کد خبر: ۳۰۵۲۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱

گفت‌وگوهای مستقیم ایران و امریکا چگونه آغاز شد؟

این روزنامه اشاره کرده که ایران این درخواست را به مظنور آزمودن دولت باراک اوباما رییس جمهوری امریکا و میزان تعهد و صداقت او برای بهبود روابط دو کشور انجام داده است تا از این طریق بهبودی در روند گفت‌وگوهای هسته ای صورت گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 روزنامه امریکایی "وال استریت ژورنال" با انتشار گزارشی مدعی شده که ایران در اواخر سال 2009 میلادی به طور پنهانی با کاخ سفید ارتباطاتی را برقرار کرده و در نتیجه آن اسامی زندانیان ایرانی در زندان‌های امریکا را خواستار شده است. این روزنامه اشاره کرده که ایران این درخواست را به منظور آزمودن دولت باراک اوباما رییس جمهوری امریکا و میزان تعهد و صداقت او برای بهبود روابط دو کشور انجام داده است تا از این طریق بهبودی در روند گفت‌وگوهای هسته‌ای صورت گیرد. 

به گزارش خرداد، روزنامه "وال استریت ژورنال" در ادامه گزارش خود مدعی شده که ایران خواسته‌های بیشتری را نیز از امریکا مطرح کرده و در این‌باره نوشت: پیام‌های پنهانی رد و بدل شده میان ایران و امریکا از طریق سلطان "قابوس" پادشاه عمان بوده است. ایران همچنین خواستار ارائه فهرستی از گروه‌های اپوزیسیون معاند شده که علیه ایران فعالیت می‌کنند و همچنین خواسته تا روادید صادر شده از سوی امریکا برای دانشجویان ایرانی افزایش یابد.
 
این روزنامه امریکایی در ادامه گزارش خود به نقل از منابع آگاه، افزوده است که امریکا با بخشی از این درخواست‌ها از جمله با آزادی چهار زندانی ایرانی در امریکا و بریتانیا موافقت کرده است که دو نفر آنان متهم به قاچاق اسلحه شده بودند، یک نفر دیپلمات ارشد بازنشسته‌ای بوده و یک نفر دیگر نیز دانشمند سرشناسی بوده که به اتهام صادرات غیرقانونی به ایران بازداشت شده بود." 

این روزنامه در ادامه مدعی شده که این پیام‌های رد و بدل شده بوده که در نهایت به آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان ایران و امریکا در سال 2013 میلادی کمک کرده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین