کد خبر: ۳۰۵۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸

خرم: تلاش ایران پیش بردن مذاکرات طبق چارچوب‌های مدنظرش است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 تلاش می‌کنند تا تمام چارچوب‌های مورد نظر خود را با کمترین تعهدات به دست آورند.
آفتاب‌‌نیوز :
علی خرم در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در رابطه با روند مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 اظهار کرد:‌ این مذاکرات تاکنون سیر طبیعی خود را طی کرده است و هم‌اکنون طرف ایرانی، آمریکایی و اعضای 1+5 آخرین تلاش‌های خود را برای دستیابی به یک توافق خوب انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: قطعا هر یک از طرف‌ها نظرات خود را مطرح می‌کنند و هر یک فکر می‌کنند با دیدگاهی که ارائه می‌کنند می‌توانند مذاکرات را به نحوی مطلوب به سرانجام برسانند. به همین ترتیب طرف ایرانی تلاش زیادی می‌کند تا طبق چارچوب‌های خود مذاکرات را پیش ببرد و اعضای گروه 1+5 هم می‌خواهند مورد شماتت دولت‌های خود قرار نگیرند.

وی با بیان این‌که «تلاش برای دستیابی به اهداف هر یک از طرفین مذاکرات باعث شده است تا روند گفت‌وگوها کمی با تاخیر مواجه شود»،‌ افزود:‌ در سطح داخلی هم در داخل ایران و آمریکا گروه‌ها و افرادی علیه روند گفت‌وگوها تبلیغ کرده و اعلام می‌کنند که دستاوردهای مذاکرات چندان مطلوب نبوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: به نظر می‌رسد تا امروز طرفین مذاکره بر روی کلیه موضوعات محتوایی صحبت کرده‌اند و همه موارد برای آن‌ها روشن است و دیگر مطلب مجهولی در رابطه با محتویات وجود ندارد، ولی قبول شرایط تعیین شده از سوی طرفین بسیار سخت است؛ چراکه واهمه دارند در صورت پذیرش مسئولیت‌ها در نهایت متوجه شوند مطلبی که پذیرفته‌اند با آن‌چه که گمان می‌کردند قرار است انجام دهند تفاوت دارد. به همین دلیل اعضای 1+5 و آمریکا سعی دارند شرایط مطلوبی را برای خود فراهم کرده و یا به ایران تحمیل کنند و ما هم تا جایی که برای‌مان امکان داشته باشد تلاش می‌کنیم هرچه کمتر زیر بار تعهدات به ویژه تعهدات مربوط به پروتکل الحاقی برویم که همه این موارد باعث تمدید مذاکرات شده است.

وی ابراز عقیده کرد: این‌که برخی می‌گویند فقط یک طرف به ادامه مذاکرات احتیاج دارد، غلط است؛ چراکه همه طرفین به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات نیازمند هستند. به غیر از آمریکا ممکن است برخی کشورهای حاضر در مذاکرات با سایر قدرت‌های منطقه‌ای به نوعی سازش کرده باشند تا شرایط را برای ایران سخت‌تر کنند ولی هدف آمریکا از انجام مذاکرات موفقیت‌آمیز با ایران دستیابی به استراتژی جهانی مورد نظرش است.

وی هم‌چنین با بیان این اعتقاد که « در مقابل آمریکا که قصد در افتادن با ایران را ندارد کشورهایی مانند فرانسه و انگلیس به نمایندگی از قدرت های منطقه تلاش می‌کنند تا در مذاکرات هسته‌ای تعهدات بیشتری را به عهده ایران بگذارند» ادامه داد: بنابراین همه طرف‌های مذاکرات به نتیجه بخش بودن این گفت‌وگوها نیاز دارند اما نیازها بر اساس منافع و امنیت ملی هر کشوری می تواند جداگانه تعریف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین