کد خبر: ۳۰۵۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
مدیر کل دفتر پایش فراگیر محیط زیست خبر داد:

روزهای پاک شهرهای تهران، شیراز و مشهد در بهار امسال افزایش یافت

بررسی مقایسه ای کیفیت هوای هشت کلانشهر کشور در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که روزهای پاک کلانشهرهای تهران، شیراز و مشهد 5 تا 20 درصد افزایش داشته است.
آفتاب‌‌نیوز : «شینا انصاری» مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اعلام این خبر، گفت: هوای تهران در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 93 با افزایش محدود روزهای «پاک» و درعین حال افزایش قابل ملاحظه روزهای «سالم» و «ناسالم» روبه رو بود.

وی افزود: رقم روزهای پاک در شهرهای اصفهان، کرج و تبریز با روند کاهش نسبی از 5 تا 15درصد روبه رو بود ، اما در عین حال در هیچ یک از این کلانشهرها روز بسیار ناسالم و خطرناک گزارش نشده است.

انصاری ادامه داد: از مجموع روزهای سه ماهه نخست امسال، در مشهد 17.20 درصد روز پاک، 74.19 درصد سالم و 8.60 درصد روزها در شرایط ناسالم برای گروه های حساس بود.
وی افزود: همچنین در شهر اصفهان در سه ماهه اول سال جاری 94.6 درصد روزها سالم و مابقی ناسالم بود.

انصاری درباره هوای کرج گفت: شهر کرج در فصل بهار سال جاری با 2.15 درصد روز پاک، 62.35 درصد روز سالم، 33.3 درصد روز ناسالم روبه رو بود . علاوه براین برای گروه های حساس 1.07 درصد روزها ناسالم برای همه گروه ها بود.

به گفته وی در کلانشهر تبریز هم در مدت مورد بررسی امسال 31.18 درصد روزها پاک، 43.01 سالم و 8.60 درصد روزها ناسالم بود.

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در این مدت در استان خوزستان 41.93 درصد روزها سالم ، 53.7 درصد روزها ناسالم و 2.15 درصد روزها خطرناک اعلام شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در زمینه استاندارد سازی سوخت یورو 4 در کشور و توزیع آن در کلانشهرها، توجه به سوخت مناسب برای صنایع به عنوان منابع ثابت آلودگی هوا و به خصوص عدم استفاده از سوخت فسیلی میان تقطیر برای نیروگاه ها، مشکل آلودگی ناشی از گازهای آلاینده مانند منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن در کلانشهرها شاخص نیست و مشکل اصلی در بحث آلودگی هوای کلانشهرهای کشور ذرات معلق 10 و 2.5 میکرون است.

انصاری گفت: یکی از پارامترهای شاخص در آلودگی هوای کلانشهرها در سالهای 89، 90 و 91 ترکیبات آلی فرار نظیر بنزن، اولفین ها و ترکیبات آروماتیک به دلیل توزیع سوخت غیر استاندارد در آن سال ها بوده است که در حال حاضر براساس سنجش هایی که در هوای شهر تهران صورت گرفته این ترکیبات به میزان قابل توجهی کاهش یافته اند.

وی افزود: به طور کلی غلظت آلاینده ها تابع عوامل مختلفی همچون خصوصیات و نحوه انتشار آلاینده ها، پارامترهای جوی مانند اندازه و جهت باد، میزان افت اتمسفری، رطوبت نسبی و زمان و فصل هستند و طبیعتا خشکسالی و کاهش بارندگی در تشدید کانون های گرد وغبار و پراکنش ریزگردها بسیار موثرند.

طبق این گزارش تطبیقی، روند کیفیت هوای شش کلانشهر مهم کشور در سه ماهه اول امسال نسبت مدت مشابه سال 93 به شرح ذیل است:

** شهر تهران

در سه ماه اول سال 93 تعداد روزهای پاک در شهر تهران 7 روز بود که این رقم در مدت مشابه سالجاری 10 روز بوده است، 79 روز سالم در سال 93 و 62 روز سالم در سالجاری ، 7 روز ناسالم در سال 93 و 21 روز ناسالم در سالجاری بوده است.

**استان البرز

هوای استان البرز نیز در سه ماه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است به طوری که 67 روز سالم در سال 93 گزارش شده بود در حالی که در مدت مشابه سالجاری 58 روز سالم بوده است.

** استان اصفهان

در سال 93 روزهای سالم 89 روز بوده است در حالی که در مدت مشابه سالجاری 88 روز سالم گزارش شده است، روزهای ناسالم 4 روز و مدت مشابه سالجاری 5 روز بوده است.

** استان خراسان رضوی

هوای خراسان رضوی در سه ماه اول سال 93 هوای پاک 10 روز و مدت مشابه سالجاری 16 روز گزارش شده است، 74 روز هوای سالم در سال 93 و 69 روز در سال 94، همچنین 9 روز ناسالم در سال گذشته و 8 روز ناسالم در سالجاری بوده است.

** شهر تبریز

کیفیت هوای تبریز نیز کاهش یافته است به طوری که در سه ماه اول سال 93 تعداد روزهای پاک 50 روز بود ما در مدت مشابه سالجاری 29 روز پاک گزارش شده است و 41 روز سالم برای سال 93 و 40 روز سالم برای سالجاری اعلام شد.

** استان خوزستان

کیفیت هوای استان خوزستان نیز بسیار کاهش یافته است به طوری که در دو سال گذشته روز پاک گزارش نشده است، تعداد روزهای سالم در سال 93، 73 روز بود اما در مدت مشابه سالجاری 39 روز بوده است، همچنین در دو سال 93 و 94 در مدت مشابه دو روز خطرناک گزارش شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین