کد خبر: ۳۱۰۰۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳

مردم آمریکا درباره توافق هسته‌ای چه می‌گویند؟

نزدیک به دو هفته از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی گذشته است اما همچنان حواشی و بازخوردهای ناشی از آن ادامه دارد. پرونده‌ای که به مدت دوزاده سال در بن‌بست گیر کرده بود و توجهات جهانی زیادی را معطوف خود کرده بود، طی دو سال گذشته در رسانه‌های جهان بیش از همیشه مطرح شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه واشنگتن پست با همکاری ای. بی. سی نیوز‌ نظر‌سنجی‌ای را ترتیب داده که بر اساس آن اکثریت مردم آمریکا از توافق با ایران حمایت کرده‌اند.

به گزارش «آفتاب»، بر اساس این نظر سنجی 56 درصد آمریکایی موافق توافق هستند که می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را در ازای برداشتن تحریم‌ها محدود کند. از طرف دیگر 37 درصد آمریکایی‌ها نسبت به این توافق خوشبین نیستند.

به نوشته واشنگتن پست، نکته مهم در خصوص نتیجه این نظرسنجی، حمایت از توافق هسته‌ای است که در سطح توده‌های مردم آمریکا و طیف‌های متعدد سیاسی این کشور جریان دارد. عمده‌ترین گروه سیاسی موافق توافقنامه لیبرال‌ها هستند. 70 درصد از آنها به همراه دو سوم از دموکراتها موافق توافق هستند. همچنین 60 درصد از گروه‌های سیاسی مستقل و میانه‌رو هم از توافق حمایت می‌کنند.

اما جمهوریخواهان در موضوع حمایت از توافق هسته‌ای، دچار دو دستگی هستند. 47 درصد حامی توافق و 43 درصد مخالف آن می‌باشند. جمهوریخواهان همسو با قانونگذاران محافظه‌کار کنگره معتقدند چنانچه توافقی با ایران امضا شود، کنگره حق دارد آن را تایید و یا رد کند. همچنین یک نظرسنجی توسط مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی 'پیو' انجام گرفت و نشان داد 62 درصد مردم آمریکا معتقدند این حق قانونی کنگره است و نه شخص رییس‌جمهور 'اوباما' که توافق هسته‌ای با ایران را تائید یا رد کند.

با این وجود این نظرسنجی نشان می‌دهد که تعداد کمی از مردم آمریکا امیدوارند که چنین توافقی در آینده موثر باشد. از هر ۱۰ آمریکایی، تقریبا ۶ نفر گفته‌اند که مطمئن نیستند توافق هسته‌ای بتواند جلوی دستیابی ایران به ساخت سلاح هسته‌ای را بگیرد. نتیجه این نظرسنجی با مورد مشابهی که ۱۵ ماه پیش انجام شد مطابقت دارد و تغییری در آمار مشاهده نمی‌شود. نظرسنجی قبلی در زمان دستیابی ۱+۵ به توافق موقت با ایران انجام شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین