کد خبر: ۳۰۶۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶

رفع تحریم‌های نظامی محور اصلی مذاکرات امروز

امروز آخرین روز مذاکرات در وین است و از روند گفت وگوهای طرفین می‌توان به سطح پیشرفت آنها پی‌برد. موضوعات مذاکرات غالبا پیرامون نحوه برداشته شدن تحریم های صادرات و واردات ابزارآلات نظامی در جریان است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- در حالی که وزرای 6 قدرت جهانی در پایتخت اتریش در آخرین روز مهلت مذاکرات مشغول طی کردن مراحل برای رسیدن به توافق جامع با ایران هستند، یک مقام بلندپایه ایرانی روز گذشته اعلام کرد که لازمه رسیدن به هرگونه توافق برداشته شدن تحریم‌های واردات و صادرات تجهیزات نظامی است.

به گزارش «آفتاب» به نقل از نیویورک تایمز، این موضوع تازه‌ای نیست، زیرا در حالی که مذاکرات در مورد زمان کاهش تحریم‌ها و نوع برنامه تحقیق و توسعه ایران متمرکز شده، این مسئله بدون آنکه به طور علنی مطرح شود، مدنظر بوده است. اما در حالی که چانه‌زنی‌ها به موضوعات نهایی رسیده، موضوع تحریم تسلیحانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

مقامات آمریکایی و همتایان اروپائیشان  فرانسه، آلمان، چین، روسیه و بریتانیا  با برداشته شدن کلیه تحریم‌ها مخالف هستند. زیرا فکر می‌کنند موجب برافروخته‌تر‌شدن آتش تنش‌ها در خاورمیانه می‌شود.
 
از طرف دیگر روسیه و چین دو عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل، از فروش سلاح به ایران نفع می‌برد و به صورت آهسته به سایر اعضای 1+5 فشار می‌آورند که تحریم‌های مرتبط را بردارند.

یک مذاکره‌کننده ارشد اروپایی که نخواست نامش فاش شود، در این باره می‌گوید: من فکر می‌کنم ایرانی‌ها درصدد یافتن فرصتی برای شکستن انزوای خود در میان مخالفینشان هستند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و تیم همراهش امروز آخرین فرصت را برای دستیابی به توافق با ایران در دست خواهند داشت. بر همین اساس کنگره تا 9 جولای می‌تواند توافق را بازبینی کند. اما اگر توافق پس این مهلت صورت بگیرد، کنگره فرصتی 30 تا 60 روزه برای بازبینی توافق طلب خواهد کرد.  

دولت اوباما درصدد این است که با اتخاذ توافق سریع تر با ایران، فرصت بازبینی طرح توافق را برای کنگره کاهش دهد، اما ایرانیان که از وخاومت اوضاع و ضرورت تسریع روند مذاکرات آگاه هستند، امیدوار هستند که بتوانند امتیازات بیشتری بگیرند.  

مقامات ایرانی می‌گویند که زمان را فدای رسیدن به توافق خوب نمی‌کنند، یک مقام ایرانی که می‌خواهد نامش فاش نشود، می‌گوید که اگر 9 جولای بگذرد، دنیا به آخرش نمی‌رسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین