کد خبر: ۳۰۵۰۹۱
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳

رونمایی از بیست اثر خطی/ از قرآن هشت گوشه زندیه تا گلستان سعدی و فیه مافیه و گلشن راز

طی مراسمی از بیست اثر خطی در حوزه‌های قرآنی، علمی، فرهنگی و هنری به همت مرکز دائره‌المعارف انسان‌شناسی موزه آثار نسخ خطی و فرهنگی هنری دکتر محمدصادق محفوظی رونمایی شد.
آفتاب‌‌نیوز : به همت مرکز دائره‌المعارف انسان‌شناسی موزه آثار نسخ خطی و فرهنگی هنری دکتر محمدصادق محفوظی عصر روز شنبه طی مراسم باشکوهی با حضور جمعی از اصحاب فرهنگ، دانش، هنر و ادبیات بیست اثر خطی در حوزه‌های قرآنی، علمی، فرهنگی و هنری رونمایی شد.

براساس این گزارش دکتر محمدصادق محفوظی رئیس مرکز دائره‌المعارف انسان‌شناسی موزه آثار نسخ خطی و فرهنگی در این خصوص اظهار داشت: بذل‌توجه اهل فرهنگ و هنر نسبت به نسخ و مکتوبات نشانگر عزم و ارادت آنان است و حال که این آثار طی سال‌ها حفظ‌شده به‌عنوان یادگار از سوی ما برای آیندگان خواهد ماند.

وی ادامه داد: نسخه‌های خطی و فهرست‌نگاری موضوعی کاملاً تخصصی و بسیار دقیق در سال‌های اخیر است که اینک به شکلی مدرن درآمده است و این در حالی است که موضوع مذکور در حوزه‌های شناخت نسخه و نوع کاغذ و قدمت و شخص نویسنده بسیار پراهمیت است که فهرست‌نگاران به آن توجه ویژه دارند.

محفوظی افزود: نکته بسیار ویژه این است که کسانی که سال‌ها عمر خود را در حوزه کتابشناسی سپری کرده‌اند کسانی هستند که همواره بر قله‌های انسانی نشسته‌اند و تمام هم‌ و غم خود را صرف این کرده‌اند که محتوای کتاب‌ها اصیل و حقیقی باقی بمانند.

رئیس مرکز دائره‌المعارف انسان‌شناسی موزه آثار نسخ خطی و فرهنگی هنری دکتر محمدصادق محفوظی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر شناخت کتاب در کشور ما به موضوعی تأسف‌بار دچار شده و این در حالی است که باید به یاد داشته باشیم ملتی که از محتوا و پایه و ریشه‌های فرهنگی خود دور شود انگار که از پدر و مادر و هویت فرهنگی و انسانی خود فاصله گرفته و در چنین شرایطی لازم است علمای بزرگ کشور به منظر عمومی جامعه امروز ما نگاهی عمیق بیفکنند.

دکتر محفوظی با اشاره به آمارهای موجود در حیطه کتاب‌خوانی جامعه امروز اظهار داشت: بی‌تردید این باعث شرمساری خواهد بود که سرانه مطالعه در کشور ما این‌قدر پایین است و نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود و این در حالی است که کسی نمی‌تواند مدعی شود چنین جامعه‌ای توانایی گفت‌وگو با جوامع جهانی را در حوزه‌های علمی و دانشی و فرهنگی داشته باشد.

وی با انتقاد از متولیان فرهنگی کشور نسبت به بی‌توجهی عمومی در ارتباط با فرهنگ مطالعه گفت: امیدوارم نگاهی عمیق به موضوع مطالعه، جامعه را به لایه‌های عمیق‌تر فرهنگی و هنری رهنمون سازد.

گفتنی است بیست اثر خطی رونمایی شده عبارت‌اند از: بیاض دیوان اشعار و قصاید سلمان ساوجی، گلستان سعدی متعلق به دوران صفوی، مرقع به قلم عبدالکریم تهرانی، فیه مافیه جلال‌الدین بلخی رومی، حدیقه در عرفان که به جهت فتحعلی شاه قاجار نوشته شده است، ذخیره خوارزمشاهی قرن ششم هجری قمری، مثنوی معنوی به قلم نسخ و ریحان و نستعلیق، کلیات سعدی مربوط به سنه ۱۰۰۹ هجری قمری، چند رساله در لوح محفوظ سنه ۱۲۹۳ هجری قمری، شرح گلشن راز، شاهنامه به خط غبار نستعلیق دوره قاجار، قرآن هشت‌گوشه دوران زندیه، کتاب دعای احمد نیریزی، قرآن کامل روی پوست، دیوان حافظ به خط سلطان‌علی مشهدی، شرح گلشن راز مربوط به دوران صفوی، دیوان حافظ به کتابت محمداسماعیل شیرازی، ورق قرآنی کوفی اندونسی قرن ۶ هجری قمری، مقامات حریری سنه ۱۱۱۱ هجری قمری و چند رساله در طب به کتابت محمدابن نورالله قاری حسینی.

این گزارش حاکی است در این مراسم صاحب‌نظران و کارشناسان ممتازی همچون استاد مهدی محقق، دکتر میرجلال‌الدین کزازی، استاد عبدا... انوار، استاد مشعشعی، استاد مهدی عتیقی، استاد مهدیه الهی قمشه‌ای، پروفسورسید حسن امین و تنی چند از دیگر اساتید حوزه فرهنگ و هنر به ایراد سخنرانی پرداختند و هر یک، کتب و نسخ رونمایی شده را معرفی کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین