کد خبر: ۳۰۵۴۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
روز آخر مذاکرات هسته‌ای و عقب‌نشینی‌ ایالات متحده

ایندیپندنت: اوباما و کری دست به قمار زده‌اند/در چنین مواقعی همیشه ایران برنده است

پس از 12 سال قطع و وصل شدن مذاکرات، امشب قرار است نتیجه نزدیک به 2 سال مذاکرات بی‌وقفه، مشخص شود. البته احتمال زیادی وجود دارد که نتیجه قطعی آن پس از چند روز اعلام شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- قرار است به‌ازای برداشته‌شدن تحریم‌ها، غرب اجازه بازرسی از برخی سایت‌های ایران را داشته باشد و با دانشمندان هسته‌ای این کشور مصاحبه کند؛ مسئله‌ای که گروه‌های مختلف در ایران، درباره آن تعصب دارند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از ایندیپندنت، آخرین دور از مذاکرات در وین قرار است بر روی آینده تشکیلات هسته‌ای ایران تمرکز کند. برنامه‌ای که مخالفانی هم در غرب دارد و هر در منطقه. علیرغم آنکه ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌ش صلح‌آمیز است و حق توسعه تشکیلات هسته‌ایش را دارد اما همچنان غرب اصرار به گرفتن ضمانت از او دارد.  

وقتی آفریقای جنوبی برنامه هسته‌ای نظامی‌اش را در سال 1991 متوقف کرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیاز به اطمینان یافتن از اقداماتی که این کشور در گذشته انجام داده بود داشت. جان کری وزیر خارجه که قبلاً درخواست‌های آژانس را خط قرمز نامیده بود، هم‌اکنون عقب‌نشینی‌ای در سیاست خارجی ایالات متحده انجام داده است و می‌گوید ایران نیازی به افشای اقدامات گذشته‌اش ندارد چون «نگرانی ما درباره آینده است».

از طرف دیگر هیئت ایرانی درباره خروج وزیر امور ایران از وین گفته‌اند که از پیش تعیین شده بوده و به منظور رایزنی بیشتر صورت گرفته است. اما دیپلمات‌های غربی ادعا می‌کنند که ایران از آنچه پیشتر در لوزان به تفاهم رسیده عقب‌نشینی می‌کند. با این وجود کاخ سفید با وجود ناراحتی کنگره، توافق بد را به عدم توافق ترجیح می‌دهد. در واقع اوباما و کری در این زمینه دست به قمار زده‌اند. متاسفانه در چنین مواقعی همیشه ایران برنده شده است.   
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین