کد خبر: ۳۱۰۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷

یک نظرسنجی پس از توافق هسته‌ای‌؛ چندردصد تهرانی‌ها به آینده امیدوارند؟

بر پایه تازه ترین نظرسنجی ایرنا ، 85.7 درصد پایتخت نشینان اعلام کردند با مطلع شدن از خبر نتایج مذاکرات وین نسبت به وضعیت آینده کشور امیدوارند و 81.4 درصد شهروندان تهرانی اظهار داشتند بعد از شنیدن خبر توافق خیلی خوشحال شدند
آفتاب‌‌نیوز :
مرکز نظر سنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) پس از پایان نشست مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 در وین و همزمان با خواندن بیانیه پایانی ، اقدام به سنجش افکار از شهروندان تهرانی کرد و نظرات پایتخت نشینان را در 22منطقه تهران به روش نمونه گیری تصادفی به صورت تلفنی جویا شد. 

بر پایه نتایج به دست آمده ؛ 68.5 درصد شهروندان تهرانی معتقدند این توافق می تواند باعث عزت ملی شود. 88.1 درصد پاسخگویان نسبت به مذاکرات هسته ای حساس و پیگیر اخبار آن بودند. 

در ارزیابی عملکرد تیم مذاکره کننده و صداقت آنها با مردم 61.2 درصد شهروندان تهرانی می گویند تیم مذاکره کننده به میزان قابل توجهی با مردم صادق بوده و این میزان از نظر 30.2 درصد شهروندان « تاحدی» و از نظر 8.7 درصد « خیلی کم و کم » ارزیابی شده است. 

پاسخگویان دیدگاه خود را نسبت به پیامدهای توافق در میزان بهبود وضعیت اقتصادی ، سیاسی و علمی کشور اینگونه بیان کردند؛ 65.4 شهروندان تهرانی معتقدند که این توافق به میزان «خیلی زیاد و زیاد » در بهبود اوضاع اقتصادی ، 70.2 درصد به همین میزان در بهبود اوضاع سیاسی و 69 درصد نیز در بهبود وضعیت علمی کشور می تواند کمک کند.

72.2 درصد از شهروندان تهرانی باور دارند حل موضوع هسته ای ایران به کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی مردم ایران به کشورهای غربی کمک می کند و 27.8 درصد مخالف این موضوع هستند. از میان کسانی که معتقدند حل موضوع هسته ای ایران به کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی مردم ایران به کشورهای غربی کمک می کند، 51.6 درصد تاثیر آن را « خیلی زیاد و زیاد » 41.9 درصد « تاحدی» و 6.4 درصد « خیلی کم و کم » ارزیابی کردند.

ارزیابی وضعیت آینده کشور بعد از این توافق نیز موضوعی بود که پاسخگویان نظر خود را در این باره عنوان کردند ، به طوری که 85.7 درصد شهروندان به وضعیت آینده کشور امیدوارند. از این میزان 35.9 درصد شهروندان تهرانی اعلام کردند که بعد از این توافق، وضعیت ایران درخشان تر می شود ، 49.8 درصد اعلام کردند که وضعیت ایران مطلوب می شود. درمقابل از نگاه 13 درصد وضعیت ایران تغییری نمی کند و تنها 1.4 درصد معتقدند وضعیت ایران بعد از توافق بدتر خواهد شد.

درباره منابع مالی آزاد شده پس از رفع تحریم ها ؛ پاسخگویان تهرانی بر این باورند که این منابع می بایست به تولید رونق بخشد و در سه اولویت زیرساخت های اقتصادی ، اصلاح قیمت ها و بهبود معیشت و تامین کالاهای اساسی هزینه شود. 

شهروندان تهرانی درباره پایداری توافق بین ایران و کشورهای 1+5 ، نظرات مختلفی ابراز کردند. 49.7 درصد اظهار داشتند « تاپایان محدودیت تعیین شده در توافق» این توافق پایدار می ماند، اما 10.8 درصد « تا پایان ریاست جمهوری اوباما » ، 6.5 درصد « تاپایان دولت یازدهم» و 4.4 درصد پایداری این توافق را دایمی دانستند . در همین زمینه از دیدگاه 28.7 درصد پاسخگویان « احتمال نقض از سوی طرف مقابل پیش از موعد » وجود دارد.

پاسخگویان تهرانی دیدگاه خود را در خصوص اولین کار دولت و ملت بعد از توافق بیان کردند . بر اساس اطلاعات به دست آمده ؛ شهروندان تهرانی اولین کار دولت را بعد از توافق « رسیدگی به اوضاع اقتصادی کشور، وضعیت معیشتی مردم و همچنین اشتغال » دانستند که موضوعات مطرح شده بیانگر تاکید مردم بر بهبود اوضاع اقتصادی است. 

در پایان از شهروندان خواسته شد تا پیام خود را برای تیم مذاکره کننده بیان کنند که 89.8 درصد پاسخگویان با بیان پیام هایی چون : «خسته نباشید، موفق باشید، دعاگویتان هستیم ، آرزوی سلامتی برای تیم مذاکره کننده داریم ، تبریک می گوییم ، در تاریخ جاودانه شدید، دستتان درد نکند»، از تیم مذاکره کننده تشکر و قدردانی کردند. 

نمونه آماری این بررسی شامل 990 شهروند تهرانی است که ، 53.7 درصد پاسخگویان را مردان و 46.3 درصد را بانوان تشکیل دادند. از نظر سنی ، جوان ترین پاسخگو 18سال و مسن ترین آنها 85 ساله و میانگین سنی پاسخگویان را 41.5 سال است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین