کد خبر: ۳۰۵۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
سخنگوی دولت، پیش از خطبه‌های نماز جمعه:

قبول داریم نقص‌هایی وجود دارد ولی ان‌شاء‌الله خدا به منتقدین هم انصاف می‌دهد

نوبخت گفت: از منتقدین هم تشکر می کنیم ولی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتقاد از عمل آسانتر است. ما قبول داریم نقصان هایی وجود دارد ولی ان شاء الله خدا به منتقدین هم انصاف می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی دولت دستاوردهای یک سال گذشته این قوه در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی را تشریح کرد.قبول داریم نقص‌هایی وجود دارد ولی ان‌شاء‌الله خدا به منتقدین هم انصاف می‌دهد محمدباقر نوبخت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران درباره اقدامات دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی در سال گذشته اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم که دنیا دو جنگ مجموعا ده ساله را پشت سر گذاشته بود ، سیاست بر این شد که با هم در قالب پیمان های تجاری همکاری کنند و غنایم جنگ را تقسیم کنند و هر کشوری که می خواست مستثنی شود را تحریم می کردند.

به گزارش آفتاب، وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که ما خواستیم از زیر یوق این تقسیم بندی خارج شویم ،‌ از 1979 تا سال 2012 مجموعا 36 بار جمهوری اسلامی ایران را به طرق مختلف تحریم کردند؛ شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم های ظالمانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

وی با بیان اینکه با تحریم های ظالمانه سعی کردند ما را فلج کنند ، گفت: چه انتظاری از یک رهبر نکته‌سنج است جز اینکه مسئولین را راهنمایی کنند تا از این گردنه سخت خارج شوند، ایشان 24 راه را به ما نشان دادند تا از این شرایط خارج شویم.

سخنگوی دولت با اشاره به برخی از رهنمودهای رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: به محض اینکه این رهنمودها در 29 بهمن 92 به سران قوا ابلاغ شد، رئیس جمهور محترم آن را در اول اسفند 92 به معاون اول ابلاغ کردند. ما تلاش کردیم دستگاه های مجری این 24 سیاست را مشخص کنیم و از آن‌ها برنامه خواستیم و سپس برنامه ها را اصلاح و تصویب کردیم تا اجرا شود.

نوبخت با بیان اینکه الان یک سال از ابلاغ این سیاست ها می گذرد، گفت: وزارت نفت در این مدت با تاسی از این سیاست ها موفق شد که صادرات محصولات پتروشیمی را 23/5 درصد افزایش دهد، 6 ردیف پالایشی پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی همراه با سه سکوی تولیدی را به طور کامل راه اندازی کند، چهار ردیف پالایشی پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی و دو سکوی تولیدی دریایی را بهره برداری کند و نیمی از ظرفیت پالایشگاهی فاز 17 و 18 پارس جنوبی را با تاکید مقام معظم رهبری اضافه کند.

وی ادامه داد: وزارت نفت در این مدت توانست میعانات گازی را به 466 هزار بشکه در روز برساند که این هم در راستای افزایش تولید و صادرات مورد تاکید مقام معظم رهبری بود. همچنین وزارت نفت توانست تکمیل خط ششم با اولویت صادرات گاز طبیعی به عراق را به انجام برساند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت گفت:‌ طی این یک سال وزارت نفت همچنین توانسته تکمیل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز را داشته باشد و موفق شد که 8/2 درصد پیشرفت فیزیکی در این پالایشگاه ایجاد کند.

نوبخت اظهار کرد: 88 جایگاه احداث سی ان جی که در سال 92 موجود بود به 2260 پالایشگاه افزایش یافت و وزارت نفت نهایتا موفق شد که با تاکید مقام معظم رهبری تولیدات محصولات پتروشیمی را 8 درصد افزایش دهد.

وی گفت:‌ در این راستا وزارت جهاد هم که در افزایش تولید محصولات استراتژی موظف بود،‌ توانسته در همین یک سال به تاسی از رهنمودهای رهبری ، رشد تولیدات کشاورزی را به 6/6 درصد، بقیه محصولات 3/1، محصولات شیلاتی 7/8 و دام و طیور را 4/9 درصد افزایش دهد.

نوبخت تصریح کرد: مهمتر از همه این است که ما وظیفه داریم با شرایط تحریم کالاهای استراتژیک به ویژه گندم را برای ماه های زیادی ذخیره کنیم و الان با افتخار اعلام می کنیم که در یک سال گذشته بیش از 6 ماه ذخایر گندم مان را افزایش دادیم تا در برابر زورگویان غربی بتوانیم در داخل برای آذوقه‌مان اقداماتی انجام دهیم.

وی با اشاره با افزایش راندمان نیروگاه ها به عنوان یکی از برنامه های وزارت نیرو گفت:‌ ما به تاسی از دستورات رهبر انقلاب که بر افزایش صادرات برق تاکید کردند، توانستیم 6هزار مگاوات نیروگاه برق در ایران و 4 هزار مگاوات برق در ترکیه برای صادرات به این کشور داشته باشیم. در این مدت بیش از 7610 میلیون کیلووات برق در ساعت به کشورهای همسایه صادرات داشتیم که رقم آن بالغ بر 737 میلیون دلار بود.

سخنگوی دولت اظهار کرد: اینکه با این همه فشار اقتصادی و نصف شدن قیمت نفت و محدود درآمدهای نفتی ، کشور همچنان سر پای خودش است و رشد منفی به رشد مثبت تبدیل شده در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و دنبال کردن آن‌ها از سوی دولت است.

نوبخت افزود:‌در بخش ترانزیت که یکی از تذکرات مقام معظم رهبری بود،‌در مسیرهای دریایی ترانزیتمان به 117 درصد رشد توانست برسد. در راه آهن 61 درصد رشد داشتیم و در ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی در شبکه های راهی و خشکی بیش از 3 درصد رشد داشتیم.

وی تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری وزارت راه و شهرسازی موفق شد 53 درصد تعداد پروازهایی که از آسمان ایران عبور می‌کنند را در این مدت افزایش دهند.

سخنگوی دولت گفت:‌ در ارتباط با بحث صنعت چون باید تسهیلاتی در صادرات ایجاد می شد،‌کاهش طبقات تعرفه ای از 14 طبقه به 10 طبقه انجام شد. صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی در یک سال گذشته بدون احتساب میعانات گازی 13 درصد و با احتساب آن 19 درصد رشد پیدا کرد در حالیکه در این مدت واردات ما فقط 6 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به رشد صادرات صنعت از 13/3 میلیارد دلار به 13/6 میلیارد دلار گفت:‌البته این رشد در شان ملت ایران نیست اما ما در تحریم و محاصره هستیم ولی هیچ گاه دستمان را بالا نمی بریم و اندک اندک پیش خواهیم رفت.

نوبخت گفت:‌در بخش عمده تسهیلات صنعت و معدن توانستیم بیش از 149 هزار میلیارد تومان در اختیار صنعت قرار دهیم که این رقم بیش از 48 درصد نسبت به گذشته است.

وی تصریح کرد: با همه این سختی ها با تلاش خدمتگزاران شما در سه قوه در سال گذشته بعد از دو سال رشد منفی اقتصادی توانستیم یک رشد 3 درصدی داشته باشیم.البته این سه درصد آنچنان نیست که بتواند به این زودی در سفره مردم خود را نشان دهد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خوشبختانه در یک سال گذشته رشد منفی سرمایه گذاری به رشد مثبت تبدیل شد ، اظهار کرد: در 9 ماهه سال 93 بیش از 13/8 درصد در سرمایه گذاری رشد داشتیم و تورم را از بالای 40 درصد به زیر 15 درصد افزایش دادیم. البته این به معنای ارزان شدن نیست زیرا کالاها همچنان دارند گران می شوند و مردم هم احساس می‌کنند. منتهی تنها همت ما در شرایط تحریم این است که رشد و گرانی را کم کنیم.

وی گفت:‌در همین شرایط موفق شدیم میزان وابستگی بودجه به نفت را 23 درصد کاهش دهیم با این حال به خاطر بدخواهی ها و شرایط تحریم بانک مرکزی یک سوم منابع را نتوانستیم در این سه ماه و چند روز به دست بیاوریم .

نوبخت تصریح کرد: با همه اینها تلاش خواهیم کرد در سال جاری مانند سال گذشته در جهت کاهش هزینه های درمان و بهبود شرایط عمل کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بهبود شرایط نیاز به برنامه ریزی دارد ، گفت:‌ ما از مقام معظم رهبری که سیاست های کلی برنامه ششم را ابلاغ فرمودند تشکر می کنیم. روز گذشته جناب آقای رئیس جمهور این سیاست ها را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ کردند تا در همین شرایط با کمک اقتصاد مقاومتی راه پیشرفت را داشته باشیم.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به ملت ایران گفت: الان در برابر این تحریم هایی که وارد شده، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران از سوی شما در برابر شش قدرت جهانی در یک نبرد تن به تن هستند و همین الان که با شما صحبت می کنم در وین دارند مبارزه می‌کنند.

وی با اشاره به مقاومت تیم مذاکره کننده کشورمان به علت طولانی شدن مذاکرات گفت:‌ این طور نیست که به ما زور بگویند. من از شما می خواهم نمایندگانی که طبق فرموده رهبر انقلاب غیور، شجاع و مورد اعتماد هستند را به ویژه در شب های قدر دعا کنید تا پیروز شوند. همچنین اینجانب به عنوان مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که موظف شد برنامه پیشرفت نظام جمهوری اسلامی را تهیه کند از شما می خواهم که ما را در این راه دعای خیر کنید.

نوبخت گفت: از منتقدین هم تشکر می کنیم ولی همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتقاد از عمل آسانتر است. ما قبول داریم نقصان هایی وجود دارد ولی ان شاء الله خدا به منتقدین هم انصاف می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین