کد خبر: ۳۰۵۴۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳

آقای احمدی نژاد به این روایت خاتمه دهید

اگرچه متکی یک بار به صراحت در برنامه تلویزیونی شناسنامه و به طور نیمه مفصل به روایت حاشیه های سفر سنگال پرداخت اما لجاجت تیم احمدی نژاد برای القای روایت نادرست نشان دهنده این است که این تیم هنوز نتوانسته خود را از زیر بار فشار این برکنار غیر معقول خلاص کند .
آفتاب‌‌نیوز : این روزها روایت دست چندم رئیس جمهور سابق در خصوص عزل منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در سنگال در حاشیه یک دیدار دانشجویی به خط خبری بسیاری از رسانه ها تبدیل شده و این در حالی است که روایت نادرست محمود احمدی نژاد در این سال ها به خوبی برای اهالی رسانه و سیاست آشکار شده است . هر چند هنوز ابعاد این حادثه ناگوار که آبروی کشور را در عرصه بین المللی در خطر انداخت به خوبی مشخص نیست اما ظاهرا سکوت معنادار وزیر اسبق این روزها رئیس سابقش را به وارونه نمایی واقعیات انداخته است .

به گزارش افکارنیوز ، حادثه ای که در آذرماه سال ۸۹ و در میان بهت و حیرت جامعه به وقوع پیوست شاید برای اولین بار و آخرین باری در تاریخ بود که نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در یک سفر رسمی و کاری و در حالی که در حال ابلاغ پیام رئیس جمهور کشورمان به رئیس جمهور یک کشور آفریقایی بود از زبان رئیس آن کشور از عزل ناگهانی خود در حین سفر مطلع شده و حواشی آن تا سال ها به قطع رابطه دیپلماتیک دو کشور و از بین رفتن آبروی ایران در محیط بین الملل منجر می شود .

از ابتدای برکناری بحث برانگیز متکی در سفر سنگال حاشیه های این برکناری با پیگیری های جدی رسانه ای دنبال شد اما در این میان کلید اصلی گره این موضوع ترجیح داد به جای هیاهو و افشاگری های مرسومی که شاید هر کس به جای او بود در پیش می گرفت راه سکوت اخلاق مدارانه را انتخاب کند .در این میان البته دلجویی و تفقد رهبر معظم انقلاب از متکی و توصیه ایشان به وی مبنی بر عدم طرح اصل موضوع تا بعد از دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد هم دلیل محکم دیگری برای روزه سکوت وزیر خارجه اسبق کشورمان بود .

باید توجه داشت که ابعاد موضوع برکناری رئیس دستگاه دیپلماسی در یک سفر کاری شاید تا سال های سال در تاریخ سیاسی این کشور مورد تحلیل و کنکاش های فروانی قرار گیرد اما هیچ کس در هیچ جایگاهی حق ندارد یک واقعه تاریخی را به جای روایت ، مطابق سلیقه خود تحلیل کند . آنچه که این روزها به نقل از احمدی نژاد در برخی رسانه ها و با شیطنتی خاص منتشر و سپس در دیگر رسانه ها هم منعکس شده بیشتر از آنکه حاصل پاسخ رئیس جمهور سابق به پرسش یک دانشجو باشد ناشی از یک سناریوی از پیش تعیین شده و منسجمی است که برای روایت موضوع برکناری متکی در سنگال توسط حلقه اطرافیان احمدی نژاد و شاید با تایید او تهیه شده است چه اینکه این روایت بدون حتی یک کلمه پس و پیش بارها و به مناسبت های مختلف در قالب پرسش و پاسخ احمدی نژاد با اقشار مختلف منتشر شده است .

با کمی کنکاش در متن ماجرای روایی می توان به راحتی به تناقضات میان سخنان رئیس جمهور سابق با اصل واقعیت رسید . به نظر می رسد احمدی نژاد که به مانند همه کارهای هیجانی دوران قدرتش هیچ توجیه منطقی برای این ابهامات سیاسی خود پیدا نمی کند تنها تلاش دارد بهانه های مناسبی را برای حامیان و هواداران فعلی اش دست و پا کند تا به وسیله آن ها بتواند بر روی اقدامات گذشته اش سرپوش بگذارد . اگرچه متکی یک بار به صراحت در برنامه تلویزیونی شناسنامه و به طور نیمه مفصل به روایت حاشیه های سفر سنگال پرداخت اما لجاجت تیم احمدی نژاد برای القای روایت نادرست نشان دهنده این است که این تیم هنوز نتوانسته خود را از زیر بار فشار این برکنار غیر معقول خلاص کند .

اما در این خصوص چند نکته جهت یادآوری به سناریو نویسان الزامی به نظر می رسد:

اول اینکه در خصوص اینکه آقای متکی وزیر احمدی نژاد نبودند خوب است ایشان کمی به حافظه تاریخی خود رجوع کنند چرا که هیچ کس آقای احمدی نژاد را مجبور نکرده بود در سال ۸۴ و ۸۸ منوچهر متکی را برای تصدی وزارت خارجه به مجلس معرفی کنند . البته آقای احمدی نژاد در بدو انتخابشان دو گزینه دیگر هم برای این پست در نظر داشتند که هیچ کدام به دلیل سوابق کم و آشنا نبودن با کلان اداره این وزارتخانه مهم در سطوح عالی نظام با موافقت روبرو نشده بودند .

دوم اینکه آقای احمدی نژاد در ماجرای دیپلمات ها ظاهرا این موضوع را فراموش کرده اند که سفرا با معرفی وزیر خارجه و امضای رئیس جمهور عازم ماموریت می شوند و اگر قصوری در این زمینه بوده ناشی از عملکرد رئیس جمهور نیز هست چه اینکه اصرار های فراوان احمدی نژاد برای به کار گیری مجموعه افراد خاص در سفارتخانه ها خود یکی از عوامل نارضایتی متکی از این دخالت های غیر اداری بوده است .

سوم اینکه اظهار نظر احمدی نژاد در خصوص اینکه سه ماه آقای متکی را پیدا نمی کرده است تا حکم برکناری اش را به او اطلاع دهد نیز در عصر فناوری اطلاعات و در شرایطی که امکان ندارد وزیر خارجه سه ماه در کشور نبوده و در محل هیئت دولت و یا وزارت خارجه حاضر نشود بیشتر به یک لطیفه شبیه است . تاریخ حضور متکی در جلسات دولت و یا جلسات شورای امنیت ملی و حضور وی در نشست ها و جلسه های گوناگون دیگر دلیل محکمی بر این ادعای نادرست است که حتی به فرض صحت در زمانه ای که با یک تلفن می شود هر فردی را پیدا کرد بسیار عجیب به نظر می رسد .

چهارمین نکته ای که خوب است سناریو نویسان به آن توجه کنند این است که اولا وزیر خارجه برنامه سفرش به هر کشور خارجی را طبق پروتکل یک ماه قبل به دفتر رئیس جمهور ارائه می کند ثانیا در موضوع سفر سنگال نظام و حتی خود احمدی نژاد به دلیل حاشیه های موضوع نیجریه و از طرفی تلاش اروپا برای قطع روابط آفریقا با ایران تاکید زیادی روی انجام آن داشتند و حتی متکی در این سفر حامل پیام رسمی را از طرف احمدی نژاد برای عبدالله واد بوده است که رسانه های دولتی وقت مانند خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز رسما به آن اشاره داشته اند حال چگونه می شود به راحتی منکر همه این اتفاقات و روایت یک داستان دروغ شد؟

پنجمین نکته اینکه منوچهر متکی در برنامه شناسنامه به صراحت تاکید کرد که اولا با هواپیمای مسافر بری و نه با جت شخصی عازم سنگال شده است و ثانیا برنامه دقیق بازگشت خود و همچنین سفر کوتاهی کشور کنیا که در مسیر بازگشت بوده است را قبلا به اطلاع احمدی نژاد رسانده است اما حالا بالاترین مقام اجرایی سابق کشور در حالتی کودکانه تاکید می کند که من فکر کردم که متکی یک روز قبل بر می گردد و وقتی گفتم حکم اعلام نشود تا از بازگشت متکی اطمینان حاصل شود کسی به حرفم گوش نکرد . آقای احمدی نژاد خوب است به این سوال پاسخ دهند که وقتی قدرت تسلط بر اعضای دفتر خود را نداشته اند چگونه بر یک کشور حکومت می کردند؟

نکته ششم اما واقعا جالب است . آقای احمدی نژاد تاکید می کند هنگام اعلام حکم متکی در سنگال ایشان در هیچ جلسه رسمی حضور نداشته است در حالی که خود متکی و مقامات سنگال تاکید داشته اند که این موضوع در جلسه رسمی منوچهر متکی با رئیس جمهور سنگال افشا می شود و وزیرخارجه آن کشور موضوع را به متکی منتقل می کند . به راستی اگر این اتفاق در یک جلسه رسمی نیفتاده بود چرا کشور سنگال آن را توهین رسمی به خود قلمداد کرد و سفیرش را از تهران فراخواند و تا سال گذشته روابطش با ایران را قطع کرد؟

هفتم اینکه اساسا کارویژه وزیر خارجه حضور در مجامع بین المللی و سفر به کشورها برای توسعه روابط در زمینه های گوناگون است و مثال معروفی در روابط بین الملل وجود دارد که می گوید دفتر کار وزیر خارجه باید در هواپیما باشد حال چگونه محمود احمدی نژاد برای توجیه اقدام اشتباه خود تصریح می کند که متکی به معاونانش از ماه ها قبل گفته که برایش سفر خارجی هماهنگ کنند؟ آقای احمدی نژاد سفر به کشورهای خارجی اصلی ترین ماموریت یک وزیر خارجه است چرا که وی در دفتر کارش در تهران امور مهمی برای انجام ندارد .

هشتم اینکه اگر واقعا شما متکی را در سیاست خارجی فردی ناکارآمد می دانستید چرا به وی پیشنهاد حضور در معاونت انرژی اتمی و معاونت بین الملل رئیس جمهور را دادید؟

آقای احمدی نژاد ! شما که با موازی کاری که اتفاقا مورد انتقاد رهبری در سیاست خارجی هم قرار گرفت تلاش داشتید این عرصه را به مانند سیاست داخلی خود به جایگاه رفتار های پوپولیستی بدل کنید خوب است کمی هم به جای فرافکنی پاسخگو باشید .

عزل متکی در سنگال تنها آبروی کشور را در جهان خفیف کرد و هیچ دستاورد دیگری نداشت . احتمالا شما در ذهنتان هدف خاصی برای عزل اینگونه متکی طراحی کرده بودید تا به مانند همه عزل و نصب های عجیب و غریب و پرتعدادتان در طول دو دولت خاطره همه کارهای غیر معقولانه را تنها به نام خود ثبت کنید اما بهتر است بدانید مردم بهتر از هرکس دیگر به قضاوت درباره این رفتار های شما می نشینند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
0
0
سوم اینکه اظهار نظر احمدی نژاد در خصوص اینکه سه ماه آقای متکی را پیدا نمی کرده است تا حکم برکناری اش را به او اطلاع دهد نیز در عصر فناوری اطلاعات و در شرایطی که امکان ندارد وزیر خارجه سه ماه در کشور نبوده و در محل هیئت دولت و یا وزارت خارجه حاضر نشود بیشتر به یک لطیفه شبیه است
در مورد متن فوق باید عرض کنم:
یادم هست که اقای احمدی نژاد در یکی از سخرانی ها یش (شاید مصاحبه) گفت من انقدر کار دارم که وقت نمی کنم از از فناوری اطلاعات مثل اینترنت موبایل و.... استفاده کنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
0
سوتی وضعف مدیریتی ایشان یکی دوتانیست که بشودرویش ماله کشید...
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
0
1
دلیل هر چه بوده باشد نحوه برداشتن یک وزیر به ان شکل با هیچ توضیحی منطقی نمیشود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین