کد خبر: ۳۱۰۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶

این روزها سهام بخریم یا نخریم؟ / تشخیص زمان خرید سهام در چند دقیقه

محمد یوسف امین داور با حضور در برنامه اقتصادی روزآمد در مورد این سوال مهم پاسخ داد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد یوسف امین داور در اولین حضور خود در سری جدید برنامه روزآمد با اشاره به اینکه ما در بازار سرمایه رانه های رشد و رانه های افت داریم تاکید کرد:« اگر بخواهیم بدانیم بازار در حال رشد یا افت است باید رانه های رشد و افت بازار را بررسی کنیم.»

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح رانه های رشد بورس افزود: «مهرماه سال 92 که بحث مذاکرات هسته ای آغاز شد بورس جهش داشته و رشد کرد اما بلافاصله به سمت کانال نزولی حرکت کرد. به نظر می آید بورس روند نزولی دوساله خود را به اتمام رسانده و می خواهد وارد کانال صعودی شود اما هنوز نمی توان خیلی از این موضوع مطمئن بود و اظهار نظر قطعی کرد.»

به گفته وی ورود به بازار در حال حاضر بستگی به ریسک پذیری افراد دارد. اگر فردی ریسک پذیری بالای داشته باشد به محض دیدن نشانه های رشد وارد بازار خواهد شد اما اگر ریسک پذیری پایین باشد کمی صبر می کند تا بازار به ثبات برسد و بعد اقدام به خرید سهام می کند.

امین داور به سرمایه دارانی که قصد ورود به بورس را دارند توصیه کرد: « افرادی که ریسک پذیر هستند با بخشی از پولشان که توانایی تحمل ریسک دارد وارد بازار شوند. به طور مثال اگر 100 میلیون پول برای ساخت مسکن در سال آینده کنار گذاشته ایم این پول توانایی تحمل ریسک ندارد و از طرفی هم یک سال برای پاسخ گرفتن از بورس زمان خوبی نیست.»

رانه های رشد بورس چه هستند؟
تحلیلگر و فعال بازار سرمایه از رانه های رشد بورس به مذاکرات هسته ای اشاره کرده و گفت: «با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای به نتیجه رسیده است ریسک ما کاهش پیداکرده و می توانیم از این فرصت استفاده کنیم.»

وی افزود: «نکته بعدی این است که کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد ما یک کار لازم بود و با توجه به کاهش تورم باید این کاهش اتفاق می افتاد. به نظر می آید با آرامش اقتصادی که بعد از توافق هسته ای حاصل شده است یک بار دیگر در شهریور یا مهر بازهم نرخ سود کاهش پیدا کند. »

به گفته امین داور مبادلات خارجی ما با رفع تحریم ها ارزانتر می شود و این یکی از محرک های رشد بورس است. اگر نرخ مبادلات هزینه کمتری داشته باشد، هزینه تولید کاهش پیدا می کند و در ادامه رقابت پذیری افزایش پیدا می کند و در نتیجه سود شرکت های بورسی افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: «از سوی دیگر درآمدهای دولت در حال افزایش است. دولت ما به بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت دستیابی نداشت که بعد از توافق هسته ای این معضل نیز حل می شود. وقتی درآمدهای دولت به طور مستقیم افزایش پیدا کند صنایع کشور هم رشد و رونق خواهند داشت و وقتی صنایع ما به رونق برسند مالیات بیشتری پرداخت می کنند و دولت درآمدهای داخلی بیشتری هم کسب می کند که وقتی شروع به خرج کردن می کند همه صنایع و چرخه تولید را به حرکت درمی آورد.»

این فعال اقتصادی از رانه های بعدی رشد بورس به احتمال سیاست های انبساطی پولی اشاره گرده و اظهار کرد: «بخشی از منابع بانکی به دلیل مطالبات معوق دولتی بخشی هم به علت مطالبات  معوقات صنایع بزرگ قفل شده است. بانک مرکزی و آقای سیف می توانند با تصمیمات درست این چرخه معوقات را متوقف کرده و منابع را به چرخه تولید بازگردانند.»

وی در ادامه تشریح این محرک های رشد بورس گفت: «سرمایه گذارهای خارجی هم می توانند در بورس اثرات مثبتی داشته باشند. از طرف دیگر کاهش تورم و تک نرخی شدن نرخ ارز و تثبیت آن نیز از رانه های موثر در رشد بورس هستند. تثبیت نرخ ارز از مهمترین موضوعاتی است که برای یک سرمایه گذار می تواند مسیر حضور در بورس را مشخص کند.»

رانه های تردید یا افت بورس کدام است؟
امین داور از محرک های افت بورس با عنوان رانه های تردید نام برد. به اعتقاد امین داور این رانه ها که برای سرمایه گذاری حتما باید به آنها توجه کرد شامل بازه 6 ماهه تا رسیدن به توافق جامع، گزارشات نامناسب شرکت ها در فصل بهار ، علاقمندی سهامدارن حقوقی به فروش سهام و حضور جریان های سفته بازانه و نوسان گیرهای بورس در بازار می شوند.

پیش خور کردن یا واکنش زودهنگام بورس چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه در برنامه روزآمد با ارائه آمارهایی از جهش های شاخص بورس به تشریح عوامل مؤثر در این جهش ها پرداخت. به گفته وی طی این دوسال اخیر سه دوره جهش در بورس داشتیم.

به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: «دوره اول شهریور تا دی ماه سال 92 بود که شاخص کل حدود 50 درصد رشد داشته و از حدود 60 هزار به 90 هزار نزدیک شد. این جهش مربوط به توافق اولیه هسته ای انجام شد اما انتظارات را برآورده نکرد. جهش دوم در مهر و آبان سال 93 اتفاق افتاد و با تمدید مذاکرات دوباره همه از انتظارات مثبت فاصله گرفتند. جهش سوم هم در نیمه اول امسال 11 درصد بورس رشد کرده و بورس وارد روند نزولی کوتاه مدت شده. این دوران پیش خوری که تمام شود ما وارد روند صعودی بورس خواهیم شد و امیدواریم که صعد و سوددهی بلند مدت باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین