کد خبر: ۳۱۰۲۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

چرا شهرداری به حدود روستاهای تهران طمع دارد؟

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت که بیش از 60 درصد از ساکنان روستاها سند املاک خود را ندارند و همین موضوع مشکلات متعددی برای آنها بوجود آورده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سیدابوافضل رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: ‌دولت همواره بنابر ضرورت‌های لازم به املاک روستاییان طمع می‌کند و برای درک بهتر این موضوع می‌توان به روستاهای کن و سولقان مراجعه کرد.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا شهرداری تهران به حدود روستاهای شهرستان تهران طمع دارد؟ گفت: همواره این سوال مطرح است که چرا برخی از روستاهای کن، سولقان و طالقان در حیطه شهرداری تهران قرار می‌گیرند؟ مگر نه اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر عدم زمین‌خواری و کوه‌خواری تاکید کرده‌اند؟ در چنین شرایطی چرا باید شهرداری در برخی از روستا‌هایی که حتی مردم دارای بنچاق ملکی املاک خود هستند وارد شده و مانع از تولید کشاورزی در آن روستاها شود؟.

رضوی ادامه داد: در واقع این روستاها باید تولیدات خود را متوقف و زمین‌های خود را لم‌یزرع بگذارند برای آینده بیست ساله تهران؟. در حال حاضر شاهد آن هستیم که متاسفانه شهرهای بزرگ، روستاهای نزدیک خود را تبدیل به حیات خلوت سرمایه‌هایشان کرده و روستاییان نیز به دلیل نداشتن سند مالکیت، دست‌شان به هیچ جا بند نخواهد شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: متاسفانه دولت وقتی که کم می‌آورد خودش شروع به زمین‌خواری روستاییان می‌کند و این موضوع در شرایطی به وجود می‌آید که سند املاک روستاییان در اختیار آنها نیست؛ همچنین این مساله باعث اختلاف میان روستاییان خواهد شد زیرا نسل به نسل حد و مرز املاک تغییر کرده و این اختلاف سبب می‌شود که در روستاها به جای وحدت و همدلی، اختلاف نظر و کینه ایجاد شود.

رضوی در ادامه توسعه روستاها، کیفیت و شاخص کیفیت زندگی روستایی را یکی از دغدغه‌های بزرگ و مهم امام (ره) و رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: متاسفانه روستاییان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و دلایل آسیب‌پذیری آنان کم نیست.

وی در این باره ضمن بیان اینکه روستاییان افرادی پاکدل و صادق بوده و از انسان‌های کم‌مدعا و پرکار کشور هستند تاکید کرد: عشایر نیز همواره در کنار روستاییان درنظر گرفته می‌شوند زیرا آنان هم تمامی اوصاف مثبت و مشکلات و آسیب‌هایی که روستاییان با آن درگیر هستند را داشته و حتی به علت کوچ مداوم و زندگی پرتحرک و پرتردد خود مشکلات متعدد دیگری را نیز دارند که روستاییان به لحاظ یکجانشینی خود از برخی مشکلات مصون مانده‌اند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری کیفیت زندگی، توسعه منابع انسانی، دانش و فناوری‌های نوین و خرد زیست محیطی را از شاخص‌های توسعه‌یافتگی روستاییان در نظر گرفت و افزود: در موضوع کیفیت زندگی، برخورداری روستاییان از امکانات زیرساختی و زیربنایی مانند آب آشامیدنی و مصرفی سالم، آموزش و پرورش، برق، گاز و حتی اینترنت پرسرعت مطرح است.

رضوی ادامه داد: اما در موضوع منابع انسانی، روستاییان و عشایر امروز باید بر سرمایه‌های انسانی خود تاکید کنند زیرا در حال حاضر تفاوت بزرگی با 30 سال پیش از نظر ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل روستاها و توانمندی‌های آنان وجود دارد.

وجود حداقل یک تحصیلکرده دانشگاهی از بین هر 5 6 خانوار روستایی
وی در این خصوص تصریح کرد: در 30 سال گذشته خانواده‌های روستایی کمتر باسواد بودند اما امروز در هیچ خانواده روستایی و عشایری نمی‌بینیم که فرد باسواد و تحصیل‌کرده‌ای نباشد به طوری که از بین پنج شش خانوار روستایی، حداقل یک تحصیلکرده دانشگاهی وجود دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ارتباط با خرد زیست محیطی نیز اظهار کرد: موضوع خرد زیست محیطی مساله‌ای است که با توجه به زیرساخت‌ها و سرمایه‌های انسانی موجود در روستاها در حال حاضر از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

رضوی در ادامه ضمن بیان آنکه دولت تدبیر و امید در راستای اجرای دغدغه‌های امام و رهبری به قشر روستایی و عشایر به عنوان یک مساله مهم توجه ویژه‌ای کرده است، گفت: بر اساس آمار متاسفانه درآمد خانوار روستایی کمتر از هزینه‌های آنان است و درحال حاضر این مسئله برای دولت به عنوان یک دغدغه مطرح شده است.

اکثر جمعیت روستایی و عشایر در مرز خط فقر مبارزه می‌کنند
وی تصریح کرد: معدل کل کشوری است نشان می‌دهد درآمد خانوارهای روستایی کمتر از هزینه‌های آنان است؛ به طور میانگین در 9 استان کشور درآمد خانوارهای روستایی بیش از هزینه آنهاست اما در 22 استان دیگر درآمدها کمتر از هزینه‌هاست.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه با استناد به آمارهای مرکز آمار ایران عنوان کرد: اکثر جمعیت روستایی و عشایر کشور در سال جاری (با توجه به درآمدی که از سال 93 از مرکز آمار استخراج شده است) در مرز خط فقر مبارزه می‌کنند.

وضعیت طرح‌های توسعه‌ای روستاها بعد از انقلاب
رضوی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی برای انجام اقدامات جدی در روستاها و راه‌اندازی طرح‌های توسعه به همراه سایر دستگاه‌ها تشکیل شد اما به دلیل اینکه روستاها قبل از انقلاب از امکانات اولیه‌ای به مانند آب، برق، جاده، لوله‌کشی و ... محروم بودند و این مشکل به نحوی بود که تمامی مردم از هر صنف و جنسی آن را به راحتی درک می‌کردند، جهاد فرصت آن را پیدا کرد که در جهت اجرای کارهای زیرساختی و زیربنایی اقدام کند.

وی ادامه داد: اما پس از آغاز جنگ تحمیلی این فرصت از جهاد سازندگی گرفته شده و جهاد نیز در کنار سایر دستگاه‌ها در راستای دفاع از کشور اقدام کرد اما پس از جنگ نیز مجددا فرصت اجرای برنامه‌های پیشین خود و توسعه اصلی روستاها را پیدا نکرد و فرصت بازبینی و تکمیل راه‌های گذشته نیز برای آنها مهیا نشد، به همین جهت راهی که برای توسعه روستاها برداشته شد، ناقص ماند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: راه کامل برای توسعه روستاها آن است که نقش روستاییان در توسعه ملی و فرهنگی دیده شود و همچنین نقش آنان در توسعه کشور نیز پررنگ شود و این کار تنها از طریق خودباوری، تلاش و خودیابی و تعاون در روستاییان حاصل می‌شود که متاسفانه طی سالیان گذشته خلاف آن عمل شده است.

رضوی در این خصوص افزود: متاسفانه همواره در سال‌های گذشته از موضع ترحم به روستاییان نگاه شده است نه از نگاه قشری که دارای سرمایه‌های انسانی بالا هستند و همین نوع نگاه باعث شده است که روستاییان از حیطه استفاده‌رسانی به کشور، باز بمانند.

سوالی‌ که هیچ گاه نمایندگان مجلس از دولت قبل نپرسیدند
وی با انتقاد از عملکرد دولت دهم در خصوص مناطق روستایی، گفت: متاسفانه در دولت دهم به گونه‌ای عمل شد که حتی ردیف اعتباری دفتر «مناطق محروم ریاست جمهوری» حذف شد و به این ترتیب حتی اعتباری برای این دفتر در نظر گرفته نشده و فقط عنوان آن با توجه به اهدافی که آن دولت داشت در ساختار نظام باقی ماند.

رضوی ادامه داد: اما دولت یازدهم برای قشر محروم روستاییان و همچنین قشری که صدایشان کمتر به گوش می‌رسد، اقدامات جدی را در دستور کار خود قرار داده و انجام می‌دهد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در خصوص تفاوت روستاییان با کارگران صنعتی، اظهار کرد: کارگران صنعتی همواره دارای تشکل‌های صنفی بوده و می‌توانند تجمع کنند زیرا در مرکز شهرها هستند و با هرگونه تحرکی صدایشان به راحتی به گوش مسئولان خواهد رسید اما روستاییان به علت فقدان چنین امکاناتی کمتر صدایشان به گوش می‌رسد و همواره در حاشیه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت تدبیر و امید بر حسب وظیفه ذاتی و الهی خود «معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم» را زنده کرد و علیرغم آنکه در برنامه پنجم توسعه باید دولت این معاونت را تشکیل می‌داد و بر توسعه روستایی اهتمام می‌ورزید اما فقط پوسته آن را حفظ کرد و هیچگونه اقدامی در این جهت انجام نداد.

رضوی با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در آن دوره نسبت به اقدامات دولت، گفت: متاسفانه هیچ وقت مجلسیان از دولت پیش سوال نکردند که مصوبه ماده 194 برنامه پنجم توسعه به کجا رسیده است؟ اما به هر حال پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این معاونت تشکیل و در سال 92 با توجه به آنکه بودجه سال 92 را دولت دهم بسته بود، ردیف اعتباری این معاونت صفر بود لذا اعتبار این معاونت در سال 93 با 150 میلیارد تومان ایجاد شد و امسال نیز اعتبار آن به 350 میلیارد تومان رسیده است.

اختصاص 400 میلیارد تومان به وزارت نیرو برای آبرسانی به روستاها
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: اعتبارات این معاونت (350 میلیارد تومان) تنها اعتبارات خاص روستاییان نیست بلکه در حال حاضر 400 میلیارد تومان مخصوص آبرسانی به روستاها به همراه 500 میلیون دلار (1500 میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی برای این آبرسانی به روستاهای سراسر کشور در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته شده است.

وی در ارتباط با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز عنوان کرد: این معاونت به عنوان یک معاونت سیاستگذار، برنامه‌ریز و راهبردی و نظارت‌کننده است و اجرای سیاست‌های ابلاغ شده توسط این معاونت توسط سایر دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

رضوی در خصوص وضعیت آبرسانی در روستاهای کشور نیز اظهار کرد: متاسفانه در سال گذشته حدود 6700 روستا از طریق تانکر آبرسانی شده‌اند و این مساله در شرایطی صورت گرفته است که تمامی این روستاها فاقد لوله‌کشی نیستند بلکه برخی از آنها با وجود لوله‌کشی‌های مناسب فاقد منبع آب شرب هستند و با توجه به وضعیت خشکسالی که در کشور وجود دارد در سال جاری با هماهنگی وزارت نیرو درصدد حل این مشکل گام برداشته‌ایم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در این خصوص تصریح کرد: طبق هماهنگی‌هایی که با وزارت نیرو داشته‌ایم منظومه‌های آبرسانی به عنوان منابع آبی در نزدیکی روستاها تشکیل داده تا از طریق آن چند روستا را به وسیله تانکر آبرسانی کنیم.

آبرسانی روستاهای کشور توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء
وی همچنین از همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیاء در این راستا خبر داد و گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز برای آبرسانی به کلیه روستاهای کشور که مشکل منبع آبرسانی ندارند نیز اعلام آمادگی کرده و هزینه پروژه‌ها را نیز بدون افزایش بها در سه سال 94، 95 و 96 دریافت خواهد کرد.

رضوی ادامه داد: چنانچه در روستایی پیمانکار محلی وجود داشته باشد و آمادگی همکاری با قرارگاه خاتم‌الانبیاء را جهت آبرسانی به روستای خود اعلام کند این قرارگاه هیچ مشکلی با این مساله نداشته و حتما این اقدام صورت خواهد گرفت.

تعهد وزیر نفت برای گازرسانی کلیه روستاهای بیش از 20 خانوار تا پایان سال آینده
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در خصوص گازرسانی به مناطق روستایی نیز گفت: برای گازرسانی به روستاها نیز شرکت ملی گاز ایران، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و معاونت توسعه روستایی به مناطق محروم ریاست‌جمهوری به همکاری‌های مشترکی رسیده‌اند تا با توجه به آنکه وزیر نفت در مجلس تعهد دادند تا پایان سال 95 کلیه روستاهای بیش از 20 خانوار گازرسانی شود، به تعهدات خود عمل کنیم.

رضوی در خصوص استان‌های کویری نیز اظهار کرد: متاسفانه استان‌های کویری کشور بیشترین مشکل را در آبرسانی دارند و خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان و فارس جزو استان‌هایی هستند که دارای بیشترین مشکلات در این زمینه هستند؛ اما با این حال هیچ استانی در کشور نداریم که برخی از روستاهای آن با تانکر آبرسانی نشوند و حتی در گیلان و مازندران نیز با این حجم بارندگی، آبرسانی به وسیله تانکر در برخی از روستاها وجود دارد.

تهیه آب شرب از تبخیر آب در استانهای ساحلی در انتظار پذیرش طرح توسط وزارت نیرو
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همچنین از یکی از فناوری‌های جدید خبر داد و گفت: در حال حاضر می‌توان از تبخیر آب در استان‌های ساحلی کشور، آب آشامیدنی با کیفیتی بالاتر از آب‌های معدنی تهیه کرد که اگر وزارت نیرو این موضوع را بپذیرد می‌توان با توجه به آنکه در استان‌های ساحلی کشور حداقل 65 درصد بخار آب وجود دارد، این بخار را به آب شرب تبدیل کرد در حالی که هزینه‌های آن نیز از آب معدنی ارزان‌تر خواهد بود.

وی در خصوص آبرسانی‌هایی که به وسیله تانکر صورت می‌گیرد نیز گفت: این آبرسانی‌ها رایگان است اما در برخی از استان‌ها اگر مصرف از حدی بیشتر شود مبلغ ناچیزی را برای کنترل مصرف دریافت خواهیم کرد.

رضوی مشکلات روستاییان را تنها مساله خدمات زیرساختی ندانست و گفت: زمانی که مشکلات روستاییان و عشایر را بررسی می‌کنیم متوجه خواهیم شد که حدود 60 درصد علت مهاجرت روستاییان از روستاها به شهر موضوع اشتغال و درآمد خودشان و فرزندان تحصیل‌کرده‌شان است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در این خصوص تصریح کرد: زمانی که فرزند آن خانواده تحصیل می‌کند طبیعی است که تمایلی به ادامه شغل پدر خود نداشته باشد و همچنین نیازهای نسل جوان مانند نیاز به ادامه تحصیل، داشتن تلفن همراه، رفتن به ورزشگاه، اینترنت پرسرعت و ... همگی از نیازهایی هستند که به علت محرومیت‌های موجود در روستاها به آنها پاسخ داده نمی‌شود بنابراین اگر بخواهیم مشکلات را در سه بخش اصلی تقسیم کنیم در وهله اول مشکلات اقتصادی، سپس فرهنگی و اجتماعی و در آخر تبعیض‌ها مطرح خواهد شد.

وی در خصوص تبعیض‌ها نیز گفت: زمانی که روستاییان حتی از داشتن سند مسکونی ملک خود نیز محروم هستند این سوال پیش می‌آید که چرا یک شهروند به محض خرید و یا ساخت یک محل فورا سند آن را تحویل می‌گیرد اما فرد روستایی در بسیاری از موارد فاقد سند املاک خود است؟.

ورود وزیر جهاد کشاورزی برای جلوگیری از تملک املاک روستاییان
رضوی در ادامه از وزیر کشاورزی برای آگاهی از این موضوع و تلاش در جهت جلوگیری از تملک املاک روستاییان و حتی بازگرداندن املاک تملک شده تشکر ویژه کرد و گفت: تصرف املاک روستاییان در برخی از نقاط کشور توسط دولت‌ها به حدی رسید که وزیر کشاورزی نیز به موجب جلوگیری از این مساله بخشنامه‌ای صادر کرده و به جهاد کشاورزی هر شهرستان دستور داده است که از این موضوع جلوگیری کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اظهار تاسف بسیار از شدت فقر در برخی مناطق تهران گفت: در این مناطق فقر به حدی است که شهرداری ماهانه بیش از یک میلیارد تومان برای جلوگیری از خرید «نان قسطی» هزینه می‌کند و این فاجعه است.

وی افزود: وقتی به جنوب شهر تهران می‌رویم و می‌بینیم بر سر برخی نانوایی‌ها تابلوی «نان نسیه نمی‌دهیم» نصب شده است ناراحت می‌شویم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری عدم توانایی لازم عده‌ای برای خرید نان را اوج فقر در جامعه عنوان کرد و ضمن اشاره به آسیب‌های اجتماعی گوناگون چون حضور کودکان کار و غیره گفت: هرگاه آسیبی به صورت موردی در جامعه وجود داشته باشد سازوکار متفاوتی باید با آن داشت اما زمانی که این آسیب‌ها به صورت بخشی از جامعه در آمده و درصدی از جامعه را درگیر خود می‌کند باید برای آن اقدامات جدی صورت گیرد زیرا در صورتی که این آسیب‌ها ساماندهی نشوند به لشکری تبدیل خواهند شد که هیچ لشکر نظامی توانایی مقابله و کنترل آنان را نخواهد داشت.

سرانجام مسکن روستایی
وی در خصوص مسکن روستایی نیز عنوان کرد: متاسفانه به دلیل عدم تمکین بانک‌ها در سال‌های 91 و 92 هیچگونه وامی با کارمزد چهار درصد به روستاییان تعلق نگرفته است اما در سال 93 جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور جلسه‌ای را با حضور بنیاد مسکن و بانک‌ها تشکیل داد که در آن تمامی بانک‌ها موظف شدند در هر سال 200 هزار وام مسکونی با کارمزد چهار درصد و با سقف مبلغ 15 میلیون تومان پرداخت کنند، هر چند که می‌دانیم این مبلغ بسیار ناچیز است.

22 هزار روستا فاقد گازرسانی و 5000 روستا فاقد راه شوسه هستند
رضوی با بیان اینکه در حال حاضر 38 هزار روستا و 63 هزار آبادی در کشور وجود دارد، در خصوص مسکن روستاییان در ادامه تشریح کرد: از مجموع 38 هزار روستای دارای سکنه در کشور، 350 روستا فاقد تلفن خانگی، 850 روستا فاقد خانه بهداشت ملی، 22 هزار روستا فاقد گازرسانی و 25 هزار روستا فاقد طرح هادی هستند. همچنین دو میلیون و 700 هزار واحد مسکونی غیرمقاوم نیز در روستاها وجود دارد و 340 روستا نیز فاقد فضاهای آموزشی و 5000 روستا فاقد راه شوسه هستند.

میانگین نرخ بیکاری در روستاها
وی در ادامه میانگین نرخ بیکاری در روستاها را 7.5 درصد دانست و گفت: این نرخ شامل روستاییان مقیم روستاست نه روستاییانی که به شهرها مراجعت کرده و بیکارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین 104 هزار و 565 کیلومتر مترمربع، راه روستایی آسفالت شده در کشور وجود دارد و همچنین طول راه‌های شوسه ساخته شده نیز 106 هزار و 999 کیلومتر است.

رضوی در خصوص روستاهای برخوردار نیز اظهار کرد: 17 هزار و 168 روستا برخوردار از گاز ، 54 هزار و 232 روستا دارای برق، وجود 2427 مرکز درمانی روستایی است، همچنین تعداد پزشکان شاغل در روستاها نیز 5000 نفر و جمعیت تحت پوشش بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر نیز به یک میلیون و 25 هزار و 48 نفر می‌رسد.

وجود 33 هزار روستای خالی از سکنه در کشور
وی همچنین در خصوص روستاهای خالی از سکنه نیز گفت: حدود 33 هزار روستا و آبادی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که اگر متوسط مساحت روستاهای خالی از سکنه را 100 هکتار محاسبه کنیم، 33 میلیون هکتار زمین خالی از سکنه در کشور وجود دارد که همگی آنها قابلیت کشت دارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: برای فعال شدن این سرمایه‌های بالقوه باید طرح‌هایی اجرا شود که در تلاش هستیم افرادی را که روستاها را ترک کرده‌اند مجددا به روستاها فرا خوانده و طرح‌های آنان را در روستایشان اجرایی کنیم، حتی از شهرنشینان مایل به فعالیت در روستاها دعوت به عمل خواهیم آورد.

رضوی ادامه داد: متاسفانه در برخی روستاهای خالی از سکنه زیرساخت‌های تولیدی مناسبی مانند آب لوله‌کشی، اشتغال، جاده آسفالته و ... وجود دارد اما به علت کمی درآمد خانواده، ساکنان آن روستا مهاجرت کرده‌اند پس در چنین شرایطی باید بدانیم تنها فقر زیرساختی علت مهاجرت به روستاها نیست بلکه اشتغال و مسائل اقتصادی از اهمیت بسیار بالاتری در این رابطه برخوردار است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: برخی نیز در جنگ روستاهای خود را تخلیه کرده‌اند و هیچگاه به محل اقامتی سابق خود برنگشتند و به این منظور برای ساماندهی به این امور شورایی را برای روستاهای خالی از سکنه راه‌اندازی کرده‌ایم تا به مسائل آنان رسیدگی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین