کد خبر: ۳۰۶۵۵۳
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۱

افزایش نرخ بی‌سابقه پناهندگی در سراسر جهان

نزدیک به 60 میلیون نفر در جهان بر اثر درگیری و شکنجه و آزار و اذیت پناهنده شده‌اند؛ رقمی خیره‌کننده که توسط سازمان ملل متحد گزارش شده است، نشان از این دارد که این نرخ بی‌خانمانی در طول تاریخ بشریت بی‌سابقه بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- حدود 14 میلیون نفر از این جمعیت، بر اثر مشکلاتی که در سرزمینشان به وجود آمده در سال 2014 از سرزمین مادری خود فرار کرده‌اند. مقاصدی که اغلب این 60 میلیون نفر در نظر گرفته‌اند، به اروپا، آمریکا و روسیه منتهی می‌شود. سه جغرافیایی که برخلاف آنچه در کشور خود داشته‌اند، ثبات و رفاه و امنیت بیشتری برایشان به همراه خواهد داشت.

به گزارش «آفتاب» به نقل از نیویورک تایمز، نزدیک به 12 میلیون نفر از مردم سوریه بر اثر جنگی که کشورشان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بی‌خانمان شده‌اند، یعنی نیمی از جمعیت یک کشور. بیشتر آنها در خاک کشورشان سرگردان هستند و از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر چادرنشینی می‌کنند. اما نزدیک به 4 میلیون نفر از آنها نیز از مرزهای سوریه خارج شده‌اند، و به کشورهای نزدیک پناه برده‌اند؛ کشورهایی نظیر ترکیه، لبنان، اردن و عراق از کشورهای میزبان این پناهنده‌ها محسوب می‌شوند.

در میان تمامی این کشورهای میزبان، مصر کشوری است که بیشترین میزان پناهندگان را در خود جای داده است. در دسامبر گذشته 138 هزار سوریه‌ای به خاک مصر وارد شدند؛ این در حالی است که مجموعه پناهندگان در کشورهای دیگر به 140 هزار نفر می‌رسد.

علیرغم آنکه مهاجران تلاش می‌کنند تا وارد اقلیم مدیترانه شوند، اما اغلب آفریقایی‌هایی که در اثر درگیری بی‌خانمان شده‌اند، چاره‌ای جز ماندن در کشورشان را ندارند. نزدیک به 15 میلیون نفر در آفریقا بی‌خانمان شده‌اند؛ بر اثر جنگ در کشورهایی ماند سومالی، سودان، کانگو.

هنگامی که پناهندگان از کشورهای خود فراری می‌شوند، اغلب موارد به کشورهای همسایه می‌روند، حتی در شرایط که کشور میزبان از کشور خودشان هم فقیرتر باشد.

آمریکا، فرانسه و کانادا که در میان کشورهای توسعه یافته بیشترین میزبانی را در مقابل پناهندگان داشته‌اند؛ به طور مثال سال گذشته نزدیک به 800 هزار نفر به این کشورها پناهنده شده‌اند.

رقمی که هر چه جهان به مرز بی‌ثباتی نزدیک‌تر می‌شود، افزایش می‌یابد و عواقبی که در آینده در پی خواهد داشت، گریبانگیر بسیاری از ملت‌ها خواهد شد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین