کد خبر: ۳۱۰۱۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳

صفراوی مزاج‌ها "چای داغ" نخورند

یک پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه صفراوی مزاج‌ها باید از نوشیدن گرمی‌جات پرهیز کنند، تاکید کرد: نوشیدنی‌های گرم موجب برهم خوردن تعادل صفروی مزاج‌ها می‌شود. بر همین اساس عاقلانه‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب شود و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر فاطمه زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این نوع افراد باید از غذاهای خنک و دارای PH زیر 7.2 استفاده کنند، گفت: عرق کاسنی و عرق شاه‌تره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج‌هاست. همچنین مصرف ترشی‌جات که حالت اسیدی دارند از جمله لیموترش، زرشک، نارنج، گریپ فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمبر هندی به صورت دم کرده، لیمو شیرین، پرتقال، نان جو و آش جو به منظور اصلاح مزاج‌های صفراوی بسیار مفید است.

وی افزود: بهترین دارو برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج فرنگی، روغن زیتون، سوپ جو، سبزیجات از جمله اسفناج، گشنیز و لیموترش است. همچنین سیب زمینی بخار پز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو، برگه زرد آلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن زیتون، کدو حلوایی با نخود فرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو و لیمو عمانی برای کبد افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ساوه تخلیه معده این افراد به روش قی کردن دوره‌ای را بسیار مناسب دانست و گفت: مصرف موز، خربزه، آناناس و طالبی برای افراد صفراوی مزاج ممنوع است و باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین نوشیدنی‌های داغ به خصوص چای که در میان ایرانیان بسیار رایج است، به صفراوی مزاج‌ها توصیه نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند با شناخت مزاج خود و رعایت بایدها و نبایدها منجر به تقویت سلامتی خود شوند.

زارعی در پایان یادآور شد: نوجوانان در سن بلوغ، ازدواج، باردار شدن، زایمان، شنیدن ناگهانی خبر بد، یائسگی، بلند کردن هالتر در بدنسازی و مسابقه فوتبال همگی جزو بحران‌های صفراوی محسوب می‌شوند و با پیدایش هر کدام از دوران زندگی یا افعال مختلف، فوق به ناگهان مقادیر زیادی صفرا یعنی هورمون‌های خونی گرم مزاج وارد خون شده و شخص را دچار یک نوع التهاب حرارتی شدید می‌کند. بنابراین هرکسی در زندگی بارها و بارها دچار ترشح ناگهانی صفرا به خون می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین