کد خبر: ۳۰۹۱۵۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

روحانی: ایران به تعهدات پایبند است، اگر طرف مقابل نیز پایبند باشد

رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که «ریشه حل بسیاری از مشکلات به ایجاد اعتماد لازم در عمل به تعهدات باز می‌گردد»، گفت: یکی از راه‌های مستحکم‌تر و اجرایی شدن توافق میان ایران و ۱+۵ روابط اقتصادی و تجاری وسیع‌تر میان طرفین است.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار وزیر اقتصاد و انرژی و معاون صدر اعظم آلمان با اشاره به این‌که «مفاهمه و روابط نزدیک‌تر میان کشورها می‌تواند شناخت بهتر و اعتماد طرفین را تأمین کند»، تصریح کرد: به ظاهر گفته می‌شود، بهترین راه برای ایجاد اعتماد، نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است ولی مهم‌تر از آن مناسبات طرفین بر مبنای احترام متقابل است، بهترین تضمین زمانی حاصل می‌شود که کشورها احساس کنند ارتباطات بسیار مهم و تأثیرگذاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی دارند و نباید بخاطر مسایل کم‌اهمیت آن را از دست بدهند.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، وی تاأکید کرد: ایران به تعهدات خود پایبند خواهد بود به شرط آنکه طرف مقابل نیز به تعهداتش پایبند باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این‌که «امروز مراقبت از اجرای خوب تعهدات به سود همه خواهد بود»، خاطرنشان کرد: بدون تردید این‌که طرفین بخواهند واقعیت‌های یکدیگر را از راه دور و از طریق واسطه درک کنند نادرست است، بلکه باید با اجرای پروژه‌های مشترک، کار و رفت و آمد و ضمن ارتباطات گسترده علمی و فرهنگی در مقام عمل شناخت خود را از یکدیگر افزایش دهیم.

وی افزود: خوشبختانه تجار، سرمایه‌گذاران و بخش‌های مختلف دانشگاهی و علمی ایران از سالیان دراز با همتایان آلمانی خود در ارتباط بوده اند و همیشه سابقه خوبی از همکاری با آلمانی‌ها سراغ داریم. امروز هم معتقدیم توسعه روابط دو کشور در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی در کنار همکاری‌های سیاسی می‌تواند راه را برای مناسبات نزدیک‌تر باز کند.

وی با اشاره به اجرای بسیاری از طرح‌ها توسط بخش خصوصی در ایران، گفت: روابط دو ملت امروز ضروری‌تر از دیروز است، همکاری دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و گردشگری می‌تواند فضای همکاری را بازسازی کند. ما از حضور اولین هیأت عالی‌رتبه آلمانی، بعد از توافق ایران با ۱+۵ خوشحالیم و آن را برای توسعه همکاری‌ها مفید می‌دانیم و امیدواریم دولت آلمان همانطور که در مذاکرات نقش مثبتی داشت در توسعه روابط ایران با اروپا نیز نقش مثبت خود را ایفا کند.

رییس شورای عالی اقتصاد، موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه نظیر نقطه اتصال غرب به شرق، اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد و کریدور اتصال غرب به شرق را یادآور شد و گفت: ارتباط نزدیک ایران و آلمان می‌تواند میان کل منطقه و اروپا ارتباط نزدیک‌تری برقرار کند. ایران قادر است با توجه به وجود راه‌آهن و راه‌های توسعه یافته در صورت سرمایه‌گذاری به عنوان مرکز تولیدات برای منطقه و کشورهای همجوار ایفای نقش کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت و تأثیر توسعه روابط ایران و آلمان در مسایل منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: توسعه اقتصادی و ارتقاء فرهنگی، دو پایه نجات منطقه از تروریسم است و نمی‌توان با صرف همکاری‌های اطلاعاتی و یا پرواز هواپیماها و رها کردن بمب‌ها و ائتلاف‌های نظامی تروریسم را از بین برد.

وی افزود: شاید امروز فعالیت‌های مقطعی برای پاک کردن منطقه از ویروس تروریسم جواب ندهد اما باید برای آینده با دوراندیشی کارهای مقدماتی انجام داد تا جامعه در مقابل ویروس افراط و خشونت مقاوم‌تر شود و جوانان با ارتقاء فرهنگی و داشتن شغل مناسب، جذب گروه‌های تروریستی نشوند.

زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و انرژی و معاون صدر اعظم آلمان نیز در این دیدار با ابراز این‌که در بسیاری از مسایل مطرح شده با رییس‌ جمهوری ایران هم‌ عقیده است، گفت: مطمئنم جامعه تجار و دولت آلمان با همه توان در راهی که شما به ما نشان داده‌اید، محکم‌تر گام برخواهند داشت.

معاون صدر اعظم آلمان با تأکید بر این‌که «توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی کار دشواری نیست»، به وجود وضعیت اقتصادی مشترک میان جامعه ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: شهروندان دو کشور در سطح عالی از مهارت هستند و گرایش به فناوری های پیشرفته دارند و امروز شرایط مساعد برای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور قابل مقایسه با سایر کشورهای منطقه نیست.

وی با بیان این‌که در این سفر تحت تأثیر میهمان‌نوازی ایرانیان قرار گرفته است،‌ مناسبات خوب دو کشور در سال‌های اخیر را یادآور شد و گفت: ما از حل و فصل مسأله هسته‌ای خرسندیم و آن را نقطه شروع جدید مناسبات میان ایران و آلمان و ایران و کل اروپا می‌دانیم.

گابریل با اشاره به این‌که هیأت تجاری بزرگی از آلمان در این سفر او را همراهی می‌کند، گفت: جامعه تجاری آلمان خواهان بازگشت و حضور در ایران و همکاری با شرکای ایرانی است؛ فکر می‌کنم باید از این فرصت و وضعیت نه فقط برای توسعه همکاری‌های تجاری بلکه برای گسترش تبادلات فرهنگی بیشتر استفاده کنیم. قرار است در آینده نزدیک شورای تجاری اقتصادی و تجاری دو کشور احیاء و اولین نشست آن در بهار ۲۰۱۶ برگزار شود که این موضوع می‌تواند به دنیا نشان دهد که نباید فرصت‌ها برای همکاری را از دست داد.

معاون صدر اعظم آلمان گفت: شرکت‌های آلمانی فقط به دنبال فروش محصولات آلمانی در ایران نیستند، بلکه به دنبال انتفال فناوری و بالا بردن سطح مهارت‌های نیروی کار در ایران خواهند بود. دولت آلمان نیز از سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در ایران حمایت می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین