کد خبر: ۳۰۶۴۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

روزه‌خواری علنی جرم است؟

هر چند که از منظر شرعی، روزه‌خواری بدون عذر شرعی حرام است؛ اما چنانچه یک فرد، چه با عذر شرعی و چه بدون عذر شرعی، روزه نگیرد، هیچ‌گونه جرمی را از منظر قانون مجازات انجام نداده است. البته این امر تا زمانی است که در مکان‌های عمومی تظاهر به روزه‌خواری انجام نشود.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه قانون در این رابطه آورده است: روزه‌داری یکی از تکالیف الهی برای مسلمانان است اما هستند افرادی که به دلایل مختلفی چون بیماری یا مسافرت قادر به انجام وظیفه خود در این ماه نیستند. در این بین با توجه به حرمت این ماه مبارک و مهمانی خداوند برای بندگانش، این افراد نیز از خوردن و آشامیدن در ملأ عام نهی شده و حتی با افرادی که در معابر و مکان‌های عمومی تظاهر به روزه‌خواری کنند برخورد قانونی می‌شود.

البته روزه‌خواری به تنهایی در هیچ یک از قواعد قانون مجازات مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است. بنابراین هر چند که از منظر شرعی، روزه خواری بدون عذر شرعی حرام است؛ اما چنانچه یک فرد، چه با عذر شرعی و چه بدون عذر شرعی، روزه نگیرد، هیچ‌گونه جرمی را از منظر قانون مجازات انجام نداده است.

البته این امر تا زمانی است که در مکان‌های عمومی تظاهر به روزه‌خواری انجام نشود زیرا در این حالت به عنوان یک جرم مشهود مورد پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت. استناد ضابط قضایی به ماده 638 قانون مجازات اسلامی است که طبق آن هرکس علناً در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از 10 روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند فقط به حبس از 10 روز تا دو ماه یا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

برخورد با روزه‌خواران

با آغاز ماه مبارک رمضان برخورد با روزه‌خ

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
0
0
من خودم به عنوان کسی که به دلیل بیماری نمی تواند روزه بگیرد از اینکه افرادی سعی در روزه خواری علنی می کنند به خاطر اینکه عملشان نوعی دهن کجی به باورهای دینیمان است بسیار متنفر هستم و بعید است نیروی انتظامی افراد مریض و مسافری که دور از چشم دیگران غذا و آب می خورند را دستگیر کرده باشد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین