کد خبر: ۳۰۵۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱

بیانیه آمانو پس از بازگشت از تهران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از سفرش به تهران گفت که هدف از این سفر یافتن راه حل برای تمام مسائل باقی مانده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بود.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یوکیو آمانو مدیرکل که روز پنج شنبه به منظور دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده بود با انتشار بیانیه‌ای در این‌باره نوشت:‌

«من روز پنج شنبه برای دیدار با رئیس‌جمهور روحانی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به تهران سفر کردم که در پی دیدارهایی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایرانی در وین انجام شد. هدف از این دیدار پیشبرد کار برای دستیابی به راه حلی برای تمام مسائل باقی مانده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران شامل شفاف‌سازی ابعاد نظامی احتمالی بود. معتقدم که هر دوطرف اکنون در خصوص برخی جنبه‌های کار تفاهم و درک بهتری دارند؛ اگرچه لازم است کار بیشتری انجام شود.

ما علاوه بر این درباره ادامه رایزنی‌ها میان کشورهای عضو گروه 3+3 و جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) و مسأله نظارت و راستی‌آزمایی آژانس درباره اقدامات تحت این توافق گفت‌وگو کردیم.»

به گزارش ایسنا، ابعاد نظامی احتمالی (PMD) موضوعی است که در چارچوب مسئله «مطالعات ادعایی» بعد از 2006 درباره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران مطرح شده است. این موضوع مجموعه ای از اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کند و به وجوه تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند. این موضوع به طور مفصل در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 یوکیا آمانو آمده است.

ایران و آژانس در آبان 1392 برای چندمین بار توافقی را با عنوان «چارچوبی برای همکاری» امضا کردند که بر اساس آن قرار شد تا سوالات باقی مانده درباره گذشته و حال طرح و رفع ابهام شود. در همین چارچوب 18 سوال از سوی آژانس طی چند مرحله همکاری میان دو طرف مطرح شد که از این تعداد 16 مورد بررسی و رفع ابهام شده است. دو مورد باقی‌مانده مربوط به "محاسبات نوترونی" و "انفجارات با قدرت بالا" است که همچنان بحث بر روی آن باقی است.

ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد کرده و اسناد و مدارک ارائه شده را فاقد وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.

در عین حال در چارچوب حل و فصل این مسایل و اعتماد‌سازی به سوالات آژانس پاسخ داده است اما سوالات دامنه دار آژانس تمامی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین