کد خبر: ۳۰۸۹۹۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
زیباکلام در گفت و گو با «آفتاب» مطرح کرد:

صندوق شیشه‌ای، موجب جلب اعتماد بیشتر مردم می‌شود

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی ضمن انتقاد به عملکرد شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت‌ها به خبرنگار «آفتاب» گفته است: صندوق شیشه‌ای و هرآنچه که بتواند به شفافیت مکانیزم انتخابات کمک کند، گامی مثبت است و مسئولین باید به آن سو حرکت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- اخیراً آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در آستانه 26 تیر (سالروز تأسیس شورای نگهبان) با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره شیشه‌ای‌شدن صندوق‌های اخذ آرا گفت: گفته‌اند صندوق‌ها باید شفاف باشد که به نظر ما حق هم همین است اما مشکلی که وجود دارد اینکه اگر صندوق‌ها شفاف باشد نباید آرایی که به داخل آنها ریخته می‌شود، خوانده شود.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی ضمن انتقاد به عملکرد شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت‌ها به خبرنگار «آفتاب» گفته است: صندوق شیشه‌ای و هرآنچه که بتواند به شفافیت مکانیزم انتخابات کمک کند، گامی مثبت است و مسئولین باید به آن سو حرکت کنند.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی با بیان این که از هر طریقی که بتوان اعتماد عمومی را نسبت به مکانیزم انتخابات جلب کرد، مسئولین باید اقدام کنند، گفت: هر قدر که مکانیزم انتخابات شفاف‌تر باشد اقبال و اعتماد بیشتری را جلب می‌کند. این شفافیت هم باید در خصوص برگزاری انتخابات مانند صندوق‌های شیشه‌ای باشد که مردم ببینند که حجم رای‌ها چقدر است و هم در نحوه گزینش نامزد‌ها. که مساله دوم از اهمیت بسیار بیشتری نیز برخوردار است چون مردم باید بتوانند به هر کس که مایل هستند، رای دهند و هر کسی بتواند نامزد شود.

وی ادامه داد: این که عده‌ای تحت عنوان این که صلاحیت آن‌ها احراز نشده یا صلاحیت ندارند یا صلاحیت آن‌ها برای شورای نگهبان قطعیت پیدا نکرده است، رد صلاحیت شوند، نقض آشکار ابتدایی‌ترین و اولیه‌ترین اصول دموکراسی و مردم‌سالاری است. نظارت شورای نگهبان باید در چارچوب قانون صورت بگیرد و شورای نگهبان نباید بتواند هرکس را که همسو با نگاه سیاسی خود نیست...رد صلاحیت کند که این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که صندوق شیشه‌ای نیز نکته خوبی است، گفت: اگر گفته شود مثلا آرا ماخوذه از یک صندوق سه، پنج یا ده هزار رای بوده است، آن وقت با توجه به این که مردم حجم آرا را دیده‌اند نمی‌توان هر عددی را به صندوق نسبت داد‌. باید مردم قادر باشند که ببینند حدودا چه میزان رای در حوزه انتخابیه‌شان به صندوق ریخته شده و نتوان هر عددی را به صندوق نسبت داد.

زیباکلام گفت: نامزدهای بسیاری که ردصلاحیت شده‌اند، وقتی از شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت خود را خواسته‌اند، شورای نگهبان به هیچ وجه دلیلی ارائه نکرده است. تنها سخنگوی شواری نگهبان، که آن زمان عباسعلی کدخدایی بود، فقط و فقط می‌گفت صلاحیت‌ها برای ما احراز نشده است. یک مورد نمی‌توان از بین ده‌ها هزار نفری که شورای نگهبان رد صلاحیت کرده است چه در انتخابات مجلس و چه ریاست جمهوری یافت که توضیح داده شده باشد که برای مثال اگر فلان فرد رد صلاحیت شده، به چه دلیل بوده است.

وی ادامه داد: قانون بسیار روشن و مشخص است. قانون می‌گوید شورای نگهبان باید از 4 منبع  استعلام کند. برای مثال اگر آن چهار منبع نامزدی فردی را بلامانع اعلام کردند، شوار نگهبان تازه رای می‌گیرد که آیا اکثریت ما با نامزد شدن این فرد موافق هستند یا خیر، در حالی که قانون چنین چیزی نمی‌گوید.

وی گفت: قانون می‌گوید شورای نگهبان تنها باید از چهار منبعی که مشخص شده است، استعلام کند و دیگر نمی‌گوید بعد از استعلام، خود شورا درباره فرد چه فکر می‌کند. من وقتی در انتخابات مجلس ششم رد صلاحیت شدم، کتبا به شورای نگهبان نامه نوشته که خواهش  و تمنا می‌کنم، آبروی من را بریزید و بگویید علت رد‌صلاحیت من چه بوده است. نمی‌توان به صورت کلی گفت صادق زیبا‌کلام به قانون اساسی اعتقاد ندارد چون من می‌گویم. آیین‌نامه انتخابات نیز می‌گوید اگر فرد کتبا بنویسد که قبول دارد، کفایت می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
2
62
بسیار بر حق و صحیح و عین حقیقت را بیان کرده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
30
3
صادق ،صادق نیست
پاسخ ها
کرمعلی
| Germany |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
کجای صحبت آقای دکتر زیباکلام را غیرواقع دیدی که این نظر رو دادی . خوشحالم که شما و نظایرتان واقعا مغزها را حاضرنیستید از آکبندی در بیاورید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
30
2
خیلی وقته که صندوق ها شفافه آقایان ....نمی بینن این زیبا کلام کیه دیگه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
منظورازشفاف بودن،صندوق شیشه ای است جناب !
کبرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
0
2
زبیا کلام از اساتید ارزشمند در حوزه تحلیل جریان های سیاسی در ایران هستند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
2
تو کی هستی ؟

چهار تا کتاب خوندی که کارشناس می دونی خودتو ....

حالا مثلا شیشه ای باشه ایرادی داره همه ببینن ؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
0
1
درود بر غیرت و شرف اقای زیباکلام
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین