کد خبر: ۳۰۶۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
قصد نداریم در یک محیط بسته بنشینیم و برای ارتقای جایگاه کشور تصمیم‌گیری کنیم

نوبخت: مدل تهیه برنامه ششم تدوین شد/استفاده از ظرفیت تمام کارشناسان و ایرانیان

قصد نداریم در یک محیط بسته خودمان بنشینیم و برای ارتقای جایگاه کشور از سال 1395 تا 1399 تصمیم‌گیری کنیم. بنابراین برای حرکت از وضعت موجود به مطلوب از ظرفیت تمام کارشناسان و ایرانیان استفاده خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی: شبنم خلیلی -  محمدباقر نوبخت در نشست خبری درباره برنامه ششم که امروز در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد با بیان اینکه "در نظر داریم درخصوص برنامه ششم و تمام احکامی که در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و احکامی که در پنج برنامه گذشته برای توسعه کشور نوشته شده بود، بهره‌گیری کنیم"، گفت: برهمین اساس از همه دستگاه‌های اجرایی درخواست کردیم احکام پیشین مربوط به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را ارائه دهند تا در قالب لایحه مستقل به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود و قبل از اینکه برنامه به‌صورت کامل تهیه و تنظیم شود، احکام به تصویب رسیده باشد.

به گزارش آفتاب، نوبخت با اشاره به حکم دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصاد در هر سال که در برنامه ششم دیده شد، گفت: برای دستیابی به این رشد نیاز به 1063 هزار میلیارد تومان منابع مالی داریم که با توجه به سقف بودجه سنواتی و دولتی در حدود 600 هزار میلیارد تومان مورد نیاز را می‌توانیم از منابع داخلی تامین کنیم اما مابقی این منابع باید از محل منابع خارجی تامین شود. تامین منابع داخلی و خارجی دست‌یافتنی است اما باید الزامات آن در برنامه ششم دیده شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه "با عنایت به وضعیتی که هم اکنون در کشور وجود دارد، ضروری است از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب دست یابیم بنابراین الزامی است در برنامه ششم توسعه یک تحول و جهت‌گیری متفاوت صورت گیرد"، گفت: قصد نداریم در یک محیط بسته خودمان بنشینیم و برای ارتقای جایگاه کشور از سال 1395 تا 1399 تصمیم‌گیری کنیم. بنابراین برای حرکت از وضعت موجود به مطلوب از ظرفیت تمام کارشناسان و ایرانیان استفاده خواهیم کرد. 

نوبخت با اشاره به اینکه "در راستای تهیه مدل برنامه ششم توسعه، برنامه‌های توسعه گذشته بررسی و آسیب‌ها و کاستی‌های آن حائز اهمیت است، تصریح کرد: از سال 1384 که سال آغاز اجرای سند چشم انداز بیست ساله است تا سال 1394 دو برنامه چهارم و پنجم را پشت سرگذاشته ایم که وضعیت موجود محصول اجرای آن دو برنامه بوده است. وضع مطلوب در سال 1399 متاثر از هدف نهایی در سال 1404 و پایان دوره سند چشم انداز بیست ساله است. 

نوبخت گفت: سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه ششم و سیاست‌های دیگری که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند به همراه مدل توسعه‌ای که رییس‌جمهور قبل از عهده‌دار شدن مسوولیت کشور تهیه کرده بود، در راستای برنامه ششم مدنظر قرار خواهد گرفت. 

وی با بیان اینکه اولین بند سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب به رشد 8 درصدی اقتصاد اشاره دارد، اظهار داشت: باید متناسب با رشد اقتصادی منابع آن نیز تامین شود. برنامه ششم واقع بینانه، منعطف، اثربخش و با آگاهی از آسیب های برنامه های گذشته طراحی می شود و نیازمند عقل جمیع ایرانیان است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه "اگر رفع تحریم ها صورت گیرد، فرآیند جدیدی در کشور آغاز می شود و این برنامه باید ظرفیت مناسب را برای تحقق این شرایط فراهم کند، گفت: محتوای برنامه ششم متفاوت با گذشته است. علاوه بر آن شکل برنامه به صورت قانون درمی آید و متفاوت از گذشته عمل خواهیم کرد. 

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به فعال‌شدن ستاد بودجه 1395 و بیان اینکه "از آنجا که سال آتی اولین سال برنامه ششم است بنابراین باید در چارچوب برنامه ششم این بودجه تهیه شود"، گفت: میزان رشد بودجه 95 به اقتضای واقعیت‌ها است. هرچند در برنامه ششم به رشد متوسط اقتصادی 8 درصد برای هر سال اشاره شده اما دستیابی به این رشد از اول امسال امکانپذیر شده که باید واقع بینانه به آن نگاه کنیم. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین