کد خبر: ۳۰۸۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳

چهار ایراد اساسی رژیم صهیونیستی به توافق هسته ای

واشنگتن پست در گزارشی به قلم ران درمر سفیر اسرائیل در آمریکا نوشت توافقنامه جامع هسته ای ایران چهار ایراد اساسی دارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، واشنگتن پست در اینترنت نوشت: اسرائیل همواره در این باره ابراز نگرانی کرده است که گروه پنج بعلاوه یک درباره توافقی بد با ایران مذاکره خواهند کرد. اما توافقی که روز سه شنبه در وین اعلام شد امتیازات فراوانی در اختیار رژیم ایران قرار می دهد، رژیمی که حامی تروریسم در جهان است، سبب آشوب در خاورمیانه (غرب آسیا) شده و مسئول کشته شدن هزاران نظامی آمریکایی است و اعلام کرده برای حذف اسرائیل از نقشه جهان تلاش خواهد کرد.

به گزارش واحدمرکزی خبر، این توافق نامه چهار ایراد اساسی دارد. نخست آن که، سبب می شود ایران زیرساخت های هسته ای خود را حفظ کند. این توافقی نیست که در ازای برچیده شدن تحریم های اعمال شده بر ایران، قابلیت های تسلیحاتی-هسته ای ایران برچیده شود. بلکه، این توافق سبب می شود قابلیت های هسته ای ایران دست نخورده باقی بماند (البته تغییر کاربری رئاکتور آب سنگین اراک یک استثناء محسوب می شود.) در حقیقت، این توافق به ایران اجازه می دهدبا انجام تحقیق و توسعه سانتریفوژهای پیشرفته و ساخت موشک های بالستیک قاره پیما که هدف اصلی آنها حمل کلاهک های هسته ای است، این قابلیت ها تقویت کند.

کشورهای گروه پنج بعلاوه یک برای زیر نظر داشتن جاه طلبی های تسلیحاتی هسته ای ایران طی یک دهه آینده به اطلاعات و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی متکی هستند.

از این حیث، این توافق مهم خوب به نظر می رسد. آمریکا و اسرائیل دو نهاد از بهترین نهادهای اطلاعاتی جهان را در اختیار دارند. اما سال ها طول کشید تا این نهادهای اطلاعاتی به وجود تأسیسات مخفی در نطنز و فردو پی ببرند.

از نظر بازرسی ها، ایران سال ها آژانس بین المللی انرژی اتمی را فریب داد و به طور مداوم از شفاف سازی در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای خود خودداری کرد.

با توجه به پیشینه ایران در فریب کاری، بسیار آزار دهنده است که گزینه انجام بازرسی ها «در هر زمان و از هر مکان» از ایران جای خود را به انجام بازرسی های «گاه گاه و از برخی»از تأسیسات داده است.

مشکل دوم موجود در این توافق این است که محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران موقتی هستند و روند انجام بازرسی های مهم و قابل توجه پس از ده سال به پایان می رسد. هیچ ارتباطی بین برداشته شدن این محدودیت ها و رفتار ایران وجود ندارد. طی ده سال، ایران می تواند رفتاری به مراتب تهاجمی تر در قبال همسایگان خود در پیش گیرد و همچنین از تروریسم در سطح گسترده تری در جهان حمایت و برای نابود کردن اسرائیل حتی بیشتر تلاش کند و محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران به صورت خودکار برداشته خواهند شد.

ایرانی که در آن زمان خطرناک تر خواهد شد، از نظر قانونی اجازه اجرای برنامه گسترده غنی سازی اورانیوم را دارد، ‌اقدامی که سبب خواهد شد تهران تنها چند هفته تا تولید مواد شکافت پذیر برای یک زاردخانه هسته ای فاصله داشته باشد. همان گونه که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد زمان فرار هسته ای ایران در آن زمان «به تقریبا صفر» خواهد رسید.

به همین دلیل این توافق سبب مسدود شدن مسیر پیش روی ایران برای ساخت بک بمب هسته ای نخواهد شد بلکه این مسیر را هموار خواهد کرد. ایران با پذیرش محدودیت های موقت بر برنامه هسته ای اش در واقع مسیر خود را برای تولید بمب های هسته ای زیاد در آینده هموار کرده است. بر اساس این توافق نامه، ایران می تواند به عضویت باشگاه هسته ای در آید.

این موضوع ما را به سومین مشکل موجود در توافق نامه هسته ای هدایت می کند . زیرا کشورهای منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) می دانند که این توافق مسیر ایران را برای دست یابی به یک بمب هموار می کند و شماری از آنها برای دست یابی به تسلیحات هسته ای وارد رقابت تسلیحاتی خواهند شد. خطرناک ترین منطقه بر روی زمین به مراتب خطرناک تر خواهد شد. احتمال وقوع تروریسم هسته ای و جنگ هسته ای بسیار افرایش خواهد یافت.

در نهایت این که، این توافق هسته ای سبب خواهد شد رژیم ایران به 150 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود در بانک های خارجی دسترسی داشته باشد. ایران اقتصادی 300 تا 400 میلیارد دلاری دارد. دسترسی تهران به 150 میلیارد دلار همانند دسترسی وزارت خزانه داری آمریکا به هشت تریلیون دلار است.

بعید به نظر می رسد از این وجوه برای انجام دادن تحقیقات در زمینه سرطان در تهران استفاده شود بلکه احتمالا ایران از ده ها میلیارد دلار از این میزان پول برای کمک به شبه نظامیان شیعه در عراق، رژیم بشار اسد در سوریه، جنبش کمیته های مردمی در یمن و نیروهای حزب الله در لبنان و گروه های تروریستی فلسطینی در غزه و دیگر نیروهای نیابتی خود در منطقه استفاده خواهد کرد.
ایران همچنین چندین میلیارد دلار نیز برای تقویت شبکه ترور جهانی خود اختصاص خواهد داد ، شبکه هایی که از آنها برای انجام حملات تروریستی در بیش از 30 شهر در پنج قاره استفاده می شود از بوینوس آیرس گرفته تا بورگاس و از بلغارستان گرفته تا بانکوک.

این توافق هسته ای سبب می شود ایران راکت های مهلک بیشتر، هواپیماهای بدون سرنشین پیچیده تر و قابلیت های سایبری مخرب تری به دست آورد. لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد نیز سبب بغرنج تر شدن این مشکل می شود.

وجود هر یک از این مشکلات کافی است تا بگوییم توافقی که در وین حاصل شده است توافقی بد است. اما وجود این چهار مشکل در توافق نامه هسته ای به معنای فاجعه آمیز بودن آن است.

اگر برنامه هسته ای ایران به صورت صلح آمیز حل و فصل شود به نفع اسرائیل خواهد بود. اما این توافق سبب حل و فصل موضوع هسته ای ایران نمی شود بلکه سبب می شود اوضاع بدتر شود و احتمال وقوع یک جنگ با ایران و نیروهای نیابتی اش افزایش می یابد. این توافق همچنین سبب می شود احتمال دست یابی ایران به سلاح هسته ای و خاورمیانه ای مملو ار تسلیحات هسته ای در آینده بیشتر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین