کد خبر: ۳۰۶۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹

ظریف در اجلاس بریکس شرکت نمی‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس بریکس در اوفا روسیه شرکت نمی‌کند و برای ادامه مذاکرات در وین می‌ماند.
آفتاب‌‌نیوز : محمدجواد ظریف در ابتدای دیدارش با وانگ‌یی همتای چینی خود گفته است که «قرار بود برای شرکت در اجلاس (بریکس) اوفا به تهران بازگردم و رییس‌جمهور را همراهی کنم، متاسفانه مجبورم در مذاکرات هسته‌ای بمانم.»

مذاکرات ایران و 1+5 در آخرین روز از مهلت هفت روزه تمدید شده برای دو روز دیگر تمدید شد و وزیران خارجه اروپایی به علاوه چین و روسیه وین را ترک کرده و از فردا شب مجددا به وین باز خواهند گشت.

به نظر می‌آید بخشی از مشکلات بر سر رسیدن به توافق نبود اجماع میان کشورهای 1+5 است. در این میان تمایل برخی کشورها به توافقی با حفظ تحریم‌های بین‌المللی بر مشکلات و موانع افزوده است.

وزیر خارجه روسیه قبل از ترک وین اعلام کرد که حدودا 10 مورد کمتر یا بیشتر، باقی مانده است و به چند روز بیشتر برای بحث نیاز داریم.

**************

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پنجشنبه و به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس به روسیه سفر می‌کند.

این اجلاس دو روزه خواهد بود و برای روحانی برنامه فشرده‌ای پیش بینی شده است؛ وی در روز اول اجلاس سازمان همکاری‌های بریکس به عنوان میهمان اختصاصی حضور و سخنرانی خواهد داشت و همچنین روز دوم اجلاس نیز به سازمان همکاری‌های شانگهای اختصاص دارد و رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس به عنوان یکی از سخنرانان اصلی سخنرانی می‌کند.

دیدار و گفت‌وگوی دو جانبه با تعدادی از سران کشورهای عضو اجلاس شانگهای و بریکس نیز از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به روسیه است.

سازمان همکاری‌های بریکس شامل کشورهای روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل است.

لازم به ذکر است که همزمان با حضور رییس‌جمهور کشورمان، اجلاس سران اوراسیا نیز برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، شهر اوفا در روسیه روزهای پنج شنبه و جمعه 18 و 19 تیر ماه جاری میزبان سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای بریکس و اوراسیاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین