از شب گذشته بازگشت به کوبورگ را آغاز کردند تا ساعت 10 به وقت محلی - 12 و 30 به وقت تهران- نشستی داخلی خود را برگزار کنند.

*رئیس‌جمهور نیکاراگوئه ضمن اعلام حمایت از ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای، دارندگان سلاح‌های اتمی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

*کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در تماس ویدئو کنفرانسی با تیم مذاکره این کشور در وین، درباره «پیشرفت در مذاکرات» و «شرایط مورد نیاز برای توافق خوب» با آنها گفتگو کرد.

*وزیر خارجه فرانسه که وارد وین شده،‌ بدون انجام هرگونه گفت‌وگویی با خبرنگاران وارد هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 شد.

*به دنبال دیدار اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا با دموکراتهای سنا، چند تن از قانونگذاران هم حزبی باراک اوباما، حمایت خود را از تداوم مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اعلام کردند.

*معاون وزیر خارجه روسیه گفت که «این مذاکرات هسته‌ای شبیه به کوه‌نوردانی است که 95 درصد مسیر تکمیل شده اما گام‌هایی باقی مانده است و مترهای پایانی سختترین گام‌ها است».

* یک پایگاه آمریکایی در گزارشی نوشت توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند برای شرکتهای آمریکایی میلیاردها دلار ثروت بادآورده ناشی از تشدید فروش تسلیحات به کشورهای منطقه را به دنبال داشته باشد.

*معاون وزیر خارجه روسیه گفت که «این مذاکرات هسته‌ای شبیه به کوه‌نوردانی است که ۹۵ درصد مسیر تکمیل شده اما گام‌هایی باقی مانده است و مترهای پایانی سختترین گام‌ها است».

بازگشت وزیران خارجه انگلیس و فرانسه به وین

لوران فابیوس و فیلیپ هاموند وزرای خارجه فرانسه و انگلیس وارد وین می‌شوند. فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان در وین بسر می برد و امروز با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد. همچنین شنیده ها حاکی از ان است که احتمالا با ورود همه وزرای خارجه 5+1 به وین ,روز جمعه نشست مشترک وزرای خارجه ایران و کشورهای 5+1 برگزار شود.


***
اخبار روز چهارشنبه (17 تیر)

ورود وزیر خارجه آلمان به وین/ احتمال‌ ادامه مذاکرات تا اوایل هفته آینده

وزیر خارجه آلمان عصر روز چهارشنبه(به وقت وین) برای چهارمین بار در دو هفته گذشته وارد وین شد.‎

ظریف: توافق هسته‌ای با ایران را انجام دهید سپس با یکدیگر علیه تروریسم بپیوندیم

 وزیر امور خارجه ایران طی یادداشتی در یک روزنامه انگلیسی نوشت که توافق هسته‌ای با ایران را انجام دهید سپس با یکدیگر علیه تروریسم بپیوندیم.

ظریف: موگرینی همواره نقش سازنده‌ای در مذاکرات داشته است

یک عضو هیات مذاکره کننده ایرانی به نقل از محمد جواد ظریف به خبرنگاران گفت: خانم موگرینی همواره نقش بسیار مثبت و سازنده‌ای در مذاکرات داشته و همواره احترام متقابل بر روابط ما حاکم بوده و امروز هم ملاقات بسیار مثبت و سازنده‌ای داشتیم. همچنین سایر وزرای حاضر در مذاکرات نیز همواره صادق بوده و علیرغم اختلافات سیاسی، روابط کاری همواره بر اساس احترام متقابل بوده است.

لاوروف:تفاهم شده که بخش اصلی تحریمها برداشته شود،اما یک مسئله بزرگ مانده و آنهم تحریم تسلیحاتی است/مهم است که توافق در این مورد هم هر چه زودتر حاصل شود.

دیدار ظریف و موگرینی

وزیر خارجه کشورمان عصر روز چهارشنبه با فدریکا موگرینی دیدار کرد.

فریاد قاطع ظریف در نشست وزرا: هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید!

در جریان مذاکرات هسته ای اخیر و پس از ابراز برخی تهدیدات طرف مقابل و به ویژه آمریکایی ها در خصوص توان موشکی و هسته ای ایران، وزیر امور خارجه کشورمان پاسخ قاطعانه ای به آنها داده است.

صالحی و مونیز دیدار کردند

معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا صبح امروز در نشستی کوتاه با یکدیگر دیدار کردند. هم چنین به موازات آن نشست‌های کارشناسی نیز ادامه یافت. پس از آن صالحی و مونیز کار را جداگانه دنبال کردند.

اشتاین مایر: هنوز اختلافاتی باقی است

 فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ARDTV آلمان همچنین تاکید کرد:‌ علاوه بر باقی ماندن اختلافات در مورد مکانیزم بازرسی‌ها و نیز موضوع سانتریفیوژها در مورد بازه زمانی برداشتن تحریمها پس از اینکه طرف ایرانی به تعهداتش عمل کرد،‌ نیز اختلافاتی وجود دارد. هم اکنون موضوعات مهمی توسط هر دو طرف مورد بررسی است.

 *نشست معاونین پس از یک ساعت و نیم گفت‌وگو پایان یافت.

ایران و آمریکا مذاکره برای رفع اختلاف‌ها را از سر گرفتند

معاونان وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه مذاکره برای رفع اختلاف های نهایی را با معاون وزیر خارجه آمریکا و دستیار ویژه اوباما از سر گرفتند.

شمخانی: دستیابی به توافق برد– برد قابل حصول است

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دستیابی به توافق برد – برد در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای 1+5 به شرط دست برداشتن طرف مقابل از رویکرد تحمیل و زیاده خواهی قابل حصول است.

***
اخبار روز سه‌شنبه(16 تیر)

روحانی: افتخار می‌کنم که فرزندان شجاع تیم هسته‌ای به‌خوبی ازحقوق مردم دفاع می‌کنند

رییس جمهوری گفت: خدا را گواهم که هر وقت من متن مذاکرات را که لحظه به لحظه و روز به روز دنبال می کنم، به سهم خود احساس غرور می کنم و افتخار می کنم که فرزندان شجاع تیم هسته‌ای این سرزمین به خوبی از حقوق مردم تا این لحظه دفاع کرده و تا پایان دفاع می کنند.

*وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان در مرکز اسلامی امام علی شهر وین شرکت کردند.

*رئیس جمهور آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر نشستی را با قانونگذاران دموکرات پیرامون مذاکرات حساس هسته‌ای با ایران و بحث درباره برخی امور داخلی آمریکا برگزار کند.

ایران پیشنهادهایی برای حل موضوعات مورد اختلاف ارایه کرده است

یک دیپلمات ایرانی در وین گفت ایران پیشنهادهای سازنده ای برای حل موضوعات مورد اختلاف ارایه کرده است. این دیپلمات ایرانی گفت: هیچ انعطافی برای تغییر خطوط قرمز نیست و این خطوط قابل شکستن هم نیست، ما از خط قرمزها عبور نمی کنیم. فکر میکنیم خطوط قرمز ایران مانع توافق نیست.

عراقچی: متن اصلی توافق تقریبا کامل است

عراقچی گفت: ما درباره تحریم‌های اصلی که مورد نظر بود یعنی تحریم‌های اقتصادی و مالی به جمع‌بندی رسیدیم اما درباره تحریم تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد. وی درباره نگارش متن توافق با بیان این که این نگارش توسط کارشناسان صورت می‌گیرد گفت: متون توافق را آن‌قدر که مقدور بوده تمام کرده‌ایم و بخش‌هایی از توافق و ضمایم که هنوز در پرانتز است منوط به تصمیم‌گیری در سطح وزیران خارجه است. متن اصلی توافق تقریبا کامل است و جز چند پاراگراف که نیاز به تصمیم‌گیری وزیران دارد چیزی باقی نمانده است.

اتحادیه اروپا اجرای تحریم‌های ایران را مجددا تعلیق کرد

شورای اروپا زمان مشخص شده برای تعلیق در اجرای تحریم‌ها و تدابیر محدودکننده اتحادیه اروپا علیه ایران را تا دهم ژوئیه تمدید کرد.

کاخ سفید: مذاکره با ایران ارزش ادامه دادن را دارد

سخنگوی کاخ سفید با وجود عبور مذاکرات از دومین ضرب الاجل تعیین شده اعلام کرد که گفت‌وگوها با ایران حداقل در زمان کنونی ارزش ادامه دادن را دارد.

وزیران خارجه فرانسه و انگلیس وین را ترک کردند

وزیر خارجه انگلیس هنگام خروج از هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که پیش از بازگشت وزیران خارجه و در نتیجه نشست‌های کارشناسی و معاونان پیشرفت‌های قابل توجه حاصل شود.

خروج ورزای کشورهای ۱+۵ از محل مذاکرات

عراقچی: هیچ ضرب‌الاجلی برای ما مقدس نیست

یک مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای ما مقدس نیست. ما آمادگی داریم تا هرزمانی که لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود.

* نشست داخلی وزرای خارجه 1+5 بجز وزرای چین و روسیه آغاز شد

* وانگ یی وزیر خارجه چین هتل پله کوبورگ شهر وین را ترک و برای شرکت در اجلاس شانگهای و بریکس راهی روسیه شد.

ظریف در اجلاس بریکس شرکت نمی‌کند

محمدجواد ظریف در ابتدای دیدارش با وانگ‌یی همتای چینی خود گفته است که «قرار بود برای شرکت در اجلاس (بریکس) اوفا به تهران بازگردم و رییس‌جمهور را همراهی کنم، متاسفانه مجبورم در مذاکرات هسته‌ای بمانم.»

ترک وین از سوی فابیوس و لاوروف

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه قبل از ترک وین گفت: مذاکرات ادامه دارد و در جریان است و من به زودی به وین برمی‌گردم. سه نکته‌ای که برای فرانسه مهم است؛ تحقیق و توسعه، ابعاد احتمالی نظامی و برگشت‌پذیری تحریم‌هاست. مذاکرات در لحظات سختی قرار دارد.

دیدار ظریف و وانگ‌یی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز سه‌شنبه با همتای چینی خود وانگ‌یی دیدار کرد.

چرا مذاکرات بار دیگر تمدید شد؟

 یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده دلیل ادامه یافتن مذاکرات تا روز جمعه را «دلبستگی طرف مقابل به تحریم ها ، شورای امنیت و قطعنامه های آن» و نیز عدم اجماع میان کشورهای 1+5 عنوان کرد.

مذاکرات تا روز جمعه ادامه دارد

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. اتحادیه اروپا هم توافق موقت ژنو را تا روز جمعه که ضرب الاجل تازه مذاکرات اتمی است، تمدید کرد.

منبع ایرانی هم تمدید مهلت مذاکرات را تایید کرد/از سرگیری مذاکرات صالحی و مونیز

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران تایید کرد که مذاکرات در دو سه روز آینده به منظور بررسی راه‌حل‌ ها پیرامون موضوعات باقی مانده ادامه می‌یابد. رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا دقایقی قبل در شهر وین به گفت‌وگو نشستند.

لاریجانی: توافق خوب هسته‌ای می‌تواند برای کل جهان مفید باشد

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: توافق خوب هسته ای هم برای ایران، هم برای دیگر کشورها و هم برای کل جهان می تواند مفید باشد.

لاوروف: 10 مورد باقی مانده است

وزیر خارجه روسیه گفت: برگشت‌پذیری تحریم‌ها همچنان مورد بحث است.سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به خبرنگاران روسی حاضر در محل مذاکرات گفت که ۱۰ مورد باقی مانده است و به چند روز بیشتر برای بحث نیاز داریم.سرگی لاوروف تا ساعاتی دیگر وین را به مقصد کشورش برای شرکت در اجلاس بریکس ترک می‌کند.

موگرینی: ضرب‌الاجل خود را تمدید کرده‌ایم

فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دو روز رایزنی با همتایان خود در گروه ۱+5 و ایران گفت: ما خیلی از کارها را انجام دادیم اما کارهای دشواری باقی مانده است. ما می‌خواهیم از تمام وقت خود استفاده کنیم. بعضی از وزیران در ساعات و روزهای آینده وین را ترک می‌کنند اما دوباره به وین بازخواهند گشت. من آمده‌ام اینحا در جمع شما تا بگویم ما مذاکرات را تمدید کرده‌ایم.خبر این است که ضرب‌الاجل خود را تمدید کرده‌ایم و به دنبال زمانی مناسب برای توافق نهایی هستیم.

شفیعی: خبر حصول توافق تا آخر هفته اعلام می‌شود

 نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» با مثبت ارزیابی کردن روند مذاکرات در رسیدن به توافق، خاطرنشان کرد: به نظر من اراده بر این است که این بحث حل شود. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این اتفاق می‌افتد حالا ممکن است اسامی مختلفی برای آن در نظر بگیرند تحت عنوان جمع‌بندی، یا تحت عنوان توافق امضاء نشده یک چیزهای اینطوری ممکن است برای آن در نظر بگیرند ولی در نهایت توافق حاصل می‌شود. این توافق به احتمال زیاد تا پایان این هفته اعلام خواهد شد.

اوباما چشم انتظار اخبار وین

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: برنامه کاری پراکنده رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آتی نشان می‌دهد وی منتظر اخباری از وین درباره‌ مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

برگزاری نشست وزیران 1+5 برای هماهنگی‌های داخلی بر سر توافق

نشست وزیران خارجه 1+5 برای هماهنگی‌های داخلی بر سر توافق برگزار شد. وزیران خارجه 1+5 پس از جلسات داخلی که در سطح معاونان برگزار شد، با یکدیگر دیدار کردند.هنوز از نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 خبری نیست و جلسات داخلی هر دو طرف ادامه دارد.

تصاویر و اخبار لحظه‌‌به‌‌لحظه از وین/جلسه 1+5 برای هماهنگی‌ برسر توافق/جهان در آستانه توافق‌تاریخی

*جان کری ساعت 12 ظهر به وقت وین کنفرانسی خبری خواهد داشت. سومین نشست وزرای خارجه ایران و ٦ کشور که قرار بود ساعت ١٠ به وقت وین برگزار شود به تأخیر افتاد.

رفع تحریم‌های نظامی محور اصلی مذاکرات امروز

امروز آخرین روز مذاکرات در وین است و از روند گفت وگوهای طرفین می‌توان به سطح پیشرفت آنها پی‌برد. موضوعات مذاکرات غالبا پیرامون نحوه برداشته شدن تحریم های صادرات و واردات ابزارآلات نظامی در جریان است.(ادامه در اینجا)

ادامه مذاکرات در سطوح مختلف/ تاخیر در برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1+5

مذاکرات ایران و 1+5 در سطوح مختلف معاونان و وزیران خارجه از صبح روز سه شنبه آخرین روز مهلت تعیین شده برای مذاکرات در جریان است.

تداوم همکاری مشترک ایران با آژانس در چارچوب مقررات عمومی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دستیابی به تفاهم اصولی در مورد جدول موضوعات و زمانبندی همکاری مشترک گام مهمی در مسیر حل و فصل موضوعات باقیمانده برداشتند.


***
اخبار روز دوشنبه(15 تیر)

دومین دور نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شد

برای دومین بار در روز دوشنبه وزیران خارجه ایران و 1+5 دور یک میز نشستند.اولین دور مذاکرات وزیران خارجه هشت کشور عصر دوشنبه به وقت محلی برای یک ساعت انجام شد. نشستی که با نشست‌های رسمی متفاوت بود و وزیران خارجه خود به بررسی موضوعات و اختلاف‌های باقی مانده که برای هر دو طرف موضوعاتی مهم هستند پرداختند.

تصاویر و اخبار لحظه‌‌به‌‌لحظه از وین/جهان در آستانه توافقی تاریخی

این برای اولین‌بار است که در دو هفته گذشته وزیران خارجه به طور مستقیم خود وارد گفت‌وگو درباره موضوعات باقی مانده شدند؛ موضوعاتی که هم‌زمان به تصمیم‌ها و بررسی‌های سیاسی و فنی در سطحی بالا نیاز دارد.

هافینگتون پست: ایران و 1+5 از خط پایان خواهند گذشت

آمریکا به همراه هم‌پیمانان بین‌المللی‌اش و ایران احتمالا به‌زودی به توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا خواهند کرد. اگر براساس چارچوبی که در جریان مذاکرات ماه آوریل در شهر لوزان سوییس به دست آمد قضاوت کنیم توافق نهایی به طرز چشمگیری امنیت آمریکا و منطقه را تقویت خواهد کرد. با این حال شما می‌توانید مطمئن باشید که جنگ‌طلبان باز هم با فریاد آن را یک توافق بد خوانده و بر دستیابی به یک توافق بهتر تاکید خواهند کرد.

جاش ارنست: آمریکا تلاش می‌کند به توافق هسته‌ای دست یابد

کاخ سفید با اعلام این که مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند تا پیش از ضرب الاجل 7 ژوییه به توافق هسته‌ای با ایران دست یابند مدعی شد که آمریکا هنوز هم آماده است تا در صورت دست‌نیافتن به یک توافق خوب میز مذاکرات را ترک کند.

سخنگوی کاخ سفید: هنوز تضمینی برای دستیابی به توافق وجود ندارد

 جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت که هنوز باید تصمیمات بسیار سختی اتخاذ شود.

توضیحات کمالوندی درباره مذاکرات امروز با هیات آژانس در تهران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از ادامه مذاکرات فشرده با هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران خبر داد.

وزیران خارجه ایران و 1+5 دور یک میز

وزیران خارجه 1+5 و ایران برای اولین‌بار در دو هفته گذشته در وین دور یک میز نشستند و به ارزیابی آخرین نتایج و جمع‌بندی‌های به دست آمده پرداختند. یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: در نشست وزیران خارجه ایران و 1+5، طرف‌ها به مرور آخرین وضعیت مذاکرات پرداخته و درباره برخی از مهم‌ترین موضوعاتی که محل اختلاف است، بحث جدی صورت گرفت.

لاوروف به صورت موقت وین را ترک می‌کند

یکی از منابع نزدیک به تیم مذاکراتی روسیه به اینتر فاکس خبر داد که لاوروف برای مدتی وین را ترک خواهد کرد.

بیانیه مشترک لاوروف و ظریف: امیدواریم یک راه‌حل فوری حاصل شود

وزیران خارجه ایران و روسیه از تمایل مشترک خود برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول مشترک در پایان دادن به اختلافات باقیمانده خبر دادند.

لغو فوری و هم‌زمان تحریم‌های ایران اساسی‌ترین شرط هر توافق

نتایج یک نظرسنجی جدید از مردم ایران نشان می‌دهد در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای‌، ایرانی‌ها گروه 1+5 را مسئول آن می‌دانند نه مذاکره‌کنندگان کشورشان را.

یک مقام ایرانی: به هر قیمتی خواهان توافق نیستیم/ پیشرفت‌ خوبی درتمام مسائل داشته‌ایم

یک مقام ارشد ایرانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: فضای مذاکرات خوب است و همه خواهان حصول یک توافق هستند.

دیدار ظریف و لاوروف/احتمال ادامه مذاکرات تا پنجشنبه

در حالی که قرار بود وزیر خارجه کشورمان ظهر روز دوشنبه در دیداری دوجانبه با همتای انگلیسی خود در گروه 1+5 دیدار کند این دیدار به خاطر طولانی شدن نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 به تاخیر افتاد.سرگئی لاوروف و محمد جواد ظریف عصر روز دوشنبه یک روز مانده به پایان مهلت هفت روزه تمدید مذاکرات در هتل کوبورگ دیدار کردند.این دومین دیدار ظریف و لاوروف طی دو هفته گذشته است.

*نشست وزرای 1+5 و موگرینی آغاز شد

*وزرای خارجه ایران و آمریکا دقایقی پیش برای چهاردهمین بار در وین به گفت‌وگو نشستند.

ورود وزیر خارجه چین به هتل کوبورگ

وانگ یی وزیر خارجه چین صبح دوشنبه وارد وین شد و قبل از پیوستن به سایر وزیران خارجه 1+5 در هتل کوبورگ ، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

*وزیر خارجه روسیه هم به جمع وزرای خارجه در وین پیوست. وزرای خارجه 1+5 ساعت 14:00 به وقت تهران دیدار می‌کنند.

یک دیپلمات ایرانی: ضرب الاجل نهایی آخر شب چهارشنبه یا بامداد پنجشنبه است

یک دیپلمات ایرانی گفت: ضمیمه فنی ۷۰ درصد و سایر ضمیمه‌ها ۹۰ درصد پیشرفت داشته است. این دیپلمات ایرانی بامداد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ضرب الاجل نهایی مذاکرات چهارشنبه آخر شب یا بامداد پنجشنبه است.

* سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از ورود هیأت 5 نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد و گفت: ورود این هیأت به منظور مذاکره در خصوص جزئیات تفاهمات صورت گرفته در سفر اخیر «یوکیا آمانو» به ایران انجام می‌گیرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بامداد دوشنبه به همراه تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در مراسم احیاء شب نوزدهم ماه رمضان در مرکز امام علی (ع) وین شرکت کرد.

*وزیر خارجه انکلیس دقایقی قبل وارد هتل کوبورگ محل مذاکرات هسته ای ایران و ١+٥ شد.

ساندی تایمز: اوباما به تهران می‌رود

روزنامه انگلیسی ساندی تایمز مدعی شد باراک اوباما قصد دارد در سال 2016 به تهران سفر کند.

*وزرای خارجه ایران و گروه موسوم به 1+5 ظهر روز دوشنبه در شهر وین دیدار می‌کنند.

ظریف: برخی اختلافات باقی است، همه مردم دعا کنند

محمد جواد ظریف گفت: برخی اختلافات باقی است از همه مردم درخواست داریم دعا کنند تا ان شاالله هر چه صلاح کشور، اسلام و مسلمین و مردم خوب ماست در این شب مقدر شود. محمد جواد ظریف پس از مراسم شب احیا در جمع خبرنگاران گفت: نتیجه کار هنوز معلوم نیست داریم تلاش می‌کنیم.

***
اخبار روز یکشنبه(14 تیر)

اشتان‌مایر: یا همه می‌بریم یا همه می‌بازیم

وزیر خارجه آلمان گفت: اگر توافق شود همه با هم می‌بریم و اگر نرسیم همه با هم شکست می‌خوریم. فرانک اشتاین مایر پس از ورود به محل مذاکرات در جمع خبرنگاران افزود: در این مرحله پیشرفت‌های زیادی شده ولی هنوز برخی مسائل باقی مانده است. این آخرین مهلت ماست و همه باید تن به یک توافق جامع دهیم. همه باید جرات و جسارت یک توافق جامع را داشته باشند.با توافق یک نقطه بحران در خاورمیانه از بین می‌رود و به خاورمیانه امن کمک می‌کند. هدف ما این است که ایران دسترسی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد و از این نظر خیال ما راحت باشد.

سخنگوی وزارت کشور: دولت بنای برگزاری هیچ جشنی برای توافق هسته‌ای ندارد

سخنگوی وزارت کشور با نزدیک شدن به مهلت پایانی تعیین شده برای توافق جامع هسته‌ای گفت: دولت بنای برگزاری هیچ جشنی (برای توافق جامع احتمالی) ندارد. تا عصر امروز هیچ درخواستی برای برپایی جشن هسته‌ای به وزارت کشور یا استانداری نرسیده است. هر تجمع از طرف احزاب یا تشکل‌های سیاسی به مجوز نیاز دارد.

یک مقام ارشد ایرانی: خوشبینی محتاطانه ای دارم/ 70 درصد مسائل فنی نهایی شده است

یک مقام ارشد ایرانی با بیان این که 70 درصد مسائل فنی نهایی شده است گفت: خوشبینی محتاطانه‌ای دارم.

سومین دیدار ظریف و کری/لاوروف وارد وین شد

وزیران خارجه ایران و آمریکا برای سومین بار در روز یکشنبه به همراه علی اکبر صالحی و ارنست مونیز مذاکرات را دنبال می کنند. وزیران خارجه 1+5 از عصر روز یکشنبه رفته رفته وارد وین می شوند. تاکنون وزیر خارجه فرانسه و روسیه و نیز فدریکا موگرینی وارد وین شده اند.

فابیوس وارد وین شد

وزیر خارجه فرانسه در بدو ورود گفت که "در دو روز پایانی مذاکرات هستیم که روزهای فشرده‌ای خواهد بود. ما در ساعات پایانی مذاکرات به سر می‌بریم و هنوز به‌جای مورد نظر نرسیده‌ایم و نیاز به تلاش‌های بیشتر وجود دارد."

*موگريني: اگر بايد توافقي شود، الان زمان آن است. فضا خيلي مثبت و خوب است. الان واقعا در مايل آخر مذاكرات هستيم. 

*وزیرخارجه آلمان: ایران اجازه نداردنظارت برمراكزنظامی خودرااز نظارتهای توافق نهایی حذف كند/دنبال توافق باایران به‌هرقیمتی نیستیم

* تخت‌روانچی: ایران به حد كافی انعطاف نشان داده/ غرب باید انعطاف بیشتری نشان دهد

بلومبرگ: توافق قریب الوقوع است

پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از منابع دیپلماتیک از قریب الوقوع بودن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ خبر داد.

دیدار صالحی و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا

ادامه اختلافات کنگره و دولت آمریکا درباره توافق هسته‌ای

در حالی که تنها دو روز تا ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است،‌ اختلاف میان کنگره و دولت اوباما در مورد نحوه توافق با ایران و برداشته شدن تحریم‌ها باقی مانده است.

اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه:ایران و 1+5 به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند

یک منبع نزدیک به مذاکرات از دستیابی طرف‌های مذاکره کننده به پیشرفت‌های قابل توجه پس از دیدار ظریف و کری خبر داد.

معاونان مدیرکل آژانس امشب به تهران می‌آیند

معاونان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امشب راهی تهران می‌شوند. یک مقام ارشد ایرانی از آغاز مذاکرات فنی میان ایران و آژانس برای حل مسایل گذشته خبر داد و با اشاره به سفر یوکیا آمانو به تهران و گفت‌وگوهای صورت گرفته اعلام کرد که در مذاکرات دو طرف به چارچوبی برای حل موضوعات باقی مانده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی دست یافته‌اند که چارچوبی موردنظر میان ایران، گروه 1+5 و آژانس است.

کری: هنوز آن‌جایی که باید باشیم نیستیم/ ضرب‌الاجل همان 7 جولای است

 جان کری پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری کوتاهی در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات هسته‌ای گفت: امروز برخی همتایان من در حال برگشتن به وین هستند. وقت آن است که ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برسیم یا نه؟ این مذاکرات چندین سال است که ادامه داشته و در چند روز گذشته ما پیشرفت خیلی زیادی کرده‌ایم اما هنوز آن جایی که باید باشیم نیستیم به خصوص درباره برخی مسایل اساسی. ضرب‌الاجل پایان مذاکرات همان 7 جولای است.

روانچی: زمان تصمیم‌گیری سیاسی فرارسیده

مجید تخت روانچی دستیابی به توافق را نیازمند تصمیمات سیاسی دانست و گفت: به نظر می رسد اکنون زمان این کار فرارسیده است.

دومین دور مذاکرات امروز ظریف و کری

وزیران خارجه ایران و آمریکا برای دومین بار در روز یک‌شنبه با یکدیگر دیدار کردند. هم‌زمان با وزیران خارجه دو کشور، علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز مذاکرات خود را جداگانه از سر گرفتند. قرار است از عصر روز یک‌شنبه سه وزیر خارجه اروپایی و وزیر خارجه روسیه به وین بیایند. وزیر خارجه چین نیز روز دوشنبه وارد وین خواهد شد.فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امشب به وین می‌آید. 

*آلن ایر: جان کری تا دقایقی دیگر در یک کنفرانس خبری در مقابل هتل محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای حاضر می شود

*یک شبکه آمریکایی در گزارشی به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی نوشت که اگرچه بسیاری از مشکلات حل شده اما «همچنان سوالاتی درباره موضوعات مربوط به تحریمها» وجود دارد.

واشنگتن پست: نام کری و ظریف در کتب تاریخی جهان ثبت خواهد شد

'واشنگتن پست نوشت: نام 'جان کری'( وزیر خارجه امریکا) و ' محمدجواد ظریف' (وزیرخارجه ایران) در کتب تاریخی جهان؛ به عنوان دو دیپلماتی حک خواهد شد که در عین وجوه تمایز ماهوی، با برقراری یک رابطه دوستانه حول محور حفظ منافع ملی، توافقی تاریخی ثبت کردند.


بیانیه شدیداللحن رژیم اسرائیل علیه گروه 1+5 درباره مذاکرات هسته‌ای

در حالی که موضع‌گیری مقامات ایرانی غربی طی روزهای اخیر از ‌پیشرفت در مذاکرات و روشن‌تر شدن چشم‌انداز دستیابی طرفین به توافق نهایی حکایت دارد، رژیم اسرائیل در واکنشی تند، با انتشار بیانیه ای شدیداللحن به انتقاد از رویکرد گروه 1+5 در مقابل ایران پرداخته و ادعاهایی را درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرده است.

رسانه چینی: ایران و 1+5 در آستانه یک توافق تاریخی هستند/ آمریکا تمایل بیشتری به توافق دارد

 یک نشریه ارگانی حزب حاکم چین در تحلیلی نوشت: ماراتن طولانی گفت و گوهای هسته ای خط پایان را تجربه می کند و 1 +5 و ایران که یک بار در لوزان بیانیه ای منتشر کردند، حالا در آستانه یک توافق تاریخی هستند.

* معاونین از ساعت 14 به وقت وین نشست خواهند داشت.

* پایان نشست ظریف و صالحی با کری و مونیز پس از یک ساعت و نیم. صالحی و مونیز پس از پانزده دقیقه، مجدداً نشست خود را آغاز کردند.

*وزیر خارجه اتریش ابراز امیدواری کرد مذاکرات ایران و ١+٥ به نتیجه برسد و توافق جامع حاصل شود.

* امروز همه وزرای خارجه بجز چین در وین حضور پیدا می‌کنند.

ظریف و کری دیدار کردند

دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا دقایقی پیش با نیم ساعت تاخیر آغاز شد. پیش از این اعلام شده بود دیدار دکتر محمدجواد ظریف و جان کری ساعت 12:30 به وقت تهران برگزار می‌شود که این دیدار با نیم ساعت تاخیر آغاز شد. این دیدار یازدهمین نشست وزیران خارجه ایران و آمریکا در دور پایانی مذاکرات است.

*کمالوندی: با آمانو در تهران بر سر زمانبندی بازرسی‌ها به تفاهم رسیدیم/اینکه زمانبندی‌ها قرار است پایانی داشته باشد نکته مثبتی است و باید از آن استقبال کرد

*وزرای خارجه ایران و آمریکا ساعت ١٢:٣٠ به وقت تهران برای یازدهمین بار به گفت‌وگو می‌نشینند.

*یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری شینهوا گفته است که طرح انتقال اورانیوم مازاد ایران به روسیه در وین در دست بررسی و مذاکره است.

*خبرگزرای فرانسه گزارش داد که انتظار میرود وزرای خارجه 1+5 امروز یک شنبه دوباره به وین بازگردند تا مذاکرات را پیش ببرند.

***
اخبار روز شنبه (13 تیر)
در حاشیه مذاکرات

*عراقچی: فضای مذاکرات جدی است. همه طرفها عزم جدی دارند/متن‌ها و موارد اختلافی و پرانتزها کم شده اما تمام نشده/ممکن است ظرف یکی دو روز آینده در سطح معاونین برخی متون نهایی شود. تحقیق و توسعه درکار هسته‌ای ما هیچوقت تعطیل نمی‌شود/برنامه هسته‌ای ما با توافق در عرصه بین‌الملل تثبیت و رسمی پذیرفته می‌شود/تمدید مذاکرات مطلوب طرفین نیست/ترجیح می‌دهیم دست خالی برگردیم تا اینکه به توافق بد برسیم.

سی.ان.ان خبرداد: توافق ابتدایی درباره برداشته شدن تحریمها

درحالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از چند منبع دیپلماتیک غربی مدعی رسیدن ایران و کشورهای 1+5‌ به یک توافق ابتدایی در مورد نحوه برداشته شدن تحریم‌ها شده بود، شبکه خبری سی.ان.ان نیز به نقل از یک "منبع آگاه" گزارش داد، کارشناسان کشورهای مذاکره کننده به یک توافق ابتدایی بر سر ادبیات مربوط به برداشته شدن تحریمها دست یافته اند.

ظریف به تهران باز نمی‌گردد/نهاوندیان وین را ترک کرد

روز شنبه اخباری ضد و نقیض درباره بازگشت وزیر خارجه کشورمان به تهران در برخی شبکه های اجتماعی منتشر شد. محمد جواد ظریف هفته گذشته پس از اولین دور دیدارهایش با همتایان خود در گروه ۱+5 به تهران بازگشت و پس از یک روز مجددا به وین بازگشت.تاکنون وزیران خارجه اروپایی و چین و روسیه دو یا یک بار به وین آمده و بازگشته اند. همچنین محمد نهاوندیان، مسوول دفتر رییس جمهور، که روز گذشته برای مشورت به وین آمده بود ظهر روز شنبه به تهران بازگشت.

نهمین دور مذاکرات ظریف و کری/ ابعاد نظامی احتمالی تا قبل از اجرای توافق حل می‌شود

نهمین دور مذاکرات ظریف و کری در حالی برگزار شد که رسانه‌های غربی از اتمام بخش‌های مهمی از توافق که مورد اختلاف دو طرف بوده است خبر می‌دهند، خبری که هنوز هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده است. محمدجواد ظریف و جان کری عصر روز جمعه در نهمین دور مذاکرات‌شان که با حضور معاونان آنان، علی اکبر صالحی و ارنست مونیز و نیز هلگا اشمید برگزار شد، آخرین نتایج مذاکرات معاونان بر روی ضمیمه‌ها را بررسی کردند. 

نشست وزیر خارجه ایران و یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از یک ساعت و نیم به پایان رسید.

*سخنگوی سازمان انرژی اتمی استقلال عمل آژانس را سخت و در عین حال مورد انتظار ایران دانست و گفت: آژانس باید اقدامات فنی و حقوقی انجام دهد. اگر چه آژانس به این موضوع اذعان دارد، اما می‌دانیم این اقدامات در بستری سیاسی صورت می‌گیرد.

* بر خلاف شایعات مطرح شده وزیر خارجه ایران به تهران بازنمی‌گردد

*منابع دیپلماتیک به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که ایران و 6 کشور بر سر نحوه برداشته شدن تحریم‌ها، به توافق اولیه دست یافته‌اند.

آمانو: تا پایان سال گزارش پی.ام.دی را می‌دهیم

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که این نهاد تا پایان سال گزارش مربوط به پی.ام.دی را منتشر خواهد کرد.

آمانو امروز با ظریف دیدار می‌کند

یوکیا آمانو که به تازگی از دیدار با مقامات ایرانی به وین بازگشته است عصر شنبه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار می‌کند.هم‌چنین وزیران خارجه ایران و آمریکا ظهر امروز برای نهمین بار دیدار می‌کنند.

واکنش توییتری جان کری به پیام ویدئویی ظریف

شب گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی ویدئویی با بیان اینکه 1+5 باید یک تصمیم حساس و تاریخی از میان "توافق یا تحمیل" انتخاب کنند، گفته بود "دستیابی به توافق نیازمند شجاعت برای مصالحه،خودباوری برای انعطاف، پختگی برای تصمیمات منطقی، خردمندی برای کنار گذاشتن توهمات و جسارت برای عبور از عادت های کهنه است." جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به این ویدئو گفت: من قبل از این گفته‌ام تیم ما با دقت و با تلاش فراوان در حال کار است تا پیشرفت مذاکرات را به حداکثر برساند.

شمارش معکوس پایان مذاکرات هسته‌ای/ تصاویر و اخبار لحظه‌ به‌ لحظه از وین

*قرار است آمانو به کوبورگ بیاید و خبرنگاران منتظر حضور مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

نشست عراقچي، شرمن و اشميد آغاز شد

نشست سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران با وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از صبح امروز آغاز شد. روز گذشته هشتمین دور دیدار ظریف و کری وزرای خارجه ایران و امریکا با حضور معاونان و صالحی و مونیز برگزار شد که به مدت یک ساعت و نیم بطول انجامید. 

 *نشست رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با وزیر انرژی آمریکا کماکان در جریان است.

کلینتون: دستیابی به توافق هسته‌ای تنها گام آمریکا در مسیر درست است

«هیلاری کلینتون» وزیرخارجه سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور با ابراز امیدواری درباره دستیابی به یک توافق در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ گفت که این مساله تنها گام دولت آمریکا در مسیر درست است.

مقام ارشد آمریکا: مذاکرات هسته‌ای ممکن است بعد از ۷ جولای هم ادامه پیدا کند

یک مقام ارشد آمریکایی که در وین حضور دارد از احتمال ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بعد از مهلت تمدید شده خبر داده است.

***
اخبار روز جمعه(12 تیر)

پیام یوتیوبی ظریف به آمریکا و متحدین غربی آن در 1+5

ظریف در یک پیام ویدیویی از هتل کوبورگ که در سایت یوتیوب منتشر شد به آمریکا و متحدین غربی آن پیام داد. محمد جواد ظریف در پیامی به امریکا و متحدین غربی آن در 5+1تاکید کرد علي رغم پيشرفت هايي كه در دوسال گذشته طرفين به آن دست يافته اند، هيچ تضميني به خاطر ادامه دلبستگي آنها به تداوم فشار وجود ندارد و آنها مي بايست بين توافق و فشار يكي را انتخاب كنند. 

هشتمین دیدار ظریف و کری انجام شد

وزیران خارجه ایران و آمریکا در ادامه مذاکرات خود در یک هفته گذشته برای هشتمین بار به همراه معاونان و مقامات عالی انرژی خود دیدار کردند.

به جد موضوع عدم اتوماتیک بودن بازگشت احتمالی تحریم‌ها را پیگیری می‌کنیم

نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای با اعلام این‌که «خبرهای منتشر شده در مورد این‌که متن توافق در حال حاضر آماده است،‌درست نیست» در عین حال گفت: همه طرف‌ها بی‌وقفه تلاش می‌کنند تا حتی بیش از 7 ژوئیه به توافق دست یابد.سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با تلویزیون المنار اعلام کرد که 91 درصد از متن توافق تکمیل شده است.

برجام هیچ بخش محرمانه‌ای ندارد

یک عضو تیم مذاکره کننده ایران خبرسازی برخی رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه بخش هایی از برجام محرمانه خواهد ماند را رد کرد و آن را بی پایه و اساس خواند.

دیدار صالحی و مونیز/ معاونان مذاکرات را از سر گرفتند

علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا در ادامه مذاکرات صبح جمعه گفت‌وگوها را یک بار دیگر به طور دوجانبه از سر گرفتند.

نهاوندیان به تیم مذاکره کننده پیوست

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی تایید کرد که محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور برای ارایه آخرین مشورت‌ها پنجشنبه شب به وین وارد شد.

دیدار ظریف با رییس‌جمهور اتریش

بیانیه آمانو پس از بازگشت از تهران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از سفرش به تهران گفت که هدف از این سفر یافتن راه حل برای تمام مسائل باقی مانده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بود.

ظریف: پیشرفت زیادی صورت گرفته است

وزیر امور خارجه کشورمان درباره روند مذاکرات هسته‌ای گفت: پیشرفت زیادی صورت گرفته اما موضوعات فنی و نگارشی مختلفی وجود دارد و در نهایت تصمیم سیاسی که من بارها گفته‌ام باید محقق شود. محمدجواد ظریف روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز پنجشنبه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و در سه روز گذشته همه وزیران خارجه به وین آمدند و برخی وزیران مجددا به وین خواهند آمد. ما یک دور مسایل را مرور کردیم و پیشرفت‌های زیادی نسبت به کاری که شروع کردیم انجام شده است.

ارزیابی عراقچی از سفر آمانو به تهران

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه سفر یوکیا امانو به تهران را «خوب و موفق» ارزیابی کرد و گفت: تهران اماده همکاری با آژانس برای رفع سوءتفاهم ها در زمینه پی. ام.دی است.

نجفی از حصول درک مشترک میان ایران و آژانس خبر داد

رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ دو طرف به یک درک مشترک برای ادامه همکاری‌ها برای حل موضوعات مرتبط با تحقیقات گذشته با در نظر گرفتن نقطه نظرات ایران و آژانس رسیدند.

ظریف: واشنگتن باید بین توافق و تحریم انتخاب کند

وزیر امور خارجه کشورمان در وین گفت: تعامل ایران با گروه 1+5 تصمیمی استراتژیک بود که ایران اتخاذ کرد.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور تاکید کرد که آمریکا بین تحریم و توافق هسته‌ای باید یکی را انتخاب کند.

دیدار آمانو از ایران به مذاکرات هسته‌ای وین کمک می‌کند

'سرگئی ریابکوف' معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه اعلام کرد: دیدار مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران به طرف‌های مذاکره کننده در وین کمک می‌کند رویکرد خود را در مورد تدابیر برای کنترل برنامه هسته ای ایران اتخاذ کنند.

*نیویورک تایمز مدعی شد که ایران با انتقال بیش از 9 تن از اورانیوم غنی شده به خارج از کشور، به عنوان بخشی از توافق جامع هسته‌ای، موافقت کرده است.

تفاهم ایران و آژانس بر زمانبندی مشخص برای پایان دادن به موضوعات مطرح از گذشته

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در گفت‌وگوها با آمانو،‌ جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم ایجاد یک زمانبندی مشخص برای پایان دادن به موضوعاتی که از گذشته مطرح بود ، تفاهم کردند.

گفت‌وگوی شش ساعته معاونان/ ادامه رایزنی معاونان 

نشست معاونان و کارشناسان ایران و ۱+5 در روز جمعه آغاز شد.مذاکرات سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی، وندی شرمن و هلگا اشمید روز پنجشنبه نیز به طور فشرده انجام شد و در آخرین دور آن دیشب از 9 شب تا 3 بامداد جمعه ادامه داشت.

اخبار روز پنجشنبه

ریابکوف: اطمینان دارم که به توافق می‌رسیم

معاون وزیر خارجه روسیه می گوید گزارش های منتشر شده در مورد نهایی شدن متن توافق هسته ای، شایعه است.رریابکوف در این مورد گفت: «نمی خواهم پیش بینی کنم که برای حل این مسئله چند ساعت (مذاکره) لازم است. اما همه طرف ها مصمم هستند ظرف چند روز آینده و بدون تمدید بیشتر، کار را جمع بندی کنند.»

المنار: کشورهای عضو دائم شورای امنیت در حال تدوین قطعنامه لغو تحریم‌های ایران

شبکه تلویزیونی المنار در خبر فوری اعلام کرد که کشورهای عضو دائم شورای امنیت سامان ملل حاضر در مذاکره هسته ای تدوین قطعنامه لغو تحریم های ایران را آغاز کردند.

روحانی در دیدار آمانو: تبعیض در حقوق هسته‌ای خود را نمی‌پذیریم

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جایگاه مهم و قانونی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: توسعه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای و همچنین عدم گسترش سلاح های هسته ای دو وظیفه اصلی آژانس است که باید به شکل متوازن و بدون تبعیض در قبال اعضا رعایت شود.

فابیوس: یکشنبه برای توافقی محکم به وین بازمی‌گردم‎

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هنگام ترک هتل کوبورگ گفت که یکشنبه‌شب برای توافقی محکم به وین بازمی‌گردم.وی گفت که هنوز به نقطه ای که ما را به توافق برساند نرسیده ایم.

هفتمین دیدار ظریف و کری/ مذاکرات مونیز و صالحی

از صبح امروز وزیران خارجه ایران و 1+5 دیدارهای متعددی را انجام دادند و همزمان مذاکرات معاونان وزیران خارجه نیز ادامه داشت.در همین چارچوب عصر امروز علی اکبر صالحی و ارنست مونیز به مدت سه ساعت جداگانه گفت وگو کردند و پس از آن به مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا پیوستند. در بین وزیران خارجه فقط سرگی لاوروف در وین حضور ندارد.
دیدار ظریف با موگرینی و وزیر خارجه چین

وزیران خارجه سه کشور اروپایی و چین به همراه فدریکا موگرینی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به وین آمده‌اند و با ظریف و کری دیدار کردند. ‎
احتمال حضور کاترین اشتون در وین

منابع دیپلماتیک در وین از دعوت وزیران خارجه آمریکا، ایران و اتریش از کاترین اشتون هماهنگ کننده پیشین مذاکرات ایران و 1+5 در وین خبر دادند.

فابیوس: نکاتی هستند که هنوز نامعلومند/نتایج مذاکرات امروز تا عصر به شما می‌گویم

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که برای دومین بار در هفته جاری به وین می‌آید به خبرنگاران حاضر مقابل هتل کوبورگ گفت: آمدیم که مذاکرات را بیشتر به جلو ببریم و من نتیجه گفت وگوها را امروز عصر به خبرنگاران اعلام می کنم و در پایان روز هم وین را ترک خواهم کرد.

وزیر خارجه چین: احتمال توافق زیاد است

 وانگ یی، وزیر خارجه چین در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات گفت: من برای مذاکراتی آمده ام که وارد جزییات می شود. همه طرف‌ها بر این اعتقادند که باید با هم همکاری کرد. ما سخت در تلاش هستیم که منع اشاعه هسته ای را در سطح جهان محفوظ نگه داریم.
مذاکره وزیران خارجه ایران و انگلیس در وین

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس عصر پنج شنبه با محمد جواد ظریف وزیر امو رخارجه دیدار و گفت و گو کرد.

ورود وزیر خارجه فرانسه به محل مذاکرات

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه به محل مذاکرات ایران و 1+5 در وین وارد شد و سپس در بدو ورود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

موگرینی: مذاکرات نسبتا خوب پیش می رود

 فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر پنج شنبه پیش از ورود به هتل کوبورگ محور مذاکرات امروز را برخی موضوعات حساس عنوان کرد و گفت : مذاکرات نسبتا خوب پیش می رود.

دیدار وزرای خارجه ایران و آلمان

اشتاین مایر وزیر امورخارجه آلمان روز پنجشنبه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در هتل کوبورگ وین دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه انگلیس: هاموند: هرکاری می کنیم تامذاکرات را به جلو ببریم

وزیر خارجه انگلیس در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت: هدف ما این است که مذاکرات را به سمت پیشرفت ببریم، اما در حال حاضر هنوز دیوار مقابل برای رسیدن به نتیجه شکسته نشده است.

تکذیب خبر یک رسانه آمریکایی

صحت گزارش یک رسانه آمریکایی مبنی بر این‌که هرکدام از اعضای دائم شورای امنیت می توانند بازگشت تحریم ها را در شورای امنیت کلید بزنند، تکذیب شد.

ظریف در بالکن کوبورگ: مذاکرات رو به جلو است

محمد جواد ظریف در پاسخ به این پرسش خبرنگاران مقابل هتل کوبروگ مبنی بر اینکه به تهران برمی گردید؟ گفت که "نه، من اینجا هستم."وی درباره روند مذاکرات با بیان اینکه من باید امیدوار باشم گفت که مذاکرات رو به جلو است.

*وزیر خارجه انگلیس نیز در بدو ورود به محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای گفت طرفین هنوز به هیچ گشایشی دست نیافته‌اند، اما تلاش می‌کنند شتاب گفت‌وگوها را حفط کنند.

برخی اختلاف‌های کلیدی برای تصمیم‌گیری وزیران می‌ماند

روانچی عضو تیم مذاکره کننده ایران از فشردگی مذاکرات در روزهای پایانی خبر داد و گفت‌: احتمال می‌دهیم یکی دو موضوع کلیدی اختلافی برای روزهای آخر باقی بماند تا وزیران درباره آن تصمیم بگیرند.

شمخانی: پایداری هر توافقی در گرو ایجاد رضایت طرفین است /آمانو: نگرانی‌های ایران قابل درک است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اراده سیاسی قاطع کشورمان برای دستیابی به توافق عادلانه و متوازن که تامین کننده حقوق قانونی ایران به عنوان عضو پیمان ان پی تی باشد، اظهار داشت: پایداری و اصالت هر توافقی در گرو ایجاد رضایت در طرفین مذاکره است.

 *معاون وزیر خارجه ایران با تاکید بر لغو کلیه تحریم های اقتصادی از زمان اجرای توافق جامع، گفت: بیشتر موضوعات در نشست‌های کارشناسی خاتمه یافته و گفت‌وگوهای معاونان ادامه دارد و احتمالاً یکی دوموضوع نیازمند تصمیم‌گیری وزراست.

آمانو با شمخانی دیدار و گفت‌وگو کرد

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، صبح امروز -پنجشنبه- به ساختمان شورای عالی امنیت ملی رفت و با «علی شمخانی» دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

شمارش معکوس پایان مذاکرات هسته‌ای/ تصاویر و اخبار لحظه‌ به‌ لحظه از وین
***
اخبار روز چهارشنبه

آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران همچنان به توافق خود پایبند است

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح می کند که ایران همچنان به شروط توافق موقت هسته ای سال 2013 پایبند است.

 *نشست صالحی و مونیز پس از حدود 4:15 دقیقه پایان یافت.

*وزیر امور خارجه آلمان لحظاتی پیش وارد هتل محل مذاکرات هسته‌ای در وین شد.وزیر خارجه کشورمان نیز فردا با همتایان آلمانی، انگلیسی و چینی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد

ظریف: هیچ ضرب‌الاجلی برای مذاکرات تعیین نشده است/ کری: پیشرفت‌هایی حاصل شده

وزیر خارجه کشورمان گفت که در مذاکرات پیشرفت داشته و در آینده هم پیشرفت خواهیم داشت. محمد جواد ظریف پیش از نشست امروز خود با جان کری به خبرنگاران و رسانه‌های تصویری که برای لحظاتی به اتاق مذاکرات راه یافتند گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای مذاکرات تعیین نشده است و ما به کار ادامه می دهیم و پیشرفت خواهیم داشت و از هر فرصتی برای پیشرفت کار استفاده می‌کنیم. وزیر خارجه آمریکا گفت: خیلی سخت کار می‌کنیم و پیشرفت‌هایی حاصل شده، ولی هنوز چیزی مشخص نیست.

نشست خبری جان کری در وین

احتمال بازگشت وزیران ایران و 1+5 به کشورهایشان در روز جمعه

وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای ششمین بار طی هفته جاری با یکدیگر دیدار کردند. جان کری و محمد جواد ظریف عصر روز چهارشنبه و در ادامه مذاکرات فنی صالحی و مونیز و معاونان و کارشناسان که از صبح امروز در جریان است با یکدیگر دیدار کردند.در این نشست معاونان ظریف و کری، اشمید، معاون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز حضور دارند.

احتمال بازگشت وزیران خارجه ایران و 1+5 به پایتخت‌هایشان در روز جمعه

در همین حال یک دیپلمات ارشد ایرانی درباره روند احتمالی مذاکرات در چند روز آینده به خبرنگاران ایرانی گفت: در صورتی که وزیران خارجه ایران و 1+5 بتوانند تا روز جمعه بر سر پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای به ارزیابی نهایی برسند به پایتخت هایشان بازگشته و بعد از مشورت‌ها به وین بازمی‌گردند و چنان‌چه دیدگاه‌ها بر سر متن و جمع‌بندی به دست آمده مشترک باشد و تفاهم به دست آید این احتمال وجود دارد که روز یکشنبه شاهد اعلام نتیجه مذاکرات باشیم. در عین حال این روند به میزان پیشرفت کار بستگی دارد.


*تهدید اوباما برای خروج از مذاکرات هسته‌ای جدی است؟(ادامه در اینجا)

برای دیدار با روحانی و شمخانی؛ آمانو فردا به تهران می‌آید

یوکیا آمانو صبح پنجشنبه به ایران سفر می‌کند و با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس‌جمهور کشورمان در تهران دیدار خواهد کرد.

انگلیس یک شخص حقیقی و هشت شخصیت حقوقی ایرانی را از فهرست تحریم‌ خارج کرد

وزارت خزانه داری بریتانیا، در آخرین ساعات سه شنبه درجدیدترین اصلاحیه فهرست تحریم‌های ایران، یک شخص حقوقی و هشت شخصیت حقیقی را از فهرست تحریم‌های خود حذف کرده است. براساس اطلاعیه منتشر شده بر روی وب‌سایت وزارت خزانه داری بریتانیا معاون پیشین سازمان انرژی اتمی ایران تنها شخص حقوقی است که از فهرست تحریمی وزارت دارایی انگلیس حذف شده است. سه شرکت کشتیرانی وپنج شرکت دیگر نیز از جمله شخصیت‌های حقوقی هستند که از لیست تحریم وزارت دارایی بریتانیا خارج شده‌اند.

منابع غربی مدعی شدند: آمانو پنج‌شنبه به تهران می‌آید

منابع غربی بی‌نام گزارش داده‌اند که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقامات ایرانی، روز پنج‌شنبه به تهران سفر می‌کند.

تخت روانچی در مصاحبه با نشریه آمریکایی:
آمریکا هم اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی خود را نمی‌دهد/ مشکلی برای اجرای پروتکل الحاقی پیش نمی‌آید/ مسئله همزمان اقدامات، 

عراقچی:مذاکرات هفت روز دیگر تمدید شد

سیدعباس عراقچی در گفت‌وگویی افزود: از آنجا که تحریم‌هایی که تعلیق شده بودند طبق قوانین به صورت اتوماتیک بر می‌گشت، بنابراین اروپا و آمریکا ناچار بودند به طور رسمی مذاکرات را تمدید کنند. ولی برای اینکه احساس اینکه دوباره برای چند ماه مذاکرات تمدید شده، پیش نیاید صرفا برای هفت روز توافق ژنو تمدید شد و به آژانس هم اعلام شد که براساس توافق ژنو به وظایف خودش ادامه دهد.

***
اخبار روز سه شنبه

اوباما: با ایران توافق بد امضا نخواهم کرد

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری با همتای برزیلی خود گفت: هدف از مذاکرات اتکای به اعتماد نیست بلکه ایجاد مکانیسم قابل راستی آزمایی است تا جلوی مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته ای گرفته شود.

در حاشیه چهارمین روز دور نهایی مذاکرات ایران و ۱+۵

*منابع روس حاضر در مذاکرات هسته ای در وین اعلام کردند که وزیر خارجه روسیه فردا وین را ترک می کند. وزیر خارجه روسیه گفت: موقعیت در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در مسیر درستی در حال پیشرفت است.

روحانی: در صورت توافق دو طرف متعهد به اجرای آن هستند

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در صورت محقق‌شدن توافق هسته‌ای، دو طرف متعهد به اجرای آن هستند، تصریح کرد: «دولت آمادگی کامل خواهد داشت که اگر روزی آنها توافق را زیرپا بگذارند ما نیز بتوانیم بلافاصله مسیر را شدیدتر از آنچه در مخیله آنهاست، برگردانیم.»

مذاکرات هسته‌ای هفت روز تمدید شد

بی بی سی خبر داده است که ایران و گروه ۱+۵ توافق کردند مذاکرات هسته‌ای را که ضرب‌الاجل آن نیمه شب امشب به پایان می‎رسید یک هفته دیگر (یعنی تا سه شنبه شانزده تیر) تمدید کنند. این در حالی است که برخی رسانه‌ها نیز به نقل از منابع نزدیک به هیأت ایرانی گفته‌‌اند: هیچ تاریخی به طور مشخص بین تیم‌ها به عنوان زمان تمدید و ادامه مذاکرات مطرح نشده است.

تمدید مذاکرات تا 16 تیرماه؟

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که ایران و 1+5 مذاکرات را به مدت هفت روز تمدید کردند. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ایران و 1+5 تصمیم گرفتند که با تمدید اجرای برنامه جامع اقدام مشترک تا 7 جولای (16 تیرماه) به مذاکرات فرصت بیش‌تری برای دست‌یابی به توافق جامع و راه‌حل بلندمدت دهند.

وزیران خارجه ایران و آلمان دیدار کردند

محمدجواد ظریف و فرانک والتر اشتاین‌مایر، برای دومین‌بار در هفته جاری با یکدیگر دیدار کردند.
توافق باید در شورای امنیت به تصویب برسد

-وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که توافق هسته‌ای با ایران باید در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب برسد.

آژانس ‌در گزارشی کاهش ذخایر اورانیوم ایران را تایید خواهد کرد

یک دیپلمات غربی از انتشار گزارش آژانس مبنی بر پایبندی ایران به کاهش ذخایر اورانیومش خبر داد.

وزیرامورخارجه آلمان: متن توافق جامع هسته‌ای باید غیرقابل تفسیر باشد

وزیر امورخارجه آلمان با بیان این که دست یابی به توافق جامع نیازمند اراده سیاسی است گفت: متن توافق جامع هسته‌ای باید غیرقابل تفسیر باشد و تحریم‌های اقتصادی و مالی باید در مرحله اول توافق لغو شود.

رویترز: اروپا تعلیق تحریم‌های ایران را 7 روز دیگر تمدید کرد

یک دیپلمات غربی از تمدید 7 روزه تعلیق تحریم‌های اروپا علیه ایران خبر داد. تحریم‌های اتحادیه اروپا در حالی به مدت یک هفته دیگر تعلیق شد که امروز ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 به یک توافق جامع هسته‌ای بود و در صورتی که تعلیق این تحریم‌ها تمدید نمی‌شد این تحریم‌ها بار دیگر اجرایی می‌شدند.

ظریف و آمانو دیدار کردند

وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای روز سه‌شنبه‌اش با یوکیا آمانو دیدار کرد.این برای سومین روز در هفته جاری است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به محل مذاکرات می‌آید و با وزیران خارجه حاضر در وین دیدار می‌کند. آمانو پیش از این نیز با وزیران خارجه آلمان، فرانسه و آمریکا دیدار کرده بود.

آسوشیتدپرس: دیگر گزینه نظامی و تحریم طرفدار ندارد

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5، نوشت: حتی اگر مذاکرات هم به شکست بیانجامد دیگر گزینه نظامی و تشدید تحریم‌ها علیه تهران طرفدار ندارد.

گاردین خبر داد: حضور وزیر خارجه چین در وین پس از حتمی شدن توافق

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت:‌ اگر توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 حتمی باشد وزیر امور خارجه چین به وین می‌رود.

کری و لاوروف امروز در وین دیدار می‌کنند

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت که بعد از ظهر روز سه‌شنبه (امروز) در چارچوب مذاکرات هسته‌ای با سرگئی لاوروف همتای روس خود در وین دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

موسویان: هیچ کشوری "بازرسی در هر زمان از هر مکان" را نپذیرفته است

حسین موسویان، دیپلمات پیشین ایران در گفت‌وگو با شبکه رادیویی "تیک اِ وی" (Take away) در مورد وضع فعلی مذاکرات ایران و 1+5 گفت: هیچ کشور دیگری زیاده‌خواهی "بازرسی در هر زمان از هر مکان" را نپذیرفته است.

مونیز و ظریف دیدار کردند

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا از ساعت 17:30 به‌وقت ایران با یکدیگر دیدار کردند. طبق آخرین اخبار وزیر خارجه کشورمان و یوکیا آمانو نیز در ساعت 18:30 به وقت تهران با یکدیگر دیدار خواهند داشت.

یک دیپلمات ایرانی: جدول زمانی لغو تحریم‌ها مشخص شده است

یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکراتی ایران با بیان این که "پیشرفت اندکی" در موضوع تحریم‌ها حاصل شده است از مشخص شدن جدول زمانی لغو تحریم‌ها خبر داد و گفت: جزییات این جدول در حال مذاکره است. این دیپلمات ایرانی در عین حال تاکید کرد که تا همه اجزای توافق روشن نباشد نمی‌توانیم بگوییم روی موضوعی توافق صورت گرفته است.

کری بعد از مذاکره با ظریف: دلگرم شدم/ظریف: برای توافق نهایی اینجا هستم

جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که مدت زمان زیادی به طول انجامید در جمع خبرنگاران گفت که رایزنی‌های خوبی داشتیم. هم‌چنین وزیر امور خارجه ایران پیش از آغاز دیدارش با جان کری به خبرنگاران گفت: من برای دستیابی به یک توافق نهایی اینجا هستم و فکر می‌کنم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

حمایت رهبر انقلاب از مذاکره‌کنندگان ایران در توییتر

مقام معظم رهبری طی پیامی در صفحه رسمی توییتر خود بار دیگر حمایت خود از تیم مذاکره کننده ایران را ابراز کردند. در این توییت آمده: «من مذاکره‌کنندگان‌مان را افرادی امین، متعهد، شجاع و متدین می‌دانم. آنها در حال پیگیری منافع و غرور ملی در مذاکرات هسته‌ای هستند.

شمارش معکوس پایان مذاکرات هسته‌ای/ تصاویر و اخبار لحظه‌ به‌ لحظه از وین

دیدار لاوروف با ظریف

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه به مذاکرات در وین پیوست و با ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دلیل سفر صالحی به وین از زبان سخنگوی سازمان انرژی اتمی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به حضور علی‌اکبر صالحی در مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 در وین تصریح کرد: با توجه به این که زمان به نحوی است که باید حداکثر استفاده را از آن بکنیم، حضور ایشان باعث می‌شود که بتوانیم به مذاکرات سرعت بدهیم.

-نتانیاهو: این توافق نباید پذیرفته شود

مونیز از صالحی عیادت کرد

دقایقی قبل دکتر ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا با حضور در اتاق محل اقامت دکتر صالحی در هتل کوبورگ از ایشان عیادت کرده و برای ایشان آرزوی بهبود سریعتر کرد.

پیوستن عراقچی، روانچی، شرمن و اشمید به مذاکرات ظریف و کری

معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرژی آمریکا به مذاکرات ظریف و کری پیوستند.

میلیون‌ها جوان ایرانی منتظر تغییر/توافق هسته‌ای می‌تواند شروع این مسیر باشد(ادامه در اینجا)

ظریف و کری دیدار کردند

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان پس از ورود به وین به هتل کوبورگ محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای رفت تا با جان کری، وزیر خارجه آمریکا آخرین تحولات مربوط به مذاکرات را مورد بررسی قرار دهند.

در حاشیه مذاکرات
تلویزیون فرانسه: توافق هسته‌ای نزدیک است

تارنمای تلویزیون فرانسه نوشت: توافق هسته‌ای نزدیک است حتی اگر همسایگان ایران و برخی تمایلی به آن نداشته باشند.

*رویترز: وزیر امور خارجه فرانسه در صورت حصول توافق هسته‌ای به ایران سفر خواهد کرد.

ظریف به وین بازگشت

وزیر خارجه کشورمان که روز یکشنبه از وین به تهران بازگشته بود در روز ضرب‌الاجل مذاکرات جامع هسته‌ای به پایتخت اتریش بازگشت تا به گفت‌وگوها با همتایان خود در گروه 1+5 ادامه دهد. ظریف در بدو ورود به وین گفت: توافق پایدار، نیازمند اراده سیاسی است.ایران تنها توافقی عادلانه و متوازن را می‌پذیرد

ایندیپندنت: اوباما و کری دست به قمار زده‌اند/در چنین مواقعی همیشه ایران برنده است

دیپلمات‌های غربی ادعا می‌کنند که ایران از آنچه پیشتر در لوزان به تفاهم رسیده عقب‌نشینی می‌کند. با این وجود کاخ سفید با وجود ناراحتی کنگره، توافق بد را به عدم توافق ترجیح می‌دهد. در واقع اوباما و کری در این زمینه دست به قمار زده‌اند. متاسفانه در چنین مواقعی همیشه ایران برنده شده است.(ادامه در اینجا)

نوبخت: به دنبال توافق خوب هستیم

سخنگوی دولت گفت: مواضع ما در مذاکرات روشن است. آنچه سخنگوی کاخ سفید مطرح می‌کند منویات خودشان است و مجوزهایی که فراتر از پروتکل الحاقی است موردنظر آنهاست اما مورد قبول ما نیست/ارسال نامه از سوی اوباما در رابطه بامذاکرات به مقامات ایران را تایید نمی‌کنم.(ادامه در اینجا)

احتمال جلسه شورای امنیت سازمان ملل

يك مقام ديپلماتيك در گفت‌وگو با خبرگزاري روسيه: شوراي امنيت سازمان ملل ممكن است در يك ماه آينده درباره برنامه هسته اي ايران تشكيل جلسه دهد

*واشنگتن‌پست: هیچ کس صحبت از تمدید مذاکرات نمی‌کند(ادامه در اینجا)

موسسه واشنگتن: عقب‌بردن برنامه هسته‌ای ایران دیگر شدنی نیست

اندیشکده آمریکایی «موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» که به محافل صهیونیستی نزدیک است، روز دوشنبه در مقاله ای اذعان کرد که توافق خوب از نگاه رژیم صهیونیستی و عقب بردن دائمی برنامه هسته ای ایران دیگر شدنی نیست.

واشنگتن: مذاکرات وین برای آمریکا خوب بود

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که مذاکرات چند روز اخیر وین که فعلا با توجه به سفر ظریف به تهران متوقف شده، برای آمریکا خوب بود. مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز به مذاکرات چند روز اخیر وین اشاره کرد و گفت که با توجه به نزدیک شدن موعد 30 جولای، در صورت نیاز به تمدید مذاکرات، مذاکرات خیلی تمدید نخواهد شد.

ظریف، صالحی و فریدون عازم وین شدند

علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران صبح امروز با بدرقه معاونین این سازمان عازم وین شد. دکتر ظریف، وزیر امور خارجه و حسین فریدون، مشاور ارشد رییس‌جمهور نیز در این سفر عازم وین شدند.کمالوندی و زارعان، معاونین سازمان انرژی اتمی در محل پاویون فرودگاه هیات مذکور را بدرقه کردند.

***
اخبار روز دوشنبه

تکذیب نامه اوباما به ایران

يک مقام ارشد دولت آمريکا گزارش‌ها در خصوص ارسال نامه توسط باراک اوباما به ایران را رد کرده است. 

کاخ سفید: مذاکرات هسته‌ای به بعد از سه‌شنبه کشیده خواهد شد

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روزدوشنبه گفت پیش‌بینی می‌شود مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین، به بعد از سه شنبه کشیده شود. 

فابیوس: به وین باز می‌گردم

 لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در نیویورک به خبرنگاران گفت: در این هفته به وین بازمی‌گردم. ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما هنوز پایان این روند نیست. فرانسه خواهان یک 'توافق خوب' است. هرگونه توافق باید محکم باشد.

صالحی به تیم مذاکراتی می‌پیوندد

یک منبع آگاه با تایید این خبر گفت که صالحی، وزیر خارجه را در سفر به وین که روز سه‌شنبه انجام می‌شود همراهی می کند. هم‌چنین یک منبع مطلع دیگر همراهی حسین فریدون، دستیار ویژه رییس جمهور با محمد جواد ظریف را تایید کرد.

دیدار معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و نماینده موگرینی

صبح امروز سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران در نشستی با هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به ادامه مباحث بر سر نگارش متن توافق پراختند. پس از آن کارشناسان دو طرف کار را ادامه دادند. هم‌چنین عصر امروز معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در نشستی سه‌جانبه با حضور هلگا اشمید دیدار کردند. در حال حاضر وزیر خارجه آمریکا در وین به سر می‌برد و سایر وزیران خارجه به پایتخت‌های‌شان بازگشتند.

ادامه رایزنی‌ها در وین

رایزنی معاونان ظریف و موگرینی در وین پایان یافت و در حال حاضر نشست‌های کارشناسی در جریان است. وزیر خارجه آلمان نیز در پی دیدار امروز با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که با وی مذاکرات مهمی درباره مسئله راستی‌ آزمایی برنامه هسته‌ای ایران داشته است. همچنین وزرای خارجه آمریکا و روسیه روز سه‌شنبه برای بحث در مورد مذاکرات هسته‌ای و همچنین موضوعات منطقه‌ای در شهر وین اتریش دیدار می‌کنند.

حاشیه‌های سومین روز مذاکرات

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 وارد مراحل نهایی خود شده است و رسانه‌های مختلف جهان برای پوشش لحظه‌ای این اخبار در تلاش هستند. تصاویر مربوط به حاشیه سومین روز مذاکرات می‌باشد. 
تشکر کری از تلاش‌های آمانو

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: دیدار خوبی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتم و از تلاش سخت و فداکاری وی در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران تشکر می‌کنم. هم‌چنان در حال کار روی موضوعات هستیم.

بحث تغییر محل مذاکرات مطرح نیست

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد که صحبتی درباره تغییر محل مذاکرات مطرح نشده است.

آلن ایر: هیچ برنامه‌ای برای تمدید بلندمدت مذاکرات مطرح نیست

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند گفت: ایران و شش قدرت جهانی در اوایل آوریل به توافق سیاسی رسیدند که چارچوب توافق جامع هسته‌ای را ترسیم می‌کند.هدف ما هم‌چنان رسیدن به توافق پیش از 30 ژوئن است. ممکن است چند روز بیش‌تر لازم باشد، مثل آن چه در لوزان اتفاق افتاد اما هیچ برنامه‌ای برای تمدید بلندتر مدت لازم و مطرح نیست.

افخم وارد وین شد

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز دوشنبه وارد وین شد.

بلومبرگ: باید ایران را مقصر جلوه دهیم

 خبرگزاری آمریکایی 'بلومبرگ' در گزارشی با تشریح روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در سناریویی از پیش طراحی شده، جنگ روانی و فضاسازی رسانه ای خود را پیش از پایان ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تیر) شدت بخشید و نوشت: در صورت شکست مذاکرات، باید ایران مقصر نشان داده شود.

موگريني: توافق هسته‌ای با ايران تقريبا تکميل شده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از نهایی شدن تقریبی توافق هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک خبر داد.

-امروز (دوشنبه) در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای، معاونان و کارشناسان به گفت‌وگو می‌پردازند.

*بازگشت ظريف برای پيشبرد مذاكرات/ پیشنهاد تازه‌ای مطرح شده؟(ادامه در اینجا)

ظریف: بازگشتم به تهران برنامه‌ریزی شده بود/ سه‌شنبه به وین برمی‌گردم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بازگشتم از وین به تهران به دنبال پایان مرحله اول مذاکرات وزیران امور خارجه ایران و کشورهای گروه ۱+۵ و همچنین برنامه از قبل تنظیم شده است.

*در کاخ تاریخی کوبرگ محل مذاکرات هسته‌ای چه می‌گذرد؟(ادامه در اینجا)

*تلاش‌‌های جدی دیپلمات‌ها برای رسیدن به توافق؛ احتمال تمدید چندروزه مذاکرات(ادامه در اینجا)

دنیس راس: تمدید 3 تا 6 ماهه مذاکرات معقول است

مشاور سابق باراک اوباما در امور خاورمیانه می‌گوید در صورتی که ایران و 1+5 نتوانند در مهلت مقرر به توافق دست یابند، تمدید 3 تا 6 ماهه مذاکرات می‌تواند «معقول» باشد.

اخبار روز یکشنبه

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: صالحی فعلا به وین نمی‌رود

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در مذاکرات وین که در حال برگزاری است گفت: فعلا برنامه ای برای سفر ایشان به وین و حضور در مذاکرات ایران و 1+5 پیش بینی نشده است.

ظریف: رسیدن به توافق با اراده سیاسی طرف مقابل میسر است

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک وین در جمع خبرنگارن درباره دلیل بازگشتش به تهران گفت: اگر در وین بمانم کار زیادی نخواهم داشت و باید منتظر همکاران بمانم تا کارهایی را انجام دهند و از هفته گذشته هماهنگ شده بود که دوشنبه در تهران باشم. ما همیشه گفتیم اگر طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد رسیدن به توافق جامع کاملا میسر است، علت اینکه می گویم طرف مقابل، چون به اراده خودمان اعتماد داریم و می دانیم که مردم ایران، رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهوری و سایر مقامات کشور همه خواهان یک توافق عزت مند و با دوام هستند.

موگرینی: وزیران اروپایی بعد از نهایی شدن متن توافق به وین باز‌می‌گردند

فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت وزیران خارجه اروپایی در روزهای آینده که متن توافق نهایی شد به وین بازخواهند گشت. بحث تمدید مذاکرات مطرح نیست و ما به دنبال تمدید دراز مدت مذاکرات نیستیم. ما دوباره روی مسائل مذاکره نمی کنیم. معیار ما توافق لوزان است .نکاتی در مورد این توافق وجود دارد که باید آن را به متن تبدیل کنیم

ظریف به تهران بازگشت

محمد جواد ظریف پس از دو روز رایزنی فشرده با همتایان خود در گروه ۱+5 برای مشورت های بیشتر به تهران بازگشت.وی قرار است پس از یک روز مجددا به وین بازگردد.

چهارمین دیدار ظریف و کری انجام شد

وزیران خارجه ایران و آمریکا عصر روز یکشنبه در چهارمین دیدار خود به بررسی آخرین تحولات مذاکرات هسته ای پرداختند. وزیر خارجه کشورمان به طور جداگانه با همتایان آلمانی، انگلیسی و چینی و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. همچنین 1+5 ظهر امروز در ناهار کاری به بررسی موضوعات و آخرین دیدگاه ها پرداختند.
صالحی و فریدون فردا در وین نیستند

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد که «علی اکبر صالحی» و «حسین فریدون» فردا در وین نخواهند بود.یک مقام رسمی آمریکایی نیز پیش از این گفته بود که هنوز مشخص نیست صالحی بعد از سفر ظریف به تهران، به همراه وی به وین خواهد آمد یا خیر.

بلومبرگ: توافق بر پروتکل الحاقی مانع سخت مذاکرات است

بنابر گفته سه دیپلمات غربی که خواستند تا نام‌شان فاش نشود، هم‌اکنون مذاکرات سخت و فشرده‌ای میان طرف‌های مذاکره کننده در مورد بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی ابعاد نظامی احتمالی در جریان است و در واقع بخش اعظم گفت‌وگوها بر روی این مساله متمرکز است.

دیدار وزرای خارجه ایران و آلمان

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فرانک والتر اشتاین مایر همتای آلمانی در راستای مذاکرات هسته ای عصر یکشنبه در هتل کوبورگ وین دیدار و گفتگو کردند.

ظریف و موگرینی دیدار کردند

وزیر خارجه کشورمان در آخرین ملاقات امروز خود تاکنون با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

شمارش معکوس پایان مذاکرات هسته‌ای/ تصاویر و اخبار لحظه‌ به‌ لحظه از وین

*خبرنگار آسوشیتدپرس به‌نقل از یک مقام آمریکایی گفته که ایرانی‌ها در لوزان با حل ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود موافقت کرده‌اند.

رییس پیشین سیا: ایران دست بالاتر را در مذاکرات هسته‌ای دارد

رییس پیشین سازمان سیا گفت:‌ ایران دست بالاتر را در مذاکرات هسته‌ای دارد.مایکل هایدن، رییس پیشین سیا روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز با اعلام نگرانی خود نسبت به این که ایران در موضع قوی‌تری برخوردار است، تاکید کرد: امیدوارم این آخرین دور مذاکرات هسته‌ای نباشد.

دیدار ظریف با معاون وزیرخارجه چین

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با "لی‌باو دانگ" معاون وزیرخارجه چین در دومین روز دور نهایی مذاکرات وین دیدار و گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه ایران همچنین با مسئول سیاست خارجی اتحادیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رفت و آمدهای آمانو به کوبورگ

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین‌بار در دو روز گذشته به محل مذاکرات - هتل کوبورگ آمد. در عین حال برنامه دیدارهای آمانو با مقامات 1+5 یا ایران مشخص و اعلام نشده است. با توجه به نقش آژانس در راستی‌آزمایی اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق جامع و بحث نظارت‌ها و بازرسی‌ها در توافق، حضور و مذاکره میان آژانس و هیات مذاکره کننده ایران و دیگر مقامات 1+5 طبیعی است با این وجود حضور مستقیم و بی‌واسطه آمانو در محل مذکرات قابل توجه است.

ظریف و هاموند دیدار کردند

وزیران خارجه ایران و انگلیس در چارچوب مذاکرات هسته‌ای در هتل کوبورگ دیدار کردند.فلیپ هاموند و محمد جواد ظریف عصر روز یک‌شنبه آخرین تحولات و نتایج به دست آمده در مذاکرات را بررسی کردند.

قطعنامه لغو تحریم‌ها در روز اعلام توافق صادر می‌شود

قطعنامه شورای امنیت برای تایید توافق جامع هسته‌ای و لغو تحریم‌ها در زمان اعلام توافق تصویب می‌شود.(ادامه در اینجا)

وزیر خارجه آلمان: باید در تصمیم‌گیری جسارت نشان دهیم

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در جمع خبرنگاران پس از نشست داخلی 1+5 گفت: ما در فاز نهایی رسیدن به قله هستیم و اگر آب و هوا عوض نشود می‌توانیم به این قله صعود کنیم یعنی یک به یک راه‌حل پیدا کنیم. باید جسارت در تصمیم‌گیری نشان دهیم چرا که مردم قبول نمی‌کنند آن چه را که باید درباره آن تصمیم بگیریم. داریم تلاش می‌کنیم تا قبل از ضرب‌الاجل پایان ژوئن به توافق برسیم.امیدواریم با حل این بحران (موضوع هسته‌ای) ایران سایر موضوعات نیز حل شود.
رفت و آمد وزرا به پایتخت‌ها

فابیوس وزیر خارجه فرانسه امشب برای میزبانی اجلاس محیط زیست به نیویورک می‌رود و فیلیپ هاموند و فدریکا موگرینی نیز به پایتخت‌هایشان باز می‌گردند.ظریف هم امروز وین را ترک می‌کند و بعد از یک روز به محل مذاکرات باز خواهد گشت. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم روز سه شنبه به وین خواهد آمد.

نتانیاهو: غرب درمقابل ایران عقب‌نشینی کرده است

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژِیم صهیونیستی که همچنان برای جلوگیری از امضای این توافق تلاش می‌کند، گفت: کشورهای غربی مذاکره کننده با ایران از خطوط قرمزی که برای خود تعیین کرده بودند، عقب‌نشینی کرده‌اند.

وزیر خارجه انگلیس: کار را ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم

یلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس ظهر یکشنبه پیش از ورود به هتل کوبورگ در پاسخ به سوال خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ گفت: توافق نداشتن بهتر از توافق بد است. هنوز اختلاف های مهم وزیادی باقی مانده که باید رفع شود. هر دو طرف باید قدم هایی بردارند تابه توافق برسیم. ما کار را به سختی ادامه می دهیم تا نتیجه حاصل شود.

وزیر خارجه آلمان وارد کوبورگ شد

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان آخرین وزیر اروپایی گروه 1+5 به مذاکرات هسته‌ای در وین پیوست. هم اکنون وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران در وین به سر می‌برند.

دیدار کری و موگرینی در چارچوب مذاکرات هسته‌ای

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت که پس از ورود فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وین در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با وی دیدار کرده است.

-روزنامه هافینگتون پست به نقل از یک منبع ایرانی مدعی شد که ایران و گروه ۱+۵ به چارچوبی برای زمانبندی رفع تحریم‌ها دست یافته‌اند.

-«فیلیپ هموند»، وزیر خارجه انگلیس دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ محل مذاکرات هسته‌ای در وین حضور یافت.
ظریف امشب به تهران برمی‌گردد

مسئول امور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده کشورمان گفت(اینجا): وزرای خارجه دو کشور ایران و آمریکا پس از دیدارهای خود، دستورالعمل های لازم در خصوص چگونگی ادامه کار بر روی متن و جزئیات آن را به تیم‌های خود دادند. دکتر ظریف مطابق با برنامه از پیش تعیین شده، یکشنبه شب به تهران عزیمت کرده و پس از یک روز حضور در تهران به وین باز خواهدگشت.

ورود لی‌باو دانگ معاون وزیرخارجه چین به محل برگزاری مذاکرات 

معاون وزیر خارجه چین در بدو ورود به هتل محل مذاکرات نسبت به حصول توافقنامه جامع هسته‌ای ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم همه طرف‌ها اراده سیاسی محکمی برای حصول توافق نشان دهند.
موگرینی: اراده سیاسی باشد، توافق به‌‌دست می‌آید

فدریکا موگرینی، مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا  که به مذاکرات هسته‌ای در وین پیوسته است، پیش از دیدار با ظریف، وزیر خارجه کشورمان، گفته است اگر اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد، توافق به دست می‌آید.
تلاش‌ دیپلمات‌های آمریکایی برای توافق تا 9 تیرماه

بر اساس قانونی که کنگره آمریکا ماه گذشته به تصویب رساند، کاخ سفید باید هر توافقی با ایران را نهایتا تا 9 جولای به کنگره ارائه کند و نمایندگان آمریکایی هم 30 روز برای بررسی و نظر دادن در مورد آن زمان خواهند داشت. اگر مذاکر‌ه‌کنندگان دولت اوباما بتوانند تا این مهلت به هدف خود برسند، کنگره 30 روز فرصت بازبینی توافق را دارد. اما اگر تا مهلت تعیین‌شده نتوانند توافق را امضا کنند و به تابستان مذاکرات کشانده شود، کنگره 60 روز زمان برای بازبینی درخواست می کند؛ که ممکن است توافق را به طور کلی به چالش بکشاند.

ساز ناکوک فرانسه در هارمونی مذاکرات هسته‌ای

مدتی است که ساز ناکوک می‌زند، تفاهمنامه لوزان را با چالش روبرو می‌کند و تلاش می‌کند تا مذاکرات وین را که تنها 2 روز تا پایانش زمان باقی‌مانده، به درازا بکشاند. فرانسه یکی از اعضای گروه ۱+ ۵، سخت‌ترین مواضع در بحث کاهش تحریم‌ها و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته است. از سوی دیگر، این کشور دو سال پیش و در پی خودداری آمریکا از اقدام نظامی علیه سوریه، به انتقاد از واشنگتن پرداخت.(ادامه در اینجا)

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به وین نسبت به حل مشکلات باقیمانده بر سر راه توافقنامه جامع هسته‌ای تا 10 تیر ماه ابراز امیدواری کرد و گفت: در صورتی که زمان بیشتری نیاز باشد، مذاکرات را تمدید می‌کنیم. همچنین وزیر خارجه انگلیس قرار است تا ساعاتی دیگر به مذاکرات جاری در وین بپیوندد. وزرای خارجه انگلیس، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعدازظهر امروز (یکشنبه) با ظریف در وین ملاقات می‌کنند.

تلاش شدید اسرائیل و عربستان برای کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای

علی خرم، نماینده در سازمان ملل در گفت‌وگو با آفتاب در واکنش به شایعاتی که در خصوص تمدید مذاکرات مطرح شده است، گفت: در حال حاضر نمی توان به قاطعیت گفت که مذاکرات تمدید می‌شود یا نه اما اگر بحث‌های طرفین به نتیجه نرسد چاره‌ای دیگر جز تمدید وجود ندارد.او با اشاره به تلاش شدید اسرائیل و عربستان برای جلوگیری از توافق هسته‌ای یادآور شد: اسرائیلی و عربستان و شدیدا تلاش می‌کنند مذاکرات به نتیجه نرسد حال اینکه ایا موفق شوند یا نه بستگی به عملکرد ایران و امریکا دارد، در غیر اینصورت این دو کشور اگر توافق صورت بگیرد وادار می‌شوند کنار بیایند هرچند که موضع انتقادی خود را حفظ خواهند کرد.(ادامه در اینجا)

صالحی: توافق در دسترس است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر طرف مقابل به تفاهم لوزان پایبند باشد و زیاده خواهی نکند، توافق در دسترس است.صالحی: توافق در دسترس است. علی اکبر صالحی روز یکشنبه در حاشیه همایش قوه قضاییه در جمع خبرنگاران با اشاره به معیارهای توافق خوب افزود: به هر حال طرف مقابل برای خود یک توافق ایده آل را در نظر دارد و ما نیز یک توافق ایده آل در نظر داریم که بطور قطع هیچ یک از ما نمی توانیم به آن توافق ایده آل برسیم.

سومین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا

وزرای خارجه ایران و آمریکا برای سومین بار طی دیروز و امروز با یکدیگر به گفت‌وگو نشسته‌اند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ساعت 10 به وقت محلی - 12 و 30 به وقت تهران - سومین نشست خود را با جان کری وزیر خارجه امریکا آغاز کرد. در این نشست درباره محورهای اختلافی باقیمانده برای نگارش متن توافق جامع بحث خواهد شد.

لاریجانی خطاب به 1+5: ایران را از راه مذاکره منصرف نکنید

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به طرف‌های غربی و گروه 1+5، گفت: تصور نکنید امروز ایران نیازمند توافق است. ما از توافق استقبال می‌کنیم چون به نفع همه است، اما فکر نکنید فشار بیش از این وارد کنید ایران تحمل می‌کند، ما را از راه مذاکره منصرف نکنید.

پیوستن معاون وزیر خارجه چین و لاوروف به مذاکرات/ برگزاری سومین دور دیدار ظریف و کری

معاون وزیر خارجه چین امروز (یک شنبه) و وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 به وین سفر می‌کنند. محمد جواد ظریف، جان کری و لوران فابیوس، وزیران خارجه ایران، آمریکا و فرانسه روز شنبه به مذاکرات وین پیوستند و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه آلمان و انگلیس نیز امروز برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به وین سفر می‌کنند. احتمالا سومین دیدار ظریف و کری در این دور از مذاکرات ساعت 10 امروز(به وقت محلی) با حضور معاونان و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.

در صورت شکست مذاکرات، همه ضرر خواهند کرد

وزیر خارجه آلمان با اعلام اینکه اکنون فرصت حل مسئله‌ای ایران فراهم شده است گفت که در صورت شکست مذاکرات، همه ضرر خواهند کرد.

تمرکز مذاکره‌کنندگان بر روی صادرات اورانیوم ایران

روز گذشته دیپلمات‌های غربی به آسوشیتدپرس گفتند که مذاکره‌کنندگان بر اساس توافق قریب‌الوقوع موظف به کنترل چندین تن اورانیوم غنی‌شده هستند که بتوانند به طرح آمریکا مبنی بر فروش این مواد به یک کشور دوم، جامه عمل بپوشانند. طرح صادر و فروش اورانیوم غنی شده، از چندی پیش عنوان شد؛ با این وجود دیپلمات‌ها تاکید می‌کنند که هنوز درباره انبارهای اورانیوم با درجه خلوص پائین تصمیمی گرفته نشده است.( ادامه در اینجا)

اخبار دیروز(شنبه)

-دیدار کری و فابیوس، وزرای خارجه آمریکا و فرانسه پس از یک ساعت و نیم پایان یافت.

آنتونی بلینکن: آژانس باید به هر سایتی در ایران دسترسی داشته باشد

معاون وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس امنیتی در واشنگتن گفت که تلاش برای مهار برنامه هسته‌ای ایران که نتواند در مسیر تولید سلاح هسته‌ای پیشرفت کند، در صدر تفکر دولت آمریکا قرار دارد.

هدف سفر آمانو به وین

سخنگوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که دیدار امروز یوکیو آمانو از محل برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در وین در راستای تقویت جنبه‌های فنی برنامه جامع اقدام مشترک بوده است.

(برای مشاهده تصاویر در اندازه بزرگتر، روی آن‌‌ها کلیک کنید)

فابیوس و ظریف دیدار کردند

وزیران خارجه ایران و فرانسه برای دومین‌بار در دو هفته گذشته جداگانه دیدار کردند. 

دیدار دوم وزیران خارجه ایران و آمریکا

محمدجواد ظریف و جان کری ظهر روز شنبه برای یک ساعت و نیم با حضور معاونان و برخی از اعضای هیات کارشناسی و معاون فدریکا موگرینی دیدار کردند. 

روزنامه فرانسوی: احتمال توافق بین ایران و 1+5 افزایش یافته است

 روزنامه فرانسوی Direct Matin در صفحه اول شماره روز شنبه خود در گزارشی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 از جمهوری اسلامی به عنوان کشوری صلح طلب نام برد و نوشت:احتمال دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای نسبت به گذشته افزایش یافته است. 

سه شرط فرانسه برای تحقق توافق هسته‌ای

لوران فابیوس عصر روز شنبه برای دیدار با همتایان اروپایی، آمریکای و ایرانی خود در چارچوب مذاکرات جامع هسته‌ای برای نگارش متن پیش‌نویس توافق وارد وین شد.

شمارش معکوس پایان مذاکرات هسته‌ای/ اخبار لحظه‌به‌لحظه از وین

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پیش از ورود به هتل کوبورگ در حضور خبرنگاران حاضر مقابل هتل با بیان این که فرانسه خواهان توافقی محکم با ایران است که در آن ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشد گفت: فرانسه این توافق را به سه شرط ممکن می‌داند؛ اول توافقی که دسترسی به تاسیسات نظامی ایران در آن ممکن باشد؛ دوم تحقیق و توسعه ایران برای مدت طولانی محدود شود و سوم در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل به طور خودکار علیه این کشور اعمال شود.

(برای مشاهده تصاویر در اندازه بزرگتر، روی آن‌‌ها کلیک کنید)
فابیوس با تاکید بر ضرورت پذیرش این سه شرط از سوی ایران ادامه داد: البته هنوز این شروط از سوی همه اعضا پذیرفته نشده است اما با این وجود این‌ها سه گام اساسی است برای یک توافق محکم که ما می‌خواهیم. او مدعی شد د که این سه شرط حاکمیت ایران را نقض نمی‌کند.

بر اساس اعلام منابع خبری غربی وزیران خارجه آلمان و انگلیس نیز امروز و فردا به مذاکرات می‌پیوندند.

ماه‌عسل در هتل مذاکرات هسته‌ای وین!
(برای مشاهده تصاویر در اندازه بزرگتر، روی آن‌‌ها کلیک کنید)
یوکیا آمانو وارد محل مذاکرات شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز شنبه برای دیدار با مذاکره‌کنندگان هسته‌ای وارد هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته‌ای شد. این برای اولین‌بار است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو سال گذشته به طور مستقیم وارد محل مذاکرات می‌شود.

ولایتی: دیر و زود شدن مذاکرات مهم نیست؛ما پیروزیم

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: هرگاه جمهوری اسلامی ایران بر حقوق خود پافشاری و استقامت کرده است پیروز شده است، امروز نیز دیر و زودشدن مذاکرات ایران با 1+5 اهمیت چندانی ندارد چرا که در هر صورت ما با استقامت بر حقوق‌مان پیروز خواهیم شد.

ظریف و کری دیدار کردند

وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای سومین بار پس از بیانیه لوزان در چارچوب مذاکرات جامع هسته‌ای و در آستانه پایان ضرب‌الاجل 10 تیرماه دیدار کردند.در دیدار کری و ظریف که ظهر روز شنبه با نیم ساعت تاخیر از زمان اعلام شده قبلی انجام شد معاونان آن‌ها، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.


هتل کوبورگ، پیش از مذاکرات ظریف و کری

هتل کوبورگ پیش از برگزاری مذاکره روز شنبه محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا برای نگارش متن توافق جامع.
ظریف: زمان مهم نیست، مهم توافق خوب است

وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به وین گفت: مطمئن هستیم که اگر طرف مقابل آمادگی این را داشته باشد که حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد، وظایف خودش را انجام دهد، یعنی تحریم‌ها را بردارد و همزمان با اقدامات ایران، اقدامات خودش را انجام دهد و زیاده‌خواهی نکند، حتما به یک توافقی می رسیم که به نفع همه خواهد بود. ظریف با بیان اینکه ما با این دید به وین آمده ایم، گفت: البته زمان مهم نیست و تنها رسیدن به توافق خوب مهم است و اینکه به یک نتیجه مناسب برسیم.

«جان کری» وارد هتل «کوبورگ» وین شد

وزیر امورخارجه آمریکا نخستین‌وزیری است که برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای، وارد وین شده است.

ظریف وارد وین شد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که بامداد امروز (شنبه) برای شرکت در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای تا ضرب‌الاجل 10 تیر راهی وین شده بود دقایقی پیش وارد پایتخت اتریش شد.

شوخی کری عصا به‌دست با خبرنگاران
یک ماه بعد از حادثه دوچرخه‌سواری جان کری، وزیر خارجه آمریکا، او هنوز عصا به دست راه می‌رود. اما این وضعیت، مانع سفر او به وین و شرکت در مذاکرات حساس هسته‌ای ایران نشده است.
یک ماه بعد از حادثه دوچرخه‌سواری جان کری، وزیر خارجه آمریکا، او هنوز عصا به دست راه می‌رود. اما این وضعیت، مانع سفر او به وین و شرکت در مذاکرات حساس هسته‌ای ایران نشده است.
عصای آقای کری شاید نتواند در گشودن راهی برای مذاکرات هسته‌ای ایران معجزه کند، اما با شوخ‌طبعی صاحبش می‌تواند دست کم خبرنگاران همراه او را به خنده بیندازد.
عصای آقای کری شاید نتواند در گشودن راهی برای مذاکرات هسته‌ای ایران معجزه کند، اما با شوخ‌طبعی صاحبش می‌تواند دست کم خبرنگاران همراه او را به خنده بیندازد.

به غیر از وزیران خارجه ایران و آمریکا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه حضور خود را در روزهای شنبه و یک‌شنبه در وین اعلام کرده‌اند. هنوز سفر وزیران خارجه چین و روسیه در دو روز آینده قطعی نشده است.

رویترز: ضرب‌الاجل واقعی مذاکرات ۱۸ تیر است(ادامه در اینجا)
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷۸
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
3
62
به جز فرانسه که ظاهرا ابزار دست اسرائیل و عربستانه، تمایل رسیدن به توافق تو تک تک این عکسا دیده میشه. امیدوارم با تعامل بتونیم به روزهای بهتری برسیم.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
4
26
کشور فرانسه در زمینه حقوق بشر و آزادی مترقی ترین کشور دنیاست
حتی از امریکا هم بالاتره ....
امیدوارم هر چه زودتر جناب ظریف کار رو تموم کنه و به توافق برسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
38
5
خيالتان راحت !
توافقي در كار نخواهد بود
فابيوس و العربيه و وزير اتريشي از وجود فاصله زياد بين اعضا اصلي يعني ايران و آمريكا يقين دارند
مخالفان توافق در دنيا و ايران و آمريكا زياد هستند و كفه ترازو به نفع مخالفان سنگين تر است
اراده رسيدن به توافق هم متاسفانه بسيار كم و ناچيز است
....در حاليكه اينهمه اختلافات عمده وجود دارد
نبايد گول تبليغات و جنگ نرم دستگاه تبليغاتي غرب و عرب را بخوريم
بايد برخلاف خواسته مان برخي موارد حتي بزرگ و غير دلخواهمان را قبول كنيم تا به توافق برسيم
برگشت از توافق هرزمان امكانپذير است
....تا خودمان عملي و اقدامي نكنيم توافقي در دسترس نخواهد بود
خودمان بايد توافق كنيم
نه اينكه ريبايكوف ...و فابيوس و عربستان به ما خبر از توافق بدهند!
نبايد وقت كشي كرد و دست روي دست گذاشت
توافق به نفع ماست
اين ريبايكوف هميشه قبل از مذاكره وعده توافق مي دهد!
هر دفعه و هر مرحله ، ريبايكوف اولين نفري هست كه خبر از توافق موهوم ميدهد...
اگر بدي كردند بلادرنگ برميگرديم
یک شهروند ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
2
30
به امید خدا و به یاری تیم مذاکره کننده به یک توافق برد برد خواهیم رسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
1
25
انشاءا. . . که خداوند رحمان جناب آقای دکتر ظریف و همراهانش را در پناه خود قرار داده و همچنان یاری و مددشان بفرماید تا همچنانکه عزت مدارانه و شرافتمندانه مذاکره می کنند هر چه زودتر به توافق نهایی دست یابند و ملت شریف و مومن ایران اسلامی ندای شکر به درگاه خداوند متعال برآورد.
حسام الدین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
1
18
چنین دستاوردی برای کل دنیا باید خیلی مهم تلقی بشه - این حجم و این سبک گفتگو برای دستیابی یه یک توافق بین الملی بی سابقه بود - دقیقا اون چیزی که در تئوری گفتگوی تمدن ها بهش پرداخته شد و چه بسیار زیبا دنیا بعد از چرخش های پر هزینه و خانمان سوز بهش رسید بعد از سال ها
سید گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
33
5
لطفا فقط باج ندید مثل قبل
با بصیرت مذاکره کنید
مچکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
1
23
خداوند پشت و پناهتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
32
3
باور کردنی نیست امریکا یک توافق خوب را بپذیرد و اگر توافقی صورت گیرد باید کارشناسان داخلی... نسبت به ان اعلام نظر کنند .تا خدای نکرده نقطه مبهمی در ان وجود نداشته باشد که امریکا بوسیله ان بهانه گیری کند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
5
1
این شوخی با عصا یک تبلیغ تلقینی(خوشرو)نشان دادن پدرسالاری آمریکا برای جهانیان است ایکاش ازدرون اینگونه باشند شاید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
5
21
درود بر رئیس جمهور اقای روحانی که تعامل را با جهان برقرار کردند پیشرفت همیشه در تعامل با دیگران و استفاده از امکانات انهامی باشد امیدواریم که ایشان در دور بعدی هم رییس جمهور شوند .
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
26
2
دنياي عجيبي است در كجاي تاريخ ايران به كشوري زور گفته يا تعدي كرده يا تجاوز كرده كه الآن ما بايد تعامل كنيم با دنيا مگر نه اين بوده تا بوده ملت ايران مظلوم بوده و الان به بركت عزت اسلامي مي خواهيم خودمان باشيم سر پاي خودمان بايستيم ولي حضرات تسليم اسمش گذاشتن تعامل چرا كه اينها خود تحصيل كرده غربند و ...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
1
21
توافق سبب خشم اسرائیل است ....

پس باید به توافق رسید.
پاسخ ها
یک شهروند ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
آقا علی داداش گلم،اصل مذاکره بخاطر اینه که از نتیجه بدست آمده کسی خشم گین نشه و نتیجه مذاکره مسالمت آمیز باشه
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
1
13
آقا علی ...
...بیشتر به این فکر کنید که چطوری کشورمان را بهتر کنیم.
...
اگر ما کشور قوی و مفیدی باشیم مطمئن باش نه کسی به ما زور میگه و نه زور تحمیل میکنه.
---
شرایط کشورها مانند شرایط همجواری در کوچه شماست.
...
----
این شعار ها را فقط افراد بیسواد و نامطلع میدهند و یا کسانی که نمیخواهند واقعیت ها را کسی بداند.
این شعار ها عوام فریبی است.
-----
فکر را یاد نگیرید
فکر کردن را تمرین کنید....
مهدی پریشانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
0
4
سلام / کوهستان کوه بیل در 30کیلومتری جنوب غربی شیراز 2 روز است در آتش می سوزد /به خاطر خدا به مقامات مسئول اطلاع دهید به فریاد برسند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
0
4
ببین داداش گلم بنده میدونم میخوای چی بگی ....

خود من اصلاح طلبم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
3
14
تبریک به ملت ایران و جناب آقای دکتر ظریف سردار دیپلماسی
پاسخ ها
دلواپس باغیرت
| - |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
تبریک چی چی اخه امثال شما ها تو زمان قاجار بودن که عهدنامه ترکمن چای بهمون تحمیل شد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
0
0
درود بر رفیق بهروز عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
4
5
همه مردم را سركار گذاشتند بيشتر از اىن ديگه قضيه هم لوث ميشه هم لوس پس ديگه بايد تمامش كنند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
1
4
در جواب اقای بهروز باید بگوییم که ساختن یک کشور با اراده ملت و بالااخص نخبگان ان میسر نمی شود شما لطف کنید به امارها توجه داشته باشید که سالانه چقدر نخبه از ایران می روند به کشورهای غربی شما ایا نفرات برتر کنکور سراسری را می شناسید قطعا می گویم نمی شناسید ولی اقایان امریکایی و اروپایی انها را می شناسند و هم اکنون برنامه دقیقی جهت جذب انها دارند و یادمان نرود اراده یک نفر می تواند کره زمین را تغییر دهد این نخبه ها دها نفر از این یک نفرها هستند قابل توجه عزیزانی که دلسوز ایران هستند
امیدوار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
11
1
امریکا لحظه اخر با دبه کردن دنبال امتیاز است خدا بزرگتر از شماهاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
4
12
باتوافق بی توافق حمایتت می کنیم دکتر ظریف
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
کاری نکرده که ....

حمایت چی چی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
1
4
بسه دیگه اینقد اشو هم نزنید...
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
4
8
سلام
دیگه خستم کردند...برو بابا ما رو گذاشتن سرکار
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
10
8
متأسفانه با صراحت اعلام می کنم که 70ملیون سرکاریم ....
دلواپس باغیرت
|
-
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
10
1
حیف که این سایت افتاب نامرده لایک های ما مخالفا رو نمیزاره وگرنه میدونسم چه جوری جواب طرفداران دولتو بدم...
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
خب نظرت را در ...بنویس.
در ضمن نمیفهمم مخالف دولت در این مذاکرات یعنی چی؟
این که ما اینجا هستیم که هستیم، تقصیر آنهایی بودند که تحریم سازمان ملل را کاغذ پاره ، خودرا مدیر جهان و پول ملت را مال خود میدانستند.
البته وطن فروشی یکی از بارزترین خاصیت های جهان سومی ها ...میباشد.البته که جای انتقاد است ولی نه در این موضوع.
همینکه تیم مذاکره کننده بتوانند به نوعی ما را از این مخمصه نجات بدهند جای شکرش باقیست....
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
سرکاریم جانم سرکار

البته به دلیل رعایت آزادی بیان همه باید بتونن حرف بزنن
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
11
امیدوارم همه به خاطر میلیون ها نفر که منتظر راه گشود و آینده ایی بهترند کوتاه بیان و هرچه زودتر توافق کنند
پاسخ ها
اشنا
| United States of America |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
اقای ظریف امیدوارم توافق هسته ایی رو اعلام کنید و متنش و انچیزی که دادید و اون چیزی که بدست اوردید رو هم بیان کنید
تا ما بفهمیم چه چیزائئ رو از دست دادید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
1
2
وزیر آلمانی دقیقا اینطوری گفت ؟ امانت داری از اصول خبرگزاریه آقای آفتاب (وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد ایران و 1+5 بتوانند تا روز دوشنبه در مذاکرات شهر وین که بر اثر درخواست‌های زیاده‌خواهانه واشنگتن به بن‌بست کشانده شده به توافق نهایی دست پیدا کنند.)
دلواپس باغیرت
|
-
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
12
1
افتاب واقعا خیلی نامردی خیلی زیاد اخه شما ابرو بقیه سایت ها هم بردی چرا اینقد بسته کار میکنید چرا نظرات ما منتقدان دولت را نمیزارید فکر میکنید که تو یه سایت همه طرفدار دولت باشن چیز جالبیه خب معلوم میشه که نظرای مخالفین رو نزاشتی حداقل برا خنده هم که شده نظر یه مخالف رو هم بزار البته میدونم این نظرم هم نمیزاری دقیقا مثل دولت ...کار میکنی
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
راست میگه دیگه ....

آزادی بیان یعنی همه حرفهاشون رو بزنن چه

موافقان و چه مخالفان ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
12
5
چرا همه ايراني ها در بالكن هستند لااقل يكي در جلسه شركت كند ببينيم چه خوابي برايمان ديده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
6
5
مطمئن باشید اگر توافق هم حاصل شود کمترین سودش به مردم میرسد. حالا صبر کنید و ببینید.
خیلی دلواپس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
5
4
گیریم که توافق شد و همه پولهامون هم آزاد شد چه فایده که باید تو یه رقم15میلیاردشو بدیم امارات بابت دسته گلی که... به باد دادند...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
13
4
داریم باج میدیم شما خوشحالید؟این توافق کمی از ترکمانچای نیست
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
17
7
چه توافقی اخه
هر چی غربی ها دیکته کردند دارند ... قبول می کنند
درود بر احمدی نزاد که هیچ وقت زیر بار ظلم وستم غربی ها نرفت
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
...آخه ... احمدی‌نژاد دیگه چه بلایی میخواست به سر این مردم بیاره که نیاورد!... داری با چشمای خودت فلاکت رو می‌بینی و ...
ایرانی55
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
8
ناراضیهای توافق:اسراییل-چین-روسیه -دلواپسان
راضیهای توافق:کل دنیا و مردم ایران!!
عجب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
6
یک عده چرا انقد عصبانی شدید مگه سودی به شما داره تحریم شدید اسرائیل
امیدوار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
0
شکستن پای کری هم بی تاثیر نبود دیگه عربا نتوسنتن بهش نزدیک شن مذاکرات خراب کنن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
9
2
بزرگترین عیب این سایت توهین به منتقدانش است و به هر بهانه ای ناکامی ها را به دولت قبل نسبت می دهد با این کنفی بافی ها حتی اگر موفقیتی از تیم مذاکره سر بزند آنرا بر علیه دولت قبل می نویسد اگر شکستی باشد باز هم به دولت قبل نسبت می دهد اما نمی نویسد که نصف اورانیوم غنی شده را با دست خودمان پودر کردیم که حالا نتوانیم محکم تر بایستیم اگر راهنماییهای مقام معظم رهبری نبود مطمئن باشید قافیه را باخته بودیم و قراردادی بد تر از قراررداد ترکمانچای به ما تحمیل شده بود خدا وکیلی در سال دولت و ملت همدلی و همزبانی با حرفهای نیشدار و بر بزرگ کردن خیانتها و اختلاسها دل مردم را نلرزانید نه اینکه ما مخالفیم بلکه ما مدعی هستیم و اولین کسی که باید مجازات شود... است تمامی کسانی که در دولتهای سازندگی و اصلاحات با رانت سرمایه دار شدند کارخانه ها را به حراج گذاشتند و با وام این ملت با سود خودش او را پرداختند یا اصلا نپرداختند ما هم مدعی هستیم که همه باید جواب پس دهند حتی سایت شما ...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
16
درود بر جناب دکتر ظریف نابغه دیپلماسی که با اقتدار کامل در حال چانه زنی با 6 قدرت جهانی هستند ان شاء الله توافق حاصل شود و از درایت جناب دکتر روحانی در انتخاب دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه تشکر می کنیم
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
11
3
خدایا بمملکت ایران که مملکت علی(ع) و فاطمه(س) است بحق این ایام عزیز رحم کن و حتی المقدور ما را بی نیاز نسبت به روابط برقرار کردن با استکبار و مستکبرین غرب و شرق بخصوص شیطان بزرگ آمریکا کن. بحق مولانا امیرالمومنین علی(ع) الهی آمین
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
9
کدو.م استکبار ؟

استکبار مال زمان جنگ ویتنام و کوبا با ایالات متحده بود ....

امریکا الان هزار تا مشکل داره که اصلا فرصت فکر کردن به استکبار و امپریالیسم و سلطه طلبی رو نداره...

همه چیز رو با هم قاطی نکنید....
دلواپس باغیرت
|
-
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
20
3
خدا کنه صد سال سیاه هم توافق صورت نگیره من عاشق جنگ با امریکا هستم اصلا اگه ما نخاییم تحریم ها لغو بشه تا عزت و شرفمون باقی بمونه کیو باید ببینیم
پاسخ ها
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
عزت و شرف... با هشت سال مدیریت جهانی رییس جمهور سابق بر باد رفت دلواپس
اشنا
|
United States of America
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
20
4
شما ...
اول متن توافق رو اعلام کنید تا ببینیم چی بدست اوردید و بعد شادی کنید یا ناراحت باشید
ضمنا شما با توافق لوزان همه چیزو دادید حالا اگر این توافق اینگونه باشد
توافق لوزان +امتیازات بیشتر به غرب اخه... شما چی بدست اوردید
هیچی
پس اسم اینو که نمی گذارند توافق
مثل این میمونه شما در جنگ ایران و عراق خوزستان و برخی دیگر از شهر ها رو می دادید به عراق و ... و بعد ادعای پیروزی در جنگ و برقراری صلح رو اعلام می کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
اون موقع که تیم آقای جلیلی میرفتند مذاکره و برمیگشتند چند قطعنامه برامون سوغات میآوردند باید فکر اینجا را میکردید! بله باید باج بی تدبیری را بدید!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
3
به لطف خدا توافق مورد رضایت طرفین انجام شده فقط مانده تاریخ باز گشایی سفارتخانه ها که آن هم قبول کنیدبیشتر به نفع ایران است ما با آمریکا رابطه داشته باشیم اسرائیل زودتر از بین می رود واگر جنگ سرد بر قرار باشد اسرائیل روز به روز بیشتر احساس امنیت می کند. دیگر اینکه هیاهو کننده های داخلی به جای چپاول میروند دنبال تولید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
راست میگه بنده خدا مگه کدوم کشوری غیر از ژاپن از آمریکا بیشتر ضربه خورده ولی با تفاهم و سیاست درست و همزیستی تونسته جزء بهترین کشورها بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
1
13
درود بر دکتر ظریف و یارانش
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
5
1
تازه امروز هم توافق بشه میاد تهران تا 15 روز بعد تصمیم گیری بشه.
کلا سرکاریم خیلی سرکاریه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
11
به همه ايرانيان وطن دوست از صميم قلب تبريک ميگم. اميدوارم عده اي افراطي در داخل کشور که به تنها چيزي که فکر نمي کنند صلاح مردم است، شيريني اين بهبود رابطه ايران با دنيا را به کام ملت تلخ نکنند.
hassan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
1
6
درود بر مرد تاریخ زمان روحانی سرافراز " زمان رای گیری فقط بخاطر کلید "نماد عزت و سربلندی" رای دادیم و حالا دیدیم واقعیت داشت
saeed
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
2
1
اینها همش کار هاله نوره دیگه
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
7
لب دوستان ایران و ایرانی لبخند
و چشم دشمنان و وطن فروشان گریان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
7
الان دیدم شبکه خبر در پس زمینه گفتگو نوشته"12 سال مذاکره". آخه کیفیت مذاکرات زمان جلیلی که هر وقت برمیگشت چندتا قطعنامه علیه ما صادر میشد با تیم کنونی که متخصص هستند و کار بلد ، برابرند؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
5
حالا نوبت روحانیه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
1
7
مدير محترم سايت

از اينكه خوشحاليد و خبر خوشحالي را به مردم هديه كرديد كمال تشكر را دارم . الان هركسي از اين خبر خوشحال كننده ناراحت شود، معلوم مي شود كه پيرو خط نتانياهو ...است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
6
صدا سیما یک طوری داره برنامه پخش می کنه انگار ....حمله کرده اروپا رافتح کرده ....این مصادره موفقیت تیم دیپلماسی جفای بزرگی است والا به مولا
ناشناس
|
France
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
0
یعنی ۲۵ سال کار وتحقیق و تولید اورانیوم و از دست دادن صدها محقق و تکنسین در این راه که هزینه ایی بالغ بر سیصد میلیارد دلار داشت همه دود هوا شد، حالا شعار بدهید...، ترکمانچایی دیگر!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
14
3
توافق با شیطان حرام است... مردم از خطوط قرمز عقب نمی ایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
0
امروز ایران و ایرانی خوشحال و ..دشمن ما نتانیاهو و عده ای ... به قول خودشون اندوهگین باشد که تاریخ درس زندگی دهد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
2
خدا قوت دکتر ظریف
خدا قوت روحانی عزیز
امیدوارم مثل امروز همیشه قاطع باشی
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
3
خدا قوت دکتر ظریف
خدا قوت روحانی عزیز
امیدوارم مثل امروز همیشه قاطع باشی
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
4
0
ضمن عرض خسته نباشید و خدا قوّت بجناب دکتر ظریف و همکارشان ولی با توجه به محدودیت های هشت ساله ای که در زمینه موشکهای بالستیکی ایران وارد کردند که امری نظامی و دفاعی محسوب شده و هیچ ربطی بموضوع هسته ای نداشته و ندارد در این توافقنامه آورده شده گمان کنم شورایعالی امنیت ملّی و مجلس شورای اسلامی بر آن اشکال وارد کنند و از دیدگاه منِ شهروند ایرانی اگر این اتفاق از سوی ارگانهای بلند پایه و حساس ایران(شورایعالی امنیت ملّی و مجلس شورای اسلامی) پیرامون اشکال واردکردن در مورد این بند از توافقنامه شکل بگیره بنظرم کاری درست و کارشناسی شده باشد و پایان کلامم را با سخنی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به پایان میرسانم که فرمودند: فردای مذاکرات استکبار ستیزی ادامه دارد و آمریکا مصداق اتّم استکبار است.
محمدامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
4
0
دولت محترم تدبیر و امید! بگذارید تائیدیه های توافقنامه را از شورایعالی امنیت ملّی و شورای نگهبان بگیرید و بعد مقدمات جشن هسته ای را فراهم کنید...
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
4
با سلام و تبریک این پیروزی بزرگ به ملت ایران که سال ها چشم انتظار این توافق را داشتند همچنین از جناب ظریف و تیم مذاکره کننده هم تشکر میکنم که چهره ای خوب از کشورمان را به نمایش گذاشتند که واقعا کار ایشان قابل تقدیر و تحسین است. البته یک عده ای در داخل کشور نیز ساز مخالفت خواهند زد که طبیعی است چون منافعشان در عدم توافق است.
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
0
دلواپسین اجرایی برای اینکه ...خودشونو نشون بدند
و از اینکه دلشون نمیاد ملت راضی باشد
و اصلا دلشون برای ایران وو ایرانی نمیسوزه بجز جیب خودشان

چند قانون ضد مردمی اعلام میکنند.

و شروع میکنند به بازرسی های غیر قانونی تو خیابونها
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
0
ناشناس:

دزدی و اختلاس چی؟
همجواری و همسایگی با دزدان وطن فروشان هم حرام است و هم گناه و مضر
علی
|
United States of America
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
3
سلام و عرض تبریک و خسته نباشید به دکتر ظریف و این ک اقای دکتر روحانی تبریک می گوییم شما در دور بعد هم رییس جمهور ایران هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
0
2
بعد از مدتها این بهترین خوشحالی سیاسی بود که داشتم
خدا نگهدارت و همیشه سرافراز باشی ظریف جان
دلواپس باغیرت
|
-
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
2
0
کدوم توافق اخه مردمو سر کار گزاشتین واقعا ببینید چه بر سر مردم اومده بیخود میریزن تو خیابون
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین