کد خبر: ۳۰۶۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶

خبرگزاری "فرانسه: فابیوس نقش پلیس بد در مذاکرات هسته‌ای را بازی می‌کند

خبرگزاری با تحلیل مواضع "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه در قبال مذاکرات هسته‌ای این پیش‌بینی را مطرح می‌کند که رویکرد سرسختانه وی سبب آسیب رساندن به روند گسترش روابط تجاری میان تهران – پاریس شود.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری "فرانسه" با اشاره به پیشینه روابط اقتصادی و تجاری ایران و فرانسه به نقش دولت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای جاری اشاره کرده است. این خبرگزاری با تحلیل مواضع "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه در قبال مذاکرات هسته‌ای این پیش‌بینی را مطرح می‌کند که رویکرد سرسختانه وی سبب آسیب رساندن به روند گسترش روابط تجاری میان تهران – پاریس شود. 

به گزارش خرداد، خبرگزاری "فرانسه" با اشاره به انتظار کشورهای غربی از گشایش اقتصادی پس از توافق هسته ای احتمالی می‌نویسد:"یک دیپلمات غربی معتقد است که اولین پیامدهای هرگونه توافقی با ایران رونق بازار اقتصادی ایران است. این همان چیزی است که شرکت‌های غربی در انتظار آن هستند. این دیپلمات در ادامه اشاره می‌کند در حال حاضر که مارتن به سمت خط پایان پیش می رود همه طرفین به یکدیگر چشم دوخته اند." 

خبرگزاری فرانسه در ادامه اشاره می‌کند که ایران با داشتن 77 میلیون نفر جمعیت و دارا بودن منابع عظیم نفت و گاز کشوری است که از نظر منابع مالی، زیرزمینی و انسانی شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد. این خبرگزاری در ادامه به نقل از "علی آهنی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه می‌نویسد:"مراقب باشید. باید خود را آماده کنید. بازار منتظر شما نمی‌ماند و رقبای دیگر آماده استفاده از فرصت بدست آمده هستند." 

خبرگزاری فرانسه در ادامه اشاره می‌کند که چینی‌ها و روس‌ها اصلی‌ترین رقبای فرانسوی‌ها بودند و اکنون شرکت‌های امریکایی نیز عزم بازگشت به بازار ایران را دارند. این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که شرکت‌های خودروسازی "رنو" و "پژو" پیش از وضع تحریم‌ها علیه ایران از اصلی‌ترین شرکت‌های اروپایی سرمایه‌گذار در ایران بودند با این حال، پس از تحریم‌ها میزان روابط تجاری میان دو کشور از چهار میلیارد دلار در سال 2004 میلادی به تنها 500 میلیون دلار در سال 2013 میلادی کاهش یافت." 
 
در این باره "کارلوس تاوارس" رییس شرکت "پژو ستروئن" می‌گوید که جامعه ایران نسبت به شرکت‌های فرانسوی خوش‌بین نیست چرا که در بدترین شرایط آنان از ایران خارج شدند. با این حال، این خبرگزاری اشاره می‌کند که سفر 107 نماینده بخش اقتصادی و بازرگانی فرانسه در سال گذشته به تهران تلاشی از سوی پاریس برای بهبود روابط اقتصادی میان دو کشور بوده است. 

خبرگزاری فرانسه به اشاره به مواضع سرسختانه اخیر "فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای معتقد است که این موضوع سبب خدشه‌دار شدن وجهه فرانسه نزد ایرانیان شده است. این خبرگزاری در ادامه می افزاید:"به نظر می‌رسد که فرانسه قصد دارد نقش پلیس بد را در مذاکرات ایفا کند. همچنین این کشور اخیرا با اکثر کشورهای سنی عرب منطقه نیز قراردادهای بزرگ تجاری و نظامی منعقد کرده است. "تیری کوویل" کارشناس انستیتو استراتژیک روابط بنی المللی در این باره معتقد است که نارضایتی عمومی از موضع‌گیری‌های اخیر فرانسه در روند مذاکرات وجود دارد.او در این باره می نویسد:"ما با این وضعیت خود را به عنوان متحد سرسخت  اسرائیل و عربستان سعودی نشان می‌دهیم." 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین