کد خبر: ۳۰۹۹۲۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
افکار عمومی منتظر دستاوردهای واقعی‌تر توافق است

رفع تحریم‌ها، به‌تنهایی ما را خوشبخت نمی‌کند/روحانی بین مردم و نظام تحکیم ایجاد کرد

یک جامعه شناس ارتباطات گفت: «تا یکی شدن و همدلی ملت-دولت راه طولانی در پیش است. نباید تصور کرد با برطرف شدن تحریم‌ها مردم احساس می‌کنند دولت روحانی نماینده تحقق همه خواسته‌هایشان است.»
آفتاب‌‌نیوز :
محمدعلی الستی، جامعه‌شناس ارتباطات در پاسخ به این سوال که به نتیجه‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای که شعار اصلی دولت یازدهم بوده، چه تاثیری بر رابطه دولت و ملت داشته است به خبرنگار «آفتاب» گفت: باید مسئله را به چند جز متفاوت تجزیه کرد. اتفاقی که در نتیجه مذاکرات افتاد نوعی تحول استراتژیک در عملکرد ایران از یک سو و غرب از سوی دیگر بود.

وی در ادامه تشریح کرد: به عبارت دیگر این تحول استراتژیک در جهان پدیدار شد؛ به این معنا که مطالبات طرفین در سطحی بدون پاسخ مانده بود، این بدون پاسخ ماندن‌ها، مناسبات دو طرف را خصومت‌آمیز کرده بود و ما به سمت جنگ سرد حرکت کرده بودیم. طی مذاکرات روند معکوس طی شد؛ روابط سرد و بی‌اعتمادی دو طرفه به سمت «دادن فرصت» و «تجدید نظر در روابط» حرکت کرد. بنابراین به جایگاهی رسیدیم که تفاهم ایران و 6 کشور قدرتمند منجر به سنتز استراتژیک شد.

الستی با تاکید بر اینکه حرکت به سمت اعتمادسازی متقابل منجر به چشم‌پوشی طرفین از تاکتیک‌های پیشین شد، افزود: در این فرآیند از تاکتیک‌هایی که در انتهایی‌ترین سطح اجرایی مدنظر قرار گرفته شده بود صرف نظر شد. 

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه آرمان‌ها جمهوری اسلامی ارزش‌های نظام بودند، تغییر تاکتیکی در سطح استراتژیک خود را نشان داد، یادآور شد:  کماکان تمامیت ارضی نظام و آرمان‌ها مهم هستند اما نحوه اجرا دچار تحول شد و استراتژی‌ها تغییر کرد.

او با بیان اینکه انعکاس «تغییر استراتژی» در افکار عمومی نمود پیدا کرد، توضیح داد: غربی‌ها از وجود کشوری به نام ایران بی‌اطلاع بودند یا اگر می‌شناختند بخش قابل توجهی ایران را «تروریست» قلمداد می‌کردند، در افکارعمومی ایران نیز دیدگاه مثبتی نسبت به غرب وجود نداشت اما اتفاقی که افتاد باعث شد که چهره ایران در منظر غرب چهره صلح‌طلب و در جست و جوی توسعه باشد و اصلاح شود.

این جامعه‌شناس ارتباطات افزود: از طرفی چهره‌ای که از ایران وجود داشت، دو لایه بود. ممکن بود برخی در جوامع غربی بگویند در حاکمیت ایران تمایل جنگ با غرب هست اما مردم ایران خواهان جنگ با غرب نیستند هرچند که امروز پس از توافق، شکاف بین مردم و حاکمیت به این ترتیب اصلاح شده است یعنی مردم و حاکمیت در کنار هم قرار گرفته‌اند و صلح‌طلب‌تر به نظر می‌رسند. من جمله شما در مورد بهبود رابطه دولت و ملت را به این شکل تغییر می‌دهم که آن شکاف مردم -حاکمیت اگر قبلا فرض می‌شد حالا دیگر فرض نمی‌شود.

او با تاکید بر اینکه دولت به عنوان نماینده بخشی از حاکمیت، موفق‌تر عمل کرد، گفت: آنچه روحانی به آن عمل کرد به نفع حاکمیت جمهوری اسلامی بود یعنی شکاف بین مردم و حاکمیت را اصلاح کرد. روحانی توانست بین مردم و نظام تحکیم ایجاد کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا رسیدن به توافق و رفع تحریم برای افکار عمومی کافی است تا شکاف بین خود و حاکمیت را رفع شده در نظر بگیرند، گفت: اگر مسئله تحریم‌ها را کنار بگذاریم می‌بینیم هنوز مطالباتی وجود دارد. مسئله تورم تاحدودی مهار شده است اما نه به حد مطلوب مردم. تا یکی‌شدن و همدلی ملت-دولت راه طولانی در پیش است. نباید تصور کرد با برطرف شدن تحریم‌ها مردم احساس می‌کنند دولت روحانی نماینده تحقق همه خواسته‌هایشان است.

او در ادامه با اشاره به نگرانی‌اش از اینکه دولت به دستاورد اول که همان توافق و رفع تحریم‌ها است بسنده کند، گفت: پس از این دستاورد، زمینه برای بهبود وضعیت‌های دیگر فراهم خواهد شد. حتما بهبود وضع اشتغال و مهار تورم از موارد بهبود وضعیت خواهد بود.

الستی در پاسخ به این که اولویت‌های دولت یازدهم پس از حصول توافق چه باید باشد، افزود: در شرایط فعلی کار آقای روحانی باید این باشد که اشتغال اقتصاد در حال رشد و مهار تورم اقتصاد راکدر هردو را با ابزار بازگشایی دروازهای اقتصادی ایران پیگیری کند. فی‌نفسه رفع تحریم‌ها ما را خوشبخت نخواهد کرد. از این فرصت باید درست استفاده شود. مهم این است که در صنایع تحول ایجاد شود و بر این مبنا توافق مقدمه است.

او در پایان افزود: افکار عمومی پس از اعلام توافق هسته‌ای، در باغ سبزی دیده اما به قدری بی‌اعتماد است که می‌خواهد نتایج را به صورت واقعی‌تر ببینند و این کار دولت را سخت می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
2
ادم نباید با واژه ها بازی کند واز استراتژی و تاکتیک برای فرار از حل مسیله استفاده کند انچه که مردم می خواهند تاثیر مثبت رفع تحریمها به جای تاثیر منفی تحریمها در زندگی خود است پیچاندن و ابهام ایجاد کردن مسیله را نمی توان حل کرد چطور با تحریمها ارزش پولی به یک سوم رسید و قیمت اجناس سه برابرشد اما با برداشتن تحریمها هیچ تاثیری وفایده ای در زندگی مردم نداشته باشد این استاد تخصص ابهام امیز کردن را دارد نه ابهام زدایی
sorena
|
Spain
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
2
تا دیروز که آب خوردن مردم هم به تحریم ربط میدادین حالا دیگه تاثیر نداره ؟؟؟؟؟؟...
اسمعیل غزاله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
1
سلام
جنس شما خورده شیشه داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
پس شعارهای دیروز چه شد حالا برای بی اثر بودن توافق تبلیغ می کنید مگر منتقدین همین حرفهای شما را نزدند که به آنها توهین کردید حالا جایگاه شما با منتقدین عوض شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
كشور شعار زده ايي هستيم
حسود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
1
0
شما می خواهید مردم را در همین وضعیت نگه دارید . فیلم سینمایی هستید. زنده باد احمدی نژاد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین