کد خبر: ۳۰۹۵۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
قدرت ایران بیشتر از همیشه می‌شود

پس از 12 سال مذاکره؛ یک توافق و چندین موفقیت

پس از 12 سال مذاکره، ایران و کشورهای 1+5 (روسیه، فرانسه، آلمان، چین، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) توانستند به توافق مهمی دست پیدا کنند که به موجب آن، تحریم‌هایی که طی سال‌ها توسط اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا علیه این کشور وضع شده است، از میان برداشته می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- این توافق یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک است. البته مذاکرات از همان ابتدای کارش با منتقدینی روبرو بود. به‌طور مثال کنگره آمریکا، مجلس شورای اسلامی ایران، عربستان سعودی، اسرائیل و حتی فرانسه از جمله مخالفان بودند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از آژانس خبری مجمع اقتصاد جهانی، با این وجود مزایای بالقوه این توافق برای هیچکس قابل کتمان نیست. اولین پیامی که از این مذاکرات فشرده و سخت می‌توان دریافت کرد این است که رهبران سیاسی جهان که به‌طور مستقل دارای مسائل و مشکلاتی با یکدیگر هستند- به‌طور مثال بحران اوکراین که موجب تشدید تنش میان روسیه و آمریکا شده است- توانسته‌اند ماه‌ها بر سر میز مذاکرات بنشینند و نهایتا با به سرانجام‌رساندن یک توافق از سر میز مذاکرات برخیزند.

از طرف دیگر این توافق می‌تواند روند تکثر هسته‌ای در خاورمیانه را کندتر کند و می‌تواند منجر به عادی‌سازی روابط ایران با غرب شود. همسایگان ایران به فکر تاثیرات این توافق بر معادلات قدرت منطقه هستند و به بررسی اثرات ناشی از آن می‌پردازند. در حالی که تحریم‌ها کم کم از بین می‌رود، قدرت ایران بیشتر از همیشه می‌شود و به تبع آن چالش دولت‌های خلیج فارس بیشتر می‌شود.

اگرچه اثرات توافق هسته‌ای بستگی به تحرکات و داینامیک ایران دارد. اما تا کنون اکثریت از نتایج احتمالی توافق حمایت می‌کنند.

از میان برداشته‌شدن تحریم‌ها جانی تازه می‌دمد در ساختار اقتصادی ایران و از طرف دیگر توجه اروپایی‌ها را بیشتر از همیشه متوجه بازار داغی مانند ایران می‌کند.

نهایتا پیش‌بینی می‌شود که توفیق قدرتمندانه رئیس‌جمهور ایران باعث شود تا بتواند محافظه‌کاران را متقاعد کند که اصلاحات داخلی را جدی‌تر بگیرند؛ در چنین شرایطی در صورت ائتلاف اصلاح‌طلبان و عملگرایان به راحتی می‌توانند در انتخابات آینده مجلس ایران اکثریت را بدست گیرند و روحانی نیز در انتخابات دور بعدی ریاست‌جمهوری بار دیگر در صندلی خود باقی بماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
جمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
1
به امید موفقیت های بیشتر و تحکیم روابط با سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین